käsijarru päällä

KässäriTupe

Voisko kukaa ystävällisesti kertoa ku olen uusi kuski niin ei ole hirveästi tietoa. Olin siis pysäköinti ruudussa ja lähdin peruuttamaan käsijarru päällä. Siis ihan kunnolla päällä. Sain peruutettua ruudusta pois ennen kuin tajusin että mulla on käsijarru päällä. Otin sen sitte pois ja jatkoin matkaa mutta autooni tuli hetkeksi kuitenkin semmonen palaneen haju. Mitä siis kävi ? Vai kävikö mitään, kun tuo matkakin oli vain tuon alta 5m?

14

7168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Per Saukko

      Usein käy niin, että puoliksi vedetty käsijarru ei estä ajoa. Pieni palaneen käry ei riko jarrua, mutta katsastuksessa käsijarrun pitää toimia. En ole juurikaan käyttänyt käsijarrua sen jälkeen kun vuonna 1987 jarru jäätyi, enkä osannut itse tehdä asialle mitään. Auto pysyy vaihteenkin varassa pysäköitynä ja pyörät käännettyinä niin ettei karkaa pitkälle.

      • Ainakaan vanhemmassa autossa. Harvoin käsijarru auton moottoria "voittaa". Jos on hyvä jarru, niin jumittaa ja kuumeneehan ne jarrut tietenkin. Mutta kyllä auto liikkuu vaikka käsijarru onkin päällä. Siksi sitä ei aina huomaa. Ainakin kesällä. Talvella pyörät tietysti saatavat vain luisua. Minulla on joskus etupyörän levyjarrukin jumittanut pahasti, kun mäntä on jumittanut. Silloin ei viitsi enää ajaa. Tuntuu jo ajossa, jos nestejarru jumittaa. Joku jenkkiauto on palanutkin siksi, kun jumiutunutta takajarrua ei ole huomannut ajossa voimakkaan moottorin vuoksi. Peräöljy on sitten syttynyt....


      • jo ohi aiheen
        M1978 kirjoitti:

        Ainakaan vanhemmassa autossa. Harvoin käsijarru auton moottoria "voittaa". Jos on hyvä jarru, niin jumittaa ja kuumeneehan ne jarrut tietenkin. Mutta kyllä auto liikkuu vaikka käsijarru onkin päällä. Siksi sitä ei aina huomaa. Ainakin kesällä. Talvella pyörät tietysti saatavat vain luisua. Minulla on joskus etupyörän levyjarrukin jumittanut pahasti, kun mäntä on jumittanut. Silloin ei viitsi enää ajaa. Tuntuu jo ajossa, jos nestejarru jumittaa. Joku jenkkiauto on palanutkin siksi, kun jumiutunutta takajarrua ei ole huomannut ajossa voimakkaan moottorin vuoksi. Peräöljy on sitten syttynyt....

        Peräöljy ei syty ollessaan ´perässä´. Roskapaskarasva siinä pyörännavassa voi syttyä. Aloittajalle: Haju tulee joko siitä luistavasta jarrusta tai sitten kytkimestä kun olet joutunut luistattamaan liikkeellelähdössä jarrun ahdistaessa. Näitä aina sillointällöin sattuu. Mitään ei mene rikki, mutta kytkimen tai jarrun elinikä siinä hieman lyheni. Kovaa ajoa vain ja kesänodotusta. Niin ja säädätä se käsijarru jos se on siinämäärin heikkotehoinen että huomaat sen päälläolon vasta pätkän ajettuasi. Sinänsä hyvä että käytät sitä niin ei ole katsastuksessa sitten niin paljon ongelmia sen kanssa. Talvella siinä piilee sitten jäätymisvaara.


      • Nimetön
        M1978 kirjoitti:

        Ainakaan vanhemmassa autossa. Harvoin käsijarru auton moottoria "voittaa". Jos on hyvä jarru, niin jumittaa ja kuumeneehan ne jarrut tietenkin. Mutta kyllä auto liikkuu vaikka käsijarru onkin päällä. Siksi sitä ei aina huomaa. Ainakin kesällä. Talvella pyörät tietysti saatavat vain luisua. Minulla on joskus etupyörän levyjarrukin jumittanut pahasti, kun mäntä on jumittanut. Silloin ei viitsi enää ajaa. Tuntuu jo ajossa, jos nestejarru jumittaa. Joku jenkkiauto on palanutkin siksi, kun jumiutunutta takajarrua ei ole huomannut ajossa voimakkaan moottorin vuoksi. Peräöljy on sitten syttynyt....

        Jossain vanhassa ritsassa, jossa käsijarrua ei ole vedetty koskaan kunnolla päälle, ei ehkä toimi. -Per-


      • vaikka persettä raahaten
        Nimetön kirjoitti:

        Jossain vanhassa ritsassa, jossa käsijarrua ei ole vedetty koskaan kunnolla päälle, ei ehkä toimi. -Per-

        Etuvetoisissa autoissa on vetävillä pyörillä yleensä 60 % auton massasta, joten auton saa liikkeelle, vaikka käsijarru jaksaisi pitää pyörät lukossa. Nimim. joskus on ollut talvikelillä hubaa, kun takajarrut olivat jäätyneet kiinni. 2 lukkiutunutta pyörää kyllä tappaa vauhdin, 1 ei niinkään, mutta ohjattavuus kärsii ;-)


      • Nimetön
        vaikka persettä raahaten kirjoitti:

        Etuvetoisissa autoissa on vetävillä pyörillä yleensä 60 % auton massasta, joten auton saa liikkeelle, vaikka käsijarru jaksaisi pitää pyörät lukossa. Nimim. joskus on ollut talvikelillä hubaa, kun takajarrut olivat jäätyneet kiinni. 2 lukkiutunutta pyörää kyllä tappaa vauhdin, 1 ei niinkään, mutta ohjattavuus kärsii ;-)

        Oli kai kyse siitä, voiko tietämättään ajaa käsijarru päällä. Lähtiessäni huomaan onko käsijarru päällä enkä ryhdy kaasuttelemaan että ´eikös perkele lähde´. Niin tekee vain dorka. -Per-


    • katsoa...

      tarkistaa virran päälle laittaessa, että kaikki merkkilamput toimivat eli palavat ja käynnistyksen jälkeen, että latauksen ja öljynpaineen merkkivalot sammuvat ja vielä liikkeellelähdön jälkeen ettEI PUNAISTA pala MITTARITAULUSSA. Todennäköisesti se on juuri käsijarru. Punainen kun on aina pysähtymiskäsky kaikessa, tietänet. Noissa huoltotarpeen valoissa sais olla jokin muu järjestelmä kuin vihreä-keltainen-punainen, koska yksi punainen ei maailmaa kaada.

      • Kiki  

        Jos käsijarru on senverran päällä että, merkkivalo palaa, ja auto liikkuu eteenpäin, kuuluu kojelaudan sisältä autosta riippuen joko "bling bling bling" tai "piip piip piip" joten ei se helpolla päälle unohdu ;)


      • katsoa...
        Kiki   kirjoitti:

        Jos käsijarru on senverran päällä että, merkkivalo palaa, ja auto liikkuu eteenpäin, kuuluu kojelaudan sisältä autosta riippuen joko "bling bling bling" tai "piip piip piip" joten ei se helpolla päälle unohdu ;)

        että kerroit tuonkin. Eipä ole moista autoa vielä tullut käytettyä. Ainoastaan S24-kanavalla saa tietää totuuden ja auto liikenneasioissa etenkin nimimerkiltä "kiki". Kumma muuten, että peruuttelijoilla usein on kässäri päällä???


      • Kiki  
        katsoa... kirjoitti:

        että kerroit tuonkin. Eipä ole moista autoa vielä tullut käytettyä. Ainoastaan S24-kanavalla saa tietää totuuden ja auto liikenneasioissa etenkin nimimerkiltä "kiki". Kumma muuten, että peruuttelijoilla usein on kässäri päällä???

        Itse olen ajanut useampaakin auto jossa on noin, mersussa on siis tuo "piip piip" ja VW:ssä toi "bling bling"


      • katsoa...
        Kiki   kirjoitti:

        Itse olen ajanut useampaakin auto jossa on noin, mersussa on siis tuo "piip piip" ja VW:ssä toi "bling bling"

        Nyt vasta tajusin ettei ajamissani autoissa ole ollut moista ääntä, koska en lähde verenmaku suussa ja vaahto suupielissä liikkeelle kuten jotkut, nimiä mainitsematta. Ei ole pärisijän tarvinnut toimia niin kokemus puuttuu.


      • Kiki  
        katsoa... kirjoitti:

        Nyt vasta tajusin ettei ajamissani autoissa ole ollut moista ääntä, koska en lähde verenmaku suussa ja vaahto suupielissä liikkeelle kuten jotkut, nimiä mainitsematta. Ei ole pärisijän tarvinnut toimia niin kokemus puuttuu.

        Sulla koskaan tommosta, no eihän sitä vanhoissa romuissa olekaan ;) Mutta kyllä se piippa on ihan kiva olla olemassa, koska useimmat autot kuitenkin liikkuu käsijarru päällä.... Tosin itsekin kuulen useimmiten tuon piippauksen vain silloni kun vedän jarrun päälle, auton vielä hieman liikkuessa...


      • katsoa...
        Kiki   kirjoitti:

        Sulla koskaan tommosta, no eihän sitä vanhoissa romuissa olekaan ;) Mutta kyllä se piippa on ihan kiva olla olemassa, koska useimmat autot kuitenkin liikkuu käsijarru päällä.... Tosin itsekin kuulen useimmiten tuon piippauksen vain silloni kun vedän jarrun päälle, auton vielä hieman liikkuessa...

        Seli seli...


    • ddkss

      Palaneen käry tuli kytkimestä eli kun yritit pakittaa käkkäri päällä joudut käyttämään normaalia isompia kierroksia ja luistattamaan kytkintä.Jos kytkin toimii ok niin ei siinä mitään mutta aina se vähän kärsii kärytyksessä. Käsijarrun käytöstä,itse vedän sen aina päälle pysäköidessä.Juuri se että sitä ei käytä saa sen jumittamaan kun sitten monen kuukauden käyttämättömyyden jälkeen sen laittaa päälle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe