Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olet+aivan+oikeassa,+että+arka+koira+ei+ole+jalostuskoira.+Jos+selvästi+on+kysymys+arkuudesta,+ei+tottumattomuudesta+esim.+vielä+pennun+kanssa.+Jos+vielä+joku+asiantunteva+ongelmakoirakoulutaja+on+ollut+sitä+mieltä,+että+koira+on+luonteeltaan+arka,+eikä+johdu+narunpäästä,+niin+ei+ole+jalostuskoira.
Ja+kyllä,+arkuus+voi+hyvinkin+periytyä.+Jos+todellakin+on+geneettinen,+niin+arkuudella+on+todettu+olevan+vahvakin+geneettinen+alttius+perinnöllisyyteen.
07.07.2016 10:27
Susi+on+lihansyöjä,+koira+ei.+Koira+on+jalostuksen+ja+evoluution+saatossa+lähinnä+sekasyöjä+viimekädessä.+
Jos+koira+olisi+lihansyöjä+kuten+esi-isänsä+kaukaisuudesta,+se+tuskin+eläisi+millään+nappuloilla...+En+ole+myöskään+kuullut+koirista,+jotka+olisi+elämänsä+eläneet+lihansyöjän,+vaikka+suden+ruokavaliolla...
Eläinperäinen+toki+imeytyy+paremmin,+mutta+kasvisperäinen+tuskin+nyt+suoraan+ulos+vaan+tulee...Jos+noin+olisi,+niin+tuskinpa+omatkaan+isot+molossini+olisi+näyttelyssä+menestyneet+saati+eläinlääkärin+silmin+erinomaisen+kuntoiselta+näyttäneet,+jos+pelkällä+lihalla+olisi+kasvaneet.+Siis+sillä+määrällä+mitä+saneet.
"Jos+teet..."+riippuu+mitä+tarkoittaa+vähän.+Jos+liian+vähän,+niin+ihan+maalaisjärjellä+eiköhän+se+näy+niin+koiran+ulkonäössä,+kunnossa,+kuin+terveydessä+ylipätään.
Kyllä+sanoisin,+että+viljapohjainen+on+laadukkaampi+kuin+teollinen.+Lisäaineeton,+raakaa+lihaa+ym.+Lihat+harvemmin+kukaan+käyttää+ulkomaalaisia+eli+lihat+terveellisempiä+(valvotumpaa+laadultaan+myös+karjan+osalta)+ym.+ym.
Jos+hifistellä+halutaan,+niin+eiköhän+niitä+ole+jokusenkin+keissiä+ollut,+kun+koiria+on+teollisiin+menehtynyt,+kun+on+lorahtanut+jotain+vähän+vähemmän+syömäkelpoista+joukkoon...
Kotiruokaan+en+ole+kuullut+kenenkään+kuolleen.+Siis+itse+ainesosiin...
nyt+siis+puhutaan+kotiruuasta,+joka+täyttää+ravintotarpeet.+
Juu,+nappula+on+helppo,+mutta+kaikille+se+helppous+ei+ole+pääasia+:)+Ja+päätään+ei+tarvi+kuitenkaan+vaivata.+
Tuo+50/50(mainitulla+tavalla+tehtynä)+on+ihan+mielenkiintoinen,+kiinnostaakin+kuulla+kun+suosittelet+sitä,+oletko+ruokkinut+noin+koiran+koko+elämänkaaren.+Ja+kiinnostaa+varsinkin+jos+kyseessä+olisi+luustollisesti+vaikeat+rodut,+joita+itse+olen+harrastanut.
05.07.2016 13:36
Makuasia,+mutta+itse+käsitän+kotikennelin+niin,+että+on+vähän+koiria+ja+koirat+on+perheen+parissa.
En+minäkään+ymmärrä,+ettei+koirien+kanssa+lenkkeillä.+Se+kun+on+jo+luonnollistakin+koirille,+että+pääsevät+käyttämään+nenäänsä+ja+liikkumaan+monipuolisesti++ja+saavat+vaihtelua.+Jos+koira+ei+itse+halua+lenkkeillä,+nin+ei+ihan+tervettä+meininkiä...+Eri+asia+esim.+jotkut+laumanvartijat,+joilla+käyttäytyminen+on+omanlaistaan.
Ja+ihan+koosta+riippumatta.
Kaikki+koirat+ei+edes+pihaa+aikuisena+pahemmin++käytä+hyväkseen,+joten+liikunta+voi+jäädä+vähäiseksi.+Ja+joo,+on+noita+tullut+nähtyä,+on+myös+sen+näköisiä...
Isot+rauhallisemmat+rodut+jokusetkin+aikuisena+vaan+rauhallisena+pihalla+käyskentelee,+ei+ne+pahemmin+siellä+liikuntaa+saa.
Ja+en+tiedä+onko+yleistä.+Omat+ystäväpiirini+lukeutuvat+pienkasvattajat+kyllä+lenkkeilevät+koiriensa+kanssa,+kuten+itsekkin.+Ei+välttämättä+samoin+märin,+kuin+esim.+kerrostalossa+on+pakko,+mutta+säännöllisesti+kuitenkin.+Isoissa+"kasvattamoisaa"+tuota+kylläkin+joissakinkin+tapahtuu.+Sääli+koiria,+jotka+ei+muuta+maailmaa+näe,+kuin+pihansa+ja+vaihteluna+maksimissaan+lekurit+ja+vaikka+näytelmät+joskus...
Meillä+on+suht+iso+kokonaan+aidattu+piha,+joka+on+kokonaan+koirien+käytössä,+mutta+ei+tulisi+mieleenkään,+ettei+pääsisi+myös+lenkille+säännöllisesti...
Ja+kyllä+koiratkin+on+joka+kerta+innoissaan,+kun+lenkkivaatteet+pannaan+päälle+ja+pääsee++lenkille,+usein+myös+ihan+kauemmas+muualle,+jotta+saadaan+vaihtelua+ja+uusia+nuuskutuspaikkoja.
Ei+meille+lenkkeily+suinkaan+tarkoita+korttelin+kiertoa+metrin+narussa...Se+on+kunnon+lenkit,+vaihtelevissa+maastoissa+ja+paikoissa.
Kenenkään+ei+ole+pakko+otta+isoa+koiralaumaa.+Ja+nekin+voi+ulkoiluttaa+pienemmissä+porukoissa,+ja+vaikka+harvemmin+kuin+useasti+päivässä.+
Niin+meilläkin+on+tehty.+Esim.+silloin+kun+on+eri-ikäisiä,+niin+lenkit+tehdään+myös+erikseen.
Ja+eikä+lenkkeily+narun+toiselle+päällekkään+ainakaan+huonoksi+ole+:D
04.07.2016 12:56
En+ole+käynyt+peruskoulua,+kävin+oppikoulun,+joten+ei+tietoa+peruskoulun+oppimäärästä+:D
Itse+näen+kuitenkin+ruuan+kokonaisuutena.+Minkälaatuisia+proteiiniä,+mitä+säilöntäaineita,+ainesosia+ym.
Meillä+koirat+on+syöneet+aina+kotiruokaa.+Viljapohjaista.+Vaikka+siinä+on+enemmän,+kuin+vähemmän+hiilareita,+katson+sen+esimerkiksi++laadukkaammaksi+kuin+teollinen...
Toisaalta+myös+ravinto+on+siinä+mielessä+yksilöllistäkin,+että+missä+määrin+mikäkin+on+kenellekkin+sopivaa.
03.07.2016 15:52
"Zaaron+alsissa+38+%..."+Eli+siis+tarkoittaako+tuo,+että+se+missä+määrin+ruassa+on+hiilareita+määrittää+ruuan+laadun?
Miten+se+ilmenee?
02.07.2016 22:50
Tosi+hienoa,+että+ajattelette+myös+naapureita+:)
Tuon+ikäisellä++on+epätodennäköistä,+että+kyse+on+vahtivietistä.+Sillä+se+on+vietti,+joka+normaalisti+tulee+esiin+vanhempana.+Myöhäisempiä+viettejä,+kuten+puolustus.
+Eli+lähinnä+on+kyse+epävarmuudesta.
Itse+asun+taajamassa.+Ja+häiriötekijöitä+siis+on...
Meillä+ei+koirat+saa+haukkua+pihalla,+ei+edes+kun+ovat+yksinään,+saati+ohikulkevia.
Kaikki+on+opetettu+rodusta+ja+koosta+riippumatta+samoin.+
Eli+kielto+ei-toivotusta+ja+ohjaus+ja+palkkaus+oikeasta.+Kun+pentu+on+hiljaa,+niin+kehun+ja+palkkailen+sitä.+Kun+huomaan,+että+kiinnittää+huomiota+johonkin+niin,+että+voi+olettaa,+että+nyt+lähtee+ääni,+niin+huomio+pois+ja+kehut+/palkka+siitä,+että+"jättää"+haukkumatta.+Eli+harjoitusta+ja+ohjausta+oikeaan.+Oppivaiheessa+ei+kannata+pahemmin+pennun/nuoren+olla+ilman+valvontaa+pihalla,+koska+silloin+pääsee+helposti+"itseään+toteuttamaan"+ja+se+on+aina+takapakkia.
Jos+haukkua+alkaa,+niin+määrätietoinen(ystävällisesti+mutta+tomerasti)+kielto,+ja+kun+lopettaa+niin+taas+hiljaisuudesta+kehut/palkka.
Noin+meillä+on+hyvinkin+vahtivat+koiratkin+oikeaan+oppineet+:)
Huomioimattomuutta+en+tuontyyppisissä+toiminnoissa+kannata.+Haukkuminen+itsessään+kun+palkkaa+jo+koiraa+ja+kiihdyttää.+Ja+mitä+tyypillisempi+haukkumaan,+sen+herkemmin+se+sieltä+tulee+lähtemään,+jos+se+sallitaan.
28.06.2016 11:57
Näyttelyt+on+hyvä+esimerkki,+jolloin+massavuus+sotketaan+läskiin...
Tahallaan+tai+ei,+siinäpä+kysymys.+Näyttävyyttä+kun+sillä+tunnutaan+hakevan.
Tynnyrimäinen+tuskin+kuuluu+minkään+olla.+Rungoltaan+"pyöreä"+sitten+eri+asia.+Eli+pitää+olla+selvä+ero+tuontyypin+roduilla+litteärunkoisempaan.+
Varsinainen+tynnyrimäiseltä+näyttävyys+tulee+useinmiten+liiasta+läskistä.
Eläinlääkärillä+kun+käy,+niin+on+ihan+hyvä+kysyä+mielipidettä.++Sanoo+kyllä+kriittisesti+mielipiteensä+koiran+kunnosta.+Jos+vaan+uskaltaa+:D
Itse+kun+menen,+ihan+penturokotuksillakin+jo,+mielenkiinnostakin+kysyn+mielipidettä.
Itse+olen+harrastanut+jokusen+vuosikymmenen+ns.+massiivia+isoja+rotuja.+Jotka+siis+rungoltaan+on+niitä+pyöreä+kylkiluisia.+Helposti+hätäisellä+silmäyksellä,+varsinkin+koirattomat+voi+ne+nähdä+lihavina,+jos+ei+ole+nähnyt+muita+kuin+kapeampia+rotuja.
Olikohan+tuossa+kuvassa+oikea+bullmastiffi+vai+joku+sekarotuinen.+Jos+ensimmäistä,+niin+ei+kyllä+kovin+edustava+rotunsa+edustaja+muuten.
23.06.2016 14:06
"se+on+tää+kropan+malli"+Tuo+pitää+paikkansa.+Ihan+samoin+kuin+massa+sotketaan+läskiin.+Tosin+se+sanottakoon,+että+ns.pyöreäkroppaset+voi+hämätä+suuntaan+jos+toiseen.+Mutta+kyllä+niistäkin+ylimääräisen+erottaa,+jollei+muuten+niin+tunnustelemalla.
Minusta+se+vanhan+kansan+neuvo+on+ihan+pätevä+vieläkin,+että+kylkiluut+ei+saa+näkyä,+mutta+tuntee+helposti.
Tosin+esim.+juuri+mastiffityyppisillä+massaroduilla+siinä+päällä+on+erilaista+tuntumaa,+kuin+esim.+"kuivilla"+vinttikoirilla.
Jos+aloittaja+siis+epäilee+selkeää+alipainoa,+niin+voisi+ottaa+vaikka+kuvan,+ja+käydä+näyttämässä+paikalliselle+eläinsuojeluvalvojalle.Se,+että+on+huolissaan,+ei+koskaan+ole+huono+asia,+koska+kaikkea+sitä+on+valitettavasti...
Minua+myös+kiinnostaa+rotu,+jos+ehkä+siitä+voi+jotain+oletusarvoa+ikään+peilaten+tehdä.
"ja+jos+koiran+kipon..."+Itseasiassa+voi+olla.+Kaikki+koirat+ei+pysty+syömään+suuria+määriä+kerrallaan,+kuten+toiset+voivat.+Eli+koira+voi+olla+kylläisen+oloinen+syödessään,+mutta+saada+kuitenkin+liian+vähän+ravintoa+tarpeeseensa+nähden+ylipäätään.
22.06.2016 17:51
Minähän+sanoin+jo+eka+viestissä+"+Jos+syö+riittävästi..."+;)
Mutta+oma+mielipide+ylipäätään+on+tuo+kaksi+kertaa+ja+perustelut+myös+siihen.
1+vuotias+yleensä+suhteessa+syö+vielä+aika+paljon+myös,+joten+siksikin+minusta+ei+ole+pahitteeksi+ruokaa+jakaa.
+1+vuotiaalla+suolistokaan+ei+ole+vielä+niin+"vahva",+kuin+aikuisella,+joten+en+rasittaisi+sitä+isolla+määrällä+kerrallaan.+Vatsavaivat+ei+myöskään+heti+oireile,+vaan+saattaa+alkaa+vasta+sitten+näkyvästi,+kun+suolisto+on+jo+päässyt+huonompaan+jamaan.
Mutta+kukin+tavallaan+:)
+Kunhan+aloittajankaan+tietämä+koira+ole+hänen+nimimerkkinsä+mukainen.
20.06.2016 11:48
Kuten+jo+vastasin,+suolistolle+usein+parempi.
Itsekkin+tiedän+niitä+koiria,+joille+ruuan+jakaminen+kahteen+poisti+ruuansulatusvaivoja.+On+myöskin+niitä+koiria,+jolla+on+ns.+tyhjänvatsan+vaivoja.Eikä+ole+siis+millään+lailla+riippuvainen+mitä+syö.
Koirat+on+hyvin+yksilöllisiä.+Samankokoiset+koiratkin+voi+syödä+toinen+vähemmän,+joku+taas+hyvinkin+paljon.+Ja+varsinkin+paljon+ravintoa+tarvitsevalle+se+ruuan+jakaminen+on+monesti+parempi,+kuin+kerralla+iso+määrä.
Ei+siis+ole+siitä+kyse+jaksaako+vai+ei.+Jos+jaksamisesta+puhutaan,+niin+minullakin+on+ollut+koiria,+jotka+olisi+jaksanut+syödä+itsensä+vaikka+puhki+:D
19.06.2016 22:56
Ei+tuohon+voi+suoraa+vastausta+antaa,+että+mitkä+eniten+ja+mitkä+vähiten.+Sellaista+tutkielmaa+kun+ei+ole+tehty+:D
Mutta+ryhmistä+voi+sanoa,+että+esim.+laumanvartijat,+isot+molossit,+puhtaat+seurakoirat+ja+monet+terrikät.+Mutta+ryhmissäkin+on+toki+erityyppisiä.
Ja+helpompia+taas+palveluskoiraroduista+/paimenkoirista.+Mutta+samoin+näissäkin,+monenmoista+löytyy+kuitenkin.
Rotujen+JTO:sta+saa+paljon+tietoa+ja+osviittaa.
"Onko+niin..."+Ei+tähänkään+voi+suoraan+vastata.+Koska+pakettiin+kuuluu+kaikki+luonteenpiirteet+ja+rotuominaisuudet.+Myöskin+se,+mikä+jollekkin+on+vaaativa+tai+vaikea+piirre,+toiselle+se+taas+ei+ole.
Mutta+jos+nyt+pitäisi+sanoa+jompikumpi+helpompi,+niin+itse+sanoisin,+että+miellyttämishaluisempi+ehdottomasti.
19.06.2016 22:47
Edellisessä+vastauksessa+jo+pointteja+tulikin...
Eli+on+kyseessä+rodut,+joita+ei+ole+tehty+toimimaan+kiinteästi+ihmisen+kanssa.+Tulee+siis+geenipuolelta+eli+mihin+on+tehty+ym.+Hyvä+esimerkki+mainitut+laumikset.+Taistelukoirataustaiset+samoin,+kuin+myös+puhtaasti+seurakoiraksi+tehdyt,+joilla+ei+ole+jalostettu+halukkuutta+toimimaan+ihmisen+kanssa,+riittäviä+ja+riittävää+viettikestävyyttä++siihen+ym.+Ja+usein+voi+puhua+myös+ns.+vähemmän+laumaviettisistä+roduista.
Arki+sujuu+ihan+ok.+Riippuen+rodusta,+niin+jos/kun+on+jotain+vaativia+piirteitä+muuten,+niin+ne+vaan+on+otettava+huomioon+ja+tiedostettava.+Ja+tietyt+rodut,+esim.+laumanvartijat,+olosuhteet+pitäisi+olla+niille+potentiaaliset.
Ja+mitäkö+voi+opettaa?+ihan+samat+kuin+muillekkin.+Erot+tulee+vaan,+kuten+yleensäkin,+motivoitumisessa+(eli+tarvii+paljon+enemmän.)+Jos+puhutaan+ihan+tottelevaisuuskoulutuksessa,+niin+viettikestävyys+on+heikompi+ja+pakotteet+ei+pahemmin+toimi,+päinvastoin+useinmiten.+Eli+koulutuksessa+kannattaa+panostaa+positiiviseen+vahvistamiseen+ja+oikeaaan+ja+hyvään+motivointiin.
Mutta+karkeasti+voi+sanoa,+että+sitä+rautalankaa+saa+vääntääääää+paljon+enemmän,+kuin+mielyttämishaluisten+rotujen+kanssa+:D+
Peruskasvatuksessakin,+ennenkuin+koiran+saa+toimimaan,+varsinkin+jos+halutaan+ns.+ehdotonta+tottelevaisuutta.
Tuosta+olen+erimieltä,+että+vaistot+vie+voiton+isännästä.+Näin+ei+pitäisi+olla,+ja+pääasiassa+koulutuskysymys,+vaikkakin+vaativa+sellainen.+Toki+aina+eri+asia+ääripäät,+kuten+laumikset,+varsinkin+rodut,+missä+on+vahva+geeniperimä.
Mikäkö+tarkoitus?+Mainittiinkin+jo+vastauksissa.
18.06.2016 16:21
Samaa+mieltä+asdas...+kanssa...
Eli+selkeät+säännöt+lasten+kanssa.+Jos+ei+onnistu,+niin+vaihtoehdot+laittaa+koira+pois+niiden+ajaksi+tai+kieltä+muksuja+tulemasta,+jos+ei+tottele.+Kyllä+tuon+ikäiset+jo+todella+ymmärtää.+Meillä+on+aina+ollut+selvät+säännöt,+miten+koirien+kanssa+ollaan,+ja+hyvin+ne+säännöt+on+mennyt+vieralle+kersoille+päähän,+Kauniisti,+mutta+"tiukasti"+vaan+asiat+esittää.+
Ei+kannata+ottaa+riskejä+koiran+kanssa,+jos+homma+ei+toimi,+ettei+käy+mahdollisesti+köpelösti.
Koiralla+on+myös+oikeus+siihen,+ettei+sitä+turhaan+stressata.
Koiralle+voi+opettaa+oman+paikan,+jolla+odottaa+nätisti.+Luvan+saatuaan,+kun+tilanne+on+rauhoittunut,+voi+tulla.+Jos+koira+ei+pidä+vieraista,+nin+silloin+vieraat+jättää+sen+rauhaan.+Ja+se+on+tehtävä+vieraille+selväksi.+Jos+kiinnostaa,+mutta+epäilyttää,+niin+koira+saa+tehdä+aloitteen.+Riippuen+koirasta,+niin+voi+puolihuolimattomasti+(ei+siis+tehdä+numeroa)+ohimennen+rapsuttaa+tai+antaa+jotain+herkkua,+mutta+vain+jos+koira+on+tilanteessa+rento+ja+sille+mieluista.
Koira+ei+tokikaan+saa+olla+"dominoiva",+vaan+sille+on+ystävällisesti,+mutta+määrätietoisesti+tehtävä+selväksi,+että+mitään+hätää+ei+ole,+ja+ihminen+pitää+langat+käsissä,+ei+koira.+Homma+kannattaa+tehdä+taiten+eli+mahdollisemman+positiivisesti,+mutta+toki+vaatien,+ettei+koira+ala+tuntea+epäluuloa+vieraita+kohtaan+entisestään.
Itse+en+antaisi+rymytä+minkään+"saaliin"+perään.+Nostaa+ihan+turhaan+kierroksia,+ja+on+riski,+että+koira+lähtee+joskus+käsistä.+Itse+myös+haluan,+että+muut+elikot+saa+olla+totaali+rauhassa.
On+paljon+harastuksia,+mihin+koiran+vietit+ja+toimintatarmon+voi+kohdistaa.+Vaikka+esim.+verijälki.+Rauhoittavampaa+toimintaakin.+
Sekarotuisten+kanssa+oletusarvo+luonteista+on+aina+suurempi+kysymysmerkki,+kuin+rotukoirien,+joilla+on+rotuominaisuudet+paremmin+selvillä.
Itse+harrastan+vahtivia/puolustavia.+Mutta+en+kyllä+anna+niiden+itseään+toteuttaa,+saati+siihen+opastaa+millään+muotoa.+Sisimmässä+se+saa+olla,+mutta+vaan+"pinnan+alla".+Minä+pomona+kuitenkin+olen+se,+jolla+noista+asioista+on+vastuu+ja+kun+koirat+tietää+sen,+niin+ne+vältyy+myös+turhalta+stressiltä...
Eri+asia+on+sitten+esim.+laumanvartijat.+Mutta+niitä+ei+pitäisi+ottaakkaan,+kuin+vaan+optimaalisiin+olosuhteisiin.
17.06.2016 22:09
Määrä+ja+miltä+koira+näyttää+ratkaisee.+Jos+syö+riittävästi+kerralla+ja+näyttää+hyvältä,+niin+ok.
Itse+kyllä+suosin+kahtakertaa+päivässä.+Ei+tarvi+ahtaa+kerralla+niin+isoa+määrää,+ja+saattaa+olla+suolistolle+siten+parempi.+Varsinkin+isoilla+ja+raskailla+,+ja+roduilla,+joilla+vatsalaukunkiertymää,+niin+ehdottomasti+parempi.+
Se+sitten,+jos+koira+itse+valitsee+vaan+yhden+kerran,+niin+se+on+sen+päätös+sitten.
Useat+yksivuotiaat+on+vielä+todellakin+kehittyviä,+ja+saattaa+syödä+suhteessa+aikuiseen+hyvinkin+paljon/tarvita+paljon.+Joten+tuonikäisen+ruuan+ilman+muuta+jakaisin+kahteen.
17.06.2016 21:21
Minusta+hihut+on+hyvinkin+mielenkiintoisia+luonteeltaan.+Reippaita+ja+rohkeita.+Se+sitten+taas,+jos+huonosti+käyttäytyy+on+vain+ja+ainoastaan+narun+yläpään+vika,+ihan+samoin+kuin+muissakin+roduissa,+ja+ihan+koosta+riippumatta.+Valitettavasti+on+myös+ollut+muotikoira,+joten+tokihan+sitä+kautta+myös+sitten+tullut+monenmoisia+epätyypillisiä+ja+huonoja+luonteita.+Mutta+ei+se+mikään+rotuominaisuus+ole...
Ja+ei,+hihut+ei+todellakaan+ole+yhtä+helppo+kouluttaa,+kuin+helpommat+rodut+(mikä+tahansa).+
Kyllä+se+vaan+on+ihan+eri+kouluttaa+jotain+ihmisen+kanssa+toimiman+jalostettua+rotua,+kuin+esim.+itsenäiseen+työhön+tehtyä+tai+vähemmän+miellyttämishaluista+rotua.
12.06.2016 20:34
Joko+aloittaja+on+rekkarit+saanut?+Jos+ei,+niin+soita+itse+ihmeessä+sinne.+Kyllä+siellä+kerrotaan,+mikä+on+homman+nimi.
Itselleni+tuli+alle+viikossa,+omakoiran+kautta+tehtynä.+Mutta+jos+tekee+vanhanaikaisesti,+niin+saattaa+kestää+jonkinverran+kauemmin
10.06.2016 11:56
Ihan+normaalia.+Koirahan+on+vasta+ihan+vauvakoira...
Pidätyskyvyn+muodostuminenkin+on+ihan+yksilöllistä.+Toisilla+se+voi+mennä+vaikka+ihan+johonkin+ysikuukauteenkin+asti,+joskin+harvinaisempaa.+Ja+toki+sekin+ottaa+aikansa,+että+pentu+edes+oppii+tajuamaan+mitä+siltä+vaaditaan.+Eli+nyt+malttia+peliin.+Ei+kyse+siis+ole+mistään+haluamisesta.
Joskus+aineenvaihdunta+on+myös+vilkkaampaa,+niin+enemmän+pissittääkin.+Jos+pentu+nukkuu,+on+rauhallinen,+niin+ei+hätäkään+välttämättä+ole+niin+usein+(esim.+yöllä).
Pentu+vaan+ulos+aina+herättyä,+syötyä+ja+leikin+välissä.+Ja+noidenkin+välissä,+jos+tarve+vaatii.+Määrätkin+on+yksilöllistä.+Toiset+tarvii+enemmän+toiset+vähemmän.+
Ei+tarvi+siis+olla+mitään+tulehduksia.+Mutta+toki+tarkkailla+kannattaa,+oirehtiiko+jotain+ym.
Itse+kyllä+kehun+aina,+kun+tarpeet+tulee+ulos.+Ja+makupala,+jos+vaan+on+taskut+ladattu.+Samalla+käytän+"pissisanaa"+Kehutkin+yksilöllisesti,+ettei+liikaa+riehaannu,+ja+vasta+kun+on+lopettamassa,+ettei+lopeta+kesken+innoissaan+:D
10.06.2016 11:53
Viimekädessä+ei+voi+sanoa+varmaksi+näkemättä.+Ja+sekin+auttaa,+jos+tuntisi+koirat.
Voi+olla+ihan+rauhoittelua+kiihdyttävissä+tilanteissa.
+Voi+olla+sijaistoimintaa,+kun+koira+on+tilanteissa+epävarma+jostain+syystä.
Mutta+voi+olla+jonkinsortin+"pehmeää"+dominointiakin.+Ei+dominointi+aina+ole+"dynaamista".
08.06.2016 13:47
Ulkomainen tarkoittaa siis ulkolaista, ei tänne rekattua tuontia. Jos tänne on jo rekattu ja kaikki koiralla siis "kunnossa", kun on rekattua saanut, niin ihan sama, kun olisi kotimainen.
Onko kasvattaja tehnyt ilmon omakoiran kautta? Jos ei, niin rekkaus voi kestää vähän kauemmin.
Aina voi soittaa suoraan kennelliittoon, niin itse kuin kasvattajakin, ja kysyä missä vaiheessa rekkaus on ;)
Itse tein juuri äsken rekkauksen omakoirapalvelun kautta, joten saapi nähdä, koska rekkarit tulevat.
29.05.2016 22:24
Etälamauttimen kanssa ihan samaa mieltä.
Ei kukaan tiedä tosiaan, kuinka kauan joku koira on autossa ollut.
Ja aika tyhmää verrata aikuisten ihmisten autossa oloon ja koirien. Ihminen pääsee ihan itse pois, jos tarvis. Koira ei. Eiköhän siinä ole pikkasen eroa...
Koiria on kuollut kuumaan autoon, ja vaikka ei niitä montaa olisikaan, niin lämpöä on saanut liikaa, josta seurannut oireita. Ei noista asioista turhaan todellakaan toitoteta joka vuosi...
Ja kyllä täällä etelässä oli jo keväällä jokusiakin ihan reippaita lämpöpäiviä (25 astettakin).
Koiran lämmönsietokyky on myös erilainen kuin ihmisillä. Ja siinäkin eroja, toisilla huonompi kuin toisilla.
Ja parempi se on, että vaikka ennen liikaakin puututaan, kun jätetään liian myöhäiseksi...
29.05.2016 10:34
25 / 262