Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
-Saa käyttää.Käskysanat on ohjeellisia,mutta jos haluaa vaihtaa,niin oleellista ON se,että on oltava aina yksiosaisia.
- Ei ole määritelty,paitsi sanalla nopeasti.Eli jos koira kykenee menemään maahan nopeasti istumisen kautta,niin se täysien pisteiden arvoista.Ennenvanhaan määriteltiin,että liikkeen taytyy olla jatkuvaa.
Mutta tosiaan,kuten jo mainittiin,kannattaa opettaa suoraan maahan,koska teknisesti harvemmin koira tekee riittävän nopeaa maahanmenoa istumisen kautta.
31.03.2011 16:32
"Kun ollaan pihalla..." Paitsi että tämäkin on pitkälti opetuksen tulos.Toisilla tulee taas luonnollisemmin pienellä avustuksella,toisilla taas ei ihan niin...Eli taas tullaan jalostukseen myöskin.
"Miksi koiranpennut..." En nyt tyrmää mitään "laumajuttuja" mutta ajatellaan kuitenkin muutakin...
Pieni pentu tarvii turvaa.Sen turva on tutummasta päästä.Kasvattajasta ja emästä seuraava on hakija,ja sen kanssa siis seuraavassa vaiheessa oleva.Eli turva.
Siitä eteenpäin tullaan jo taas myöskin siihen jalostukseen.Joku rotu hyvinkin jaloissa pyörivä,itsestään.Joku taas pienellä ohjauksella helppo ja sitten jotain ihan muuta,eli selkeesti ohjattava kaintavoin,että maailman kutsuun ei vastata ihan niin kuin ehkä haluttaisi...Eli taas tullaan jalostukseen.
"Ovatko koirat..."Jaa-a,täytyisi varmaan tehdä koe.Eli ensin ihan pikkupentujen kanssa (erityyppisten rotujen),sitten nuorten ja sitten aikuisten.Epäilen ainakin,että tulokset ovat erilaisia.Mutta taas tullaan kunkin yksilön niin jalostettuun puoleen (rotu) ehkä osaltaan,kuin muus muut tekijät.
"Saanko koirani..." En tiedä ymmärsinkö oikein eli tyypilliseksi "namikärjistelyksi".
Jos ylipäätään jotain tuosta ymmärsin,niin sanoisin,että tuskin.Tai en tiedä,löytyykö niin taitavaa kouluttajaa,että pystyy.Yleensä kun kasvattamiseen ja koulutukseen tarvitaan muutakin...
Ja jos vietistä puhutaan,niin se tarkoittaa myös sitä,että se ruuanhankkimisvietti on oltava sitä luokkaa,että se on vähintään vahva.Jos taas sillä pelattaisiin pelkästään,niin vähintään niin vahva,että menee yli kaiken muun...
Noh tässäki tullaan kuitenkin myös jalostukseen ja koulutukseen enemmän tai vähemmän,ainakin osaltaan.
30.03.2011 20:02
Aina välillä tulee mieleen,tunnetaanko A.sanaa kohtuullinen tai B.muitten kunnioitus ja C.maalaisjärki...
Oli kyse mistä noista tahansa,niin jos on kohtuullista,niin minusta ihan ok.Sitten taas,jos "metelöinti" on jotain ihan muuta,niin on ihan eri asia.
Se on sitten taas myöskin oma juttunsa,jos tahtoo muuttaa jonkun "koirafarmin" lähistölle.
Tosin ei ne kaikki "koirapihat" metelöi kuiteskaan.
Itse en pidä turhanpäiväisistä koirien louskuttamisesta,oli sitten kyse omista tai vieraitten.
30.03.2011 19:36
TheDogMan :"Nyt kun hirveästi puhutaan..." Periaatteessa joo.Tai ainakin pitkälti.
Mutta samalla lailla on olemassa tuossakin ääripäänsä(ja omanlaisensa käsitteet toki) ja sitten vähemmän ääripäät.
Eli sekakäyttäjät :D
Tosin itse olen sitä mieltä,että pehmeiden keinojen käyttäjien lähtökohta on kuitenkin aina se pehmeämpi puoli.Se on se lähtökohta kuitenkin.
30.03.2011 19:16
Minä katsoin :)
"susia oli..." Eli tarkoitatko sitä kohtaa,kun verrattiin sudenpentujen kasvattamista vs. koiranpentujen?
Jos sitä,niin minusta se oli pikkusen "yksinkertainen".
Eli tarkoitan sillä,että vertailu olisi ollut parempi,jos olisi ollut vastakohtana jonkun vaativan rodun pentue.Kun minusta on eri asia,jonkun helpomman pentue kasvatta ,kun jonkun riiviölauman.Eli lähtökohtana olisi pitänyt olla kokenut kasvattaja sudenpennuilla ja sama sitten samankaltaisemmalla koirapentueella minun mielestäni.
" Mieleen ohjelmassa..." Tuo oli hyvä.Eli siinä näki,että se perimä on vahvin tekijä.Ja tämä tosiaan pitäisi muista tässä nykypäivän jalostuksesta...
"Erikoisinta oli..." Tuosta tuli aikoinaan samantapainen juttu.Siinä siis selkeästi näki,että kun lähdetään jotain säännömukaisesti tavoittelemaan,siinä ohjelmasta muhkeampaa turkkia (tarhaus),niin sen kustannuksella tuli sellaisiakin muutoksia,joita ei ollut haettu.
"Jos saisi itse päättää..." Itseasiassa tämä on aika kongreettisesti nähtävillä roduilla,jotka eivät ole lajisosiaalisia.Eipä aina onnistu porukassa olo saman lajin kanssa.Vastakkainen (useinmiten) menee,mutta siinäkin tullaan taas omaan juttuunsa eli luontaiseen suvunjatkamisviettiin,joka on voimakas.Tosin on rotuja,jolla tuokin on heikoissa kantimissa.Kiitos jalostuksen...
Tässä tullaan taas jalostukseen.Susi on susi,koira ja rodut on sitä,miksi ne on viimekädessä muokattu,kun alkutaival on tehty.
Mielenkiintoinen ohjelma,kuten yleensäkin nuo kunnon dokkarit.
30.03.2011 19:09
Saadaanko ihan oikeasti ihan simppeleistä asioistakin tehtyä ongelmaa,voi hyvänen aika :D
Mietitte nyt,mikä teille on tärkeintä,se,ettei ystävät suutu,vai se,että teillä on hyvä olla ja päätäntävalta omista asioista ja kodista...
Jos se on jälkimmäinen,niin sitten vaan sanotte sen selkeällä suomen kielellä ystävillenne,miten kodissanne toimitaan.Ja siinä se.Tai sitten laitatte omanne koiranne toiseen huoneeseen,jos se toinen on otettava mukaan ja luvan annatte.Sekin on teidän päätäntävallassanne.Se on sitten itsestänne kiinni myös,saako teillä muut koirat tehdä mitä lystää vai ei...
29.03.2011 15:48
Kuten sanottu,tarvisi ensin saada se syy...
Useinmiten piippaus johtuu omistajan epäloogisuudesta ( pakote ilman syytä,väärässä kohtiin,tai yleensä pakote),huonosti opetettu jättö,epävarma koira,joka vahvasti omistajan perään ym.ym.ym.
"Olisiko parempi..." Noh,minusta missään nimessä ei. Tuntematta syytä (ylipäätäänkin) saatat/palkkaat sillä vinkumista(eli tulollasi koiran luo).Paitsi jos pystyt tekemään sen niin,että koira ei sillä hetkellä vinku.Tosin siinäkin on ongelma,kun pelkkä mielentilakin ratkaisee...
Ennen sitten otat heti kättelyssä niin lyhyen,palkkaat heti hiljaisuudesta,ettei koira kerkeä aloittaa vinkua.
Mutta kaikkein paras olisi,kun tietäisi,MIKSI se tarkalleen ottaen vinkuu.
Kun joskus voi olla tarve alkaa koko homma ihan alusta,jopa uusilla käskyillä.
29.03.2011 13:19
" vaan ainoastaan kielletty..." Se riittää,varsinkin koiralle,joka "honaa" asioita helposti.
Kiva oli lukea noista muista elikoista tässä yhteydessä :),kun ei ole itsellä kokemusta.
29.03.2011 13:10
Tää on asia,josta yhä tänä päivänäkään en ole varma...
Joskus kun tunteella mennään,niin tulee mieleen ihan jotain muuta,mutta sitten taas kun pistetään järki päähän,niin yrittää ajatella enemmän "koiramaisesti".
Kaikkeen täytyy olla syy (eli ajatellaan nyt järjellä :D ).Eli jos se koira häpeää,katuu,mitä lie,se ei sitä voi itsestään tajuta.Se täytyy juontaa jostain,eli olla opittu tapa toimia (ei niinkään tunnetila siinä mielessä,kuin kuvittelemme).Sen käytöksen on opettanut joko ympäristö jossain tilanteessa tai ihminen (suurin syy todennäköisesti).Pienikin juttu voi saada käytöksen koiralle syntymään.
Minusta sekin,että koira "häpeää" toisen puolesta,niin sen on täytynyt se oppia omalta kohdaltaan joskus,tai sitten se yhdistää ihmisen vahvan reagoinnin ja toisen koiran käytöksen jossain tilanteessa.
Jotenkin noin ajattelen.Siis järjellä :D
ps.Tuo filmi pätki minulla kovasti,enkä saa masiinaan ääntä.Täytyy koettaa uudestaan.Mutta oli sillä yhellä koissulla melkoinen ilme :DDD
Noh,järjellä taasen,melkoista rauhoittelua kameralle,tilanteesen tai mitä lie.
Täytyy tsekata jossain välissä,jos sais paremmin.
Niin,ja itse olen sitä mieltä,että koira saattaa ketjuttaa (yhdistää)asioita hyvinkin pitkälle.
ps.Papparaiselle(siis koiralle) pääsee joskus vahinko sisälle,iäntuomaa juttua.
Minä tiedän AINA,jos tuo on sattunut.Viimeksi tullut kertoo sen minulle...
29.03.2011 10:57
Jos kunnon sukupuolivietti uroksella on,niin kyllä se saattaa olla miltei aina valmiina lähtöön(jos siis nyt siitä puhutaan nimenomaan).Ellei sitten asu ympäristössä,missä ei pahemmin narttuja ole.Ja taitaa nykypäivänäkin olla aika vaikea välttää :D.Nartuilla kun ne juoksut on mihin aikaan tahansa,ja uros saattaa kaukaakin haistaa.
Se sitten pysyykö se koira pihalla vai ei,niin riippuu monesta.Ja toisessa tapauksessa voi olla ihan eri syy kuin toisessa.Pelkkä kunnioitus ja suhde hyvä ei aina riitä,tai sanotaanko kaikilla,vaikka se onkin yksi tärkeimmistä.
Rotuominaisuudet on yksi vahvemmista(niinkuin niiiiin monessa muussakin ),mikä helpottaa tai toisinpäin.
Eli mitä laumaansa (omistajaansa)sidonnainen rotu,sen helpompi saada pysymään,ja sitten toisinpäin (poikkeuksia toki aina).
Kova vahtimisvietti ottaa omansa asiasta,ja perusluonne ym.
Noh,on itselläkin yksi(onneksi silloin vaan) koissu (eikä todellakaan helpommasta päästä) opetettu pihalla pysymään(mökillä tosin kaikki,kun aitoja siellä korvessa ei ole).Kun kerrostalosta torppaan muutettiin ja aitoja ei heti ollut.
Mutta selvää oli,että aidat tulee ilman muuta ennen seuraavaa koiraa,kun ihmisten ilmoilla asutaan.Itse pääsee paljon helpommalle,ei tartte extremeurheilla koiran hengen kustannuksella,ja ehkä joitten muittenkin kustannuksella(jos ihan huonosti menee).Ja koirat saa vapautta,kun saa huoletta olla pihalla.
Se on kuitenkin sellanen juttu,että varsinkin kun puhutaan pennun opettamisesta,ei niinkään aikuisen,jolla sattuu olemaan jo perusjutut niin takaraivossa,ettei tarvi kuin lisätä helpolla joku,niin riskit käydä köpelösti on paljon suuremmat.Taitaa nimittäin harvassa olla ne pennut/nuoret,jotka laakista oppii pihalla pysymään eli yksikin kerta voi olla se viimeinen niitti.
Ja kuten sanottua,mikään ei ole niin varma,kuin epävarma.Ja eläin on aina eläin.
Se sitten on ehkä hieman eri asia,jos asuu jossain korvessa.Uhat on koiralle pienemmät,kuin myös muille,jos se pihalta lähtee ja opettamin aikaiset riskit on vähemmät.TOSIN,aina voi kaikkea sattua.Itsekkin tiedän kahden koiran hävinneen kuin pieru saharaan.Toisen karanneen epäiltiin tippuneen jäihin ja toisen ehkä karkureissultaan varastetun.
ps.Eka viesti oli osoitettu sille mökki/koti kysyjälle.
Nämä hemmetin viestit menee uudistuksen myötä ihan miten sattuu,hittolainen.
pss.On meillä täällä kotonakin tavallaan opetettu pihalla pysymään.Tarkoittaa sitä,että portista ei koskaan mennä ulos (eli lenkilläkin) ennen ihmistä ja VAAN luvalla.Koetetaan tuolla varmistaa sitä,että jos joskus portti on jäänyt auki,ettei litomaan lähdetä.Sama pää kun on itselläkin kesät talvet,ja välillä voi pätkästä :D
29.03.2011 10:38
Voipi olla sellanenkin syy,että kun koira on kotinurkillaan(vaikka mökkikin tuttu on),niin kotinurkillaan se on "vahvempi".Kantti kestää lähteä...
Mökillä,riippuu missä on,jos vaikka on myös enemmän mettän elukoitten hajuja,niin saattaapi tehdä sekin epävarmaksi lähtemään.
29.03.2011 10:11
Toivottavasti tämä on vitsi...
Jos on totta,niin miksi tehdä pennut ,jos koira itsekkin viettää yönsä pienessä häkissä,siis viedään häkkiin.Eli elääkö se kaukkari päivät tarhassa,ja yöt pienessä häkissä.Että sellaista koiranelämää ja siihen vielä pennut...
Ja ei,ei ole normaalia,että iso koirakaan on aggressiivinen,ennen pentuja,JOS luottamus omistajiin on kunnossa ja koira hyvin pidetty.Levoton koira voi koosta riippumatta olla,ja hermostunutkin.Pentujen jo synnyttyä,ja synnytystapahtuman mentyä ohi,saattaa joku jonkin verran ollakkin ärhäkkä jonkun aikaa.
Joka koiralle pitäisi tarjota valmiiksi tuttu,ja turvallinen synnytyspaikka.Ei niitä muutoksia yhtäkkiä enää tehdä.Tilan pitäisi olla myös sellainen,että tarvittaessa voi ihminen siellä koiraa auttaa tai pentua.Ihan millä rodulla vaan voi joskus apua tarvita.
Otappa nyt yhteys koirasi kasvattajaan,tai johonkin muuhun kokeneeseen,jotta saisit neuvoja,jos/kun tarve tulee, ja johonkin joka osaa arvioida tilanteen ja toimia sen mukaan.Ihan emän ja pentueen turvallisuuden vuoksi...
28.03.2011 22:22
Se joko pärjää tai ei.Valitettavasti kaikki ei pärjää.Se vaikuttaa erittäin paljon usein,missä iässä koira sokeutuu ja missä määrin,kuin myös miten nopeasti täydellinen sokeus tulee(jos siis tulee) .
Jos sokeutuu hyvin nuorena,voi tulla eteen se,että koiralle ei ole tullut riittävästi elämänkokemuksen varmuutta itseensä,tai omistajaansa,jolloin se ei pysty "käsittelemään" sokeuttaan,ja se on sitten siinä...
Varsinkin jos vielä on kyse pehmeä,heikolla taistelutahdolla varustettu tapaus.Sama juttu nopealla etenemisellä,eli koira heikommin totuu tilanteeseen,kun ei ehdi "asiaa käsittelemään".
Ja tästä tullaankin seuraavaan vaikuttavaan,eli luonteeseen.Luonne siis myös osaltaan voi vaikuttaa(mitä nuoremmasta kyse,sen enemmän).Mitä itsevarmempi koira,kovempikin (tosin pehmeäkin pärjää hyvin,jos riittävää taistelutahtoa),mitä vahvempi taistelutahto,sen paremmat eväät pärjätä.Mitä heikommat,varsinkin kaikki,niin ei ainakaan asioita paranna.
Myöskin mitä enemmän koiralla on kokemuksia monipuolisesta elämästä,uusista asioista ym.eli painetta elämässä,niin niillä kaikilla on auttava asema.Kun on jo tottunut myös toimimaan "stressin" alla,vaikkakin hieman erilaisen.
Ja sitten se toinen lenkki.Eli omistaja.Omistajan kannattaa olla itse reipas,koiraa ei hyysätä,ei säälitellä joka hetkellä tai joka törmäyksessä.Sillä noita tulee ja paljon,vaikka mitä tekisi,JOS täysin sokeasta on kyse.Kaikki kun eivät täysin sokeaksi suinkaan mene,eli jotain voivat hahmottaa.
Koiran myös kannattaa antaa itse ratkoa eteen tulevia ongelmatilanteita,jos suinkin mahdollista alusta alkaen ja antaa heti opetella löytämään niitä ratkaisuja.Jos heti mennään auttamaan joka asiassa,niin koira alkaa hakea helposti liikaa tukea,jolloin saattaa alkaa jumiutua,eikä keskittyä käyttämään hajuaistia(kuuloa myös osaltaan) tai ylipäätään hakeutua ongelmasta itse pois,joka taas kehittää sen itsevarmuutta vastaisuuden varalle.
Ja miten reagoivat? Eri tavalla.Riippuen osaltaan tuosta miten kirjoitin.
Joillakin saattaa tulla ääniherkkyyttä,siitä voi esimerkiksi huomata joskus vasta,että koira on jo pitkälle sokeutumassa.Jotkut saattaa aleta aristelemaan ihmisiä,muita koiria,uusia asioita,ulkopuolista elämää ym.
Ja sitten on niitä,jotka ei mitenkään muuten reagoi,kun vauhtia hidastamalla.Se kun tulee pakosti eteen,kun koira tajua pikkuhiljaa,että vähemmän tuntuu,kun jotain päin töräyttää.
Ja se sitten kannattaa huomioida,mitä voi,eli tavat pois jaloista,huonekalut samoilla paikoilla,ja koiraa pitää auki vain riittävän turvallisilla paikoilla.Jokainen määrittää sitten ne miten määrittääkin.
ps.Nykypäivänä suurin syy sokeutumiseen taitaa tulla perinnölliseltä puolelta.Eli jokin sokeuttava sairaus,kuten kaihi.Kaihia tosin nykypäivänä pystytään myös aikas hyvin leikkauksella korjauttamaan. Mummo ja pappa-iän jutut on sitten oma lukunsa.
28.03.2011 21:47
TheDogMan kirjoitti kyllä asiaa...
Arkipirulaiselle sen verran,että jokainen toki ostaa mitä ostaa,kuka milläkin kriteereillä,ja se on jo lööpeissäkin nähty,kun ostetaan mitä ostetaan,kun olisi ehkä muutakin voinut valita...
Se sitten,mikä on kenenkin näkemys koirasta,on oma juttunsa.
28.03.2011 12:54
Muuten samoilla linjoilla,mutta minusta yksi tärkeimmistä on se,että että ei opeteta sitä,miten koiran pitää toimia.
Sitten kun koira ei tiedä,miten sen kuuluu toimia,ja alkaa "tehdä omia variaatioitaan",niin helposti tunketaan kaikki johtajuusjuttuihin tai dominointiin,eroahdistuksiin ym.ym.
26.03.2011 11:15
Yritystoiminta tosian ei aina mene niinkuin pitäisi...
Mutta vastuullinen yrittäjä kuitenkin itse toimii mahdollisimman hyvin,hyvään pyrkien.Jos jotain tulee,niin koettaa osaltaan tehdä sen,mitä voi,asioitten saattamiseksi kuntoon.
Jos kyseessä jotain koirankouluttamisjuttuja (jos olen tässä oikein ymmärtänyt),ja jos vaikka yritys jostain syystä alta lähtisi (painavat terveydelliset syyt on eri juttu),niin eiköhän noit hommat voi vetää vaikka ihan omalla vapaa-ajallaankin,kun on aika helposti toteutettavia juttuja.Jos vaan halua riittää...
Pääasia,että antaisi ihmisille sen,mitä on luvattu ja maksettu.
26.03.2011 11:01
Siksi kun koiria ei voi kloonata.Eli se tulee geeneistä,eli erilaisia variaatioita voipi tulla kaikintavoin.Ja varsinkin mitä enemmän on ulkosiitosta käytetty ja/tai tyypiltään hieman erilaisia.
Joskus voi ehkä jotain vaikuttaa sikiöajankehityskin,eli siellä jostain syystä hieman jotain poikkeavaa.
26.03.2011 10:50
Ihmisjutut jääköön väliin,kun niillä ei ole mitään tekemistä koirien kanssa.
Harvemmin sitä lekuriin tosiaan mennään,jollei tarvetta.
Mutta silloin,kun on tarkoitus tehdä pentue,niin se tarve tuleekin,vaikkei mitään päällepäin olekkaan näkynyt (tai ainakaan omistajan mielestä...).
Eli kun on paljon vikoja,jotka tulee esiin vasta tutkimuksissa,niin siksi olisi ne tutkimukset,mitkä rodussa kartoittaa rodun havaittuja terveysuhkia, tehdä.Ja toimia sitten sen mukaan.
Se on se pointti.
Sama koskee niin rotukoiria,kuin sekiksiä,eli kaikki ei näy fenotyypissä.
26.03.2011 10:46
Sieltä ne avainsanat tuli.Eli koulutus,pentu-aikainen ja riittävä tekeminen.Asioita ei kannata miettiä aina sen kinkkisemmäksi.
Muistatko perheen isä esihistoriasta tätä trendiä "eroahdistus"?
Minä en pahemmin muista.Silloin tällöin joku innokas pentele :D siinä kasvuiässä remppasi vähän kämppää,mutta remppa saatiin valmiiksi iän karttuessa :D .Siinä se.
Ps.Onnea ja terveitä vuosia pikkukaverille :)
25.03.2011 22:32
Toiset kiinnittää,toiset ei.Ylipäätäänkin kannattaisi ostaa ja tukea sellaista toimintaa,ketkä niihin luonteisiin kiinnittää.
Se sitten,kun hankitaan sekarotunen,niin on vielä vaikeampi tietää,mitä käsiinsä hankkii.
Kun jalostamisessakin on se,ettei koiria voi kloonata,eikä saada itkemälläkään presiis rotumääritelmän mukaisia kaikista,vaikka mitä tekisi ;)
Ja ihan koskee joka vuosikymmeniä muuten,eikä suinkaan kaikkia poikkeamia ole kuoppaan pistetty...
"Normaali,hyvähermoinen..." Kyllä.Mutta ei sekään kestä ihmisen epäloogisuutta,väärää koiraa(rotua) väärällä,väärää kohtelua ym.Riippuen koirasta,reagoi sitten miten reagoi.
Ja ylipäätään,tuskin koiran oton tarkoitus on se,että otetaan koira,toimitaan itse miten toimitaankin,niin jos koira oireilee,niin koira on aina se syyllinen.Että koiran pitäisi olla niin vahvahermoinen,että kestää ihan mitä tahansa touhuakin.Kyllä se vaan kylmä totuus on,että esim.ongelmakoirien kanssa kun touhuaa,niin pääasiassa ne ihmiset niitä ovat...
"Esim.saksanpaimenkoirani..." Miten tuo liittyy tähän asiaan?
Mutta mielenkiintoista olisin se,että mitä tekisi,JOS vaikka joku ihan vieras tulisi tuon tekisi,samansukupuolinen ;) .Niin joko värähtelisi muutkin kuin silmävalkuaiset :D
Tosin itseasiassa tämäkään ei tähän liity.
Mitän tekemistä ei tarvi aloituksen tapauksessa olla pelkoaggressiivisuudella.Kukaanhan ei viimekädessä tiedä mitään asian taustoista.Koiran ei tarvi olla pelkoaggressiivinen,alistuva puolustus tai yleensä puolustus voi muutenkin laueta.Tosin voi kyseessä olla joskus ihan suuren stressin aiheuttama sijaistoimintakin.
" Ja voin kertoa..." Kyllä muuten taatusti voi.Ensinnä jos ne tehdään väärin,palautus jää pois ym.,omistajan käytös on epäloogista,tehdään liikaa ja koira ei ymmärrä niiden tarkoitusta ym.ym.ym.
Ja sitten,kun on vielä rotuja,joiden kanssa ei tosiaan kannattaisi mennä niitä kohtelemaan selkeän alentuen,kuten selätys.esim.monet laumisrodut ja itsenäisemmät molossit.Niitten kunnioitus kun ansaitaan loogisella käytöksellä,määrätietoisuudella,kunnolla oikeaan opastaen jne.
25.03.2011 17:14
118 / 262