Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Joo,trokaus on kökköä.Tosi kökköä.
Mutta,sitä miltä ostaa,sen toimintaa kannattaa,oli kyseessä trokaus,oikealta kasvattajalta osto ym.Ja niin kauan sitä arveluttavaa toimintaa on,kun sitä toimintaa kannatetaan.
Ei voi kukaan taata yhtään mitään.Korkeintaan voi tietyillä asioilla olettaa olevan,ja usein onkin suurempi mahdollisuus toteutua.
Mutta pitäis avata tästä ihan oma aihe,sen verran laaja aihe.
Silti minun mielestä koiran osto arveluttavasta paikasta tai arveluttavasti on moraalikysymys.Tosin ehkä hyyyyvin harvoin voi puhua inhimillisestä erehdyksestä näin tiedonsaannin aikakautena.
Jos ajattelee esim,kaikkia rotujani,niin ne on aina olleet aikas kalliita.Ekan koiran ostin säästämällä.Ja yhä edelleen niin tekisin,jos olis tarvis,tai sitten en ostaisi lainkaan.
Vähän huono heitto,mutta menköön,mutta tarviikos saada mersu,jos ei ole varaa kuin Ladaan.Minun mielestä ei.
Jos ihminen oikeasti ostaa pennun kyseenalaisesti vaan sillä perusteella,että halvalla saa tai halvemmalla,niin se on moraalikysymys.Jos kantti antaa myöden sillä perusteella, "Että mä haluun", tukea kyseenalaista toimintaa,niin kannattaisi kattoa peiliin.
Ja onhan monet rodut melko kalliita.Se on ihan tosi.Mutta sekin on taas oman juttunsa.
05.02.2009 23:08
One and only,Fazerin sininen.
Addikti.
05.02.2009 19:27
Jaa ylihinnoittelu...
Minä olen toivonut saavani upouuden tietynmerkkisen maasturin.Toistaiseksi ei ole moista tullut,johtuen aikas tyyriistä hinnasta.
Mutta,eipä ole käynyt mielessä sellaista kyseenalaisin keinoinkaan hankkia.
Moraalikymysys nääs.
05.02.2009 19:24
Siis alokasluokassa koiran pitää kulkea ihan samoin ohjaajan rinnalla kuin muissakin luokissa.
VAIN arvostelu on löysempää.Ihanne suoritus on kaikissa luokissa "tekniikaltaan" siis sama.
Intessiivinen seuraaminen voi olla olla aivan yhtä hyvää,ilman silmiin katsomista,mutta näyttävyydeltään ei samaa luokkaa.Mutta sitähän ei arvostellakkaan.Arvosteluohjeissa on selkeästi määritelty,miten liikkuminen tapahtuu,ja mitkä alentaa arvosanaa.
Eli se silmiinkatsominen ei vaikuta osa-suorituksen pisteisiin,jos koira ei tee arvosteluohjeissa mainittuja virheitä/poikkeamia,jotka siis huomioidaan.
Näyttelytyylisestä seuraamisesta tuskin pitää yksikään tuomari.Se kun taas on ihan jotain muuta.Ei pelkästään pään suunta.Näyttelytyylisessä seuraamisessahan sallitaan seuraaminen ilman määriteltyä välimatkaa ohjaajaan,ja moni esittäjä ja tuomari arvostaa väljyyttä siinä,toisin kuin tokossa ;),jossa ihanne välimatka koirasta ohjaajaan on säännöissä määritelty.
"Eikä vaikeuta koiran liikkumista".Sitä se ei saa tokossa tehdä lainkaan,tai pisteet saattaa ropista alaspäin.Joillain vahvasti katsekontaktiin opetetuilla koirilla,joilla on taipumusta siitä johtuen poikitella tai koskea ohjaajaan tai ohjaajan koiraan (joka saatetaan tulkitaan pakotteeksi),SE nimenomaan on yksi huomioitava tekijä arvostelussa,eli saattaa vähentää pojoja,varsinkin jos se jatkuu kautta linjan.
Muta joo,se katsekontakti on toki ilmanmuuta ihan hyvä ja näyttävä juttu,mikä on ihan hyväksi laittaa kuntoon,ja omalta osaltaa helpottaa ilman muuta koiran tulkintaa omistajaa kohtaan,eli koiran on helpompi reagoida.
Varsinkin vartalonliikkeisiin.Mutta käskythän tulee äänellä.
Myös arvosteluissa pitää huomioda se,että jo eri rotujen reagoiminen on erilaista.Toki esim.iso raskas koira liikkeiltään ei ole yhtä nopea reagoimisen näköinen,kuin sirpsakka kevyempi rotu.
Eli siksikin se tärkein on mahdollisimman oikeaoppinen suoritus,ei niinkään vauhdikkuus,ainakin näin alunperin.
05.02.2009 17:30
Ei tarvi pitää katsekontaktia.Eli ei laske pisteet,vaikka koira ei ottaisi lainkaan katsekontaktia.
04.02.2009 20:34
Sähköpanta?Itselle vai?
Tuskin koiralle sentään.Jos on ongelmia,niin se löytyy sieltä narun toisesta päästä,ei suinkaan sieltä nelijalkaisesta ;)
Ja nimenomaan nuo hommat hoidetaan koulutuksella,koiran kasavatuksella,johon kuuluu siis koiran opastaminen siihen,mitä se saa tehdä ja mitä ei.
Millainen koulutus on todettu harvinaisen tehottomaksi?
Jos koira on tehnyt tuota alusta asti (?),niin silloin on joko kasvatus mennyt pieleen,tai/ja koiralle ei ole opetettu ja vaadittu kunnolla tekemään oikein,tai/ja johtajuus pielessä.
Parhaiten apua saat,kun menet sellaiseen koulutusryhmään,yhdistyksen järjestämään tai yksityiseen,josta saat kädestä pitäen neuvoja nimenomaan perusasioihin,tai haet apua ihan johtajuuden opetteluun ja perusasioiden opetteluun siihen erikoistuneeseen ihmiseltä.
04.02.2009 20:10
Nuo liikkeet tehdään normisti,mitä jo täällä lueteltiin.
Päasiassa järjestys kuin jo mainittiin,mutta maahanmeno on seisomisen tilalla eli ensin ja seisominen siis maahanmenon kohdalla.
Ei saa valita mitään.Joskus aikoinaan,kun toko rantautui Suomeen,oli jotain valinnaisia.
Alo-luokan tokokokeessa saa valita täyskäännöksen vasempaan tai oikeaan.Ylemmissä luokissa sitten tuleekin liikkurilta (tuomarilta) käsky erikseen.
04.02.2009 19:45
Noin 20 metriä.
Aika 2 minuuttia,ja ohjaajat siis näkösällä.
3 minsaa on avoimessa luokassa.
Tosin jo aloluokkaan kannattaa treenata ilman muuta selkeesti pitempää aikaa,niin paikallaolo varmentuu kisoissa ;)
04.02.2009 19:33
Ja aluksi taas,näkemättä vaikea varmaksi sanoa,ja kun ei tiedä,miten koiran kanssa on alusta asti toimittu.
Mutta kommunikaatio nyt ainakin pätkii...
No mites se nyt kaniin suhtautuu?
Eka kerta voi olla vaan ihan niin,että koira oli epvarma miten suhtautua,siksi tavallaan murina,vaikka halusikin tutustua.Tosin kun se miten häntä heilui,kertoisi myös paljon enemmän tilanteesta.
Ottaa lapasen suuhunsa.Niin ne koirat ottaa paljon muutakin luonnostaan.Ei siinä ole mitään ihmeellistä.Siksi ne pitääkin pienenä opettaa,minkä ottaminen on sallittua ja minkä ei.
"Epävarmuuttako?"Nimenomaan sitä tuossa tilanteessa.Voi johtua siitä,ettei koira viimekädessä ymmärrä irti-sanaa,tilantesata syystä tai toisesta on muodostunut kierre,jossa koira on oppinut tietyn käyttäytymisen,mutta josta se stresaa.Esim.koiraa on kovisteltu siinä tilanteessa,eikä se ymmärrä miksi.
Merkkailee sisälle.Johtajuus ongelma,jos kyseessä terve koira,mikä on kunnolla opetettu sisäsiistiksi.
Ja vinkiksi.Jonkun pitäisi tarkistaa yhteisolonne,miten toimii,ja antaa sen mukaisesti neuvot kokonaisuuteen.Ihan senkin takia,että koira vaikuttaa selkeen epävarmalta.Ja sitä se on,jos se ei luota omistajaansa,ja/tai pitää itseään ylempänä.
Ja ihan senkin takia olisi hyvä hankkia avuksi vaikka joku kokenut ongelmakoiraihminen,että saisit oppia koiran käsittelyssä.
Varsinkin jos kasvattajaksi aiot.
Kasvattajan kun pitäisi tietää tällaiset asiat itse,että kykenee kasvattiensa omistajia neuvomaan itse ongelmissa.
03.02.2009 18:56
Kannattaisko nyt lukea näitä kirjoituksia hieman uudelleen...
Ja lyhyesti sanottuna,ei millään koiralla ole pakko teettää pentuja ylipäätään.
"Kumpi on viisaammin tehty..."
En nyt ihan ymmärtänyt kysymystä,mutta kuten täällä on jo kertaalleen selitetty,niin lyhyesti sanon,että oikea kasvatus on pitkäjänteistä puuhaa,pyrkien mahdollisimman hyvää rotumääritelmän koiraan.Sekä kaikki muu,kuten oikeat kotien valinnat,tietotaito auttaa ongelmissa ym.
Kukaan ei vihaa sekarotuisia.Ainoastaan niiden tekijöihin suhtaudutaan vähemmän positiivisesti.Syyt siihen on jo monesti esitetty.
"Kellä teistä kaikista...".Minulla esim.Kaikki koirat EI ole jalostuskoiria,ja silloin niitä ei käytetä jalostukseen.Simppeliä.Tosin minulle on niin jalostuskoirat,harrastuskoirat,työkoira,kaikki ne on lemmikkejä.Ei niitä mitenkään eroitella.
Eikä hävetä yhtään mikään.
02.02.2009 19:27
Aivan.
Ja kun arvostellaan rotukoirien kasvattajien moraalia,niin onko se yhtään parempi sekarotuisten niiden tekevien,jolta löytyy myös epämääräisyyttä,saati lähtökohta on " mä haluun vaan tehdä pennut".Tuskinpa.
Kasvatustyössä on aina vastuunsa.
Ja suuri vastuu on myös ostajille.Keneltä ostaa,sen tekosia kannattaa.
01.02.2009 14:38
"Aina rotukoirien..."
Pitää paikkansa,koska koiria ei kloonata.
Mutta oletusarvo tietynlaiseen on suuri,kun tunnetaan tarkoin niin paritettavien koirien kuin myös TAUSTOJEN luonteet.
Jalostuksella kun on saatu aikaan tietynlainen,niin sen esiintyminen on aina suurempi mahdollisuus,kuin sillisalaatissa.
"Jos sekarotuisen..."
No eipä välttämättä ihan lukemalla opi,vaan enemmän tiedolla.
Kuten sanoin,ei riitä pelkät vanhemmat,vaan myös taustat.Ja harvemmin sekarotuisten tekijät on sitä taustapuolta on monta sukupuolta tutkinut ja tiedostaa.
Sekarotuisissa on myös se,että kun tavallaan geenit ei ole niin vakiintuneita,kuin omassa rodussa,niin voi olla vielä vaikeampi ennustaa,miten ne käyttäytyy,kun pistää aivan erilaisia yhteen,varsinkaan jos sitä taustaa ei edes tunneta.
"Tehdäänhän..."
Eiköhän opaskoirakoululla ole nimenomaan on pitkälti tietoa käyttämistään koirien taustoista,seka taitoa erottaa tarkoin myös genotyyppi ja fenotyyppi.
Se kun on aika oleellinen osa kasvatuksessa myös.
01.02.2009 14:09
Katsoin.Eikä ollut kivaa katseltavaa.
29.01.2009 19:16
Ensinnäkin,kun ei tiedä koiran taustoja,eli kuinka on emä hoitanut,miten leikkii muiden kanssa/on leikkinyt.
Elikäs,tuo voi olla ihan pelkkää leikkiä koiralle,kuten leikitään toisen koiran kanssa,eli myös "näykitään".Se hurmos voi olla ihan sitä,että koira vaan kuumenee touhotessaan.
Minun tuolle pikkurodulle on tuo tyypillistä.Ne olevinaan näykkii,mutta ei ota kiinni,suu tavallaan vaan tökkäsee.
Tuo miten häntä liikkuu,kertoisi enemmän.Koska häntä voi heilua niin eri tarkoituksella kuin eri tavoin.
Minusta tuo toiminta ei kuulosta näin lukemalla muulta kuin mainitsemaltani,ei niinkään dominanssin osoitukselta,saati mitenkään aggressiolta.
Mutta,jos ei sitä halua koiralta,niin sitten vaan kieltää,rauhallisesti mutta jämäkästi.Ja kun koira on taas kaikki jalat maassa,niin voi kehua rauhallisesti(ja palkita vaikka namilla,varsinkin jos haluaa hyppimisen vasten myös pois ylipäätään).Yksi tapa on myös heittäytyä passiiviseksi tai nousta pois,mutta ajoitus ei ole kyllä helppoa,että osuu juuri oikeaan kohtaan.
Itse ylipäätään olen sitä mieltä,että kun koiralle opettaa kieltosanan kunnolla,niin se on tietyissä kohtiin kaikkein paras ja helpoin.
29.01.2009 18:49
Juu,kuukelilla löytyy tietoa.
Eli jonkinsortin variaatio kotiruuasta.
Mitä hyvää?No vastaan,että mitä ylipäätään on eroa kotiruualla ja teollisella.
Yrjölä ei nyt ole ihan sitä,mitä itse syötän,koska syötän pelkää kotiruokaa,ja siksi monipuolisemmin.
Puuro säilyy yleensäkin (veteen tietysti keitettynä)ihan jotain n,4,5 päivää ihan jääkaapissakin.Eli ei tarre välttämättä pakasteitten kanssa pelata.Eli kun siis laittaa lihat,ym.sörsselit valmiisen ateriaan vasta.
Valmistus,keittelemällä tai uunissa,siis kun itse tekee.Siis yleensä kun puuroista/ryyneistä puhutaan.
27.01.2009 19:57
En ole ostanut valmiina.Ihan siksikin,kun en orjallisesti mitään puuro-ohjetta noudattele,kun en näe siihen mitään syytä.
Pahuuttani pikaisesti laskin,niin jos ostaisin puuro-lihayhdistelmän tuon valmiiin tai teen itse,niin aikas suuri ero olisi.Eli kalliimmaksi tulisi.
Tuosta onko samoista,niin kannattaa kysyä suoraan.Tuota yrjölän puuroa kun tuntuu olevan hieman erissä versioissa.
Tuo,että jonkun koira ei ole syönyt,niin voiskohan johtua ihan pelkästään siitä,että mitä lihaa tarkalleen moppe on syönyt,ja mitä ne laittaa sinne tehdasvalmisteiseen.
Jotkut koirat kun on vähän nirsoja ruokansa suhteen,ja kaikki ei kelpaa.
27.01.2009 19:46
Tuo irti-käskyhän on toki ihan erinomainen,ja toki itsekin lähden siitä,että vapaaehtoisesti koira ne suustaan antaa (ettei nyt mitään epäselvyyttä vaan ole)eli ei sieltä mitään kaivella tarvi :)
Itse toimin tuolla ulkona muuten aikas samoin tavoin,kuin sinä,varsinkin nuorten kanssa.Vanhemmat jo sitten tietää,mitä voi ottaa ja milloin,ja missä.
Tosin joskus voi myös soveltaa.Eli esim.kun aikoinaan itsellä oli koira,jolla toimi kaikkein parhaiten "nouto".Jos sille olisi huutanut irti kaukaa,niin se olisi hätäpäissään nielaissut vaikka norsun.
Se kuitenkin oli ylpeä noutaessaan jotain,niin siksipä pyysin sitä aina tuomaan minulle,jos se jotain epämääräistä otti :)
Muilla kaikilla olen myös käyttänyt ihan irti,ja jos itse on hollilla,niin kieltoa.
Sisällä käytän lähinnä vaan koirille,että annas mami ottaa,kun otan tai lähinnä pyydän jotain pois.Vaikka nyt kerään luut koirilta pois.
Välillä sitten on varsinkin alkuvaiheessa ihan jämäkkä irti-käskykin ollut paikallaan,kun noista murkuista on ollut kyse.
Koirien keskenäinen käytös on hieman eri kuin koiran ja ihmisen.Ainakin itse suhtaudun erilailla.Minä lähden siitä,että koirat antaa mitä vaan,ja missä vaan minulle,aina kun pyydän.
Mutta keskinäisissä väleissä sitten katsotaan,miten parhaiten menee.On minulla ollut esim.koiria,joilla ei ollut mitään saumaa toistensa luihin.Silloin sitten vaan katotaan,ettei ole asiaa toisten apajille.Oman rotuisteni kanssa kun on varmempi se,ettei turhia murinoita kaivettaisi esiin,eikä kovin helposti annettaisi niiden selvittää tilanteita itse.
Mutta on myös toisinpäin,kuten nyt,että on jengi,joka ei vahdi erityisemmin luitaan,tai ei ole vaaraa,että kuumenee liiaksi,jos toinen menee liian liki.
No niitten kanssa on helppoa,kun voi luut vaikka kieriä pitkin kämppää.
Eli hyvinkin erilaisia löytyy.
Mutta asioita voi tehdä eri tavoin.Minä kuulun niihin,jotka sitten vääntää ne asiat mahollisimman hyvin pienenä,ettei sitten tulisi pahemmin tulisi ylläreitä,kun ei ole koirille hommat täysin tiedossa.
27.01.2009 19:26
Eli lemmikkieläinpassi.Koiralla siru tai selkeä tatuointi,joka pitää sitten lukea passissa.
Erikoismadotuksia ei tarvita Ruotsista,maahantuontia varten ei ylipäätäänkään,mutta toki ne normaalit on ja pitää olla kunnossa yleensäkin pennuilla.
Rabiesta ei tarvi enää,jos tuo Ruotsista,mutta mukana pitää olla todistus,että tulee suoraan kasvattajalta,ei ole ollut tekemisissä villieläinten kanssa ym.
Muistaakseni Ruotsissa pitäisi kasvattajien rokotuttaa parvolla ennen luovutusta,mutta itse maahantuontiin sillä ei ole tietääkseni merkitystä.Mutta kannattaa tarkistaa se suoraan kasvattajalta,jos heillä se kuuluu vientipuolen määräyksiin jotenkin.
Hyvää hakumatkaa :O)
25.01.2009 17:15
Miksei tarvi?
Kun se hankittu aarre voi joskus olla vaarallinenkin,joten siksikin on hyvä,että koira luovuttaa helposti suustaan mitä vain.
Tuosta luonnon laista voisi sen verran,että mitä se on?.Kun koirathan on jalostettuja meidän ihmisten toimesta,joten vähän siinä mielestä ollaan kaukana luonnosta.
Sudet ja koirat on eri asia.Koirat on yhä edelleen oma lajinsa,jalostettuja sellaisia.
Koirat ei myöskään elä pelkästään lajitovereittensa seurassa,joilta automaattisesti oppivat oikeat ja väärät käyttäytymismallit ja elekielen,joita käyttää ja jota tulkita.Ihmisten kanssa on aivan eri juttu,koska ihmiset määrittää säännöt,joita yhteiskunnassamme on noudatettava,ja niillä keinoin,mitä kykenee.Yhtä hyvin ei pysty,kun omat lajit kommunikoisivat keskenään.
Tuo oikeus puolustaa ruokaansa on kaksipiippuinen,koska itse lähden siitä,että se on epävarmuutta.Ja silloin on jotain pielessä ihmisen ja koiran välisessä suhteessa.Tai että koira osaltaan ei myös tiedä,mitä sen luun kanssa saa tehdä ja mitä ei,ehkäpä.
Ongelma on se,että jos on tilanne se,että koira murraa omistajalleen,ja homma sallitaan/jää siihen,niin tietyntyyppisillä koirilla seuraavaksi saattaa otteet koveta.Eli ei tartte kuin kulkea luun ohi,niin voi alkaa tulemaan hammasta.Toisinsanoen,se ei välttämättä jää pelkkään murinaan pitemmän päälle.
Loppukappale onkin ihan ok.
24.01.2009 19:29
No heh o_O
On se kohti.Ja käsissä kaikkea muuta kuin virtuaalia.Hikeä pukkaa jo,vaikka olen vasta saunaan menossa...
Oletko hommissa vai pääsetkö nauttimaan turistina olosta?
23.01.2009 19:34
216 / 262