Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei se itsessään lihota koiraa,mutta voi "lihottaa" niitä,jotka ylipäätään on taipuvaisia lihoamaan herkemmin.
Mutta siihen auttaa niin yksinkertainen asia,kun ruuan sovittaminen uuden tilanteen mukaiseksi ja tarvottaessa myös lisää liikuntaa ;)
Minkä takia koiran pitää saada yhdet pennut?
Ylipäätäänhän kaikki koirat ei ole jalostuskoiria,tai riittävän hyviä,että niitä edes kannattaisi pennuttaa.Saati,että noit jutut nyt ihan hatusta vedettäviä on...
30.01.2010 21:51
Tosi koirankasvattaja ollut,jos ihan vauvapennun kanssakin hihat palaa o_O
Jos meillä mies olisi joskus vauvakoiralle noin tehnyt,niin taatusti olisi ollut seuraava,joka olisi saanut tuta sormet niskassaan,ja nukkunut sen jälkeen lähinnä ulkoistetusti...
30.01.2010 21:40
No oma käsitykseni menee pikemmin toisinpäin,jos vertaan sitä,mitä on aikoinaan ollut ja mitä nyt.
Eli se,mihin itse olen enemmän törmännyt,että nykypäivänä löytyy paljon " liikaa virtaa olevia" eli koiria,joilla keittää vähän siihen malliin yli,että toimintavarmuus jää vähemmälle.
Eli jos siis vertaan niihin vanhoihin " kuokka ja kirves" koiriin,niin oma kokemukseni ( siis muitten koirista),ne oli paremmin balanssissa toimintakyvyn ja tempperamentin puolelta.
Karkeemmin sanottuna,ei ne käyneet siinä määrin turhilla kierroksilla.
30.01.2010 19:34
Aika mainiosti sanottu :D
"tai sitten omistaja ".Taidanpa kannattaa viimekädessä enemminkin tuota loppuosaa...
29.01.2010 11:58
Ja tästä viestin loppuosasta saan jo minäkin traumat o_O.Siis siitä,että koirani saa sitten ilmeisesti ja tietämättäni minusta traumoja o_O.Josta sitten minä saan traumoja o_O.Eli koirien traumoista,jotka ilmeisesti saavat minusta,siis ne traumat o_O.
Minä kun nukun vielä yläkerrassa ja koirat alakerrassa o_O
28.01.2010 22:47
Liian äkkiä tuo aika noitten karvakavereitten kanssa vaan aina tuntuu menevän.
Koiralle pitkän elämän,ja varmasti hienon, ystäväsi sai kanssasi olla.
28.01.2010 22:23
" vaan siksi että koira ei opi lempeällä motivoinnilla".
Siis ei opi...Miksi ei opi ? ( paino sanalla opi )
28.01.2010 22:09
Käy.
Kunhan huomioi,että jollain yksilöillä voi olla vahvakin vahtivietti.Että tarvittaessa klaaraa senkin puolen.
Ja muuten rodunpiirteet on otettu hyvin selville ja tiedostettu ylipäätään ;)
28.01.2010 22:04
Ei sitä voi tarkalleen sanoa,koska se riipuu järjestäjistä.Aina ei ole välttämättä edes rullaluistelijoita vaan esim.lenkkeilijöitä
28.01.2010 12:07
Vain palveluskoiraliiton alaisiin pelastuskoirakokeisiin on edellytyksenä,ei pelastuskoiraliiton ;)
28.01.2010 11:58
No juh,kaikkeahan sitä noitten kanssa voi sattua :D
Noit ripulit on meillä ollut onneksi aika harvinaisia,tai itse asiassa erittäin,onneksi.Kaikki kun on melkoisia teräsvatsoja ollut.
Mutta kyllä meilläkin joskus koirarukkaset on ollut lähellä :D,lähinnä murkkuiässä.
27.01.2010 18:02
Koko tosiaan tulee geeneistä,luuston vahvuus ym.Ruokinnalla voi vaikuttaa jonkinverran siihen,miten terveesti koira kasvaa ja kehittymiseen...
Palstat on pullollaan kymysyksiä,ja eläinlääkäreiltä kysytään,kun jalat alkaa vääntyilemään.Eikä niinkään ole kyse aliravitsemuksesta,vaan pikemmin jostain muusta.Kalleita ja "hyviä" kuivamuonia yleensä noit syöneet on.
Tuo mainitsemasi teksi,on hieman kärjistettyä.Tuskin kukaan sitä mieltä on,että otetaan kaikki "palikat" otetaan pois.Kyse on lähinnä siitä,että on ihmisiä,jotka ovat sitä mieltä,että osasyy kasvuhäiriöihin,luustovikoihin,on liian vahva ruoka.Näitä mielipiteitä löytyy ihan niin harrastajista,kuin lekureistakin.Kasvhäiriöitä on saatu aikaiseksi,vaikkei koira ole millään lailla kasvanut/ole liian lihava.
" Liikuntaa,tasapainoista ruokaa ( tässä tullaan taas siihen,mitä se kellekkin tarkoittaa ;) ).
Ja kasvattajan jalostusvalinnat on se suurin tekijä.Mitä huonompaa,sen vaikeampaa saada hyväksi millään keinolla.
Ja minusta on hyvä,että aina mainittaisiin niin rotu,kuin ikäkin.Tai ainakin koiran aikuiskoko.Isot, ja mitä raskaammat,on ihan erilailla liipaisimella ongelmien suhteen,kuin pienet.Pienten kanssa saakin mennä jo aika mettään,jos ongelmia ruualla saa aikaiseksi.Ja isot sitten hiukas toisinpäin...
26.01.2010 20:58
Joo,enpä ole nähnyt myöskään pahemmin isoa koiraa pidettävän häkissä.Siinä kun sitten tarvis jo melkein se huoneenkokoinen...
Eli taitaa olla ihan pikkukoirajuttuja,harmi koiralle olla joskus pienikin...
Minulla ei ole ollut uros myöskään koskaan häkissä,ei pienikään.Koska ei tulisi mieleen turhan takia tunkea pieneen tilaan.
Useinmilla ihmisillä,jos on useampi koira,on enemmän kuin yksi huone.Oviin saa sellaiset jutut,kuin lukot,jos ei itse siihen kykene,niin on olemassa ihan ammattilaisia siihen hommaan.Oven sisäpuolelle voi vielä laittaa korkean,tiheän välisen portin,jos epäilyttää oma pahvipäisyytensä,että joskus jättää lukitsematta.Kahvankin voi ottaa pois tarvittaessa.
Mitään naruja oviin ei tartte laittaa,ellei niitä jotenkin koristeena halua siihen liimata.
26.01.2010 01:04
lapualaasko :)
Emmää ees tiä,mis semmone ol.Ei ossoo sit vissiin murttei,eik maantiattookkas :(
Täytty sit siirtty takas nukkuvipualueesse :=F
25.01.2010 19:58
Ei ny tart ol.Iha vaa oma ittes piisaa :) Tääl ei tosiaan mitat mittää asiantuntemusmääriiiiiiiiii...
Uussii ain tartte,kun vanhoi tuppaa häippyy ./
Turppaa voi saara korkkeinttas virttuaalisest,mut sihenki voi varautu,et pist reparaattori kiin,jos alkka tilantet kuumoo o_O
Mää nois oikkeuksist oikke tiärä,en sit uskal sihe mittäs pukahtaa.Ku itte kuulu tämmösii sitoutumattomii,ja välil iha nukkuvipualueesseenki.Varssinkki talvel tuppaa enemp väsyttää,kun ei pihalkaa oikke tarkkene kauaa ropsutella.
Tere tulemast,tääl voi oppi kiäliiki.Kuulemma eri värissiiki.
25.01.2010 19:48
Pöh,se mihinkään lähde.Ainakaan kunnon FSholistilta.Korkeintaan vähän siirtyy o_O
25.01.2010 19:26
Aivan,hyvä huomio.Ehkä se on vaan niin,kun ei itse tunne kylmää toppaustensa sisällä,niin järki ei sano,että koira voi saada kylmää...
Se,ettei koira palele,ei tarkoita sitä,ettei se saa ja koe kylmää.Harva koira edes elehtii niin voimakkaasti,että omistaja huomaa,että se palelee.Toisaalta,on niitäkin,ettei omat silmät edes näe,kun koira kulkee selkä ehkä hieman köyrempänä tai jäykemmin liikkein.
Se,ettei koira näytä kylmään reagoivan,ei siis tarkoita sitä,ettei se sitä saa.
Vanhempana sitten ihmetellään,kun koira alkaa jäykistellä,luut vaivata ja lihakset jumittaa.Kun osan olisi voinut välttää sillä,että sen koiran olisi voinut suojata tarvittaessa,jos ei riittävää pohjavillaa ole .
25.01.2010 19:20
Sarkasmi on vaikea laji,ymmärtämisen ohella myös mihin kohtaan kirjoittaa...
Miksi sanaa "kouluttaa" ei voi käyttää ? Sanallahan on monta merkitystä .Ja jos puhutaan vaikka jonkun " ohjaamisesta" johonkin,niin ihan normaalia on sana "kouluttaa". Tuskinpa kukaan on määrittänyt,missä yhteydessä voi puhua kouluttamisesta sanana,jos samaa asiaa ajetaan,tai missä ei.
Ja kyllä minä ainakin näen,että eläin koulutetan osaansa,oli se sitten mikä elukkaa tahansa.
Ja omassa viestissänihän vielä mainittiin nimenomaan mistä/mihin kouluttamisesta oli kyse ;)
Mutta,riippuu tietenkin mitä tarkoittaa oikealla koulutuksella...Minulle kun siis kouluttaminen voi olla monenlaista :)
Tuohon leffan tapaukseen en ota kantaa,koska en siitä tiedä,enkä ole kuullut,luotettavalta taholtakaan.
Itse kun suhtaudun aika skeptisesti johonkin juttuihin,jotka perustuu vähään löysiin...
Juuri mainitsemasi keskustelupalstat on hyvä esimerkki,jossa jotkut jutut on välillä melkoisia mielenkiintoisia :D
Mutta tuo pitää paikkansa,että jos koira osaa jotain temppuja,niin ei se välttämättä ole ohjaajansa hallinnassa.
Mutta kun viitattiin tuon leffan yhteyteen,niin tuskinpa niitä koiria ylipäätäänkään ihan nopeasti,tempuilla tai ilman,saa kokonaishallintaan,ei-omia vielä vähemmän ;)
" MYÖS ( oma korostus) namipaloilla voidaan...
"VÄÄRIN ( myös oma korostus) käytettynä"
Nyt päästiin jopa samoille linjoille :D. Eli asiat voidaan tehdä niin väärin,kuin oikein.Välttämättä itse tapa toimia ei ole huono,hyvä,oikea/väärä, ainoa ym., vaan miten sen homman hallitsee.
Näkemykset on sitten näkemyksiä,jos nyt puhutaan ihan inhimillisistä tavoista toimia ylipäätään.
Ja jo ihan kongreettisesti,kun on koiraharrastusta ollut suht monipuoliselta kantilta,niin monenmoista on tullut nähtyä.Ihan kasvatus/koulutukseen liittyen. Muutamissa kymmeniin vuosiin kun on jokusiakin " trendejä" tullut nähtyä.Niin ääripäitä,kuin jotain siltä väliltäkin.
23.01.2010 20:33
Hienoa,että olet jaksanut viedä mielestäsi tapahtuneen virheen eteenpäin käsittelyyn.
Vaikeasta alasta on kyse,ja vahinkojakin voi sattua,mutta tärkeää on myös,ettei hommia aleta hoitaa liukuhihnatyyliin. Ja muistettaisiin,että esineistä ei ole kyse.
Hoitovirheet voisi virallinen taho kirjata ylös ja seurata( jos näin ei ole),ja jos tarvetta ilmenee,niin ei olisi pahitteeksi viranomaistaholta myös niihin kiinnittää huomiota.
23.01.2010 17:57
Eri syyt on hieman myös kytköksissä mitä kökköjä syö.
Jos koira syö esim.hepan kakkaa,tai jotain muuta "sulamatonta",niin voi olla ihan vain kyseessä makunautinto,tai koira yhdistää sen ruokaan.
Esim.itse tiedän hyvän esimerkin koirasta,jolle nuorena maistui juuri nimenomaan sulamattomat,mutta myös kotiruokaa syövien koirien kikkarat.Mutta ei teollista syöneitten.
Jos taas koira syö mitä vaan,ja oman lajinsakin ilman valintaa ,ja vielä omansakin,niin usein on kyseessä imeytymisongelma,joka saattaa myös liittyä ruuansulatukseen.Varsinkin pennulla/nuorella koiralla,jolla ei ole vielä muodostunut kunnolla vatsantasapaino.Se,että ananasta jotkut suosittaa,niin perimmäinen vaikutushan siinä on,ja mistä se hyöty voi nimenomaan tulla ;) ,että se avittaa ruuansulatusta.
Joko imeytyksessä on jotain vikaa,tai koira saa ruokaa,josta se ei jostain syystä hyödynnä riittävästi.
Jos sitä kauan jatkuu,niin sitten se voi muodostua ihan tavaksikin.Mutta takana on kuitenkin joku syy alunperin.
Joten kieltää kannattaa tokikin.Jos siis mutustaa oman lajin ja omat kökkönsäkin.
22.01.2010 19:11
172 / 262