Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5229
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kirjoitin tuolla alempaa "kiimaisen pikku-uroksen omistajalle" viestin.
Ihan samoja neuvoja suosittelen.
Myöskin täällä mainittu koiran eristäminen tiettyyn pienempään tilaan,kun ei olla kotona,on hyvä idea.
Jotkut käyttää myös noita daphaihduttimia tai jotain kukkatippajuttuja,tosin en tiedä viimekädessä niiden tuloksista.
Mutta koiran käytöksenmuokkaamisen yhteydessä voi olla ihan ok.
01.05.2008 18:18
No vielä tarkennan sen verran,että paras olisi jos kehittäisitte pojalle jonkun harrastuksen,jossa se nimenomaan käyttää aivojaan (esim.toko,jonkin sortin jäljentekoa eli nenänkäyttöä,ihan mitä vaan pelletemppujen säännöllistä opettamista ym.)
Se siis väsyttää oikeaoppisesti,ja saa ajatukset paremmin pois noista naisjutuista.
Pelkkä lenkkeily ym.vastaava,kun tuppaa yleensä vaan tosi aktiivisilla roduilla lisäämään kierroksia ja kasvattamaan entisestää kuntoa.
Aivotyö taas nimenomaan väsyttää oikeaoppisesti ja harrastuksella saadaan myös sitä koiran kiinnostusta enemmän sinne omistajan suuntaan,kuin muihin juttuihin ;=)
Ja tuo on tosiaan hyvä homma,että pääsee välillä edes ulkoilemaan paikkaan,jossa ei pahemmin mimmien sulotuoksuja ole :=)
01.05.2008 18:09
"Samoja tutkimuksia...".Niin,entä sitten?Jos niitä tutkimuksia jossain lainataan,niin miten se tekee niistä uudempia?Ei ne vuosiluvut mitenkään itsestään nuorene.
Katso nyt ihan itse sieltä linkistä mikä täälläkin on,MILTÄ vuosilta ne tutkimukset on ja MILTÄ ajalta ne on tehty.NEHÄN näkyy ihan lukemalla sieltä ;)
"Voit vapaasti...".En tietenkään voi,KUNNEI niitä ole.Niiden peräänhän juuri viestissäni kuulutin.
"Millä perusteella...".En tiedä sinun ikääsi,mutta itse olen elänyt senverran kauan,että jotain on huomattu.Ylipäätään sekarotuiset alettiin enemmän hyväksyä silloin,kun kennelliitto antoi niille kilpailuoikeudet.Jos mennään ajassa selkeesti taaksepäin,niin ei kukaan sekiksiä tehnyt.Ne oli oikeesti vahinkopentueita,joita sitten annettiin ilmaiseksi/puoli-ilmaiseksi vähin äänin pois,tai saatettiin rotukoiralle jos vahinko kävi,niin myös hävittää koko pentue.
Jos vähänkään mitään on seurannut,niin taatusti tietää,että vasta joitain vuosia on myös tekemällä tehty sekarotuisia.Ilmoituspalstat on niitä pullollaan,ei tarvi kun katsoa.Pieniä koiria,ja jotain erkoisuuksia tehdään reippaasti.Eiköhän tämä ole selkeesti 2000-luvun meininkiä.
Itselläni on muutama tuttu sekiksen omistajakin,jotka sen myöntää.Kun on myös sen ikäisiä,että muistaa elämää kauemmas kuin vuosikymmen ;)
" Uskon huomattavasti..."Sen kun uskot.Jokainen uskoo mihin haluaa.Toiset myös kyseenalaistaa asioita ja ajattelee jopa omilla aivoillaan,toiset taas ei.Minä kuulun ensimmäiseen ryhmään,siksi en kaikkea palvokaan ainoa oikeana,joka eteen laitetaan.
Mutta kuten sanoin,jokainen uskoo mihin uskoo.
Mutta katso nyt vielä ihmeessä se linkki.Jos sinun mielestäsi noin monta vuotta sitten tehdyt tutkimukset,ja noin moneen vuoteen taaksepäin tehty otanta on ajatasalla,niin omapa on mielipiteesi.
En myöskään tiedä,missä määrin sekarotuisia on noissa maissa.
Siksipä olisikin hyvä saada ihan kotimainen tutkimus.
Ja kuten kerran sanoin,niin nuo painoyhteydet kuulostaa järkevältä ja loogiselta.
Enkä nyt ymmärrä miten minun "ansioluettoloni" tähän kuuluu mielipiteeni yhteydessä.Et sinäkään omaasi ole esittänyt mielipiteesi tueksi,vai oletko?Miksi muiden täytyisi ;)
Ja lopuksi pieni esim.periytyvyydestä.
Jos laittaa kaksi samanrotuista yhteen,jolla on kaihi ja laittaa kaksi erirotuista rotukoiraa yhteen jolla on kaihi?
Tai laittaa kaksi sekarotuista yhteen,jolla on kaihi,niin tuleekohan sitten niin,että ainoastaan saman rodun yhdistelmän sisällä tulee sairaat ja sekarotuisuus estää muissa tapauksissa.
Miten mahtaa olla ;)
01.05.2008 17:58
Kyllä eturauhasvaivoista voi tosiaan tulla kakkivaivojakin.Ja eturauhanen on kovilla välillä nuorten poitsujen kanssa.
Eli toisin sanoen,ei kannata antaa niiden imeskellä ja ihmetellä niitä pissoja.Reippaasti vaan mennään,ja toki lyhyesti viestit voi haistella välillä.
Toinen ongelma on myös se,että kun pikkukoirien kanssa ei juuri monesti mitään harrasteta,ja silti monet rodut ja yksilöt on äärettömän energisiä,niin johonkin ne energiansa purkaa.Yksi tapa on toi "yliseksuaalisuus".
Eli enemmän kunnon toimintaa,joku aktiivinen harrastus,hieman johtajuusjuttuja,että koira kuuntelee ja keskittyy paremmin omistajaan,niin kummasti tuo haahuilu naisten perään vähenee.Ihän siedettäväksi ;)
Ja hyvä,ettet mieti eka vaihtoehtona leikkausta.
Minusta se kun on useinmiten vaan ihmisten tapa yrittää päästä itse helpolla asioista...
30.04.2008 20:09
Tosin pikkasen oli vanhat tutkimukset.Yksi ainoa,joka mainittiin oli edes 2000-luvulta.Siinä ei tosin mainittu,minkä vuosihaarukan koiriin tutkimus sijoittui.
Muut oli sitten alle 2000 luvun.
Kannattaa myös muistaa,että sekarotuiset on lisääntynytkin vasta jokusia vuosia sitten,joten eiköhän uudemmat tutkimukset jo sanoisi jotain muuta.
Kun oli rotukoiratkin,mihin ne sekikset perustui,ennenvanhaan terveempiä.
Joten jos tutkimuksia puhutaan,niin itse annan painoarvoa vain niille,jotka on ajantasalla ;)
Toi Mitchelin tutkimus on aika todennäköistä eli lähinnä kokoon perustuva.
30.04.2008 19:58
Riippuu mitä haetaan.Epäilen,ettei aloittaja nyt hae mitään kokeenomaista luoksetuloa,vaan yksinkertaisesti koiran tuloa luokse kutsuttaessa ylipäätään.
Kun opetetaan kokeenomaisesti,niin se on hieman eri juttu.Ainakin useinmiten eli se on se ehdoton oikeaan paikkaan suoritus.
Ja ehkä on parempi puhua,opettaako koiran suoraan sivulle luoksetulossa vai ENSIN eteen,jos siis puhutaan kokeenomaisesta suorituksesta.
Se kumman haluaa,ei ole merkitystä,ellei kisaa pk-kokeissa.
Ja se perusasentohan on siinä sivulla,ohjaajan vasemmalla puolella,samassa rintamasuunnassa.
28.04.2008 22:09
Ja miksei ole hyvä tapa käyttää herkkuja?
Kaikki mikä motivoi positiivisesti on hyvä tapa käyttää.
Ei muuta kuin leikkiä koiran kanssa,välillä juostaan vähän koiraa pakoon, ja kutsutaan koiraa iloisella äänellä.Kesken leikin voi vaikka hypätä piiloon ja samalla taas kutsua koiraa.Sitten sanalliset kehut ja makupala tai kiva leluleikki päälle.Siitä se pennun kanssa lähtee.Hihnan ja liinan käyttö on ihan ok oikein toimittuna,mutta mielestäni vasta sitten,jos asia rupeaa tökkimään esim.nuoren murkun kanssa.Mutta mieluummin kannattaisi panostaa iloiseen ja sellaiseen luoksetuloon,että koira sen tekee innoissaan.
28.04.2008 21:57
Kiitos samoin :O)
27.04.2008 12:05
" Osti viime kesänä...".Voi mahoton :=)
Olisin kyllä tuossa tilanteessa sanonut,että työnnä itse sillä jo tai työnnä se johonkin,vaikka...
Ei muuta kuin ukollesi kunnon sulkeiset tottelevaisuustreenit ja sen jälkeen ukko hommiin.Pysyy sitten vähän vetreämpänäkin sinuakin sulostuttamassa,heh.
27.04.2008 12:02
Olipa hauska kymysys :O)
Sanottaisko nyt näin,että yksi on kuolannut runsaammin,liisterimallia,muut ei.Eli sen aikana aikoinaan täytyi joskus jotain rämmäleitä seiniltä pyyhkiä.Mutta ei niitä seiniä nyt pestä ole tarvinnut.
Tosin kyllähän noilta hurtilta,isoilta varsinkin jotain jälkiä aina välillä seinille lentelee.
Mutta sehän kuuluu koirallisen elämään.
27.04.2008 11:58
Kaikenlaistahan sitä voi tehdä oikein ja väärin ;)
Ei pyörällä ajo koiralle ole mitenkään rasittavaa,kun vauhti on mitoitettu sopivasti raville.Ja matkakin on sopiva.Eihän se koira lenkilläkään vaan kävele.Ei ainakaan meidän hurtat,jos ne itse saa vauhdista päättää.
Minä olen ajeluttanut noin seitsenkiloistakin,ja ajeluttaisin koiria säännöllisesti,jos asuisin syrjemmällä.
Täällä kun on ongelmana noi pölöt taluttajat,jotka ei tajua olla päästämättä hurttiaan juoksevan koiran häiriöksi...
27.04.2008 11:48
Meillä on alusta sovittu jako.Tosin hiukan siitä voi liukua joskus tarvittaessa.
Eli toinen osapuoli hoitaa keittiöhommat kokonaan,minä teen ainoastaan täytekakut,ja joskus jotain herkkuja,jos fiilis iskee.Koiranruuat on myös minun hyppysistä,se taiteenlaji.
Minä sitten hoidan siivouspuolen,joskus tuo imuroi.
Pihatyöt on jaettu niin,että kaikki mitä en jaksa/onnistu,ukko hoitaa.Eli suurelta osin minun harteilla. Nurmikon leikkuun ja päävastuun lumitöistä on ukolla.
Hyvin toi toimii,kun en ole itse mikään keittiönhengetär,ja toisella on taas se taito jo sukuvikana.
27.04.2008 11:36
Kiitos kaikille vastauksista!
Todennäköisesti noista jonkun sitten hankin,täytyisi varmaan taimena jostain saada,kun ei taida välttämättä enää siemenistä ehtiä.Tai siis hättänen kun olen.
Tuossa yhdessä viestissä mainittiin kolme aika outoa.Harmi,kun en googlellakaan löytänyt niistä kuvia tai tietoa enempää.
26.04.2008 21:49
"Ihan kokeisiin saakka".Se millainen purenta,tai miltä koira näyttää peilatessa rotumääritelmään,ei ole mitään merkitystä harrastamisen tai kokeiden kannalta.Se sitten mitä tarkoitat tittelillä,on eri juttu,kun niitäkin on monenlaisia.Vasta sitten kun puhutaan valionarvosta,niin vaaditaan jo näyttelytulosta.Siinä sitten riippuukin osaltaan niin rodusta,kuin hieman tuomaristakin,onko väärä purenta hylky.Jos ei ole,niin eiköhän se riittävä näyttelytulos valionarvoon onnistu.
Ja vielä,jos sinulle on myyty nimenomaan harrastuskoira,voi olettaa myös kiinnostusta lajivalioksi saakka.Jos se ei purennalla onnistu,niin silloin on kasvattajan korvattava.
Muussa tapauksessa ei ole pakko,jos koira on myyntihetkellä ollut selkeästi prima purennan osalta,ja varsinkin jos sen voi todistaa.
25.04.2008 16:19
No ei mene,ei.
Minulla oli aikoinaan koira,jolle laitoin maitotölkkeihin makupalan,ja tölkin sitten suljin kiinni.Ahne blondi kun oli,niin se söi purkkineen päivineen koko homman.
Joten homma loppui siihen,kun valion mainoksia alkoi koira työnnellä peräpäästä ulos... :/
23.04.2008 20:21
Just samaa mieltä.Itse kun lenkkeilen hurttien kanssa välillä tuolla paikallisella isolla tiellä tai tuolla läheisellä suurella asuinalueella,niin kyllä sitä roskaa piisaa nykyaikana niin kauheet määrät,että hitaampia hirvittää.Roskapyttyjä on ihan kiitettävästi,mutta silti roskia tienvierukset piukassa.
Kuin myös monien lähiöiden metsissä niin paljon lasinsirpaleita nykyään,että niistä saisi jo melkoiset uusiokäytöt.
Minua ei koiranpaskat haittaa kuin silloin,kun ne on ihmisten haittana jalkakäytävillä tai vastaavissa paikoissa.Kaikista tuontyyppisistä olisi ilmanmuuta fiksua korjata.
23.04.2008 20:13
Ei ole,ellei koiraa ole myyty johonkin tiettyyn tarkoitukseen,jossa purennan on oltava oikeaoppinen.Esim.jalostuskoiraksi tai näyttelykoiraksi.
Ja jos koiralla on luovutusiässä ollut rotumääritelmän mukainen purenta selkeästi.Jos se on ollut väärä tai kiikunkaakun,niin siitä pitää mainita,vaikka koira menisi pelkäksi lemmikiksi,että ostaja voi vielä miettiä,ottaako koiran.Myöskin jos koira on ollut yleensäkin "virheellinen" jo ostohetkellä,niin siitä pitää mainita ja yleensähän se huomioidaan hinnassa.
Jos kasvattaja haluaa jotain hyvittää,niin se on tietty ok.
Ei kukaan voi luvata kellekkään satavarmasti tervettä koiraa,saati näyttelykoiraa.Vaikka olisi kaikinpuolin kunnossa olevat vanhemmat,ei edes se takaa varmasti yhtään mitään,MUTTA mahdollisuudet on aina suuremmat saada hyviltä osin paremmat.
Jo pelkästään geenien sopivuus yhteen,taustat ym.vaikuttaa niin paljon,ettei vanhempia pysty "kloonaamaan."
Hyvä kasvattaja kertoo rodun piirteet,sairaudet,riskit ym.kuin myös yhdistelmän ja tietämänsä taustat.
Ostaja sitten ottaa tietoisen riskin,kun ostaa elävän olennon.
Ja myöskin kannattaa miettiä mistä ostaa.
23.04.2008 19:50
Ihan mielenkiintoinen linkki,jossa hyvääkin perustietoa :=)
Vielä kuitenkin laitan sanasen kotiruokinnasta,kun sitäkin tässä sivutaan,ettei turhaan tule väärää kuvaa.Siitä kun on sen verran paljon urbaanilegendaa muutenkin.
Kaikesta ruokinnasta täytyy tietää,jostain enemmän,jostain vähemmän.Kotiruuasta enemmän,eli perusjutut koiran ravinnontarpeesta ym.
Mutta se ei ole matematiikkaa,eikä siinä tarvi mitään laskea.Ainoa oleellinen tieto on matemaattisesti se,että kun varsinkin kasvuvaiheessa käytetään joitain ylimääräistä vitamiinivalmisteita/kalkkia,niin tietää,mitä koira painaa kehityksen aikana.Ja se va´an lukeminen onnistuu jopa ihan tumpelolta :O)
Tuota kana-riisijuttua en ymmärtänyt.Ei kotiruoka ole pelkän kana-riisin syöttämistä.Se on monipuolista ruokkimista.
Elämää on ihan oikesti ollut ennen kuivamuonaa.Eikä silloinkaan mitään laskettu.
Mutta kuten aina korostan,jos ruokkii muulla kuin helpolla teollisella,niin siitä on otettava selvää.Parasta ja luotettavinta tietoa saa sen lajin "harrastajilta",joilla on siihen vankka kokemus ja hyvät näytöt.
Toki monenmoista tietoa saa muualtakin.
Mutta varsinkin jos harrastaa vaikeita rotuja luustollisesti,niin kokemus on parasta tietoa.
Kuivamuonasta vielä sen verran,tosin ei henk.kohtaista,että on niin koirankasvattajia,kuin lääkäriäkin,jotka taasen ovat sitä mieltä,että ei penturuokia lainkaan.
Eli,mielipiteitä on monia.
Ja kotiruokaan ei lisätä lisäaineita,lähinnä niitä lisätään kuivamuonaan valmistusvaiheessa.Mm.Bha sun muut.
Kotiruokaan lisätään korkeintaan lisäravinteita,kuten jotain vitamiinia,merilevää ym.
Juu,ja aiheesta voi tosiaan puhua paljonkin :=)
Niin monta mieltä kuin miestäkin,vai miten se sananlasku menee...
Niin,ja vielä noista liiallisesta vitamiinien käytöstä.Tuntuu omituiselta,koska kun esim.käyttää noita vitamiinivalmisteita ohjeen mukaan tai vähemmin,niin niillä määrillä ei pääse edes lähellekkään kuivamuonien ilmoitettuja määriä.
Joten jos puhutaan liiasta,niin ei ainakaan normaalilla kotiruualla ;)
22.04.2008 23:48
Tuskinpa niitä noin moni kouluttaa.Taitaa muutama vartiontialan firma järjestää koulutusta.(Eli nyt ei puhuta mistään pelkästä harrastuskoulutuksista.)Sekin selviää googlettamalla.Ja niistä voi kysyä siis myös.
Ja sana koirakko=koira ja ohjaaja.
Ja googlettamalla myös selviää se taho,joka nuo tarkastukset tekee ;)
Eiköhän sieltä myös saa tietoa.
Tuskin sitä kukaan tarkkaa tietoa voi sinulle antaa muusta paikkaa,kun missä koirat on tiedostoissa (kuten tuo tarkistuksen tekijätaho)ja osviittaa myös niitä koirakoita kouluttava firma (ainakin jotain arviota)
22.04.2008 22:52
Toki saa.Eihän siihen pahemmin kukaan voi puuttua,mitä tehdään tai miten tutkimuksia tulkitaan,ellei pystytä suoraan tuotetta vaaralliseksi sanomaan.Siis ylipäätään.
Mutta kuten sanoin,tutkimuksiin voi viitata monella tapaa ja luoda myös assosiaatioita ihmisille.Toiset suhtautuu pelkästään niihin kriittisemmin ;)
Ja luustovioista löytyy tietoa jonkun verran.Mitään selkeetä todistettavaa faktaa ei ole,jonka olisi pakko 100 prossasti allekirjoittaa.
Suurin osa ( olisi mielenkiintoista nähdä julkisesti myös ei-kaupalliset yleisölle)on ruokafirmojen laskuun tehty.Niistäkään ei ole heidän sivuillaan eritelty selkeästi suomeksi,miten,missä ja millaisilla koirilla ne on tehty.
Se sitten mikä on moskaa ja mikä ei,en voi ottaa kantaa.
No korkeintaan sanoa,että on ollut aikaa ennen kuivamuonia,ja on ollut aikaa ennen kalliitä,hyvin mainostettuja muonia,eikä ne koirat silloin ihan huonoja ollut ;)
" Ne on kaupallisia yrityksiä".Siinä se ;)
Mutta kuten jo viittasin.Odotan mielenkiinnolla,että joku tutkija,tekisi tutkimuksen koirista(rodusta/roduista),jotka oikeasti on aika hankalassa jamassa luustollisesti,ja mieluiten ihan armaassa kotimaassamme,niin,että tiedot voi myös hyvin tarkistaa.
Eiköhän sitten tulisi jo sellaista tietoa,joka olisi realistista kunnolla.esim.perinnöllisyyden osuudestakin.
22.04.2008 17:45
245 / 262