Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Itseasiassa ei kumpiakaan.On sellaisia keltapunaisia.Toiset tulee ihan punaisiksi,toiset sekä että.
ps.Tänään oltiin anoppilassa syömässä itsetehtyjä kaalikääryleitä.Jokusen tuli syötyä... :P
18.09.2010 21:28
Syökö lattialta? Jos syö,niin koita koroketta.Voi hidastaa hotkimista,ja rauhoittaa jos kerää siitä johtuen ilmaa.Jos siitä on tullut,ja haisee dunkkikselta,niin suolisto on melko käymistilassa.Joten maitohappiksia oitis kehiin ja ruokinta systeemien tarkastus.Jollei tuolla rauhoitu,niin sitten ilman muuta ruuanvaihto.Hotkiminen ja mahdollinen ilmankertyminen pitkän päälle ei ole hyvä juttu.Saattaa altistaa nääs vatsalaukunkiertymälle.
18.09.2010 21:21
Itse asiassa tuo köksäpuoli kuuluu pääasiassa huushollin toiselle osapuolelle :D
Ei ole luumuista tehnyt mitään,eli pupelletaan vaan koissuja myöten ihan ehtana.
Meillä on sellainen hassu luumupuu,tai en tiedä,onko toi normaalia,mutta tekee joka toinen vuosi ison sadon ja joka toinen vuosi muutamia.Nyt on vuorossa kunnon sato.
Omanahilloa tuo ukko on kyllä välillä intoutunut tekemään.Ja sitten pakkaseen olen pistellyt,kun ei ole kylmäkellaria.Yllättävän hyvin on maku pysynyt pakkasessakin.
17.09.2010 21:55
Voisin muuten kokeilla,mutta täytyy sanoa,että nyt olen niin toope,etten ymmärtänyt miten tuo menee...
Tarttis vähintään olla kuva tai rautalangasta vissiin vääntää :D
Välilenkilliset ja kaksoislukko hihnat kyllä on.
Hienoa,että junnun kanssa sai homman kuntoon :).Kyllä se vaan on niin,että mitä ihmeellisempiä asioita voi tulla vastaan,ja joskus ratkaisu voi olla hyvinkin yksinkertainen.Aina ei ole.Mutta toisaalta,mitä enemmän nuppiaan joutuu vaivaamaan,sen enemmän oppii. Vaikka tosin propleema hetkellä sitä funtsiikin,että vois sitä helpommallakin päästä... :D
Mulla tuon viimisen tulokkaan kanssa oli "ongelma" siinä,että se on niin saakurin älykäs,että yhdisteli asiat kaikki heti kypällä.Sitten kun siihen yhdisti ohjaajajaherkkyyden (vaikkei muuten mikään pehmonuppi) ja tajuttoman ohjaajan lukemisen,niin kyllä kieli keskellä suuta mentiin tuosta sen kanssa pitkään.
17.09.2010 19:15
Eipä nyt niin yleistä ole.Joskus jotain tuon suuntaista olen kuullut,tiedä sitten,onko se nyt sitten ollut jotain moista vai ei,viimekädessä.
Jos nyt tulehdusherkkää ylipäätään on,niin voipi sen uroksen pistää kylpyyn homman jälkeen.Hajut voi joskus laukasta kähinänpoikasta,sillä hetkellä.
17.09.2010 18:52
Kyllä omenasose on ihanaa.Ja nimenomaan "omatehty".Meillä alkaa omput vasta olemaan kypsiä,mutta luumuja on popsittu urakalla.
Sauna kohta kutsuu myös.Sidua ei nyt tosin ole,joten tyydytään johkin mehuun,mitä löytyypi :D
17.09.2010 18:45
No,en minä mitään linjoja vetele,tai ole vedellyt,samoilla mennään :D
Mutta jos se punainen lanka vaan nyt sitten löytyi :)
Eikä väittelytkään aina pahasta ole.Yleensä ne ehkä vaan vaikuttaa enemmän väittelyltä,jos asiaa aletaan pilkkoa.Varsinkin,jos on niitä vahvoja mielipiteitä,puolin ja toisinkin.
Mutta kuten sanoin,jokaisella on mielipiteensä,ilman niitä ei olisi mitään keskusteluakaan.Itse vaan mielelläni painotan ja lueskelen nimenomaan sitä omaa mielipidettä ja perusteluita.
Mutta oli mitä oli,pääasiassa että jyvä viimein löytyy :)
Noh,se siitä ja sitten järkevämpään :D
Tuosta jalostuspuolesta ollaan hyvinkin samalla linjalla.Matadori uroksista sen verran,että nyt on onneksi se tilanne,että pevisaan voidaan myös kirjata rajat uroksille.Se sitten vaan on kiinni rodun kasvattajista/harrastajista,haluaako ne asialle tehdä jotain vai ei...
Jos tarkoitat sukusiitoksella linjasiitosta,niin en sitä ihan hyleksi kuitenkaan,jos tiedetään tarkoin mitä tehdään ja tunnetaan erittäin hyväksi kertaantuvat koirat .Ja mikä tärkeintä,sillä todella haetaan jotain hyvää,ei oikotietä onneen ulkonäöllisesti.Samoin sen ei pitäisi olla itseisarvo,ja pääasiallinen on siis ulkosiitos.
Sisäsiitos ei ole minun juttuni.
Roturisteytykset ei ole huono juttu,ja todennäköisesti pienilukuisissa varsinkin sihen jossain vaiheessa voidaan päätyä.Eli siis kuten tuo pinseri/saku.
"Jos käsissä on..." Juuri sitä tarkoitin,kun puhe oli souveista.
Jollain roduilla on ns.Peräkammarin poikien lista.Eli sinne voi ilmoa niitä vähän näkymättömissä julkisuudesta :D olevia poikia.Muuten kun on aika vaikea(tosin ei mahdotonta) välillä kaivella niitä tuntemattomia uroksia,joissa hyvinkin jalostuspotentiaalia saattaa löytyä.
Muotirotujen tilanne on tosiaan aika syvältä.Minusta valttikortit on tuossa asiassa ostajilla.Mitä eettisemmin ja harkitsevimmin kasvattajan valitsee,niin sen enemmän voi vaikuttaa noitten tilanteeseen.Ostaja kun mahdollistaa nimenomaan omalta osaltaan sen,että ajetaanko se rotu alas vai ei...
Täytyy sanoa,että näilläkin palstoilla kun lukee jotain suoraan sanottuna ääliömäisiä kysymyksiä "ostankokun halvalla saaneikaiolehuijausta" kysymyksiä,eli ajatellaan vaan selkeästi rahaa,eikä niinkään sitä oleellista,mistä oloista ja millaisesta kasvatustyöstä tulevat,niin tukka nousee pystyyn...
16.09.2010 19:46
Noh,hankala tilanne.
Olis hyvä tietää rotu,eli jos vaikka osviittaa tyypillisestä eliniästä.Tuo 12kin on jo vanha,mutta jotkut tirrit saattaa tosiaan elää muutamiakin vuosia vielä hyvin.
Ei tuon ikäinen pitkiä lenkkejä yleensä tarvi.Ja olisiko mahdollista,että ainakin hyvinä ilmoina voisi vuorotella myös tarhassa? Tosin siinä voi olla se,että eipä tuon ikäinen enää paljon viitsi hoppuilla,joten se liikkuminen tarhassakaan ei ehkä ihmeempää olisi.
Riippuu vaan nyt omasta ajastasi ja viitseliäisyydestä,josko pitää sen vanhuksen kuitenkin,vaikka työtä enemmän teettääkin,varsinkin liikuttelut.
Tuo häkkioleminen ei ole kyllä hyvä juttu.Eikö voi eristää vaikka tiheällä portilla pikkukaverille jonkun huonetilan.Ja sitten vaan yrittää katsoa,että kummatkin saa riittävän huomion.Voihan nuorempaakin välillä pitää siellä rajatussa tilassa.Itseasiassa noin menee joissakin perheissä,kun koirat ei tule keskenäään toimeen.
Tosin ikävä hommahan tuo on,jos ei ole sellaista alunperin "kaavaillut" ottavansa.
Uusi koti voisi olla myös vaihtoehto,riippuen kaverin luonteesta.Jos hyvän kodin saa,ihan hyvin voi vielä sopeutua.Ja on ihmisiä,jotka ottaa vielä vanhuksen.Yleensähän nuot kun on suht vaivattomia,eikä vaadi enää paljon.
Eläinsuojeluyhdistykselle voisi kokeilla soittaa,vaikkei olekaan itseasiasta kyse.Heillä kun saattaa olla listoillaan ihmisiä,jotka hyvinkin voisi ottaa vielä eläkeläisen kaverikseen,varsinkin jos on siis terve pikkukaveri.Jos mahdollista,niin voisi tarvittaessa vaikka avittaa vähän rahallisesti,jos jotain sairaskuluja jossain vaiheessa ilmenee,kun kuitenkin vähän ehtoopuolella kuitenkin ollaan.
Pilvenreunalle en itse kovin helposti voisi laittaa.Mutta vaikea juttu,ja itse täytyy vaan miettiä,mikä olisi paras vaihtoehto.
16.09.2010 19:13
Sen verran vielä,että jos Tiiperoinen on tirriäisluokkaa,ja syö pääasiassa tai kokonaan teollista,niin menee melkein tippapuolelle mielestäni.Eli ihan pari tippaa,vaikka pipetillä.Noissa teollisissa kun tuppaa olemaan aika hurjat mällit D:tä.Tosin se sitten on eri asia,mitä koissut niistä viimekädessä pystyy irti saamaan...
Ja jos on kyseessä joku kasvu/luustovikoihin taipuvainen rotu (lonkkaviat ym.),ja teollisella safkalla, en antaisi kasvuiässä lainkaan.Korkeintaan sitten aikuisena.
Jos taas ei perimässä moisia,niin ei niin väliä,vaikka kuurit antaisikin.
15.09.2010 20:49
Jos ei lankaa löydä,niin vaikea enää paremmin sitä esiinkään on tuoda.
Mihin haluat,siis itseasioitten suhteen tarkennusta?Mielelläni tarkennan.Olen ainakin yrittänyt mielipiteeni tuoda aika hyvin esiin,jo esim.mainitsemasi rodun dominanssiin liittyen.Itse et sitä mitenkään (edes jotain mielipidettä)perustellut,joten se siitä selkeydestä tai sen puutteesta :D
"Kuten sanoin..." No niin.Nyt tuli vähän omaa mielipidettäkin.On se mitä on,kelläkin.Se oli se yksi punainen lanka ;)
Minäkin olen sitä mieltä,että jalostukseen kuuluu käyttää rotumääritelmän mukaisia.Tosin jos pelkästään haetaan täydellisiä,niin jalostusmateriaali kapenee,varsinkin pienilukuisissa nopeaan entisestään.
Joten jos muuten hyvä koira,ja poikkeama ei ole negatiivinen,kuten esim.aggressiivisuus,niin enpä jättäisi,ja luulenpa,ettei kovinkaan moni niin tekisi...
Ja jalostuksessa kuitenkin antaa panoksensa myös toinen osapuoli.Eli katsotaan niiltä osin sopiva,mitä halutaan kehittää ja avittamaan mahdollista toisen puutetta,jos sellainen on.Se sitten,missä määrin mikäkin nähdään varsinaisesti puutteeksi,niin onkin oma lukunsa :D
15.09.2010 10:45
Suomalainenhan ei yleensä usko,kun pakolla...
Ensin on/oli rotuyhdistyksillä suositukset,kaikilla ei ole pahemmin niitäkään,eikä alussa ole ollutkaan niitäkään ylipäätään pahemmin.Niitä on noudattanut osa...
Sitten lätkästään pevisa,kun suositukset ei ole purreet.On jtot,niitäkin noudattaa osa.Ja ne on siis rodun omatekemät ja haluamat.Siltikään niitä ei kaikki edes noudata.Eli siis on annettu oikein hyväkin mahdollisuus hyvään ilman rajoitteita.Noh,miten homma on mennyt,sitä sopii miettiä...
Toisin sanoen,minä ole sitä mieltä,jos ei vapaaehtoisuus auta,niin silloin on tiukemman kautta mentävä.
Alkuperäinen jalostusstrategiahan oli ehdotelmä.Nyt sitä ruuvaillaan .
Se miten kukin pitää rotumääritelmän näköisenä rotuaan,on sen verran liukuva käsite,että minusta on ihan hyvä rajata ääripään "näkemyksiä" pois.Rotumääritelmissähän ei pahemmin edes terveyden kehittämiseen ja ylläpitämiseen ole "sääntöjä".Pääpaino keskittyy usealla rodulla ulkonäköön.Luonnetta painotetaan jossain enemmän,jossain vähemmän.Ja niitähän ei kukaan valvo,varsinkaan vielä vähemmän roduilla,joilla ei ole mitään kokeita tai testejä edes tehtävä.
Poikkeusluvat on toisaalta monessakin ok mielestäni,kunhan niihinkin tehdään selvä sääntö ja niin,että se on kaikille aina samoin tulkittava.
Se sitten,jos ruvetaan kikkailemaan,kun ei omaan päämäärään pääsekkään enää miten sattuu halutessaan,niin mennään moraalikysymyksiin.Ja voi sanoa,että sittenpähän viimeistään eroaa jyvät akanoista...
15.09.2010 10:28
Samat sanat.
Menee,kun vielä tuohon päälle monivitsku.Tosin kesällä,kun paljon auringossa olen,niin käytän D-vitamiinitonta kalkkia.
Aikoinaan kun oli farmaseutin kanssa puhetta määristä,niin oli kauhuissaan.Nyt ei ole mitään haittaa :D
Niin se maailma muuttuu,milloin mitenkin :D
15.09.2010 09:59
Nimeä en nyt muista,mutta se on se toinen,kun Möllerin.
1-2 kertaa syksyn ja kevään välillä (eli pimeimpänä aikana),viikko-pari.
Tirtsut on saaneen teelusikallisen kärjellisen ja isot reilu teelusikka.
Jos on herkkävatsaisia,tai tottumattomia ylipäätään,jos ruokaa muutta tai jotain normipoikkeavaa sinne pistää,niin kannattaa aloittaa varovasti ja kokeilla ihan himppasen vaan.On kuiteskin aika jytyä.
Meillä kun pennusta asti on kotiruualla,niin on vahvat vatsat,eikä pahemmin reagoi,vaikka mitä heittelis niille milloinkin :D
15.09.2010 09:51
Tuli mieleen tässä yhteydessä,että Suomessa on muuten klinikka,joka hoitaa myös vitamiiniym.jutskuilla.
Eli on tiedossa ollut jo kauan,niiden mahdollinen vaikutus terveydentilaan,ihan lääkinnällisestikkin.
Suomessahan on ylipäätään pienet suositukset verrattuna,esim.keskieuroopan maihin.Eli siis oletettu yläraja on aika matala.Lääkinnällisestikkin käytettynä puhutaan aika korkeista sitten.
D-vitamiinin määrän suositusta myös nostettiin jonkun aikaa sitten.Sitä ennenhän siitä suurinpiirtein vauhkottiin,ettei vaan saa ottaa yli purkin annostusta.Eli siis sen aikaisen :D
Hyvä se on,että lisää lekureita alkaa kiinnostamaan noit vitamiinen ym.merkitys yhä enemmän.
14.09.2010 16:46
Kalsium tabuja voi olla vaikeaa löytää ihan pieniä.Mutta oletko koittanut kapselin mallista.Ainakin minulla menee paremmin alas,kuin nuot pyöreät,kun itselläkin tuota tökkimisvikaa on...
Ja voihan niitä viimekädessä pureksiakin.Ei se teho siitä mene.Itseasiassa niitä on saatavanakin ihan purutabuja.Sitä en sitten tiedä,saako niitä maustamattomina.Minä kun en taas halua mitään keinotekoisia makeutusaineita kalkkiin.
Kalanmaksa öljy on kyllä karseen makuista.Ei oikein itselle maistu.Mutta koissut vetää sitä kuurit pimeään aikaan :)
14.09.2010 16:35
Jos ei tuo,niin minkäs minä sille voin.Ilmeisesti vaan linkit tuo,tai lainaamiset jostain :D
Vai perehtymättä.Kysytääs sitten näin,että onko sinulla ollut yhtään kokemusta itselläsi asioista,josta ollaan keskusteltu.Mainituista roduista ?Hyvin erilaisten rotujen omistamisesta? Vaativien koirien omistamisesta,kouluttamisesta,ihan näytölle,? Kasvattamisesta? Toimimisesta muitten hyväksi,eli muustakin kuin inttämisestä :D ?
Vastaa ihan suoraan kysymykseen,tähän ei tarvi linkkiä,sen voi vastata ihan ilmankin :D,odotan mielenkiinnolla :),niin sitten voimme vaikka jatkaa mitä on perehtyminen...
Roduissa on tosiaan eroja.Ja jos vähänkään olet lukenut täällä viestejä (koulutuspuolella myös on hyviäkin keskusteluja ja mielipiteitä,ja ihan nimimerkillä,että pysyy sitten kärryillä ihmisten "maailmankuvasta" ;) )niin eiköhän se ole tullut keskusteluissa selväksi.Niin muitten,kuin minunkin.Ja aika vahvasti vielä minun.Myös siinä mainitsemassasi koulutuspuolessa.Kuten sanoin,keskustelen siitä erittäin mielellän,yhä edelleen,kuten tähänkin asti.Mutta en pelkillä linkeillä tai vinkeillä,vaan ihan suoraan mielipiteillä ;D
Linkit on ihan kivoja,omalta osaltaan,aina välillä,myös.Mutta enemmän kiinnostaa mielipiteet.Ja perustelut,nimenomaan...
Se,että vääntää vaan linkkejä,eikä ole mitään omaa mielipidettä,niin se,jos mikään, voisi mainita siinä yhteydessä,kun puhutaan "ettei keskustelu anna mitään"...
Viimeksi kysyin mopoista.Siihenkään ei tullut vastausta.Mutta kerro nyt vaikka miten itsenäinen,passiivinen luonne sopii mopoihin (kerrottakoon,että on siis mopsin lempinimi ;) ).Minä kun taas en ole sitä lainkaan tiennyt.Pikemmin jotain ihan muuta.Saisko edes tähän kuvausta ? :D
"Ja mielestäni jalostukseen" ...Onko tuossakin sama kasvattajien mielipide,kuin sinun,niinkuin viittasit...
Eli eivät käyttäisi hyvää yksilöä,jolla ei ole mitään negatiiviseksi luettavaa vikaa,edes luonteessa.Tuota kuin tuskin viimekädessä voi puhtaasti sanoa negatiiviseksi,tai hylkääväksi :D.Tai eivät siis käyttäisi,jos omaa vaikka selvästi miellyttämishalua :D.
Ja yhä edelleen,se ettei kuulu,ei ole synonyymi,mitä jokin on...
14.09.2010 16:26
Niin ja mikähän oli pointtisi ?
Keskustelupalstoilla ei ole määritelty,saako olla samaa mieltä vai eikö saa.Tai saako korostaa jotain mielestään tärkeää vai eikö.
Tai saako vaikka täsmentää myös jotain vai .ym.ym.
Mutta jos on harrastuksena muitten kirjoitusten analysointi ja siitä jotain itselleen irti saa,niin ei siinä mitään.
Jokaisella toki on tapansa saada kiksinsä :D
14.09.2010 10:04
Ainakin taajama-alueella varoituskyltti ei poista millään lailla vastuuta,eli joutuu ainakin tuontyyppisissä.Jos tarkoin tulkitaan,niin koira ei saisi olla vapaana omalla pihalla ilman valvontaa,ja viranomaisilla pitäisi olla esteetön ja turvattu kulku.
Jos kaverin koira on alkanut joitain vieraita pureksimaan,niin kaverilla ei pitäisi olla kuin lelukoira.Niitäkin saa pattereilla liikkuvia,jos haluaa vaikka sen kanssa lenkkeillä.
13.09.2010 22:31
Jokainenhan voi kirjoittaa mitä höpöhöpöjä kirjoissaan,siksi minä korostankin aina sitä,että kannattaa suodattaa,miettiä ja kysenalaistaakin asioita...
Tuonkaan kirjan kirjoittaja tuskin tuntee kaikkia esim.ko.kurssien vetäjiä ja heidän kurssiensa sisältöjä,ellei sitten ole joku meedio...
13.09.2010 09:42
Niinkuin jo sanottiin,ei sitä voi sanoa,kuka missäkin onnistuu vai ei,varsinkaan yhtään tuntematta.
Hyvä juttuhan on,että olet jo teoriassa hyvin asiaan tutustunut :)
Ei ole mitkään kurssit välttämättömiä.Mutta toisille niistä on hyvinkin apua ja innostaa lisää koiraharrastusta ja toimintaa koissukaverin kanssa.
Riippuu myös kurssista,mitä hakee ja kohtaako tarjonta.Saman teemankin kurssit voi sisältää erilaistakin.Eli riippuu vetäjästä.
Mutta se mikä kiinnostaa nimenomaan itseä ja mikä on kurssin "systeemi",selviää kun ottaa yhteyttä vetäjään ;)
Kouluttamisessa tärkein ja ylipäätään on hyvä suhde.Määrätietoisuus ja hyvätapainen koirankäsittelytaito.
Myöskin koulutuksessa ei ole pahitteeksi tuntea koiran oppimispsykologiaa ja käyttäytymistä.Ja myös oma rotunsa,ja sen mahdolliset erityispiirteet,koska sitä kautta löytyy parhaat tavata motivoida.
Siinä jotain.Netistä ja hyvistä kirjoista saa lisää tietoa.Sitten miettii,mikä tuntuu omimmalta.Eli suodattaakin kannattaa.
Yhdistysten koulutuksilta saa myös hyviä eväitä ja jotkut järjestää myös pentukursseja ;)
13.09.2010 09:32
143 / 262