Kuinka vanhana sait kortin?

Mies19v

Itse olen vielä autokoulussa ja elokuun puolessa välissä ikää tulee 20v. Kortin saan ehkä kesäkuussa eli melki 20v vasta kortti.

12

1005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuorma-auton ammattikortin erikoisluvalla.
      Enkä ole sen koommin kuorma-autoa ajanut, joten hukkaan meni sekin erikoislupamaksu...

    • sain...

      Vanhemmat olivat köyhiä, eikä ollut rahaa. Sen jälkeen opiskelu oli etusijalla. Kun valmistuin ajoin kortin ja ostin samana päivänä oman auton.

      • niin köyhä

        että Toukokuussa täyttää 50v mutta vieläkään ei ole korttia!


      • hyvinkin...
        niin köyhä kirjoitti:

        että Toukokuussa täyttää 50v mutta vieläkään ei ole korttia!

        Tiedän monia viiskymppisiä naisia jotka ovat vasta kortin saaneet. Itsekin 36 vuotiaana vanhana akkana ripaa hipoen mutta kuitenkin...


      • tähän tapaan
        hyvinkin... kirjoitti:

        Tiedän monia viiskymppisiä naisia jotka ovat vasta kortin saaneet. Itsekin 36 vuotiaana vanhana akkana ripaa hipoen mutta kuitenkin...

        Äitini oli nelikymppinen käydessään autokoulunsa. Maalaiskirkonkylän autokoulussa ei ollut silloin (1956–1957) vielä edes ainuttakaan henkilöautoa, vaan ensimmäinen saatiin vasta vuotta tai paria myöhemmin! Niinpä autokoulu oli käytävä k-autolla ja sen mukainen korttikin tuli.

        Luulisin, että tuo ABC-kortti muuttui B-kortiksi 70-vuotiaana.

        Äitini viimeinen ajokortti olisi ollut voimassa 90-vuotiaaksi, mutta onneksi muori älysi itse lopettaa autoilun 1½ vuotta ennen aikojaan, 88½-vuotiaana. Olisikohan ollut jokin ”läheltä piti” -tilanne, joka säikäytti?

        Tänään 92-vuotias äitini ajeleekin jo rollaattorilla.


      • 47 v
        hyvinkin... kirjoitti:

        Tiedän monia viiskymppisiä naisia jotka ovat vasta kortin saaneet. Itsekin 36 vuotiaana vanhana akkana ripaa hipoen mutta kuitenkin...

        olin itse kun kortin ajoin ja ehdottomasti kannatti :)


      • 52 vuotiaana
        niin köyhä kirjoitti:

        että Toukokuussa täyttää 50v mutta vieläkään ei ole korttia!

        Minä sain ajokortin 52 vuotiaana.Aikaisempia yrityksiä ei ole ollut,toka kerralla läpäsin inssin ,veikkauksen ekalla,se vaan nyt harmittaa että ei tullu aikaisemmin hommattua korttia,.Muutaman vuoden olen nyt ajellu ja ihan kivasti on menny.


    • ja menee

      Eka kortti 18-vuotiaana, viimeisin 29-vuotiaana. Siihen väliin korotus 19v sekä 23v. Yhtä luokkaa ylöspäin voisi vielä harkita, vaan saas nähdä.

    • pari päivää ylikin

      Ajoin (kuorma-autolla) inssiajoni 18-vuotispäivänäni. Siitä tulee ensi kuussa kuluneeksi 40 vuotta.

      Tarkoitus oli saada korttikin samana päivänä. Maalaiskirkonkylän autokoulun inssiajoporukan kaupunkireissu venähti kuitenkin niin pitkäksi, että kotikuntaan palattua oli nimismiehen toimisto jo kiinni. Oli helluntaiaatto.

      Pitkä helluntaiviikonloppu oli kärvisteltävä ilman sitä korttia. Hatutti!

      Pian tuon jälkeen ajokorttiluokitus muuttui. ”Yksityinen k-autokorttini” muuttui ABCE-kortiksi 1972. Senkin jälkeen on tullut täsmennyksiä luokkajakoon ja nykyisin taskussani on A BE CE -kortti.

      Täysperävaunuyhdistelmää en ole ajanut koskaan ja puoliperääkin viimeksi tuona vuonna 1972. Silti minä liki kuusikymppinen papparainen saisin kai vielä tälläkin hetkellä hypätä pitkän, 60-tonnisen täysperävaunuyhdistelmän rattiin? Tuohon lienee tulossa muutos aivan pikapuoliin (ainakin ammattimaista ajoa ajatellen).

      3-akselisella perävaunuttomalla kuorma-autolla olin liikenteessä viimeksi viime kesänä; ajoin noin 50 km.

      • kaikki kortit

        16v sain ekan (kevari) sitten 18v kuorma-auto ja intin jälkeen n. 21v sain loput eli rekka ja linja-auto


    • n..22

      kortin 19v vasta vaikka olin maksanut koko autokoulun kokonaan jo 17v mutta tämä johtu siitä että teoriatunnit ja ajotunnit jäivät vähän väliin kiinnostuksen puuteesta =D

    • ....kuin täytin 21.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe