Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

  1. Ensinnäkin,en ole ko.kirjoitusta lukenut,joten kommentoin vaan viestien perusteella mielipiteeni.

    Yhteiskuntakelpoinen on mielestäni koira,joka sopeutuu yhteiskuntaan.Eli täyttää ne normit.Perusjuttuja,joiden soisi kaikkien koirien täyttävän,oli rotuominaisuudet,käyttötarkoitus ym.ihan mitä vaan.

    Mutta,se on sitten oma lukunsa,mitä käytetään jalostukseen.Itse olen sitä mieltä,että jalostuksen mittariin kuluu,että koira pystyy täyttämään ja tekemään rodunomaiset tehtävänsä.Ja on kaikin tavoin rodunomainen.
    Kun niitä koissuja sitten myydään,niin vähintä mitä kasvis voi tehdä,on miettiä,että ne saa mahdollisemman oikeanlaiset kodit myös.Se sitten,jos ei ole jatkojalostukseen tarkoitus,niin välttämättä ei ole tärkeää,kisaako koiran kanssa(tai ylipäätään jonkin rodunomainen testin suorittaminen edes),mutta se on,että koira saisi rodunomaisuuttaan toteuttaa edes jollain tavalla,vaikka ihan ilman koetavoitetta.Tosin tuossa on se kaksipiipuinen juttu,että jos ei tiedetä viime kädessä,mihin koirasta on,niin siitä jää tärkeä tieto uupumaan (jälkeläisnäyttö) kasvista ajatellen.Aina kun se oma silmä ei ole ihan yhtä kun se,mitä tulokset puhuisi.

    Noin nyt lähinnä itse ajattelen.
  2. "Eli jos pidät..."

    En ymmärtänyt,mitä tuo savuttaminen tarkoittaa.En nyt ihan välttämätä ymmärrä ehkä koko kirjoitustakaan.Mutta yritetään jotain...
    Mutta ensinnä,puolustushalu on synnynnäinen.Mutta siihenkin voidaan vaikuttaa osaltaan.Lisätä tai vähentää.Eli ilmentämisessä.
    Viimekädessä minulle kaikki koiralle opetetut toiminnat on koulutusta,vaikkakin niitä jaettaisiin ns.kotikasvatukseen tai kouluttamiseen ( esim.lajit).
    Toisaalta,jos ajattelee,niin on aika harvoja asioita,mitä koira tekee ihan sisäsyntyisesti itsestään niin,ettei ihmisen tarvi niihin ohjata.Eli automaattisesti,kuten itse ymmärrän,on aika vähissä.

    "Jos teet koirastasi..." Vaikka sen puolustuksen pitäisi normisti alhaalla,niin ei se sieltä mihinkään häviä.Kun se yhä edelleen on synnynnäinen.Niin mikä estää sen käytön ottamisen ja kohdentamisen tiettyyn asiaan.Perheen isä jotain mainitsi mm.tiettyjen signaalien käytöstä,jolloin koira virittyy "luvalla" esim.tiettyyn tilaan.
    Otetaas tähän taas vaikka esim.vartiointikoira,piirivartiointi.Kun emäntä/isäntä pukee työhaalarin päälle,niin koira virittyy tiettyyn tilaan.Se on siihen ohjeistettu/ohjeistunut ym.Kun ne otetaan pois,niin koira tietää,että hommat loppuu.
    Koira ilmaisee esim.tyhjässä tehtaassa siellä olijan (opetettu,saanut luvan).Sama koira ei saa esim.omalla pihalla louskuttaa aidan viertä kulkevia.
    Myöskin jo tilanne tekisi sen,siihen assosioituminen,omastajan asenne ym.että koiran ollessa työssä,sen puolustusvalmius on suurempi,kuin esim.vapaalla.
    Tämä on ehkä vaikea selittää.Jos olisi kokemusta,niin helppo ymmärtää,siis lukijalla.


    Toinen esimerkki.Omissa isoissa roduissani on tapauksia,joilla on selkeästi pulustushalukkuutta.Joillakin melkoistakin.On joskus tullut paikka eteen,missä tullut oikeasti "testattua".
    Mutta luonnetestissä ko.koirat saattavat olla hyvinkin rauhallisia tuohon.Eli tuossa tullaan osaltaan ohjaajan mielentilaan.Vaikka koiraa on kielletty hötkyilemästä normaalisti,niin selkeän uhan(omistajan tunnetila) saa sen toimimaan...

    "Myös Yli-Suvannon..."

    En ota kantaan ko.ihmisen sanomiseen,koska en ole tutustunut tuossa yhteydessä tai lukenut,mistä kyse.
    Mutta sukupuolivietistä sen verran,että koulutuksessa se ei ole hyödynnettävissä.
    Jos puhutaan uroksista,niin kerroin jo esimerkin,ettei se,että koiraa kieltää turhat narttujen (tai muitten koirien astumiset),myöskään hävitä sitä itse vaistoa sieltä,vaikka sitä kieltoa sitten käyttäisikin.Se sitten on eri asia,jos se hyvin heikko,ja koiraa on suurinpiirtein väkivallalla käsitelty,niin koira ei välttämättä uskalla itseään toteuttaa,jos paikka olisi.
    Mutta kuten sanoin,olisi mielenkiintoista tavata seksihullu uros,joka olisi jättänyt narttujen ahdistelun ihan itsestään ja ihan pelkästään oppien pelkän mikä kannattaa mikä ei,voimalla :D o_O
  3. Minulla on ollut hyvin erilaisia rotuja.Helpompia kouluttaa,mutta pääasiassa ihan jotain muuta.Jokainen koira on suunnilleen samoin kasvatettu/koulutettu (pienet nyanssit toki rodun ja yksilön mukaan).Jokaista on kielletty käsiin käymästä pentuna (kielto-ohjaus oikeaan kohteeseen).Jokainen näistä on osaltaan koulutettu hyödyntäen taistetahtoa.Kuka enemmän,kuka vähemmän,riippuen tyypistä.Ja mikä mielenkiintoisinta,jokainen koira on oppinut noudon,JOPA rodut,joista se on erittäin epätyypillistä...

    Joten onko koirani olleet poikkeuksellisia huippukoiria,itse poikkeuksellinen huippukoira vai yhdessä vaan simppelisti huippuja.Noh,tosin tunnen kyllä paaaaaljon muitakin,joilla samoin toimittu,eikä ongelmaa ole tullut myöhemmin...Joten se siitä,valitettavasti :DDD, huippujutuista kuitenkin :D .
    Ja joukkoon mahtuu koiria,joilla erittäin vahvasta vähemmän vahvaan taisteluhalu.

    No jaa,jos kuitenkin on lähinnä niin,että noit teoriat taistelutahdon hiivuttamisesta (taisteluhaluhan itsessään onperinnöllinen/synnynnäinen taipumus) ei nyt ihan pidä paikkansa tai sitten vaan ei kaikilta onnistu.Syystä jos toisesta...

    Taisteluhalun voi kohdentaa,kuten ylipäätään vieteissä.Ei se tarkoita sitä,että koira saa käyttää viettejään ym.miten itse haluaa,ettei ne häviä tuhkana tuuleen,muuten niitä ei voi hyödyntää tai ne täytyy totaalisesti yrittää sammuttaa ym.ääripäät...

    Itse en voisi kuvitellakkaan,että kuusikuukautinen näpsisi käsiä.Korkeintaan vahingossa jossain leikintiimellyksessä.Mutta että muuten.Eipä taitaisi olla käsiä meillä,saati vierailla,jos koissujen olisi annettu itseään tuossa asioissa toteuttaa ja odotella koska ne keksii,vai keksiikö,mikä on kannattavaa itsestään vai ei.Ei ainakaan noitten järeämpää kaliberien jäljiltä,auts :D

    ps.Taisteluhalu siis on perinnällinen taipumus.Sitä voi vahvistaa tai heikentääkin,mutta se joko on tai ei.Jos sitä ei yhtään ole (?),aika hurjaa,jos ei varsinkaan noutajalla lainkaan,niin ei sitä itseään myöskään voi sille tehdä.Jos sitä saadaan jollain vahvistettua vaikka edes jossain määrin,niin silloin sitä on myös koiralla oltava.Edes jonkinverran.
  4. Sitähän minäkin tässä vähän ounastelin,että polliisi oli kaukaa viisas ja teollaan yritti osaltaan myös estää turhat rähinät,olisi ne sitten alkaneet kenestäkin.Kaikki koirat kun ei suinkaan pidä siitä,että iholle tullaan...

    " En ole koskaan ymmärtänyt..." Niinpä.Kyllä se pitäisi olla itsestään selvyys,että kun itse töppää,niin sitä ei muitten niskaan kaadeta.Oli sitten kyse koiratouhuista tai mistä lie.
  5. 26 Vincent,se että kyselen,niin johtuu,että oikeasti kiinnostaa,onko kyseessä ihan vilpitöntä toimintaa vaan pelkästään toimintaa,jossa mennään siitä,mistä aita on matalin,ja ilman kontrollia...
    Se kun on niin helppo puhua puhua vaikka mitä,mutta toiminta on kuitenkin ihan jotain muuta,pohjimmiltaan.Se on niin monesti nähty.Ja selityksiä löytyy vaikka mitä,trokareilta myöten.
    Itse olen kuitenkin sitä mieltä,että jos tosissaan toiminta on fiksua ja itse sen takana seisoo,niin ei siihen muitten mielipiteet pitäisi vaikuttaa.Toiminta ja tulokset pitäisi puhua puolestaan.

    Tuota en oikein usko,että skl vastustus(jos sitä ylipäätään on ja jos kyse on vilpittömästä toiminnasta) jotain ratkaisee.Ei laillisesti ainakaan voi,koska se on vaan yhdistys siinä kuin muutkin.Ei viranomainen.
    Ja onhan aikoinaan perustettu sekarotuistenkin yhdistys.Ihan virallinen ja sillä alajaostoja.
    Sitä en tosin tiedä,onko pääyhdistys vielä toiminnassa ja missä määrin.
    Nämä asiat on enemmän siitä kiinni,että tosissaan löytyy tekijöitä sitten myös ajamaan asioita ja tekemään hommia.Ja homman takana tosiaan seistään...

    Mutta kuten sanoin,itse kannatan ehdottomasti roturisteytyksiä,kunhan ne tehdään todellakin harkitusti,pitkäjänteisesti ja seurannassa.Ja se ei ole kenenkään pelkkää omaa souvaamista.Eli muut touhut on sitten jotain ihan muuta.

    Mutta jos jostain löytyy oikeaa ja vilpitöntä toimintaa asiaan liittyvää,niin mielelläni kuulisin :)