Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

1995

1. Itse asiassa ne päästöt olikin kyllä pienet, mutta kulutus silti suuri, eli käyttökierrosalueen ongelma se selvästi olikin. Voi olla, että liittyy näihin kaksikurkkuisen alipainesysteemeihin. Toisaalta tämä kertoo siitä, että pienipäästöinen auto ei välttämättä ole ekologinen, jos se tuhlaa kuitenkin bensaa ajaessa. Tuo 8 litran kulutus on arvio siitä, kun bensa loppui kesken (mittari ei pelaa oikein) ja laskin siitä kun olin tankannut. Voi olla vääräkin arvio.

En ole sen kummemmin purkanut näitä, kun on ollut useampia kaasuttimia vaihdettavaksi, ja toisaalta rikkinäisiä osia ei kuitenkaan voi uusia, kun ei niitä saa. Ainoastaan itse tehtävissä olevat tiivisteet voi vaihtaa. Eikä toisaalta minulla ole tätä teknisen teoriapuolen ymmärrystäkään riittävästi, mikä tuossakin taas tuli esille.
  2. Kyllähän niitä on vaikka millä mitalla ja euroopassa ja japanissa tehtyjä. Pitäisi ensin rajata hintaluokka ja ikäryhmä.

Ja kulutus on myös kuntokysymys.

Ranskalaisista kai nyt ennen Citroen AX:ää luulisi jo Peugeot 205 yleisempänä tulevan mieleen? Entäs näiden seuraajat? Ne tosin ovat jo ruiskukauden autoja sitten. Ainakin minä olen vielä pysytellyt kaasutinkoneisissa.

Aivan kaikkein pienikoneisimmat autot tosin eivät ole olleet aivan taloudellisuuden huippuja, pieni kone joutuu sen verran koville maantieajossa.
    Minulla on ajossa nyt 800-kuutioinen suzuki alto 80-luvulta, markkinoiden pienin automalli silloin. Bensaa se ei maantiellä kuitenkaan vie sen vähempää kuin oman aikansa 1,3-litraisetkaan. Auton kulutuksessa on tietty alaraja ilmanvastuksen yms. vuoksi, liian pieni kone tekee autosta vain alitehoisen, mikä lisää kulutusta. Lisäksi pienen koneen kanssa on oltava tiheät välitykset. Suzukissa nyt on kohtuullinen suorituskyky 40-heppaisenakin, sataa pystyy ajamaan, mutta varsinainen talousihme se ei ollut enää 80-luvun tasolla mitaten. Viime kesänä helteillä Alto vei aika vähän, tuskin kuitenkaan alle 5 litran. Se on raja, johon minun on vaikea päästä millään autolla. Ja japanilaiset kaasuttimethan ovat kirottuja varaosien saannin kannalta.

Noin 1300-kuutioiset pikkuautot ovat kai suorituskyky/kulutus suhteeltaan olleet parhaita. Liikkuvat jo riittävän hyvin, etteivät siksi tarvitse bensaa niin paljon.

80-luvun puolivälissä 1300-kuutioinen suzuki swift oli huippua suorituskyky/kulutusvertailussa uutena ja litrainenkin kulutti vähän. Oli aina 5 vaihdetta halvimmassakin versiossa, se oli järkevää varustelua. Minulla on sellaisiakin kaksi, mutta koriltaan ja vähitellen teknisestikin alkavat olla jo mennyttä nämä mallit. Joitain vähän ajettuja vielä saattaa löytää. Omani ovat paljon ajettuja ja hitsaamistakin on jo ollut. Toinen swifteistäni kulutti välillä jopa 8 litraa, kun oli kaasuttimen säädöt perseellään. Ja kun jotkut "korjaavat" ilmeisesti autoa päästömittaukseen vain ruuvailemalla seosruuvia, mitään oikeita korjauksia ei tehdä. Sillä lailla näköjään saa pikkuautonkin janoiseksi.

On oikeastaan sama, onko se taloudellinen auto pikkuauto, vai kevyt perheauto. Mutta kunto ratkaisee. Kulutus voi helposti nousta, jos kaikki ei ole kunnossa.