Lonkat B/B mitä tarkoittaa?

Ei.ymmärrä.

Voisiko joku vähän valaista mitä nämä tarkoittavat:
Lonkat B/B.

Kyynärät 0/0.

Polvet 0/1.

Lonkat A/A.

Polvet 0/0.

Onko jotain sivustoa, jossa nämä merkinnät selitetään?
Tiedän suunnilleen, mitä tarkoittavat, mutta olisi kiva tietää tarkat merkinnät, kun olen koiraa hankkimassa ja haluaisin tietää ovatko nämä terveydellisesti ok "arvot".

10

12674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalaisen hyviä ovat koiria keskimääräisesti arvioidessa nämä arvot, vaan rodusta riippuu, ovatko arvot riittävän hyvät. Jos tavoitteena on jatkojalostus eli pennuttaminen, kriteerien tulee olla tarkemmat. Tarkennan: jos kyseessä on rodultaan vaikkapa bernhardilainen tai muu vastaava raskas rotu, niin riittävän hyvät ovat nuo arvot jalostukseenkin, mutta jos kyseessä on alkukantainen, oikeat mittasuhteet omaava otus, tai kevytrakenteinen pikkukoira, niin nuo ovat -anteeksi vain- vähemmän hyviä tuloksia.

      Jos taas mietityttää, elääkö nämä tulokset saanut koirayksilö terveenä oman ikansä, niin saattaa hyvinkin elää rodusta riippumatta. Itseäni ihmetyttää vain tuo polvitulos: itselläni ei ole kokemusta polvitutkimuksessa muun kuin nollan saanutta koiraa. Käykö niille isomman numeron saaneille niin, että nivelvika alkaa vanhemmiten vaivata? Vai onko asia niin kuin lonkaviassakin, jotta joku yksilö kärsii nivelvaivoista jo lonkkakuvaustuloksella B, joku toinen taas selviää terveenä läpi elämänsä, vaikka papereissa lukee lonkkakuvan kohdalla D tai jopa E...

      Jotta näin helppoa ja selvää on tutkimustulosten tulkinta. Eikä todennäköisesti tässä vielä kaikki: joku muu todennäköisesti esittää sinulle oman tulkintansa ihan kohta. Ja me kaikki tulkitsijat olemme todennäköisesti ihan yhtä oikeassa.

      Ota yhteys koirasi kasvattajaan, ja / tai itseäsi kiinnostavan rodun tilanteeseen tämän asian suhteen yleensä. Hyvä ja hienoa, kun tämmöinen terveysasia kiinnostaa!

    • jntydhn

      Mikähän rotu?

      Kyynäriin kiinnittäsin erit huomiota. 1 ei ole terve, siellä on muutos, kysyisin omistajalta mikä? Millaista on muu suku? Koiran paino etukropassa, kyynärät joutuvat koville, karsii harrastuksia, pitää hoitaa.

    • Arvosteluasteikot
    • ujkuyhbjy67t

      Mistä syystä toisella vanhemmalla ei ole kyynärtuloksia? Kyynärongelmat ovat pahempi juttu kuin huonot lonkat, etupäärasite koiralle suurempi. Se miten pärjää, riippuu suvusta, miten koiraa hoidetaan, ei harrastuksia jotka rasittavat etupäätä, jne. Pitäisi tietää rotu...

    • Jos puhutaan siis ihan noista arvoina,niin on erittäin ok.Ainoana ykkösen polvi,joka on lievä-ateinen.Ykkösen polvi harvemmin oireilee mitenkään.Joskus voi olla kyse hieman löysästä pelkästään.Jalostuksessa tuo kannattaa kuitenkin huomioida,tarkemmin vielä roduilla,jossa sitä selvästi esiintyy,koska se on perinnöllisesti altis.Eli vastapuolen on hyvä olla terve,kuin myös ainakin lähisuku.
      Luksaatio on enemmän pikkukoirien vitsaus,mutta toki sitä löytyy isommiltakin.
      Joskus voi myös tulla trauman seurauksena.

      0 kyynärät on täysin terveet eli parhaat mahdolliset,ja A ja B lonkat myös kummatkin terveeksi laskettavat.A siis täysin terve,B terve/rajatapaus.
      Eli lonkkastatukset on erittäin hyvät käytännössä.

    • ei.ymmärrä.

      Kiitos vastauksistanne! Kyseessä on stabyhoun.

    • Collie_lover

      Ovatko nuo (alhaalla näkyvät) tarpeeksi hyviä arvoja collielle?

      Lonkat:A/A

      Kyynärät:0/0

      Lonkat:B/B


      Kiitos jo etukäteen vastaajille!

    • Selvää.

      Rodusta riippumatta vain A on terve ja vain 0 on terve.

    • 19+11

      Colliella katsoisin myös mitä silmistä sanotaan . Ja ehdottomasti kuinka tervettä suku on . Silmien tulisi olla terveet tai KORKEINTAAN toisella vanehmmista CRD .Mielellään Silmät free A/A 0/0 . Mutta siis a ja b on molemmat hyviä .

    • ja minä

      Ja minä katsoisin luonteet. Tuloksia pitää olla, aivan sama mitä on näyttelyistä saanut tai jos pelkkä omistajan sana luonteesta. Pätee rotuun kuin rotuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe