2 kk pysähdytty joka vedosta, ei tehoa.

vetäävaan44

Minulla on 7 kk vanha uros walesinspringerspanieli. Olen käynyt sen kanssa pentukurssin. Kurssi sujui mainiosti. Sain sieltä opetusta juuri tuohon vetoon. Pysähdy aina kun vetää, mutta 2kk sitä tehtyäni veto jatkuu. Koira kyllä pysähtyy ja tulee vierelleni todella hienosti, mutta heti liikkeelle lähtiessä vetää. Innostuu myös ihmisistä ja autoista tosi paljon kohdatessa. Kaikki luulee, että se on vihainen kun vikisee/haukahtelee ja rimpuilee, mutta siitä olisi vain kiva päästä tutustumaan. Koirien kanssa ohitus sujuu paljon rauhallisemmin. Mikä avuksi vetämiseen ja ihmisistä/autoista jne.. innostumiseen? Naksut ja kehut on myös käytössä aina kun tekee oikein. Kaiken muun tarpeellisen olen saanut sille opetettua helposti.

28

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tessuntassu

      Meillä on samantapainen ongelma, 6kk tyttökoira joka on niin innokas ja sosiaalinen tapaus että ei meinaa pysyä nahoissaan kun toisia koiria tulee vastaan vaan tärisee, häntä vipattaa, painautuu etuosasta maahan ja vetää vetää vetää... Hieman olen saanut hillittyä ihmisten ohittelussa vetämistä kun kiinnitän huomion raksuihin ja silloin homma ei ole niin vaikeaa. Raksuja yritän myös toisia koiria ohitettaessa, mutta joskus on niin innoissaan että vaikka käsken istumaan ja vien raksun nenän eteen niin se ei malta keskittyä edes siihen.

      Alkaa muuttua aika raastavaksi kun koira vahvituu ja rystyset sinisinä joutuu sitä pidätellä.. Olisi mukavaa jos joku pystyisi antamaan vähän vinkkejä.

      Kannattaako pysähtyä kokonaan ohitettaessa vai vetä väkisin ohi vai mitä.. :)

      • Nasse-tätyli

        Tohon pysähtymiseen. Jos pysähtyminen onnistuu niin et koira on selin vastaantulevaan koiraan eikä pääse kyttäilemään vastaantulijaan niin miks ei, mut se vaan onnistuu aika harvalta joka painii ohittamisien kanssa. Täällä päin ainakin on noita pysähtyjiä ja kyttääjiä aikasen paljon ja se ei kyllä helpota tilannetta yhtään jos vastaantulijankin koiran kanssa tytöstetään ohituksia. Siinä kerkee koirat mahollisesti tuijotella toisiaan niin hyvän ajan et helvetti voi olla irrallaan kun kohille päästään. Kyl mä mielummin suosittelisin väheleistä ja reipasta ohitusta kun istumista.


    • perheen isä

      "Pysähdy aina kun vetää, mutta 2kk sitä tehtyäni veto jatkuu."..pitkä aika, jos muutosta ei tapahdu. Se muutos parempaan pitäisi näkyä jo parissa päivässä.

      Kuulostaa siltä, että sinun pitäisi rakentaa ensin se tärkein asia, jos hihnakävelyn haluat kuntoon. Nimittäin kontakti. Jos tätä ei ole, niin on aika turha edes toivoa hyvää hihnakäytöstä. Kontakti harjoituksia on hyvä tehdä monessa eripaikassa ja tilanteessa. Apuna siihen voit käyttää makupalaa (huom.molossi) lelua tai vastaavaa. Näitä voi siten jättää/vähentää kun kontaktin otto on riittävästi vahvistunut.

      "mutta heti liikkeelle lähtiessä vetää"...tässä se virhe juuri tapatuu. Liikkeelle lähdetään ja jatketaan vain jos hihna ei kiristy. Tähän voi myös lisätä nopeat suunnan muutokset, joiden tarkoitus on "pakottaa" koira seuraamaan sinun liikkeitäsi. Eli olemaan kontaktissa sinuun ja seuraamaan liikkeitäsi. Etenet siis vain kun tuo toteutuu ja palkitset myös siitä. Muuten tuo harjoite on hyödytön eikä koira edes opi koskaan ymmärtämään koko asiasta mitään.

      "siitä olisi vain kiva päästä tutustumaan"..tämäkin tapa täytyy olla opittu, joka on muodostunnut kokemuksen kautta. Taitaa olla pentuajan tuotosta. =D

    • vetäävaan44

      Koira ottaa minuun kontaktin aina kun pysähdytään. Tulee vierelle. Jatketaan matkaa vasta kun sanon mennään. Muutama askel ja rupeaa vetämään ja sitten toistetaan samaa. Ja erikseen vapaa komennolla saa vetää niin paljon kun haluaa. Polulla koira kulkee aina minun takanani. Eli missä teen väärin??

    • perheen isä

      "Muutama askel ja rupeaa vetämään ja sitten toistetaan samaa."..Tässä se kontakti katoaa. Sitä pitää pystyä ylläpitämään kävelyn aikana.
      Ja lenkillä muutenkin kun alkaa veto, joka ilmeisesti on ennakoitavissa vastaantulijoista, niin otetaan se kontakti ja pidetään sitä yllä. Siten koirasi on kontrollissa ja kontroloitavissa kävelyn aikana..Kiinnostusta voi ylläpitää koiralla makupalalla tai esineellä, mikä sitä erityisesti kiinnostaa.

      Hirveä ristiriita opetuksessa ja koiralle: "Ja erikseen vapaa komennolla saa vetää niin paljon kun haluaa"..koira ei saa vetää koskaan. Ei edes vapaalla.
      ainoastaan näin: Sivulla ja eteen. Eteen mentäessä koira ei saa vetää myöskään hihnassa.

      Erikseen on tietenkin ns.rento/vapaa kävely missä saa haistella ja liikkua, mutta ei varsinaisesti vetää tai vetämällä ohjata mihinkään suuntaan.

      "Polulla koira kulkee aina minun takanani."..se on aivan sama, mutta käytännöllisempää, jos kulkee edellä.

    • kaikkea sitä kuulee!

      siis saa vetää vapaa komennolla niin paljon kuin haluaa? hmm.. missähän vois olla vikaa....

      • Koiran ehdoilla

        Niinpä, joka kerta kun koira saa vetää hihnassa, se saavuttaa haluamansa - eli pääsee eteenpäin, toisin sanoen saa vetämisestä palkan. Siinä saa jo yhdenkin lenkin aikana tehtyä tyhjäksi aika monta onnistunutta treeniä.

        Mutta tuossa kontaktin pitämisessä/vetämättä olemisessa heti liikkeelle lähdön jälkeen voisi olla hyödyllistä kokeilla naksutinta, jos ette ole sitä vielä tällä tavalla käyttäneet. Eli heti liikkeelle lähtemisen jälkeen, jos koira ei ole vielä ehtinyt vetämään hihnaa kireälle tai jos koira pitää kontaktin (voit itse valita mitä vaadit koiralta), naksautus ja palkka. Jos alkuun pääset puoli askelta eteenpäin (jonka jälkeen naksautus ja palkka), voit alkaa järjestelmällisesti nostamaan vaatimustasoa. Eli seuraavaksi askel, naksautus ja palkka, sitten kaksi askelta, naksautus ja palkka jne. Uskoisin että lyhyen treenauksen jälkeen koira alkaa huomaamaan, että liikkeellelähtiessä ei kannata lähteä ryntäämään täysillä eteenpäin vaan on kannattavampaa seurata kävelyttäjän tahtia. Sitä mukaa kun koira oppii, voi palkkaamista vähentää ja harventaa.


      • Koiran ehdoilla
        Koiran ehdoilla kirjoitti:

        Niinpä, joka kerta kun koira saa vetää hihnassa, se saavuttaa haluamansa - eli pääsee eteenpäin, toisin sanoen saa vetämisestä palkan. Siinä saa jo yhdenkin lenkin aikana tehtyä tyhjäksi aika monta onnistunutta treeniä.

        Mutta tuossa kontaktin pitämisessä/vetämättä olemisessa heti liikkeelle lähdön jälkeen voisi olla hyödyllistä kokeilla naksutinta, jos ette ole sitä vielä tällä tavalla käyttäneet. Eli heti liikkeelle lähtemisen jälkeen, jos koira ei ole vielä ehtinyt vetämään hihnaa kireälle tai jos koira pitää kontaktin (voit itse valita mitä vaadit koiralta), naksautus ja palkka. Jos alkuun pääset puoli askelta eteenpäin (jonka jälkeen naksautus ja palkka), voit alkaa järjestelmällisesti nostamaan vaatimustasoa. Eli seuraavaksi askel, naksautus ja palkka, sitten kaksi askelta, naksautus ja palkka jne. Uskoisin että lyhyen treenauksen jälkeen koira alkaa huomaamaan, että liikkeellelähtiessä ei kannata lähteä ryntäämään täysillä eteenpäin vaan on kannattavampaa seurata kävelyttäjän tahtia. Sitä mukaa kun koira oppii, voi palkkaamista vähentää ja harventaa.

        Lisäys: Jos koira vetää jo puolen askelen jälkeen, sitten palkataan aikaisemmin. Alkuun ehkä pelkästä paikallaan olosta ja kontaktin ottamisesta siinä, riippuen vähän miten nopea koira on ja miten se malttaa olla paikallaan. Sitten voi kokeilla vähän siirtää painoa/liikauttaa jalkaa ja naksauttaa ja palkata siitä, jos koira ei lähde vetämään. Tämä siis siinä tapauksessa jos puolen askelen jälkeen koira on jo ampaissut salamanvauhtia eteenpäin hihnan päähän :)


      • vetäävaan44

        Koirakoulussa nimenomaan kouluttaja sanoi,että välillä pitää päästää koira ns. vapaalle, (vapaa komennolla) että jaksaa taas keskittyä vetämättä kävelemiseen. Vaikka se vetäisikin paljon... Ja voi sitä kehujen ja makupalojen määrää mitä tarjoilen jos onnistumme muutaman metrin kävelemään vetämättä.....


      • vetäävaan44

        Koirakoulussa nimenomaan kouluttaja sanoi,että välillä pitää päästää koira ns. vapaalle, (vapaa komennolla) että jaksaa taas keskittyä vetämättä kävelemiseen. Vaikka se vetäisikin paljon... Ja voi sitä kehujen ja makupalojen määrää mitä tarjoilen jos onnistumme muutaman metrin kävelemään vetämättä.....


      • vetäävaan44
        vetäävaan44 kirjoitti:

        Koirakoulussa nimenomaan kouluttaja sanoi,että välillä pitää päästää koira ns. vapaalle, (vapaa komennolla) että jaksaa taas keskittyä vetämättä kävelemiseen. Vaikka se vetäisikin paljon... Ja voi sitä kehujen ja makupalojen määrää mitä tarjoilen jos onnistumme muutaman metrin kävelemään vetämättä.....

        Meni väärään kohtaan.


      • vetäävaan44
        Koiran ehdoilla kirjoitti:

        Niinpä, joka kerta kun koira saa vetää hihnassa, se saavuttaa haluamansa - eli pääsee eteenpäin, toisin sanoen saa vetämisestä palkan. Siinä saa jo yhdenkin lenkin aikana tehtyä tyhjäksi aika monta onnistunutta treeniä.

        Mutta tuossa kontaktin pitämisessä/vetämättä olemisessa heti liikkeelle lähdön jälkeen voisi olla hyödyllistä kokeilla naksutinta, jos ette ole sitä vielä tällä tavalla käyttäneet. Eli heti liikkeelle lähtemisen jälkeen, jos koira ei ole vielä ehtinyt vetämään hihnaa kireälle tai jos koira pitää kontaktin (voit itse valita mitä vaadit koiralta), naksautus ja palkka. Jos alkuun pääset puoli askelta eteenpäin (jonka jälkeen naksautus ja palkka), voit alkaa järjestelmällisesti nostamaan vaatimustasoa. Eli seuraavaksi askel, naksautus ja palkka, sitten kaksi askelta, naksautus ja palkka jne. Uskoisin että lyhyen treenauksen jälkeen koira alkaa huomaamaan, että liikkeellelähtiessä ei kannata lähteä ryntäämään täysillä eteenpäin vaan on kannattavampaa seurata kävelyttäjän tahtia. Sitä mukaa kun koira oppii, voi palkkaamista vähentää ja harventaa.

        Koirakoulussa nimenomaan kouluttaja sanoi,että välillä pitää päästää koira ns. vapaalle, (vapaa komennolla) että jaksaa taas keskittyä vetämättä kävelemiseen. Vaikka se vetäisikin paljon... Ja voi sitä kehujen ja makupalojen määrää mitä tarjoilen jos onnistumme muutaman metrin kävelemään vetämättä.....


    • Fiksu koira on oppinut ketjuttamaan eli veto-pysähdys-vierelle (palkka?).Ja homma päättyi.Sitten taas vauhdilla liikkeelle eli veto-jne...

      Jos palkkaa käyttää,niin se olisi paras alkaa heti pennusta.Toki muutenkin onnistuu.
      Ja sitten opettaa se kontaktisana oikeaa paikka varten,oikea paikka heti ja palkka siitä.Jos koira ottaa ennen vetoa edes askeleen,niin palkka siitä ja kehut.Minä käytän myös ei-sanaa (koiran täytyy se siis tietää) eli siinä mielessä keppiä ja porkkanaa,eli oikeasta toiminnasta,johon nimenomaan pyritään,palkka ja kehut ja väärästä kielto.
      Tuo lähinnä siksi,että koira saattaa oppia sen ketjuttamisen,jos se ei tiedä myös,mitä ei saa tehdä.

      Noille viiriäisille,jotka innostuu milloin mistäkin,niin itse olen opettanut vaan jonkun sanan (täällä),eli siinäkin tullaan kontaktin oton opettamiseen,sitten vaan palkannut ja kehunut.Koiria ei hihnassa tapailla,ja ihmisiä treffatessa opetetaan lupa.Ja sitten vaan aina samoin toimitaan.Pikkuhiljaa se kohnotus jää pois,kun opitaan mistä seuraa kehut ja palkka,ja mistä ei seuraa yhtään mitään.
      Palkka valitaan sen mukaan,mikä parhaiten iskee,lelu tai nami(ja sitä ei käytetä kuin treenatessa jotain ),MUTTA aina mukana myös ääni ja/tai taput,jolla sitten loppupeleissä koiraa ohjataan.


      Täällä jo tulikin vaihtoehtoja,tuossa nyt yksi lyhyesti.

      Niin ja kuten jo sanottu,siinä hihnassa EI sitten koskaan vedetä.

    • welshiuros meilläkin

      En jaksa lukea koko ketjua, mutta kerron omat kokemukseni, jos olisi apua yhtään. Meilläkin siis welshi-uros, ja samojen asioiden kanssa painiskeltu, poikkeuksena teihin, meillä on koirien ohitukset kaikkein vaikeimpia, ja niitä jauhetaan edelleenkin, vaikka koira jo yli vuoden ikäinen. Teimme pentuaikana yhden pahan virheen, eli tiettyjen koirien kanssa kohdatessamme jatkoimme lenkkiä yhdessä, ja se päättyi aina vapaaseen leikkimiseen metsässä. Näiden koirien ohitus ei siis suju vieläkään, koska kaverin lähestyessä, jo ennen kuin edes näen, koira kiihtyy liikaa. Sen käytöksestä tiedän siis, jos joku näistä koirista lähestyy meitä. Nyt sitten jauhetaan ohituksia näiden koirien kanssa (heillä ihan sama ongelma, ihan samasta syystäkin), ja teemme yhdessä tottiksia. Ja hihnassa ei ikinä minkäänlaista leikkimistä/tai leikkiinkutsuja sallita.

      Mutta jos palataan alkuun. Teillä koira siis vetää lenkillä. Tiedän mistä puhut, käsissäsi on koira, jonka ominaisuuksiin kuuluu aktiivisuus ja innokkuus. Ja joka aistii omat mielialasi todennäköisesti erittäin herkästi. Jos koira on yhtään samanlainen kuin meillä, niin pakotteita sille ei voi käyttää.

      Aloita nyt siitä, että remmilenkeillä ei vedetä yhtään missään tilanteessa. Ota käyttöösi naksutin, jos sitä ei vielä ole. Ja aloita naksuttimen avulla koulutus. Toimii nimenomaan lenkillä, koska sen avulla pystyt palkitsemaan juuri oikealla hetkellä. Ja palkitse siitä, että koira on oikealla kohdalla ja kontaktissa sinuun. Jos naksutin ei ole tuttu, niin käyppäs naksutinkurssi, myöskin netistä löytyy tietoa, mutta perusteet pitää opetella, jotta pääset kunnolla ja oikein alkuun. Welshi imee opin kuin sieni, mutta se oppii nopeasti myöskin huonot tavat. Eli itsesi pitää tosiaan tehdä ensin itsellesi selväksi, mitä nyt opetat ja miten.

      Meillä remmilenkille lähtiessä koira "otetaan hanskaan" jo sisällä. Mitään ei tapahdu vöyhkäyksellä, ja koira on oikeassa mielentilassa. Jos energiaa on, se puretaan ennen kuin aloitetaan haastavampia hommia, eli remmilenkkejä. Jos koira on ylienerginen, ei pääse tuloksiin. Se vaan ei kykene keskittymään.

      Ja miten se mielenkiinto sitten pidetään yllä? Nopeita käännöksiä, jos tuntuu, että kontakti alkaa hävitä, temponmuutoksia, istu-maahan juttuja, mitä vaan, mutta yllättäen (tietysti käsky annetaan, mutta niin kuin ei rutiineita). Keskity lukemaan koiraa, ja ennakoimaan ongelmakohdat. Aloita ohitusten valmistelu ajoissa, mutta ei liian aikaisin, jotta koira jaksaa keskitty' vain sinuun sen ajan. Ja palkitse vasta kun olette päässeet kunnolla ohi. Meillä siis toimii myös paremmin sellainen nopeampi vauhtikin, koira kun rakastaa juoksemista, niin sillä on yksinkertaisesti tylsää hitaammilla lenkeillä, ja se ehtii poimia joka ikisen impulssin kävelyvauhdissa. Me siis treenailemme juoksuvauhdissa paljon.

      Älä hermostu, yrittäkää pitää hauskaa. Koirasi on siinä iässä, että sillä on uusia asioita juuri nyt. Alkaa "miehuus" heräämään, riistavietti heräämään toden teolla ym. Eli haasteita on. Nyt sinun tarvitsee vain olla ovela ja jämäkkä.

      Meidän welshi on selkeästi joko/tai-koira. Eli aikaisempiin koiriimme (paimenkoiria) verrattuna se tarvitsee paljon selkeämmät tavat ja rutiinit. Jos jotain ei sallita, niin sitä ei sallita koskaan. Ei poikkeuksia missään asioissa. Olen joskus verrannut tätä adhd-lasten kanssa toimimiseen, niissä on yllättävän paljon yhteistä. Eli selkeä viestintä, selkeät ohjeet, ja selkeät säännöt. Ja koiran motivointia, mutta ei pakotteita kovinkaan (ainakin meillä alkaa herkästi sijaistoiminnot, jos koira ei ymmärrä). Älä hermostu itse. Anna koiralle mahdollisuus purkaa energiansa ennen "työhön ryhtymistä". Opetelkaa keskittymistä ja rauhoittumista. Tietoisesti kasvattakaa sen pinnaa vaikka ihan sisätiloissa, mutta päivittäin.

      • welshiuros meilläkin

        jatko-osa

        Opettele omien tunnetilojen hallinta. JOs olet hermostunut, niin suunnittele lenkki siten, että vältätte pahimpia paikkoja. Jos on taipumusta hermostua, niin se helposti siirtyy koiraan. Ja mitä tulee käskyihin, niin meillä toimii tällä koiralla pilli loistavasti.

        Jos et vielä osaa tehdä jälkiä tai muuta sellaista, niin opettele. Anna koirallesi mahdollisuus työhön, johon se on luotu. Sille ei riitä remmilenkit, ja pääset paljon helpommalla noiden ongelmiesi kanssa, kun koira saa muuta tehtävää aika ajoin. Meillä esimerkiksi aloitettiin jäljestys noin 4:kk:n iässä, ja koira on luonnolahjakkuus, se hoksasi heti mistä on kyse, ja toimi uskomattoman osaavasti jo ekalla jäljellä. Metsälle lähti mukaan puoli vuotiaana, ja rakastui siihen touhuun, oli kuin kotonaan, ja linnunhakuharjoitukset saa koiran koko tarmollaan keskittymään siihen asiaan. Siis jos ette itse metsästä, niin jos saisitte vaikka siipiä pakastimeen, ja niillä harjoitella, niin olisi loistavaa. Kohta teillä on myös edessänne ohitusvaikeudet "uimapaikkojen "suhteen. Ihan vain varoituksena, itse annoin sen pentuna mennä muutaman kerran ojalle pulikoimaan remmilenkillä, niin jatkossa ohitukset siitäkin sitten olivatkin hankalia. Ja uimapaikoiksi welshille käy sitten ihan kaikki, jossa on vettä.


      • vetäävaan44
        welshiuros meilläkin kirjoitti:

        jatko-osa

        Opettele omien tunnetilojen hallinta. JOs olet hermostunut, niin suunnittele lenkki siten, että vältätte pahimpia paikkoja. Jos on taipumusta hermostua, niin se helposti siirtyy koiraan. Ja mitä tulee käskyihin, niin meillä toimii tällä koiralla pilli loistavasti.

        Jos et vielä osaa tehdä jälkiä tai muuta sellaista, niin opettele. Anna koirallesi mahdollisuus työhön, johon se on luotu. Sille ei riitä remmilenkit, ja pääset paljon helpommalla noiden ongelmiesi kanssa, kun koira saa muuta tehtävää aika ajoin. Meillä esimerkiksi aloitettiin jäljestys noin 4:kk:n iässä, ja koira on luonnolahjakkuus, se hoksasi heti mistä on kyse, ja toimi uskomattoman osaavasti jo ekalla jäljellä. Metsälle lähti mukaan puoli vuotiaana, ja rakastui siihen touhuun, oli kuin kotonaan, ja linnunhakuharjoitukset saa koiran koko tarmollaan keskittymään siihen asiaan. Siis jos ette itse metsästä, niin jos saisitte vaikka siipiä pakastimeen, ja niillä harjoitella, niin olisi loistavaa. Kohta teillä on myös edessänne ohitusvaikeudet "uimapaikkojen "suhteen. Ihan vain varoituksena, itse annoin sen pentuna mennä muutaman kerran ojalle pulikoimaan remmilenkillä, niin jatkossa ohitukset siitäkin sitten olivatkin hankalia. Ja uimapaikoiksi welshille käy sitten ihan kaikki, jossa on vettä.

        Koirakoulussa nimenomaan kouluttaja sanoi,että välillä pitää päästää koira ns. vapaalle, (vapaa komennolla) että jaksaa taas keskittyä vetämättä kävelemiseen. Vaikka se vetäisikin paljon....

        Eli tässä varmaankin vika.... voi per...


    • perheen isä

      Huh. mikä vinkki kouluttajalta. Jospa se tarkoitti vapaanaoloa ilman hihnaa?

      • vetäävaan44

        Tarkoitti nimenomaan hihnassa vapaa, koska sanoi, että vaikka se vetäisikin kovasti. En ole tätä kyllä yhdistänyt. Sillä olen kuvitellut, että koira ymmärsi tämän vapaa komennon hihnassa, sillä se lähtee eritavalla liikkeelle (lähtee heti voimakkaasti vetämään) kuin tuossa vetämättäharjoituksessa (lähtee varovaisemmin vetämään)

        No nyt eikun tilannetta korjaamaan. Kiitoksia kovasti neuvoista. Tuota naksutinta voisi kokeilla.


    • VETO SEIS!

      Meillä kans koira, kohta kaksi vuotias ja n. kuukausi sitten ratkaisin veto-ongelman hyvin yksinkertaisesti... Vaikka kontakti asiat on kunnossa ja dressman kävelyjä yritetty, ohituksia tahkottu toisen koiran kanssa, niin eipä onnistu! Toiset koirat on vaan niin uteliaita muita kohtaa (koira myöskin siis luottaa sinuun, uskaltaa tehdä kontaktia toisiin koiriin, eikä oleta että heität sen suden suuhun) ja koska meillä ei mitkään valtakunnan koulit tehonneet koiraan niin päädyin ostamaan VEDONESTOPANNAN! Se on kivuton ja uskomattoman tehokas. Loppuu se vetäminen! Eli tämä panta laitetaan koiralle päähän ja aina kun koira vetää, vetää vedonestopanta pään sivulle ja koiraa häiritsee tämä tapahtuma. Kokeiltu on välillä höllätä ja taas jatkaa ilman, mutta koira nähtävästi testaa yhäkin ilman, saanko kenties nyt vetää! SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI JA EI MAKSA PALJOA, EHKÄ N. 8E! Näinkin kauan me tahkosimme malttamattoman ja uteliaan koiran kanssa ja mikään muu ei auttanut. Nytpä auttaa ja kaikkien on kiva lenkkeillä. Tuskin olet mitään tehnyt väärin, osa on ihan psykologista jahkailua ( teet näin ja näin ja koira silti luulee että se ja se on sallitua) pöh, ei ne tyhmiä ole vaan äärimmäisen ovelia, kun osaavat hyödyntää turhautumistasi. Ostat vain tuon vedonestopannan ja laitat sen. Väliin voit kokeilla josko onnistuisi ilman ja jos ei, niin palaatte takaisin siihen.

    • TheDogMan

      Itse olen kokenut hyväksi tavaksi nyppäisyn ja "pysähtymisen" yhdistelmän. Kun ollaan liikkeellä ja koira vetää, sanotaan Ei ja sekunnin viiveellä nypätään. Kun taas ollaan paikoillaan (lähdössä liikkeelle) ja hihna kiristyy, odotetaan aina niin kauan kuin koira astuu taakse päin ja löystää hihnan. Ei ole väliä ottaako koira minkään näköistä kontaktia, tärkeintä on, että hihna vain löystyy.
      Kannattaa käyttää vaikka ketjullista puolikuristavaapantaa tai vaikka noutajahihnaa. Sitä koiran niskaa ei ole sitten tarkoitus murtaa, joten nyppäisy on tärkeää pitää kohtuullisena. Yleensä pieni ranteen liike riittää. Kaiken maailman vedonestopannoilla ja -valjailla saa aikaan yleensä vaan remmirähinää.
      Jos nyt kuitenkin vedonestovehkeisiin sortuu, kannattaa vältellä kohtaamisia niin kauan, että koira ei enää vedä ja voidaan siirtyä tavalliseen pantaan. Epämiellyttävä tunne ja pakeneminen estetty, niin on suhteelisen varmaa, että rähjäämiseksi menee.

    • 14+1

      Hihhei,

      varmaan tässä on vaan kyse koiraeläimen tarpeesta juosta. Jos ei ole tarpeeksi vapaanaoloaikaa ilman hihnaa, vetäminen ei tule koskaan loppumaan:( Ikävää, eikö.

    • se welshin omistaja

      Voi olla niinkin. Varsinkin kun kyseessä on welshi. Mutta kunnon fillarilenkki oli sille riemuisaa menoa. Se ravasi niin onnellisena koko seitsemän kilometrin matkan, eikä minkäänlaista veto-ongelmaa, tosin laukalle yritti, mutta se on opetettu jo aiemmin käskyllä :)

      Niinkuin sanoin, welshi tarvitsee energian purun ennen haastavampia juttuja, koska se ei jaksa keskittyä muutoin kunnolla asiaan, ja koulutus muuttuu hankalammaksi ja turhauttavammaksi.

    • dlkf

      Kannattaa olla varovainen tuon juoksuttamisen kanssa jos koirasi on vasta 7kk. Suosittelisin väh. vuoden ikää ja lonkkien kuvausta ennen hirvittävän pitkiä juoksu- ja pyörälenkkejä. Tosin roduilla on erilaisia taipumuksia, mutta ettei sitten tule mitään yllätyksiä.

    • Jett von Amiraali

      Jos koira vetää, nyppäse hihnasta ja sano EI. Toista tätä pari kolme pv joka ikinen kerta niin ongelma ratkeaa. Opeta ketjukaulaimella.

      Lopettakaa nyt hyvät ihmiset noi naksu ja palkka, pysähtelyt sun muut... ei jumalauta. Koiraa siis pitäisi palkita siitä, kun hihna on löysällä niin se sitten oppii vaatimaan namia kiristämällä hihnaa ja sitten löysäämällä sen? Ei ne koirat ole mitään putkiaivoja, osat ovat hyvinkin älykkäitä. Osaa ne laskea 1 1 näin niinkuin kuvainnollisesti sanoen.

      Joku kirjoitti:

      "niin innokas ja sosiaalinen tapaus että ei meinaa pysyä nahoissaan kun toisia koiria tulee vastaan vaan tärisee, häntä vipattaa, painautuu etuosasta maahan ja vetää vetää vetää..."

      Tämä on tätä ihmisten selittelyä.. "Joo se koira haukkuu ku se pelkää" "joo se vahtii ku sillä on vahtikoiran luonne" "joo se vaan rakastaa kaikkia koiria, ihan VAPISEE rakkaudesta". Ottakaa nyt itseänne niskasta kiinni ja tunnustakaa, ettette vain ymmärrä koirianne hölkäse pöläystä!

    • 879080732410

      Ongelma ratkeaa nopeasti siten, että sitaiset talutusnarun mahan ympäri (siihen kikkelinvartta vasten). Vetohalut loppuu muutamaan vinkaisuun ja ulahdukseen. Tällä tavalla kun kuljette kuukauden pari niin voitte siirtää talutushihan takaisin kaulaan. Naksuttelut, ein hokemiset ja pysähtelyt eivät toimi kaikkein pahimpien koheltajien suhteen. Nykimiset ja nyhtämiset vahingoittavat kaularankaa ja taluttajankin hermoja on välistä hyvä ajatella.

    • Flexit roskiin

      Flexiä ei sitten käytetä koirille ikinä ennen,kuin osaavat kulkea ilman naruakin sivulla kunnolla.Se on vihon viimeinen väline koulutuksessa joita olen nähnyt.

    • koutusniksi

      Meillä näin: Pentumme on nyt 9kk, aikaisemmin veti kuin junan vessa, löysin sitten myös syyn miksi ei tahtonut oppia, mieheni antoi koiran vetää, kun ei jaksanut joka sekunti korjata käytöstä. No, tästä vissiin miehelle paapatin kymmeniä kertoja ennenku kalloon meni. Mutta koira oli jo oppinut vetämään..

      Tuli kevään liukkaat, ostin koiranpäittet, joissa koira ei vetänyt, ei yhtään. Sen sijaan sukelteli hangesta toiseen, joka sekin rasittavaa. Nyt sitten kun ei enää jäätä ole tiellä, ajattelin kokeilla tuolla tavallaisella kuristuspannalla ja tsädääm... ei koira vedäkkään enää.

      Uskon että osasyynä on rauhiottuminen, jonka on huomannut monessa muussakin asiassa, ja sitten se että pidin n. kk verran tuota kuonopantaa. Minun tapani korjata koiran vetämistä on sihistä sille, nykäisy, tietää että sihinä tarkoittaa ei, mutta on paljon helpompi ja hermoja säästävämpi kuin sana ei. Jos ei meinaa sihinät mennä perille, niin pysähdys siksi asti että ottaa katsekontaktin.

      Syy miksi en joka kerralla pysöhdy on se, että täällä kuhisee toisia koiria, lapsia, ihmisiä, joten se on yhtä tyhjän kanssa istuttaa sitä koiraa 40min paikallaan. Joten meillä tuo ei toiminut, olen kyllä myös välistä tehnyt äkkikäännöksiä edes takas niin kauan että koira seuraa minua.

      Kaikille koirille ei sovi samat koulutusniksit, pitää löytää ne omalleen sopivat :)

    • .....

      Oma neuvoni on pitkälenkkinen kuristuspanta, jonka lukitset koiran kaulaan. Kun vetää, niin nyppäisy sivulle. Omalla koirallani toimii. Itse olen sitä mieltä, että kuristuspanta on tehokkaampi lukittuna kuin kuristavassa asennossa. Näin ainakin omalla koirallani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe