Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Susi+on+lihansyöjä,+koira+ei.+Koira+on+jalostuksen+ja+evoluution+saatossa+lähinnä+sekasyöjä+viimekädessä.+Jos+koira+olisi+lihansyöjä+kuten+esi-isänsä+kaukaisuudesta,+se+tuskin+eläisi+millään+nappuloilla...+En+ole+myöskään+kuullut+koirista,+jotka+olisi+elämänsä+eläneet+lihansyöjän,+vaikka+suden+ruokavaliolla...Eläinperäinen+toki+imeytyy+paremmin,+mutta+kasvisperäinen+tuskin+nyt+suoraan+ulos+vaan+tulee...Jos+noin+olisi,+niin+tuskinpa+omatkaan+isot+molossini+olisi+näyttelyssä+menestyneet+saati+eläinlääkärin+silmin+erinomaisen+kuntoiselta+näyttäneet,+jos+pelkällä+lihalla+olisi+kasvaneet.+Siis+sillä+määrällä+mitä+saneet."Jos+teet..."+riippuu+mitä+tarkoittaa+vähän.+Jos+liian+vähän,+niin+ihan+maalaisjärjellä+eiköhän+se+näy+niin+koiran+ulkonäössä,+kunnossa,+kuin+terveydessä+ylipätään.Kyllä+sanoisin,+että+viljapohjainen+on+laadukkaampi+kuin+teollinen.+Lisäaineeton,+raakaa+lihaa+ym.+Lihat+harvemmin+kukaan+käyttää+ulkomaalaisia+eli+lihat+terveellisempiä+(valvotumpaa+laadultaan+myös+karjan+osalta)+ym.+ym.Jos+hifistellä+halutaan,+niin+eiköhän+niitä+ole+jokusenkin+keissiä+ollut,+kun+koiria+on+teollisiin+menehtynyt,+kun+on+lorahtanut+jotain+vähän+vähemmän+syömäkelpoista+joukkoon...Kotiruokaan+en+ole+kuullut+kenenkään+kuolleen.+Siis+itse+ainesosiin...nyt+siis+puhutaan+kotiruuasta,+joka+täyttää+ravintotarpeet.+Juu,+nappula+on+helppo,+mutta+kaikille+se+helppous+ei+ole+pääasia+:)+Ja+päätään+ei+tarvi+kuitenkaan+vaivata.+Tuo+50/50(mainitulla+tavalla+tehtynä)+on+ihan+mielenkiintoinen,+kiinnostaakin+kuulla+kun+suosittelet+sitä,+oletko+ruokkinut+noin+koiran+koko+elämänkaaren.+Ja+kiinnostaa+varsinkin+jos+kyseessä+olisi+luustollisesti+vaikeat+rodut,+joita+itse+olen+harrastanut.
  2. Makuasia,+mutta+itse+käsitän+kotikennelin+niin,+että+on+vähän+koiria+ja+koirat+on+perheen+parissa.En+minäkään+ymmärrä,+ettei+koirien+kanssa+lenkkeillä.+Se+kun+on+jo+luonnollistakin+koirille,+että+pääsevät+käyttämään+nenäänsä+ja+liikkumaan+monipuolisesti++ja+saavat+vaihtelua.+Jos+koira+ei+itse+halua+lenkkeillä,+nin+ei+ihan+tervettä+meininkiä...+Eri+asia+esim.+jotkut+laumanvartijat,+joilla+käyttäytyminen+on+omanlaistaan.Ja+ihan+koosta+riippumatta.Kaikki+koirat+ei+edes+pihaa+aikuisena+pahemmin++käytä+hyväkseen,+joten+liikunta+voi+jäädä+vähäiseksi.+Ja+joo,+on+noita+tullut+nähtyä,+on+myös+sen+näköisiä...Isot+rauhallisemmat+rodut+jokusetkin+aikuisena+vaan+rauhallisena+pihalla+käyskentelee,+ei+ne+pahemmin+siellä+liikuntaa+saa.Ja+en+tiedä+onko+yleistä.+Omat+ystäväpiirini+lukeutuvat+pienkasvattajat+kyllä+lenkkeilevät+koiriensa+kanssa,+kuten+itsekkin.+Ei+välttämättä+samoin+märin,+kuin+esim.+kerrostalossa+on+pakko,+mutta+säännöllisesti+kuitenkin.+Isoissa+"kasvattamoisaa"+tuota+kylläkin+joissakinkin+tapahtuu.+Sääli+koiria,+jotka+ei+muuta+maailmaa+näe,+kuin+pihansa+ja+vaihteluna+maksimissaan+lekurit+ja+vaikka+näytelmät+joskus...Meillä+on+suht+iso+kokonaan+aidattu+piha,+joka+on+kokonaan+koirien+käytössä,+mutta+ei+tulisi+mieleenkään,+ettei+pääsisi+myös+lenkille+säännöllisesti...Ja+kyllä+koiratkin+on+joka+kerta+innoissaan,+kun+lenkkivaatteet+pannaan+päälle+ja+pääsee++lenkille,+usein+myös+ihan+kauemmas+muualle,+jotta+saadaan+vaihtelua+ja+uusia+nuuskutuspaikkoja.Ei+meille+lenkkeily+suinkaan+tarkoita+korttelin+kiertoa+metrin+narussa...Se+on+kunnon+lenkit,+vaihtelevissa+maastoissa+ja+paikoissa.Kenenkään+ei+ole+pakko+otta+isoa+koiralaumaa.+Ja+nekin+voi+ulkoiluttaa+pienemmissä+porukoissa,+ja+vaikka+harvemmin+kuin+useasti+päivässä.+Niin+meilläkin+on+tehty.+Esim.+silloin+kun+on+eri-ikäisiä,+niin+lenkit+tehdään+myös+erikseen.Ja+eikä+lenkkeily+narun+toiselle+päällekkään+ainakaan+huonoksi+ole+:D
  3. Edellisessä+vastauksessa+jo+pointteja+tulikin...Eli+on+kyseessä+rodut,+joita+ei+ole+tehty+toimimaan+kiinteästi+ihmisen+kanssa.+Tulee+siis+geenipuolelta+eli+mihin+on+tehty+ym.+Hyvä+esimerkki+mainitut+laumikset.+Taistelukoirataustaiset+samoin,+kuin+myös+puhtaasti+seurakoiraksi+tehdyt,+joilla+ei+ole+jalostettu+halukkuutta+toimimaan+ihmisen+kanssa,+riittäviä+ja+riittävää+viettikestävyyttä++siihen+ym.+Ja+usein+voi+puhua+myös+ns.+vähemmän+laumaviettisistä+roduista.Arki+sujuu+ihan+ok.+Riippuen+rodusta,+niin+jos/kun+on+jotain+vaativia+piirteitä+muuten,+niin+ne+vaan+on+otettava+huomioon+ja+tiedostettava.+Ja+tietyt+rodut,+esim.+laumanvartijat,+olosuhteet+pitäisi+olla+niille+potentiaaliset.Ja+mitäkö+voi+opettaa?+ihan+samat+kuin+muillekkin.+Erot+tulee+vaan,+kuten+yleensäkin,+motivoitumisessa+(eli+tarvii+paljon+enemmän.)+Jos+puhutaan+ihan+tottelevaisuuskoulutuksessa,+niin+viettikestävyys+on+heikompi+ja+pakotteet+ei+pahemmin+toimi,+päinvastoin+useinmiten.+Eli+koulutuksessa+kannattaa+panostaa+positiiviseen+vahvistamiseen+ja+oikeaaan+ja+hyvään+motivointiin.Mutta+karkeasti+voi+sanoa,+että+sitä+rautalankaa+saa+vääntääääää+paljon+enemmän,+kuin+mielyttämishaluisten+rotujen+kanssa+:D+Peruskasvatuksessakin,+ennenkuin+koiran+saa+toimimaan,+varsinkin+jos+halutaan+ns.+ehdotonta+tottelevaisuutta.Tuosta+olen+erimieltä,+että+vaistot+vie+voiton+isännästä.+Näin+ei+pitäisi+olla,+ja+pääasiassa+koulutuskysymys,+vaikkakin+vaativa+sellainen.+Toki+aina+eri+asia+ääripäät,+kuten+laumikset,+varsinkin+rodut,+missä+on+vahva+geeniperimä.Mikäkö+tarkoitus?+Mainittiinkin+jo+vastauksissa.
  4. Samaa+mieltä+asdas...+kanssa...Eli+selkeät+säännöt+lasten+kanssa.+Jos+ei+onnistu,+niin+vaihtoehdot+laittaa+koira+pois+niiden+ajaksi+tai+kieltä+muksuja+tulemasta,+jos+ei+tottele.+Kyllä+tuon+ikäiset+jo+todella+ymmärtää.+Meillä+on+aina+ollut+selvät+säännöt,+miten+koirien+kanssa+ollaan,+ja+hyvin+ne+säännöt+on+mennyt+vieralle+kersoille+päähän,+Kauniisti,+mutta+"tiukasti"+vaan+asiat+esittää.+Ei+kannata+ottaa+riskejä+koiran+kanssa,+jos+homma+ei+toimi,+ettei+käy+mahdollisesti+köpelösti.Koiralla+on+myös+oikeus+siihen,+ettei+sitä+turhaan+stressata.Koiralle+voi+opettaa+oman+paikan,+jolla+odottaa+nätisti.+Luvan+saatuaan,+kun+tilanne+on+rauhoittunut,+voi+tulla.+Jos+koira+ei+pidä+vieraista,+nin+silloin+vieraat+jättää+sen+rauhaan.+Ja+se+on+tehtävä+vieraille+selväksi.+Jos+kiinnostaa,+mutta+epäilyttää,+niin+koira+saa+tehdä+aloitteen.+Riippuen+koirasta,+niin+voi+puolihuolimattomasti+(ei+siis+tehdä+numeroa)+ohimennen+rapsuttaa+tai+antaa+jotain+herkkua,+mutta+vain+jos+koira+on+tilanteessa+rento+ja+sille+mieluista.Koira+ei+tokikaan+saa+olla+"dominoiva",+vaan+sille+on+ystävällisesti,+mutta+määrätietoisesti+tehtävä+selväksi,+että+mitään+hätää+ei+ole,+ja+ihminen+pitää+langat+käsissä,+ei+koira.+Homma+kannattaa+tehdä+taiten+eli+mahdollisemman+positiivisesti,+mutta+toki+vaatien,+ettei+koira+ala+tuntea+epäluuloa+vieraita+kohtaan+entisestään.Itse+en+antaisi+rymytä+minkään+"saaliin"+perään.+Nostaa+ihan+turhaan+kierroksia,+ja+on+riski,+että+koira+lähtee+joskus+käsistä.+Itse+myös+haluan,+että+muut+elikot+saa+olla+totaali+rauhassa.On+paljon+harastuksia,+mihin+koiran+vietit+ja+toimintatarmon+voi+kohdistaa.+Vaikka+esim.+verijälki.+Rauhoittavampaa+toimintaakin.+Sekarotuisten+kanssa+oletusarvo+luonteista+on+aina+suurempi+kysymysmerkki,+kuin+rotukoirien,+joilla+on+rotuominaisuudet+paremmin+selvillä.Itse+harrastan+vahtivia/puolustavia.+Mutta+en+kyllä+anna+niiden+itseään+toteuttaa,+saati+siihen+opastaa+millään+muotoa.+Sisimmässä+se+saa+olla,+mutta+vaan+"pinnan+alla".+Minä+pomona+kuitenkin+olen+se,+jolla+noista+asioista+on+vastuu+ja+kun+koirat+tietää+sen,+niin+ne+vältyy+myös+turhalta+stressiltä...Eri+asia+on+sitten+esim.+laumanvartijat.+Mutta+niitä+ei+pitäisi+ottaakkaan,+kuin+vaan+optimaalisiin+olosuhteisiin.