Itse olen vielä autokoulussa ja elokuun puolessa välissä ikää tulee 20v. Kortin saan ehkä kesäkuussa eli melki 20v vasta kortti.
Kuinka vanhana sait kortin?
12
991
Vastaukset
kuorma-auton ammattikortin erikoisluvalla.
Enkä ole sen koommin kuorma-autoa ajanut, joten hukkaan meni sekin erikoislupamaksu...- sain...
Vanhemmat olivat köyhiä, eikä ollut rahaa. Sen jälkeen opiskelu oli etusijalla. Kun valmistuin ajoin kortin ja ostin samana päivänä oman auton.
- niin köyhä
että Toukokuussa täyttää 50v mutta vieläkään ei ole korttia!
- hyvinkin...
niin köyhä kirjoitti:
Tiedän monia viiskymppisiä naisia jotka ovat vasta kortin saaneet. Itsekin 36 vuotiaana vanhana akkana ripaa hipoen mutta kuitenkin...
- tähän tapaan
hyvinkin... kirjoitti:
Tiedän monia viiskymppisiä naisia jotka ovat vasta kortin saaneet. Itsekin 36 vuotiaana vanhana akkana ripaa hipoen mutta kuitenkin...
Äitini oli nelikymppinen käydessään autokoulunsa. Maalaiskirkonkylän autokoulussa ei ollut silloin (1956–1957) vielä edes ainuttakaan henkilöautoa, vaan ensimmäinen saatiin vasta vuotta tai paria myöhemmin! Niinpä autokoulu oli käytävä k-autolla ja sen mukainen korttikin tuli.
Luulisin, että tuo ABC-kortti muuttui B-kortiksi 70-vuotiaana.
Äitini viimeinen ajokortti olisi ollut voimassa 90-vuotiaaksi, mutta onneksi muori älysi itse lopettaa autoilun 1½ vuotta ennen aikojaan, 88½-vuotiaana. Olisikohan ollut jokin ”läheltä piti” -tilanne, joka säikäytti?
Tänään 92-vuotias äitini ajeleekin jo rollaattorilla. - 47 v
hyvinkin... kirjoitti:
olin itse kun kortin ajoin ja ehdottomasti kannatti :)
- 52 vuotiaana
niin köyhä kirjoitti:
Minä sain ajokortin 52 vuotiaana.Aikaisempia yrityksiä ei ole ollut,toka kerralla läpäsin inssin ,veikkauksen ekalla,se vaan nyt harmittaa että ei tullu aikaisemmin hommattua korttia,.Muutaman vuoden olen nyt ajellu ja ihan kivasti on menny.
- ja menee
Eka kortti 18-vuotiaana, viimeisin 29-vuotiaana. Siihen väliin korotus 19v sekä 23v. Yhtä luokkaa ylöspäin voisi vielä harkita, vaan saas nähdä.
- pari päivää ylikin
Ajoin (kuorma-autolla) inssiajoni 18-vuotispäivänäni. Siitä tulee ensi kuussa kuluneeksi 40 vuotta.
Tarkoitus oli saada korttikin samana päivänä. Maalaiskirkonkylän autokoulun inssiajoporukan kaupunkireissu venähti kuitenkin niin pitkäksi, että kotikuntaan palattua oli nimismiehen toimisto jo kiinni. Oli helluntaiaatto.
Pitkä helluntaiviikonloppu oli kärvisteltävä ilman sitä korttia. Hatutti!
Pian tuon jälkeen ajokorttiluokitus muuttui. ”Yksityinen k-autokorttini” muuttui ABCE-kortiksi 1972. Senkin jälkeen on tullut täsmennyksiä luokkajakoon ja nykyisin taskussani on A BE CE -kortti.
Täysperävaunuyhdistelmää en ole ajanut koskaan ja puoliperääkin viimeksi tuona vuonna 1972. Silti minä liki kuusikymppinen papparainen saisin kai vielä tälläkin hetkellä hypätä pitkän, 60-tonnisen täysperävaunuyhdistelmän rattiin? Tuohon lienee tulossa muutos aivan pikapuoliin (ainakin ammattimaista ajoa ajatellen).
3-akselisella perävaunuttomalla kuorma-autolla olin liikenteessä viimeksi viime kesänä; ajoin noin 50 km.- kaikki kortit
16v sain ekan (kevari) sitten 18v kuorma-auto ja intin jälkeen n. 21v sain loput eli rekka ja linja-auto
- n..22
kortin 19v vasta vaikka olin maksanut koko autokoulun kokonaan jo 17v mutta tämä johtu siitä että teoriatunnit ja ajotunnit jäivät vähän väliin kiinnostuksen puuteesta =D
....kuin täytin 21.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.805963Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3095335Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie474541Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3043634Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma1253388Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.02210Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1362112- 1051700
- 1721401
Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1001237