Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei nokeennu,eikä pölyynny.Keskikaupungilla olen kuullut tuollaista tapaantuneen.
Siitepölykautena ei tosin kauaa viitsi narulla turhaan roikotella.Sitä pölyä kun piisaa.
12.04.2011 14:46
Ensinnäkin,en ole ko.kirjoitusta lukenut,joten kommentoin vaan viestien perusteella mielipiteeni.
Yhteiskuntakelpoinen on mielestäni koira,joka sopeutuu yhteiskuntaan.Eli täyttää ne normit.Perusjuttuja,joiden soisi kaikkien koirien täyttävän,oli rotuominaisuudet,käyttötarkoitus ym.ihan mitä vaan.
Mutta,se on sitten oma lukunsa,mitä käytetään jalostukseen.Itse olen sitä mieltä,että jalostuksen mittariin kuluu,että koira pystyy täyttämään ja tekemään rodunomaiset tehtävänsä.Ja on kaikin tavoin rodunomainen.
Kun niitä koissuja sitten myydään,niin vähintä mitä kasvis voi tehdä,on miettiä,että ne saa mahdollisemman oikeanlaiset kodit myös.Se sitten,jos ei ole jatkojalostukseen tarkoitus,niin välttämättä ei ole tärkeää,kisaako koiran kanssa(tai ylipäätään jonkin rodunomainen testin suorittaminen edes),mutta se on,että koira saisi rodunomaisuuttaan toteuttaa edes jollain tavalla,vaikka ihan ilman koetavoitetta.Tosin tuossa on se kaksipiipuinen juttu,että jos ei tiedetä viime kädessä,mihin koirasta on,niin siitä jää tärkeä tieto uupumaan (jälkeläisnäyttö) kasvista ajatellen.Aina kun se oma silmä ei ole ihan yhtä kun se,mitä tulokset puhuisi.
Noin nyt lähinnä itse ajattelen.
12.04.2011 13:26
Kun ihmiset vaan pikkuhiljaa oppisi,miten se koira kannattaa ostaa,eikä haksahtaisi yksikään vaan siihen halpaan hintaan.Tietoa kun nykypäivänä asioista on pilvin pimein saatavana.
Vakuusrahaa EI koskaan pitäisi maksaa,ellei ole nähnyt pentua,emää ja sen olotiloja.Eri asia,jos ostaa ulkomailta(rekisteröidyn ja hyvän lähtökohdan saaneen pennun,ei siis mitään trokaus),mutta niissäkin tapauksissa voi tehdä paljon sen eteen,että tulee vastuullisesti ja kunnon kasvattajalta ostettua.
Kukaan vastuullinen ei myöskään varaa tai myy,ellei ole ostajaa nähnyt.
12.04.2011 13:07
Olisi paikallaan kyllä joku kortti systeemi.Ja ihan kaikille.Toki voisi olla vähän vaativimmille roduille vielä jotain extraakin.
Mietityttää vaan,miten se saataisiin niin toimimaan,että sen piiriin kaikki joutuisi,ettei se ruokkisi sitten hankkimaan koiria niiltä,joihin valvonta ei pysty.
Tosin tuo voisi laajentaa vielä hyötyeläinpuolellekkin.Sinnekkin kortit ja kunnon valvonta.
Ja jos vielä hoitamisesta puhutaan,niin turkistiloilla vasta siinä tekemistä olisi.
Anttila voisi toki nekin mainita...
Tosin turkistarhaukset voisi lopettaa kokonaan.Siinä touhussa kun ei ole mitään tekemistä eläimen hyvän hoidon kanssa.
11.04.2011 20:29
Joo,tuo kova ja dominoiva on nykypäivän muoti-yhdistelmä.
Jos koira ei skulaa omistajan kanssa,jos se on vähän vaan sitkeämpi sissi ym.ym.,niin vaaaan pistetään kovan ja dominoinnin piikkiin.
Ylipäätään,jos ajattelee ihan testattujakin koissuja,niin vähemmässä määrin niitä kovia löytyy kuitenkin sieltäkin.
"Ei sitä huomioimattomuus..." No eipä tosiaan niin.Vaan lähinnä kyse on niin kokonaisuuden saamisesta toimimaan,kun ihan tyypille toimivat jutut.Jos oikeasti on kova koira,taistelutahtoinen ja vähän "egoisti",niin kyllä voi käydä niin,että jos suoraan actionia niille tarjoaa,niin extremeurheiluksi voi mennä...Voipi tulla takaisin korkealta ja lujaa...
Tuosta öh,laumakarkoituksesta vielä sen verran.Että niin muodikasta kun sekin tuntuu olevan,varsinkin jossain ideologiassa,niin ehkä kannattaa siinäkin huomioida se,että kun ne koissut vaan on niiiiin erilaisia.Itsenäisempi kaveri kun ei välttämättä ole moksiskaan,korkeintaan katsoo kieroon,jotain häätämisjuttuja.Ja kun oikein villiksi menee,niin saattaapi katsoa,että ei muuta kuin mennoksi.Tilaisuus kun kerran tarjotaan :D
11.04.2011 20:18
Jos puhutaan siis ihan noista arvoina,niin on erittäin ok.Ainoana ykkösen polvi,joka on lievä-ateinen.Ykkösen polvi harvemmin oireilee mitenkään.Joskus voi olla kyse hieman löysästä pelkästään.Jalostuksessa tuo kannattaa kuitenkin huomioida,tarkemmin vielä roduilla,jossa sitä selvästi esiintyy,koska se on perinnöllisesti altis.Eli vastapuolen on hyvä olla terve,kuin myös ainakin lähisuku.
Luksaatio on enemmän pikkukoirien vitsaus,mutta toki sitä löytyy isommiltakin.
Joskus voi myös tulla trauman seurauksena.
0 kyynärät on täysin terveet eli parhaat mahdolliset,ja A ja B lonkat myös kummatkin terveeksi laskettavat.A siis täysin terve,B terve/rajatapaus.
Eli lonkkastatukset on erittäin hyvät käytännössä.
11.04.2011 18:26
"Eli jos pidät..."
En ymmärtänyt,mitä tuo savuttaminen tarkoittaa.En nyt ihan välttämätä ymmärrä ehkä koko kirjoitustakaan.Mutta yritetään jotain...
Mutta ensinnä,puolustushalu on synnynnäinen.Mutta siihenkin voidaan vaikuttaa osaltaan.Lisätä tai vähentää.Eli ilmentämisessä.
Viimekädessä minulle kaikki koiralle opetetut toiminnat on koulutusta,vaikkakin niitä jaettaisiin ns.kotikasvatukseen tai kouluttamiseen ( esim.lajit).
Toisaalta,jos ajattelee,niin on aika harvoja asioita,mitä koira tekee ihan sisäsyntyisesti itsestään niin,ettei ihmisen tarvi niihin ohjata.Eli automaattisesti,kuten itse ymmärrän,on aika vähissä.
"Jos teet koirastasi..." Vaikka sen puolustuksen pitäisi normisti alhaalla,niin ei se sieltä mihinkään häviä.Kun se yhä edelleen on synnynnäinen.Niin mikä estää sen käytön ottamisen ja kohdentamisen tiettyyn asiaan.Perheen isä jotain mainitsi mm.tiettyjen signaalien käytöstä,jolloin koira virittyy "luvalla" esim.tiettyyn tilaan.
Otetaas tähän taas vaikka esim.vartiointikoira,piirivartiointi.Kun emäntä/isäntä pukee työhaalarin päälle,niin koira virittyy tiettyyn tilaan.Se on siihen ohjeistettu/ohjeistunut ym.Kun ne otetaan pois,niin koira tietää,että hommat loppuu.
Koira ilmaisee esim.tyhjässä tehtaassa siellä olijan (opetettu,saanut luvan).Sama koira ei saa esim.omalla pihalla louskuttaa aidan viertä kulkevia.
Myöskin jo tilanne tekisi sen,siihen assosioituminen,omastajan asenne ym.että koiran ollessa työssä,sen puolustusvalmius on suurempi,kuin esim.vapaalla.
Tämä on ehkä vaikea selittää.Jos olisi kokemusta,niin helppo ymmärtää,siis lukijalla.
Toinen esimerkki.Omissa isoissa roduissani on tapauksia,joilla on selkeästi pulustushalukkuutta.Joillakin melkoistakin.On joskus tullut paikka eteen,missä tullut oikeasti "testattua".
Mutta luonnetestissä ko.koirat saattavat olla hyvinkin rauhallisia tuohon.Eli tuossa tullaan osaltaan ohjaajan mielentilaan.Vaikka koiraa on kielletty hötkyilemästä normaalisti,niin selkeän uhan(omistajan tunnetila) saa sen toimimaan...
"Myös Yli-Suvannon..."
En ota kantaan ko.ihmisen sanomiseen,koska en ole tutustunut tuossa yhteydessä tai lukenut,mistä kyse.
Mutta sukupuolivietistä sen verran,että koulutuksessa se ei ole hyödynnettävissä.
Jos puhutaan uroksista,niin kerroin jo esimerkin,ettei se,että koiraa kieltää turhat narttujen (tai muitten koirien astumiset),myöskään hävitä sitä itse vaistoa sieltä,vaikka sitä kieltoa sitten käyttäisikin.Se sitten on eri asia,jos se hyvin heikko,ja koiraa on suurinpiirtein väkivallalla käsitelty,niin koira ei välttämättä uskalla itseään toteuttaa,jos paikka olisi.
Mutta kuten sanoin,olisi mielenkiintoista tavata seksihullu uros,joka olisi jättänyt narttujen ahdistelun ihan itsestään ja ihan pelkästään oppien pelkän mikä kannattaa mikä ei,voimalla :D o_O
09.04.2011 10:26
"Mulla taas..." vieteistä vastasinkin jo tuohon toiseen ketjuun,eli kohdentamiseen ym.
Mutta otetaas tähän.Minä olen harrastanut vahvasti vartioivia rotuja(puolustavia).Usein luullaan,että jos koiraa kieltää näissä asioissa oma-aloitteellisuudesta o_O tai se pidetään vahvasti peukalon alla,niin tosi paikka kun tulee,niin se ei puolusta.Ei pidä paikkaansa.Vaikka on kielloilla (tarvittaessa) ja ohjauksella pidetty nollassa.
Meillä on ollut myös työkoira,joka toimi työssä.jossa se saattoi/tarvi noita ominaisuuksia.
Sen taipumuksia ei tarvinnut "tappaa",vaikkakin silti vaadittiin tietyt käyttäytymissäännöt normielämässä.Jotka tehtiin niin tarvittaessa kiellon kuin ohjeistuksen kautta.
Niin ja seksihirmut urokset,jotka astuisi vaikka norsulauman.Osaltaan niitä voi kohdentaa muuhun,mutta mielenkiintoista olisi nähdä,saisko ne järjestykseen ilman,että kieltää ei-toivotut kohteet,ilman jatkuvaa vääntämistä.
Ja kokemuksesta sanon,eipä vie haluja(viettejä) tuossakaan kieltäminen.Kaikki vaan on kiinni,miten toimitaan,ihan kuin muussakin... ;)
08.04.2011 17:13
"Eli koiran ei tarvitse..."
Jokainen määrittelee omalla tavallaan,mikä on turha viimekädessä ;)
" Vaan opettaa..." Ei-sanan käytöstä olen jo niiiiin paljon kirjoittanut,joten en viitsi enää tähän kohtaan.
Aloittaja toki tekee kuten parhaimmakseen katsoo :)
08.04.2011 16:59
Minulla on ollut hyvin erilaisia rotuja.Helpompia kouluttaa,mutta pääasiassa ihan jotain muuta.Jokainen koira on suunnilleen samoin kasvatettu/koulutettu (pienet nyanssit toki rodun ja yksilön mukaan).Jokaista on kielletty käsiin käymästä pentuna (kielto-ohjaus oikeaan kohteeseen).Jokainen näistä on osaltaan koulutettu hyödyntäen taistetahtoa.Kuka enemmän,kuka vähemmän,riippuen tyypistä.Ja mikä mielenkiintoisinta,jokainen koira on oppinut noudon,JOPA rodut,joista se on erittäin epätyypillistä...
Joten onko koirani olleet poikkeuksellisia huippukoiria,itse poikkeuksellinen huippukoira vai yhdessä vaan simppelisti huippuja.Noh,tosin tunnen kyllä paaaaaljon muitakin,joilla samoin toimittu,eikä ongelmaa ole tullut myöhemmin...Joten se siitä,valitettavasti :DDD, huippujutuista kuitenkin :D .
Ja joukkoon mahtuu koiria,joilla erittäin vahvasta vähemmän vahvaan taisteluhalu.
No jaa,jos kuitenkin on lähinnä niin,että noit teoriat taistelutahdon hiivuttamisesta (taisteluhaluhan itsessään onperinnöllinen/synnynnäinen taipumus) ei nyt ihan pidä paikkansa tai sitten vaan ei kaikilta onnistu.Syystä jos toisesta...
Taisteluhalun voi kohdentaa,kuten ylipäätään vieteissä.Ei se tarkoita sitä,että koira saa käyttää viettejään ym.miten itse haluaa,ettei ne häviä tuhkana tuuleen,muuten niitä ei voi hyödyntää tai ne täytyy totaalisesti yrittää sammuttaa ym.ääripäät...
Itse en voisi kuvitellakkaan,että kuusikuukautinen näpsisi käsiä.Korkeintaan vahingossa jossain leikintiimellyksessä.Mutta että muuten.Eipä taitaisi olla käsiä meillä,saati vierailla,jos koissujen olisi annettu itseään tuossa asioissa toteuttaa ja odotella koska ne keksii,vai keksiikö,mikä on kannattavaa itsestään vai ei.Ei ainakaan noitten järeämpää kaliberien jäljiltä,auts :D
ps.Taisteluhalu siis on perinnällinen taipumus.Sitä voi vahvistaa tai heikentääkin,mutta se joko on tai ei.Jos sitä ei yhtään ole (?),aika hurjaa,jos ei varsinkaan noutajalla lainkaan,niin ei sitä itseään myöskään voi sille tehdä.Jos sitä saadaan jollain vahvistettua vaikka edes jossain määrin,niin silloin sitä on myös koiralla oltava.Edes jonkinverran.
08.04.2011 16:46
Erittäin hyvä ehdotus.Pitäisi olla pakollinen kokoon katsomatta.Ihan riittävästi niitä vatipäitä koiranomistajia kun on,jolla ei edes maalaisjärki ja perusasiat ole hallinnassa.
Oli sitten kyse minkä kokoluokan koirien omistajista tahansa.
Se sitten,miten saada tuo tomivaksi,ei varmaan ihan helppoa ole,mutta kannatan ehdottomasti :)
07.04.2011 16:25
Joo,onhan se mälsää,jos ei muuta kirjoittelemista ole,kuin jauhaa jonkun tekemisistä jatkuvalla syötöllä...
Tuosta mäntysuovasta sen verran,että kyllä sillä "hätätilassa" voi koirat ihan hyvin pestä.Kunhan muistaa huuhtoa oikein hyvin.
Mäntysuopaa on käytetty mm.furutassujen pesuun,koska on hieman desinfioivaa ja kuivattavaa.
Noitten ominaisuuksiensa johdosta ei siis kannata usein käyttää,mutta jos joskus,niin ei siinä mitään.
Itse olen pessyt joskus koissuja ihan omalla shampoolla,kun on ollut koira-aine loppu.
Kyllä on tuoksunut :D ja joskus tullut pestyä ihan ihmisten neutraalilla ja hajuttomalla suihkushampoollakin.
Mukavia päiviä sinne myös.Toivottavasti lumet on siellä myös siinä mallissa,ettei tirrit ihan enää lumeen huku :D
Itse bongasin ensimmäiset tulppaanin alut jo erään talon seinustalta :)
07.04.2011 14:04
Sitähän minäkin tässä vähän ounastelin,että polliisi oli kaukaa viisas ja teollaan yritti osaltaan myös estää turhat rähinät,olisi ne sitten alkaneet kenestäkin.Kaikki koirat kun ei suinkaan pidä siitä,että iholle tullaan...
" En ole koskaan ymmärtänyt..." Niinpä.Kyllä se pitäisi olla itsestään selvyys,että kun itse töppää,niin sitä ei muitten niskaan kaadeta.Oli sitten kyse koiratouhuista tai mistä lie.
06.04.2011 18:00
En hakenut kaikkea,esitin vaan yksinkertaisen kysymyksen,johon sain vastauksen...
Kyllä täytyy sanoa,että vastauksen perusteella oma tapani on ainakin turvallisempi,näemmä...
Itse olen opettanut nimenomaan ja käyttänyt tuota EI-sanaa myös tuon opetuksessa,ja tulos on,että koirat ei jahtaa mitään ;)
Sinä toimit omalla tavallasi,ja tulos on,ainakin lukemani perusteella,että mahdollisuuden tullen jahtaavat...
Voipi sitten lukemalla nuot esimerkit miettiä,kumpi on parempi ja kumpi tapa on toimivampi.Niin,ja turvallisempi.Se kun on itselleni ainakin paljon olennaisempi asia,kuin tehdä asioista sitä rakettitiedettä tai miettiä miksi mitäkin :D
Mutta jokainen tyylillään ja toisille toiset asiat on tärkeitä,toisille taas toiset...
06.04.2011 17:37
"Miten koiran motivaatio..." Ilmeisesti sanomalla sille ei,ja tarjoamalla tilalle sallittua purtavaa.Ei sitä sen ihmeemmin tarvi miettiä,varsinkin kun homma toimii,vai miksi pitäisi.
Mutta voihan sitäkin pohtia aikansa kuluksi,jos kiinnostusta riittää :)
06.04.2011 17:21
Fiksu koira on oppinut ketjuttamaan eli veto-pysähdys-vierelle (palkka?).Ja homma päättyi.Sitten taas vauhdilla liikkeelle eli veto-jne...
Jos palkkaa käyttää,niin se olisi paras alkaa heti pennusta.Toki muutenkin onnistuu.
Ja sitten opettaa se kontaktisana oikeaa paikka varten,oikea paikka heti ja palkka siitä.Jos koira ottaa ennen vetoa edes askeleen,niin palkka siitä ja kehut.Minä käytän myös ei-sanaa (koiran täytyy se siis tietää) eli siinä mielessä keppiä ja porkkanaa,eli oikeasta toiminnasta,johon nimenomaan pyritään,palkka ja kehut ja väärästä kielto.
Tuo lähinnä siksi,että koira saattaa oppia sen ketjuttamisen,jos se ei tiedä myös,mitä ei saa tehdä.
Noille viiriäisille,jotka innostuu milloin mistäkin,niin itse olen opettanut vaan jonkun sanan (täällä),eli siinäkin tullaan kontaktin oton opettamiseen,sitten vaan palkannut ja kehunut.Koiria ei hihnassa tapailla,ja ihmisiä treffatessa opetetaan lupa.Ja sitten vaan aina samoin toimitaan.Pikkuhiljaa se kohnotus jää pois,kun opitaan mistä seuraa kehut ja palkka,ja mistä ei seuraa yhtään mitään.
Palkka valitaan sen mukaan,mikä parhaiten iskee,lelu tai nami(ja sitä ei käytetä kuin treenatessa jotain ),MUTTA aina mukana myös ääni ja/tai taput,jolla sitten loppupeleissä koiraa ohjataan.
Täällä jo tulikin vaihtoehtoja,tuossa nyt yksi lyhyesti.
Niin ja kuten jo sanottu,siinä hihnassa EI sitten koskaan vedetä.
05.04.2011 20:12
Jotenkin sellainen fiilis,että oisko vaan ollut tilanne,että polliisi on yrittänyt häätää vieraat koirat,ettei tule omansa iholle.Eikä välttämättä ole ehkä ollut kyse varsinaisesta potkimisestakaan,ainakaan niin,kuten itse sana lähinnä kuvastaa...
Voipi olla ihan siis estoa,ettei tulisi kähinää.Joko vieraitten koissujen alotteesta mahdollisesti tai mahdollisesti oman aloituksesta.
Minulle on käynyt vastaavanlainen tilanne,jolloin myös ei vaihtoehtona ollut kuin tuuppaisu,kun kaksi koiraa yritti väenväkisin koirieni iholle.
Meidän koirien iholle kun ei ole kellään tulemista,monestakaan syystä.Oli sitten kilttejä tai tuhmia koissuja. Toki ensin yritän häätää ne vähän iisimmin,mutta joskus ihan yksinkertaisesti tilanne saattaa vaatia vähän järeämmät otteet.Jo ihan kaikkien kannalta...
Mutta ihme piipitystä kyllä koirien omistajalta.Katsoisi nyt vaan peiliin,ja myöntäisi oman mokansa ja syyttäisi pikemmin itseään siitä,jos joku on joutunut hänen koiransa häätämään.
Noita "eimunkoiratmitäänteejotensaatehdämitälystää" tyyppejä on ihan riittävästi muitten riesana muutenkin.
05.04.2011 18:42
26 Vincent,se että kyselen,niin johtuu,että oikeasti kiinnostaa,onko kyseessä ihan vilpitöntä toimintaa vaan pelkästään toimintaa,jossa mennään siitä,mistä aita on matalin,ja ilman kontrollia...
Se kun on niin helppo puhua puhua vaikka mitä,mutta toiminta on kuitenkin ihan jotain muuta,pohjimmiltaan.Se on niin monesti nähty.Ja selityksiä löytyy vaikka mitä,trokareilta myöten.
Itse olen kuitenkin sitä mieltä,että jos tosissaan toiminta on fiksua ja itse sen takana seisoo,niin ei siihen muitten mielipiteet pitäisi vaikuttaa.Toiminta ja tulokset pitäisi puhua puolestaan.
Tuota en oikein usko,että skl vastustus(jos sitä ylipäätään on ja jos kyse on vilpittömästä toiminnasta) jotain ratkaisee.Ei laillisesti ainakaan voi,koska se on vaan yhdistys siinä kuin muutkin.Ei viranomainen.
Ja onhan aikoinaan perustettu sekarotuistenkin yhdistys.Ihan virallinen ja sillä alajaostoja.
Sitä en tosin tiedä,onko pääyhdistys vielä toiminnassa ja missä määrin.
Nämä asiat on enemmän siitä kiinni,että tosissaan löytyy tekijöitä sitten myös ajamaan asioita ja tekemään hommia.Ja homman takana tosiaan seistään...
Mutta kuten sanoin,itse kannatan ehdottomasti roturisteytyksiä,kunhan ne tehdään todellakin harkitusti,pitkäjänteisesti ja seurannassa.Ja se ei ole kenenkään pelkkää omaa souvaamista.Eli muut touhut on sitten jotain ihan muuta.
Mutta jos jostain löytyy oikeaa ja vilpitöntä toimintaa asiaan liittyvää,niin mielelläni kuulisin :)
05.04.2011 09:57
Kyllä luulen,että on vähän muusta kiinni,kun kennelliiton peloista.Eiköhän viimekädessä nuot asiat lähde ylipäätään rodun sisältä,siihen vaikuttaa yleismaailmallinen ja rodun kotimaan ajatusmaailma myös.Ja ihan esim.oman maamme rodun ihmisten kiinnostus ym.asiaan.
"Esim. noutajissa ..." Olisi kiinnostavaa kuulla enemmän.Oisko jotain kotisivuja tai muuta,mistä voisi lukea jonkun kasvattajan tuloksia,toimintaperiaatteita ym.
"Kunpa Suomeen saataisiin..." Siitä vaan hommiin.Samalla lailla kaikki yhdistykset ym.on saaneet alkunsa.Eli viitseliäistä ihmisistä,jotka haluavat tosissaan aikaan jotain saada :)
04.04.2011 18:42
Ihan hyvin sopii.Turhaa vouhotusta,etteikö sopisi. Ihan samalla lailla voi omakotitalossa koiraa pitää hyvin tai huonosti,kuin kerrostalossa.Omistajasta se kiinni on,ei mistään asumismuodosta.
Omistajalle tosin asumismuodosta voi etua olla,helpottaa joitain juttuja.Mutta asennekysymys vimekädessä.
Eri asia on sitten rodut,joilla erityistarpeensa,jotka vaatii tiettyä elinympäristöä.Esim.laumikset.
04.04.2011 18:08
116 / 262