Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Minä en ole harrastanut välikuvia.Vaikka noit omat rodut taitaa huonommasta päästä ollakkin...Koska en halua nukuttaa,enkä säteilyttää,kun sen mikä on ihan tarpeen.
    Omilla roduilla,kuin myös mielestäni "hitaasti kehittyvillä" ylipäätään ne on aika turhia,koska voi olla kaukanakin totuudesta aikaisin otettuna.Virallisten kuvien alarajankin itse nostaisin kahteen vuoteen,ainakin järeämmillä malleilla.Kevyemmilläkin ei olisi pahitteeksi vähintään tuo 18 kk.

    Ootko varma,että kultaisilla on ollut 2 vuotta?Vähän epäilyttää,kun en itse muista noin korkeaa pevisassa millään rodulla olleen(ellen ihan väärin muista).18 taitaapi olla maksimi.

    Minä käytän näytelmissä narujuttua.Eli noutahihnan tyylistä,missä stoppari ,mutta tietenkin ohuempaa.
  2. Aktiviteetit tuntuu olevan aika hyvässä mallissa.Joskin voisi miettiä,että voisko olla oleellista lisätä myös jotain rauhallisempaa aktiviteettiä...

    Ja itseasiassa Joobax puhui ihan asiaa.Ongelmiin pitää heti puuttua,jos ei pysty,niin silloin toimitaan niin,ettei koira pääse itseään toteuttamaan...
    Joka kerta,kun koira pääsee itseään toteuttamaan,toiminta palkkaa itse itseään ja siis vahvistaa sitä.

    Itse näkisin tuon asian henk.kohtaisesti aika simppelinä...
    Eli niinkuin yleensäkin,ei-halutuista kielletään ja opetetaan kaikkeen oikea toiminta.
    Toisin sanoen yksinkertaisesti,minä ihan vaan kieltäisin koiraa...Jos oma koira ei tottele,niin silloin on vikaa suhteessa,jota silloin pitäisi alkaa työstämään. ja tarvittaessa hakea apua siihen.

    Se että on tarkoitus paimentaa,niin en minä näe niin,etteikö koiraa voi opettaa olemaan kohdistamatta toimintaa väärään.
    Ei jälkikoiratkaan saa lähteä kaikkien jälkien perään halutessaan,varjelukoirat hyppiä kaikkien hihoihin kiinni ym.Vaan toiminta kohdennetaan oikeaan kohteeseen.

    Toisaalta,voihan tuo olla ihan puhdasta voimakasta saalisviettiäkin,jota on "keksinyt"jostain syystä kohdentaa enemmän tiettyihin juttuihin,syystä tai toisesta.
    Mutta ihan sama,itse vaan opettaisin(kieltäisin),ettei ei-toivottua tehdä ja treebnaisin toki tilanteeseen oikeaa käytöstä(jota fargokin sivusi),joka on kaiken a ja O.
    Mutta korostan vielä,että kaikkinainen väärä pitäisi heti alkaa viimeistään nyt myös estämään,vaikka sitten pitämällä se koira kiinni,jos tarvis.

    ps.Minä en pistä mitään pentumaisuuden piikkiin.Vaan kaikkeen ei-toivottuun AINA puututaan ja heti.Ja alusta asti opetetaan toivotut toiminnat.
  3. Ihan peruasiaa ruuan käyttämisestä vähän,mutta oleellista.
    Ensinnäkin,vaikka kuinka annettaisiin vaihtoehtoja,niin viimekädessä se paras pitää vaan kokeilla.Vaikka ihan oudoistakin makuista :D Eli on tooosi yksilöllistä.Vielä yksilöllisempää on,jos ei ole hoto koira kysessä.
    Toiseksi,mitä nirsompi,sen tarkempi mitä valitaan,jos hyviä tuloksia halutaan.Eli pitää varmasti huomioida,pureeko se nami vai ei,mitä annetaan.Muuten voidaan pahimmaksi tapauksessa jopa hommaa vesittää...
    Kolmanneksi,koiran pitää olla varmasti nälkäinen(ellei ole hoto).Varsinkin alussa,kun makupalojen ideaa ajetaan sisään,niin tuo on tärkeää.
    Ja neljänneksi,ensin kannattaa sisäänajaa noiden käyttä kunnolla.Eli vahvaa motivointia aluksi häiriöttömässä paikassa,esim.kotona.

    Ja sitten vielä,jotkut koirat tarvitsevat motivointia aluksi esim.saalisvietin avulla.Tuossa kolmen pisteen tulikin jo sitä sivuttua.

    Elikäs,makupalojen käyttökin voi joskus vaatia ihan ns.kunnon opiskelua siihenkin.

    Itse asiassa koiran stressitasoa ei nyt ihan voi arvioida ruuan maistuvuudesta.
    Koska ensinnä stressin suhtautuminen on yksilöllistä(sen hallinta),ruuan maistuvuus vaikuttaa,koiran ahneus ym.ym.
    toki se on tutkittua,että hyvin stressissä oleva koira ei pysty syömään.Mutta tämä on jo sitä luokkaa,että voi puhua ihan jo eri atmosfääreistä.Ja ollaan jo melko pahassa mallissa...
  4. "Miten ihmeessä..." En tiedä,mitä hän on tehnyt ennen koiransa kanssa.Mutta ehkä ei ole mennytkään pevimetodilla...Tai sitten jos vaikka olisi ihan vaikka leikkinyt joskus koiransa kanssa pallolla,tehnyt "temppuja" ym.

    "En todella usko..."Niin...Jospa hän sitten käyttääkin niitä jossain "tempuissa"...Mutta eiköhän se nyt kuitenkin ole aikaa selvää,mistä täälläkin on jo mainittu,että pevimetodiin,siinä peruskasvatuksessakaan ei kuulu namipaloilla lahjominen...
    Vai opetetaanko se hihnalenkkeily namilla,pennun puremattomuus ym.Olen kyllä ihan toista kuullut ja lukenutkin.Ihan Pertin kirjassakin oli mm.mitä tehdä,jos pentu puree...

    "En muutenkaan..." En itse myöskään varsinaisesti.Kummatkin viimekädessä kouluttamista.Toki helpottaa esim.keskustelua,kun erotellaan ns.käytännössä,niin tietää mistä kukin puhuu paremmin.

    "Sen tiedän varmaksi..." Niin,eli siellä temppukoulutuksessa opetetaan ;)
    Vaan koira oppii..." Ihan hieno homma,kun siinä sivussa sitten "salaa"metodin vierestä tuleekin vahingossa käytettyä joskus makupalaakin :D,vaikkakin sitten "temppupaikassa" temppuilun" sivutuotteena :D

    ps.Ehkä ei aina ymmärrä ihan tarkalleen,mitä toinen puhuu tai tarkoittaa,kaikessa kohtiin.Itsekkin olin vähän ulalla,kun luin joskus tuota koiran korjauskirjaakin.
    Vaikka kuinka yritin ymmärtää,ja selvältä näytti kirjassa sanottuna,niin en vieläkään ymmärrä kaikkea mitä esim.kirjoitettiin kovista ja pehmeistä koirista.Kun ei millään kirjoitusta ja käytäntöä saanut kohtaamaan aina,vaikka kuinka monta kertaa luin...