Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Taajamassa myös metsät ja pellot kuuluu taajamaa koskevan järjestyssäännön piiriin eli koirat pidettävä niissä kytkettynä.
  2. Ehkä me sitten ollaan tavattu vähän erilaisia koiria ja kasvattajia;)

    Itse taas olen sitä mieltä,että pyreneittenmastiffi olisi noisa lgd koirista niitä,joita helpoimmin voisin kuvitella taajamissa tai "sisäpaikoissa",luonteen puolesta.Eikö ne kuitenkin ole sieltä "helpommasta" päästä selkeästi.Turkin puolesta on eri juttu,joten siksikään en ymmärrä niitäkään kerrostaloon.

    Tuolla meitä lähimpänä olevalla asuinalueella on ollut jokusiakin pyrrejä .Muutama kerrostalossa ja muutama rivareissa.Hyvin nekin kuuluu viihtyvän,ainakin omistajiensa mukaan...
    Tiedä sitten noitten turkkiensa kanssa,varsinkin ne kerrostalon.

    Tuosta vääntämisestä tosiaan voisi keskustella :),mutta tarkennan siis sen verran,että tarkoitan rotuja,joilla noita vaistoja on vielä vahvasti ja joita myös käytetään,niin niitä pitäisi kunnioittaa,kuten keskarit.Eri asia on sitten rodut,jotka joskus hamassa pimeässä keski-ajassa on käytetty alkuperältään johonkin,mutta siitä sitten melko totaalisesti "hävitetty".
    Eli lähinnä siis esim.laumanvartijakoirat on kuitenkin minulle vielä ihan työkoiria,joiden itse ainakin soisin saavan sen mukaiset olosuhteet :)
    Ainakin noit,millä vielä vahvana rotuominaisuudet on ja ihan työssä käytetään omassa maassa paljoltikin :)

    Ja tuosta lopusta olen samaa mieltä.Noita esimerkkejä on paljon.Ihan voin itsekin läheltä hakea :/

    Mutta noit on myös osaltaan juuri tarkoittamani esimerkki siitä,mitä voi tapahtua,kun aletaan vääntämään roduista ihan jotain muuta mitä ne on,vaan siksi että niistä saataisiin "myytäviä" jokamiehen moppeja.
    Kaupanpäälle kun voi tulla ihan jotain muuta samalla.

    Itse mietin aikoinaan erästä harvinaista metsästysrotua tosissani.Otinkin siitä paljon selvää,ja olisinkin pennun saanut,vaikka yleensä myivät vain metsästysihmisille.
    Kuitenkin itse ajattelin,kun tietoa sain kunnolla alamn ihmisiltä,että noin vahvat vaistot omaaville en ole paras omistaja,vaikka aktiviteettiä olisi paljonkin saanut.
    Kun en olisi sille parasta eli sen luonnollista toimintaa pystynyt tarjoamaan,niin päätin jättää ottamatta.Kai se viihtynyt olisi,mutta enpä sille parasta olisi pystynyt antamaan.Joten jäi.
  3. On myös tullut luettua.

    Ajatuksia?Ehkä samoja kuin ylipäätään ko.kouluttajan metodeista.

    Perusidea on ihan sama,mitä itse ajattelen.Mutta toteutus poikkeaa joissakin kohtaan melkoisesti,kuin myös jotkut asiat näen hieman erilailla.
    Sanoisin lähinnä,että ko.henkilö kuten kirjansakin on oman "tyylinsä" hyvin hallitseva.

    Ihan mielenkiintoista toisaalta oli lukea myös Pertsan omaa historiaa,toisaalta myös rohkeaakin olla aika avomielinen kipeistäkin asioista.

    Ja tuo Haukullisen mainitsema tapaus,vähemmän järkevä (jos se tehtiin tahallaan?,nyt kun en enää muista) on minun mielestäni sellainen,että sen oisi voinut jättää vaikka pois.On kuitenkin niitä,kun lukee jotain turhankin suoraviivaisesti,ja pahimmassa tapauksessa tekee mitään miettimättä.
  4. Käytännön tietoa alasta saat,kun otat yhteyttä vartiontiliikkeeseen,jotka käyttävät piirivartiointikoiria ja järjestyksenvalvonnassa koiria.Tietyt firmat kouluttaa itse vartijansa ja jotkut myös tarjoavat koirankoulutusta (kokonaisvaltaistakin) työtehtäviin,joten heiltä saa parhaiten myös tietoa koirankäytöstä parina.

    Ja niin vartijoilta/koiralta,kuin järjestyksenvalvojalta/"järjestyksenvalvontakoiralta" vaaditaan viralliset luvat ja koulutukset työtehtäviin nykypäivänä.

    Noita työskenteleviä koiria on nykypäivänä vähän,koska koulutus ja testit ei ole ihan helppoja.
    Koiria ei ainakaan normaalisti kenelläkkään kouluteta valmiiksi,vaan omistaja on työskentelyssä mukana kouluttaen koiraansa alan ammattilaisten opettamana (mm.ammattitaitoiset maalimiehet).Riippuu toki omasta kokemuksesta koirankoulutuksesta mitä apuja tarvii,mutta maalimiehet on oltava ainakin alan ihmisiä.
    Omistajan tärkeys koulutuksessa on siksikin tärkeää,että omistajahan sitä koiraa käyttää,ja omistajan on kyettävä tarkoin lukemaan koiraansa ja tunnettava sen käyttäytyminen erittäin hyvin,koska koira on voimankäyttöväline.

    Noissa töissä vastuu on erittäin suuri,ja siksipä ei niihin nykypäivänä kovin helposti pääsekään,varsinkaan koiran kanssa.

    Eli hyvää koirankäsittelytaitoa ja koirasilmääkin pitää olla.

    ps.Ja koiria siis käytetään järjestyksenvalvontatehtävissä myös.Poliisikoirat ja niiden tehtävät on taasen eri juttu.

    Testit järjestyksen valvontaan ja piirivartiointiin (vartiointikoira) on muistaakseni hieman erit.