Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5229
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Taajamassa myös metsät ja pellot kuuluu taajamaa koskevan järjestyssäännön piiriin eli koirat pidettävä niissä kytkettynä.
23.02.2008 10:37
Eipä tuota ilmiötä vissiin osaa tarkoin kukaan sanoa viimekädessä.Toisilla kun se kuola kun on vielä kun liisteriä :=)
Mitähän nystyröitä mahtoi ko.ihminen tarkoittaa?
Heräsi mielenkiinto ja piti mennä oikein noitten omien turvat sorkkimaan,heh.
Tarkoittikohan se noita,jotka on siinä huulen reunoissa.Tosin en ymmärrä,miten se saisi kuolaamisen laitettua alkuun tai voisi vaikuttaa siihen,että se kuola olisi siis liisteriä,eikä normaalia vesitippamaista.
21.02.2008 18:39
Toi viimeinen lause saattaapi olla vähän tuolleen,joo.Minun mielestäni vaan silloin ollaan menty vähän mettään.Äkkiä kun saatetaan tulla myös siihen,että hommat menee niin tekniseksi,ettei ole enää hajuakaan löytyykö niistä elikoista enää pahemmin noita kunnon luonnollisia viettejä.
Minusta noit luonnolliset astumiset on kuitenkin tärkeitä asioita,että ei niitä pitäisi pitää mitättöminä.
Minusta noit on sen verran tärkeitä asioita,että en käyttäisi koiraa jalostukseen,jolta noi vietit puuttuisi niin,että oikeista ajankohdista huolimatta ei kiinnostusta hommaan löytyisi.
21.02.2008 18:28
Utelias kun olen,niin täytyy kysyä,että mikä noilla nöffeillä tuossa tosihommissa lähinnä mättää?
Eli eikö niille riitä kiinnostus loppuun asti vai onko ongelmia ettei ne pysty?
Siis jotenkin rakenteesta sun muusta johtuvaa.
Mitenköhän noi nartut rodussa?Onkos niillä esim."haluttomuutta" noissa asioissa?
Tuli siis mieleen toi jalostuksen vaikutuskin.
Ihan nyt silkasta uteliaisuudesta kysyn,kun en noita nöhvejä erityisemmin tunne.
21.02.2008 14:09
Ja unohtui mainita vielä.Sitten on se "äijien" kuolaaminen oma juttunsa...
Siihen onkin vaikeampi vaikuttaa.Niitä herkkuja kun on maailma pullollaan.
No onneksi nuo isot on vähemmän innokkaita yleensä noissa asioissa,kun kääpiöt .Onneksi.Muuten sanoisin apuva...
Sinänsä hauska sanaleikki,mutta eikö Turner ollut se kaksijalkainen.
Sielunisilmin nyt kuvittelenkin sen kaksijalkaisen tuhoovan paikkoja ja kuolaavan :O)))))))))
21.02.2008 12:14
Ehkä me sitten ollaan tavattu vähän erilaisia koiria ja kasvattajia;)
Itse taas olen sitä mieltä,että pyreneittenmastiffi olisi noisa lgd koirista niitä,joita helpoimmin voisin kuvitella taajamissa tai "sisäpaikoissa",luonteen puolesta.Eikö ne kuitenkin ole sieltä "helpommasta" päästä selkeästi.Turkin puolesta on eri juttu,joten siksikään en ymmärrä niitäkään kerrostaloon.
Tuolla meitä lähimpänä olevalla asuinalueella on ollut jokusiakin pyrrejä .Muutama kerrostalossa ja muutama rivareissa.Hyvin nekin kuuluu viihtyvän,ainakin omistajiensa mukaan...
Tiedä sitten noitten turkkiensa kanssa,varsinkin ne kerrostalon.
Tuosta vääntämisestä tosiaan voisi keskustella :),mutta tarkennan siis sen verran,että tarkoitan rotuja,joilla noita vaistoja on vielä vahvasti ja joita myös käytetään,niin niitä pitäisi kunnioittaa,kuten keskarit.Eri asia on sitten rodut,jotka joskus hamassa pimeässä keski-ajassa on käytetty alkuperältään johonkin,mutta siitä sitten melko totaalisesti "hävitetty".
Eli lähinnä siis esim.laumanvartijakoirat on kuitenkin minulle vielä ihan työkoiria,joiden itse ainakin soisin saavan sen mukaiset olosuhteet :)
Ainakin noit,millä vielä vahvana rotuominaisuudet on ja ihan työssä käytetään omassa maassa paljoltikin :)
Ja tuosta lopusta olen samaa mieltä.Noita esimerkkejä on paljon.Ihan voin itsekin läheltä hakea :/
Mutta noit on myös osaltaan juuri tarkoittamani esimerkki siitä,mitä voi tapahtua,kun aletaan vääntämään roduista ihan jotain muuta mitä ne on,vaan siksi että niistä saataisiin "myytäviä" jokamiehen moppeja.
Kaupanpäälle kun voi tulla ihan jotain muuta samalla.
Itse mietin aikoinaan erästä harvinaista metsästysrotua tosissani.Otinkin siitä paljon selvää,ja olisinkin pennun saanut,vaikka yleensä myivät vain metsästysihmisille.
Kuitenkin itse ajattelin,kun tietoa sain kunnolla alamn ihmisiltä,että noin vahvat vaistot omaaville en ole paras omistaja,vaikka aktiviteettiä olisi paljonkin saanut.
Kun en olisi sille parasta eli sen luonnollista toimintaa pystynyt tarjoamaan,niin päätin jättää ottamatta.Kai se viihtynyt olisi,mutta enpä sille parasta olisi pystynyt antamaan.Joten jäi.
21.02.2008 12:07
No enpä ole moista kuullut.
Kyllä minusta on luonnonmukaisempaakin jättää pentu pesemättä,että se saa edes itsessään kantaa tuttua ja turvallista tuoksua,kun joutuu ihan uuteen elämään totuttautumaan.Itse annan pentusille aina jonkun rievun mukaan,joka on ollut pentulaatikossa,jotta olisi joku tuttu haju mukana ensitaipaleella.
Muutenkin olisi mukavampaa antaa pennun tottua uuteen kotiinsa ja ihmisiin,ennenkuin ruvetaan heti pyykkaamaan tai muita operaatioita,joita ei ole pakko.
Tosin en luovutakkaan vielä 7 viikkosena.
21.02.2008 11:43
Toi borkkujen kuolaaminen on aika yksilöllistä,ihan samoin kuin englantilaisen vastineensa.Ihan varmaa "teoriaa" ei siitä ole,miksi toiset lörppähuulet kuolaa melkoisesti,toiset taas ei.
Yksi syy on ainakin se,että joillakin on selkeesti opittu tapa.Eli jos perheessä jaellaan makupaloja,niin koira oppii sitä kautta.
Tosin ei noilla tarhakoirilla tuskin sitä ole.
Juu,ja rauhallisuudesta,siis borkuista.On niitä ikiliikkuja borkkujakin,vaikka useammat melko rauhallisia onkin aikuisena.
Osaltaan varmaan siitäkin kiinni,kuinka paljon ne pennusta lähtien on saanut aktiviteettejä ;O)
21.02.2008 11:26
No makuasioita kait nämäkin,mutten minä suosittelisi yhtään laumanvartijakoiraa kerrostaloon.Minun mielestäni roduilla,joilla on noin vahvasti tarve suojella omaa reviiriään rodunomaisesti (ulkona),pitäisi siihen olla mahdollisuus.
Laumanvartijoilla on vahva reviirisidonnainen vahtivietti,ja jos ne ei pääse sitä toteuttamaan,voi tulla ongelmia.Ei tietenkään kaikilla,mutta mielestäni pitäisi ajatella rotuja kokonaisuutena.
No,minä en yleensäkään ymmärrä,että koiria,jolla on vahva tarve vielä sisäsyntyisesti johonkin,yritetään muokata joksikin muuksi.
Kaikki laumiskasvattajat ei myy koiria kerrostaloon,saati tiheisiin taajamiin.
Minusta se on ainakin vastuullisen ja välittävän kasvattajan merkki.kun haluaa kasvattinsa mahdollisimman rodunomaisiin olosuhteisiin :O)
Eikä noit ihan tokokoiriksi helpompia ole,edes taida harrastusmielessä.Kun ei pahemmin kisoissakaan näy :)
No,koiraeläin on viimekädessä vähään tyytyväinen.Siis tyytyväinen,jos ei muita vaihtoehtoja suoda.
Minusta kuitenkinkin pitäisi kuitenkin miettiä,missä kukin rotu olisi omimmillaan ja saisi rotutyypillisimmän kodin.Varsinkin ne,joita ei jalostuksellisesti ole vielä väännetty kaikkia niiden omimpia piirteitä pois.
21.02.2008 11:16
Vähän on nyt enemmän itsestä kiinni...
Kyllä tuon ikäinen on ihan opetettavissa,ihan kuin minkäikäinen tahansa.Ei sillä vielä ole niin vahvaa omien tapojen jumiutumista,että niitä olisi kuitenkaan erikoisemmin vaikea saada pois.
Eli koulutus aloitetaan ihan samoin kuin pikkupennulle,askel askeleelta,alusta alkaen.
Määritätte tarkat säännöt,opetatte hyvin ja vaaditte myös.Paljon positiivisuutta,mutta myös määrätietoisuutta.
Muistatte,että se chihu kauniine silmineen on kuitenkin koira,ei mikään vauva,joten pidätte sen myös koirana,niin ei ole mitenkään vaikeaa.
Rajoja ja rakkautta,positiivisesti ja määrätietoisesti,ja kunnolla koiraa opettaen.
Siinä se.
En sanoisi vaikeaksi,mutta kun asiat riippuu usein niin paljon siitä tekijästä,miten panostaa myös ;)
17.02.2008 20:26
Tuota,sanoisin kuitenkin niin,että kun uutta opettaa,mitä enemmän palkkausta käyttää ja OIKEASSA kohdassa,sen nopeammin koira oppii.Kun koira osaa jo tietyn asian,niin pikkuhiljaa harvennetaan palkkausta,jos nyt puhutaan esim.nameista.
Kun koira osaa asiat,ja johtajuus on kunnossa,niin koira tottelee.Saa se sitten varsinaista palkkaa tai ei.Kuitenkin kun palkkausta käyttää vaikka silloin tällöin opitun jälkeen,se vahvistaa toivottua käytöstä ja motivoi ;)
17.02.2008 20:14
Tosiaan nyt riippuu paljon siitä,MITÄ siinä sopimuksessanne lukee.Koska oletteko varma siitä,että kyse on ollut alunperin sijoittamisesta,lukeeko se jossain?
Eli voi olla kyse myös jalostusoikeudesta,jossa on eri käytäntö ja siinä ei siis ole normaalisti vakuusmaksua ( eli ei myöskään palautettavaa),vaan koira myydään halvemmalla ja omistussuhde on siis heti ostajalla.
17.02.2008 20:00
Voitko kertoa tuon valmisteen tekijän?
Kun tuo toista osapuolta kiinnostaa kanssa.Se on siitä jo ennen myös lukenut,ja sitä kiinnostaa onko tuo käyttämäsi se saman valmistajan,mistä se on kiinnostunut.Siis sen kehittäjän.
Kun siitä on ehkä jo muutamia versioita,niin onkohan ne kaikki yhtä tehokkaita.
17.02.2008 11:12
Hieno homma,että asiat on alkanut pelittää :O)
Sehän on tärkeintä.Ja monesti noi asiat on vaan siitä kiinni,että löytää sen jyvän.
Siitä,miten siitä sitten etenee,voi olla usempaakin tapaa,ja useampaa mieltäkin.
Rakkaus ja rajat,sen minä allekirjoitan ihan kympillä myös.
15.02.2008 22:48
Minä noita kaikennäköisiä poppa-aineita tunnetusti suosin,heh,joten en ollenkaan ihmettele,jos tehoa löytyi.
Luonnostahan alunperin kaikki lääkitykset on ammennettu.
Itse parantelin tuossa tuota murkun saamaa kolhuakin poppa-aineilla juuri äskettäin.
15.02.2008 22:15
On myös tullut luettua.
Ajatuksia?Ehkä samoja kuin ylipäätään ko.kouluttajan metodeista.
Perusidea on ihan sama,mitä itse ajattelen.Mutta toteutus poikkeaa joissakin kohtaan melkoisesti,kuin myös jotkut asiat näen hieman erilailla.
Sanoisin lähinnä,että ko.henkilö kuten kirjansakin on oman "tyylinsä" hyvin hallitseva.
Ihan mielenkiintoista toisaalta oli lukea myös Pertsan omaa historiaa,toisaalta myös rohkeaakin olla aika avomielinen kipeistäkin asioista.
Ja tuo Haukullisen mainitsema tapaus,vähemmän järkevä (jos se tehtiin tahallaan?,nyt kun en enää muista) on minun mielestäni sellainen,että sen oisi voinut jättää vaikka pois.On kuitenkin niitä,kun lukee jotain turhankin suoraviivaisesti,ja pahimmassa tapauksessa tekee mitään miettimättä.
15.02.2008 18:15
Käytännön tietoa alasta saat,kun otat yhteyttä vartiontiliikkeeseen,jotka käyttävät piirivartiointikoiria ja järjestyksenvalvonnassa koiria.Tietyt firmat kouluttaa itse vartijansa ja jotkut myös tarjoavat koirankoulutusta (kokonaisvaltaistakin) työtehtäviin,joten heiltä saa parhaiten myös tietoa koirankäytöstä parina.
Ja niin vartijoilta/koiralta,kuin järjestyksenvalvojalta/"järjestyksenvalvontakoiralta" vaaditaan viralliset luvat ja koulutukset työtehtäviin nykypäivänä.
Noita työskenteleviä koiria on nykypäivänä vähän,koska koulutus ja testit ei ole ihan helppoja.
Koiria ei ainakaan normaalisti kenelläkkään kouluteta valmiiksi,vaan omistaja on työskentelyssä mukana kouluttaen koiraansa alan ammattilaisten opettamana (mm.ammattitaitoiset maalimiehet).Riippuu toki omasta kokemuksesta koirankoulutuksesta mitä apuja tarvii,mutta maalimiehet on oltava ainakin alan ihmisiä.
Omistajan tärkeys koulutuksessa on siksikin tärkeää,että omistajahan sitä koiraa käyttää,ja omistajan on kyettävä tarkoin lukemaan koiraansa ja tunnettava sen käyttäytyminen erittäin hyvin,koska koira on voimankäyttöväline.
Noissa töissä vastuu on erittäin suuri,ja siksipä ei niihin nykypäivänä kovin helposti pääsekään,varsinkaan koiran kanssa.
Eli hyvää koirankäsittelytaitoa ja koirasilmääkin pitää olla.
ps.Ja koiria siis käytetään järjestyksenvalvontatehtävissä myös.Poliisikoirat ja niiden tehtävät on taasen eri juttu.
Testit järjestyksen valvontaan ja piirivartiointiin (vartiointikoira) on muistaakseni hieman erit.
15.02.2008 16:02
No tuota,jos nyt en pudonnut kärryiltä jo,niin sanoisin,että sopimushan voidaan toki purkaa kummankin suostumuksella.
Eli jos siis luit paperin etukäteen,niin siellähän luki silloin mikä on kennelliiton suositus.Eli vakuusmaksu,joka palautetaan pentueen synnyttyä (yksi pentue!).
Se sitten,ettei kumminkaan anna painoa paperille,vaan tekee kuitenkin kasvattajan haluaman sopimuksen,on kyllä vähän ostajankin vika.
Eli toisaalta kasvattaja ei ole kuitenkaan mielestäni velvollinen palauttamaan hintaa takaisin,jos sijoituksesta luovutaan.
Jos nyt on kyse jostain muusta kuin sijoittamisesta,en sano mitään,koska niissä on niin kirjavia käytäntöjä.
Sijoitussopimuksien yhteydessä puhutaan myös ns.kohtuullisista sopimusehdoista.Jos ne mietityttää,niin kannattaa ottaa yhteyttä vaikka kennelpiirin neuvojaan.
Tosin en onko hän "neuvomisvelvollinen",jos ei ole itse kennelliiton jäsen,mutta ottamalla yhteyttä asia selviää.
13.02.2008 20:18
Ruotsin kennelliiton rekkari riittää,ellei ole ihan justiinsa muutoksia tehty.
Eli lähetä rekkari kennelliittoon,kopiot passista saaduista rokotuksista (tosin nythän ei ole enää rabies pakko),seka mikrosirun merkinnästä.Passista voi myös etusivulta ottaa kopion kasvattaja ja omistajatiedoista,jos haluaa.
Niin ja ota kopio itsellesi rekisteristä,jos suunnittelet näyttelyitä varmuuden vuoksi.Joskus kun kennelliitossa voi kestää.
13.02.2008 19:58
Ihan olen samaa mieltä tuosta viimeisestä lauseestasi.Tuohan olisi ihanne.Kaikissa asioissa.
Mutta kun ei vaan asiat niin mene.Joka lähtöön löytyy,puolin ja toisin.
Ja siis sijoittaminenhan on yleistä,ja hommat siinä toimii useinmiten hyvin.Toi sitten,että tehdään jotain omia juttuja (kuten ei palauteta vakuusrahoja pennuttaessa sun muuta),ei tosiaan ole yleistä.Siksi kiinnostaakin missä rodussa olisi...
Mutta kuten sanoin,ainoa tapa ostajan viimekädessä saada selkoa,mikä on yleisin käytäntö,siis etukäteen,on ottaa asioista selvää mm.kennelliitosta,kennelpiirin neuvojilta,tai jos on ystäväpiirissä kokeneita (hyvämaineisia)koirankasvattajia/harrastajia.Noit nuo esim.on aikas puoluettomia.Aina myös kannattaa tarkistaa,että paperi on kennelliiton soppari,mikä tehdään ja LUKEA se myös kokonaan ennen kaupantekoa.
13.02.2008 10:58
251 / 262