Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Joo,trokaus on kökköä.Tosi kökköä.

Mutta,sitä miltä ostaa,sen toimintaa kannattaa,oli kyseessä trokaus,oikealta kasvattajalta osto ym.Ja niin kauan sitä arveluttavaa toimintaa on,kun sitä toimintaa kannatetaan.

Ei voi kukaan taata yhtään mitään.Korkeintaan voi tietyillä asioilla olettaa olevan,ja usein onkin suurempi mahdollisuus toteutua.
    Mutta pitäis avata tästä ihan oma aihe,sen verran laaja aihe.

Silti minun mielestä koiran osto arveluttavasta paikasta tai arveluttavasti on moraalikysymys.Tosin ehkä hyyyyvin harvoin voi puhua inhimillisestä erehdyksestä näin tiedonsaannin aikakautena.

Jos ajattelee esim,kaikkia rotujani,niin ne on aina olleet aikas kalliita.Ekan koiran ostin säästämällä.Ja yhä edelleen niin tekisin,jos olis tarvis,tai sitten en ostaisi lainkaan.

Vähän huono heitto,mutta menköön,mutta tarviikos saada mersu,jos ei ole varaa kuin Ladaan.Minun mielestä ei.

Jos ihminen oikeasti ostaa pennun kyseenalaisesti vaan sillä perusteella,että halvalla saa tai halvemmalla,niin se on moraalikysymys.Jos kantti antaa myöden sillä perusteella, "Että mä haluun", tukea kyseenalaista toimintaa,niin kannattaisi kattoa peiliin.

Ja onhan monet rodut melko kalliita.Se on ihan tosi.Mutta sekin on taas oman juttunsa.
  2. Siis alokasluokassa koiran pitää kulkea ihan samoin ohjaajan rinnalla kuin muissakin luokissa.
    VAIN arvostelu on löysempää.Ihanne suoritus on kaikissa luokissa "tekniikaltaan" siis sama.

Intessiivinen seuraaminen voi olla olla aivan yhtä hyvää,ilman silmiin katsomista,mutta näyttävyydeltään ei samaa luokkaa.Mutta sitähän ei arvostellakkaan.Arvosteluohjeissa on selkeästi määritelty,miten liikkuminen tapahtuu,ja mitkä alentaa arvosanaa.
    Eli se silmiinkatsominen ei vaikuta osa-suorituksen pisteisiin,jos koira ei tee arvosteluohjeissa mainittuja virheitä/poikkeamia,jotka siis huomioidaan.

Näyttelytyylisestä seuraamisesta tuskin pitää yksikään tuomari.Se kun taas on ihan jotain muuta.Ei pelkästään pään suunta.Näyttelytyylisessä seuraamisessahan sallitaan seuraaminen ilman määriteltyä välimatkaa ohjaajaan,ja moni esittäjä ja tuomari arvostaa väljyyttä siinä,toisin kuin tokossa ;),jossa ihanne välimatka koirasta ohjaajaan on säännöissä määritelty.

"Eikä vaikeuta koiran liikkumista".Sitä se ei saa tokossa tehdä lainkaan,tai pisteet saattaa ropista alaspäin.Joillain vahvasti katsekontaktiin opetetuilla koirilla,joilla on taipumusta siitä johtuen poikitella tai koskea ohjaajaan tai ohjaajan koiraan (joka saatetaan tulkitaan pakotteeksi),SE nimenomaan on yksi huomioitava tekijä arvostelussa,eli saattaa vähentää pojoja,varsinkin jos se jatkuu kautta linjan.

Muta joo,se katsekontakti on toki ilmanmuuta ihan hyvä ja näyttävä juttu,mikä on ihan hyväksi laittaa kuntoon,ja omalta osaltaa helpottaa ilman muuta koiran tulkintaa omistajaa kohtaan,eli koiran on helpompi reagoida.
    Varsinkin vartalonliikkeisiin.Mutta käskythän tulee äänellä.

Myös arvosteluissa pitää huomioda se,että jo eri rotujen reagoiminen on erilaista.Toki esim.iso raskas koira liikkeiltään ei ole yhtä nopea reagoimisen näköinen,kuin sirpsakka kevyempi rotu.
    Eli siksikin se tärkein on mahdollisimman oikeaoppinen suoritus,ei niinkään vauhdikkuus,ainakin näin alunperin.
  3. Ja aluksi taas,näkemättä vaikea varmaksi sanoa,ja kun ei tiedä,miten koiran kanssa on alusta asti toimittu.

Mutta kommunikaatio nyt ainakin pätkii...

No mites se nyt kaniin suhtautuu?
    Eka kerta voi olla vaan ihan niin,että koira oli epvarma miten suhtautua,siksi tavallaan murina,vaikka halusikin tutustua.Tosin kun se miten häntä heilui,kertoisi myös paljon enemmän tilanteesta.

Ottaa lapasen suuhunsa.Niin ne koirat ottaa paljon muutakin luonnostaan.Ei siinä ole mitään ihmeellistä.Siksi ne pitääkin pienenä opettaa,minkä ottaminen on sallittua ja minkä ei.

"Epävarmuuttako?"Nimenomaan sitä tuossa tilanteessa.Voi johtua siitä,ettei koira viimekädessä ymmärrä irti-sanaa,tilantesata syystä tai toisesta on muodostunut kierre,jossa koira on oppinut tietyn käyttäytymisen,mutta josta se stresaa.Esim.koiraa on kovisteltu siinä tilanteessa,eikä se ymmärrä miksi.

Merkkailee sisälle.Johtajuus ongelma,jos kyseessä terve koira,mikä on kunnolla opetettu sisäsiistiksi.

Ja vinkiksi.Jonkun pitäisi tarkistaa yhteisolonne,miten toimii,ja antaa sen mukaisesti neuvot kokonaisuuteen.Ihan senkin takia,että koira vaikuttaa selkeen epävarmalta.Ja sitä se on,jos se ei luota omistajaansa,ja/tai pitää itseään ylempänä.

Ja ihan senkin takia olisi hyvä hankkia avuksi vaikka joku kokenut ongelmakoiraihminen,että saisit oppia koiran käsittelyssä.
    Varsinkin jos kasvattajaksi aiot.
    Kasvattajan kun pitäisi tietää tällaiset asiat itse,että kykenee kasvattiensa omistajia neuvomaan itse ongelmissa.
  4. Juu,kuukelilla löytyy tietoa.

Eli jonkinsortin variaatio kotiruuasta.

Mitä hyvää?No vastaan,että mitä ylipäätään on eroa kotiruualla ja teollisella.
    Yrjölä ei nyt ole ihan sitä,mitä itse syötän,koska syötän pelkää kotiruokaa,ja siksi monipuolisemmin.

Puuro säilyy yleensäkin (veteen tietysti keitettynä)ihan jotain n,4,5 päivää ihan jääkaapissakin.Eli ei tarre välttämättä pakasteitten kanssa pelata.Eli kun siis laittaa lihat,ym.sörsselit valmiisen ateriaan vasta.

Valmistus,keittelemällä tai uunissa,siis kun itse tekee.Siis yleensä kun puuroista/ryyneistä puhutaan.
  5. Tuo irti-käskyhän on toki ihan erinomainen,ja toki itsekin lähden siitä,että vapaaehtoisesti koira ne suustaan antaa (ettei nyt mitään epäselvyyttä vaan ole)eli ei sieltä mitään kaivella tarvi :)

Itse toimin tuolla ulkona muuten aikas samoin tavoin,kuin sinä,varsinkin nuorten kanssa.Vanhemmat jo sitten tietää,mitä voi ottaa ja milloin,ja missä.
    Tosin joskus voi myös soveltaa.Eli esim.kun aikoinaan itsellä oli koira,jolla toimi kaikkein parhaiten "nouto".Jos sille olisi huutanut irti kaukaa,niin se olisi hätäpäissään nielaissut vaikka norsun.
    Se kuitenkin oli ylpeä noutaessaan jotain,niin siksipä pyysin sitä aina tuomaan minulle,jos se jotain epämääräistä otti :)

Muilla kaikilla olen myös käyttänyt ihan irti,ja jos itse on hollilla,niin kieltoa.

Sisällä käytän lähinnä vaan koirille,että annas mami ottaa,kun otan tai lähinnä pyydän jotain pois.Vaikka nyt kerään luut koirilta pois.
    Välillä sitten on varsinkin alkuvaiheessa ihan jämäkkä irti-käskykin ollut paikallaan,kun noista murkuista on ollut kyse.

Koirien keskenäinen käytös on hieman eri kuin koiran ja ihmisen.Ainakin itse suhtaudun erilailla.Minä lähden siitä,että koirat antaa mitä vaan,ja missä vaan minulle,aina kun pyydän.
    Mutta keskinäisissä väleissä sitten katsotaan,miten parhaiten menee.On minulla ollut esim.koiria,joilla ei ollut mitään saumaa toistensa luihin.Silloin sitten vaan katotaan,ettei ole asiaa toisten apajille.Oman rotuisteni kanssa kun on varmempi se,ettei turhia murinoita kaivettaisi esiin,eikä kovin helposti annettaisi niiden selvittää tilanteita itse.
    Mutta on myös toisinpäin,kuten nyt,että on jengi,joka ei vahdi erityisemmin luitaan,tai ei ole vaaraa,että kuumenee liiaksi,jos toinen menee liian liki.
    No niitten kanssa on helppoa,kun voi luut vaikka kieriä pitkin kämppää.
    Eli hyvinkin erilaisia löytyy.

Mutta asioita voi tehdä eri tavoin.Minä kuulun niihin,jotka sitten vääntää ne asiat mahollisimman hyvin pienenä,ettei sitten tulisi pahemmin tulisi ylläreitä,kun ei ole koirille hommat täysin tiedossa.