Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

1995

  1. Ainakaan vanhemmassa autossa. Harvoin käsijarru auton moottoria "voittaa". Jos on hyvä jarru, niin jumittaa ja kuumeneehan ne jarrut tietenkin. Mutta kyllä auto liikkuu vaikka käsijarru onkin päällä. Siksi sitä ei aina huomaa. Ainakin kesällä. Talvella pyörät tietysti saatavat vain luisua. Minulla on joskus etupyörän levyjarrukin jumittanut pahasti, kun mäntä on jumittanut. Silloin ei viitsi enää ajaa. Tuntuu jo ajossa, jos nestejarru jumittaa. Joku jenkkiauto on palanutkin siksi, kun jumiutunutta takajarrua ei ole huomannut ajossa voimakkaan moottorin vuoksi. Peräöljy on sitten syttynyt....
  2. Jotkut ajavat isolla lujaa, se on suomalaisen autoverohistorian ilmentymä kai...täällähän aikoinaan kaikki isot autot olivat statusta. Ja nämä ihmiset jotka statusta kaipaavat, ovat yleensä myös "kiireisiä", koska kiireinen ihminen on "tarpeellisempi ihminen" kuin ei-kiireinen, ja sen vuoksi ajonopeudet kohoavat, vaikka mihinkään ei oikeasti kiire olisikaan. Jaguar on ollut suomessa vain marginaalimerkki, kyllä ne on nuo saksalaiset ja ruotsalaiset premium-merkit, jotka ovat niitä kaaharien merkkejä olleet....en ole kuullut kenenkään Jaguarilla hurjastelleen. Ehkä se on sekin, että auto on englantilainen ja sen omistaminen vaatii jo vähän omanlaista asennetta,kun taas esim. saksalaisen omistaminen on "normaalimpaa"....lisäksi "teinimallit" ovat perinteisesti puuttuneet Jaguarin mallistosta, tämäkin on yksi merkittävä juttu. Ja tarkoitan enimmälti näitä nousukkaita, eli nuorehkot ihmiset jotka ostavat velaksi kalliin auton, ehkäpä vain näyttääkseen ulospäin "joltain", vaikka totuus elintasosta on karumpi. (Mainitsemani volvon romuksi ajanut on juuri esimerkkinä tällainen tapaus.) Sitten on tietysti muitakin, jotka ovat saaneet jostain paljon rahaa yhtäkkiä, tuhlaavat autoon ja kaahaavat sitten....joskushan joku juoppo voitti lotossa tai jossain muussa, osti puolen miljoonan mersun, ja ajoi sen sitten kännissä talon seinästä läpi.... Kyse on aikuisista lapsista, siitä, että ko. henkilön "elintaso" näkyy vain autossa, muussa se ei sitten näykään.... Asutaan vuokralla, auto on silti kallis. Eikä tehokkaita autoja pystytä hallitsemaan, löydetään se raja jolloin lähtee käsistä ja silloin kolahtaa. Kun auto ajetaan paskaksi, vakuutus korvaa, mutta sitten kun se tapahtuu riittävän usein, sitten varmaan enää ei korvaakaan.....
  3. ....kuin täytin 21.
  4. meni teoria läpi vasta kolmannella yrityksellä.