Kuinka vanhana sait kortin?

Mies19v

Itse olen vielä autokoulussa ja elokuun puolessa välissä ikää tulee 20v. Kortin saan ehkä kesäkuussa eli melki 20v vasta kortti.

12

991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuorma-auton ammattikortin erikoisluvalla.
      Enkä ole sen koommin kuorma-autoa ajanut, joten hukkaan meni sekin erikoislupamaksu...

• sain...

Vanhemmat olivat köyhiä, eikä ollut rahaa. Sen jälkeen opiskelu oli etusijalla. Kun valmistuin ajoin kortin ja ostin samana päivänä oman auton.

• niin köyhä

että Toukokuussa täyttää 50v mutta vieläkään ei ole korttia!

• hyvinkin...
        niin köyhä kirjoitti:

Tiedän monia viiskymppisiä naisia jotka ovat vasta kortin saaneet. Itsekin 36 vuotiaana vanhana akkana ripaa hipoen mutta kuitenkin...

• tähän tapaan
        hyvinkin... kirjoitti:

Tiedän monia viiskymppisiä naisia jotka ovat vasta kortin saaneet. Itsekin 36 vuotiaana vanhana akkana ripaa hipoen mutta kuitenkin...

Äitini oli nelikymppinen käydessään autokoulunsa. Maalaiskirkonkylän autokoulussa ei ollut silloin (1956–1957) vielä edes ainuttakaan henkilöautoa, vaan ensimmäinen saatiin vasta vuotta tai paria myöhemmin! Niinpä autokoulu oli käytävä k-autolla ja sen mukainen korttikin tuli.

Luulisin, että tuo ABC-kortti muuttui B-kortiksi 70-vuotiaana.

Äitini viimeinen ajokortti olisi ollut voimassa 90-vuotiaaksi, mutta onneksi muori älysi itse lopettaa autoilun 1½ vuotta ennen aikojaan, 88½-vuotiaana. Olisikohan ollut jokin ”läheltä piti” -tilanne, joka säikäytti?

Tänään 92-vuotias äitini ajeleekin jo rollaattorilla.

• 47 v
        hyvinkin... kirjoitti:

olin itse kun kortin ajoin ja ehdottomasti kannatti :)

• 52 vuotiaana
        niin köyhä kirjoitti:

Minä sain ajokortin 52 vuotiaana.Aikaisempia yrityksiä ei ole ollut,toka kerralla läpäsin inssin ,veikkauksen ekalla,se vaan nyt harmittaa että ei tullu aikaisemmin hommattua korttia,.Muutaman vuoden olen nyt ajellu ja ihan kivasti on menny.

• ja menee

Eka kortti 18-vuotiaana, viimeisin 29-vuotiaana. Siihen väliin korotus 19v sekä 23v. Yhtä luokkaa ylöspäin voisi vielä harkita, vaan saas nähdä.

• pari päivää ylikin

Ajoin (kuorma-autolla) inssiajoni 18-vuotispäivänäni. Siitä tulee ensi kuussa kuluneeksi 40 vuotta.

Tarkoitus oli saada korttikin samana päivänä. Maalaiskirkonkylän autokoulun inssiajoporukan kaupunkireissu venähti kuitenkin niin pitkäksi, että kotikuntaan palattua oli nimismiehen toimisto jo kiinni. Oli helluntaiaatto.

Pitkä helluntaiviikonloppu oli kärvisteltävä ilman sitä korttia. Hatutti!

Pian tuon jälkeen ajokorttiluokitus muuttui. ”Yksityinen k-autokorttini” muuttui ABCE-kortiksi 1972. Senkin jälkeen on tullut täsmennyksiä luokkajakoon ja nykyisin taskussani on A BE CE -kortti.

Täysperävaunuyhdistelmää en ole ajanut koskaan ja puoliperääkin viimeksi tuona vuonna 1972. Silti minä liki kuusikymppinen papparainen saisin kai vielä tälläkin hetkellä hypätä pitkän, 60-tonnisen täysperävaunuyhdistelmän rattiin? Tuohon lienee tulossa muutos aivan pikapuoliin (ainakin ammattimaista ajoa ajatellen).

3-akselisella perävaunuttomalla kuorma-autolla olin liikenteessä viimeksi viime kesänä; ajoin noin 50 km.

• kaikki kortit

16v sain ekan (kevari) sitten 18v kuorma-auto ja intin jälkeen n. 21v sain loput eli rekka ja linja-auto

• n..22

kortin 19v vasta vaikka olin maksanut koko autokoulun kokonaan jo 17v mutta tämä johtu siitä että teoriatunnit ja ajotunnit jäivät vähän väliin kiinnostuksen puuteesta =D

• ....kuin täytin 21.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      80
      5963
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      309
      5335
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      47
      4541
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      304
      3634
    5. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      125
      3388
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      0
      2210
    7. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      136
      2112
    8. 105
      1700
    9. Leo Meller on kuollut

Mtä sääntöjen vastaista Mellerin kuolemassa?
      Helluntailaisuus
      172
      1401
    10. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      100
      1237
    Aihe