Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Komppaan cf:ää,monessa...
"Eikös se ole..." Kyllä.Tai sanotaan näin,että on ns.avoimuutta.Ja toiset on ihmisten suhteen perusluonteeltaan avoimempia,toiset taas vähemmän.Toki silti kannattaa seurata koiraa,ja huomioida koko ajan,miten suhtautuu ihmisiin,koska se saattaa muuttua (tai sitten ei,riippuen perusluonteesta) jonkun verrankin.Koska esim.puolustavilla ja vahtivilla roduilla nämä ominaisuudet tulee usein esiin vasta myöhemmin,ja saattaa joskus sekoittaa pakkaa.
Puliukko juttua en näe itse niinkään puolustuksena,vaan iän huomioiden lähinnä epävarmuutena.Puolustusviettiä kun tuossa iässä ei niinkään pahemmin ole.
Ja jos/kun omani reagoisi noin,niin itse puuttuisin siihen.Ja lähinnä tyyliin,annas nyt olla.Eli tekemättä asiasta numeroa,mutta viestimällä koiralle,ettei ole tarpeen(ihan tulevaisuutta ajatellen).
Se sitten taas,miten reagoi lajitovereihin,on/voi olla ihan eri juttu,ja omansa.
Ja käytös kertoo epävarmuudesta,aika selkeästi.Ja sen kanssa kannattaa olla tarkkana,ettei "saa"syytä kääntyä iän tullessa päinvastaiseksi,kompensoidakseen tuota.
"Jaa,minä kun olen..." Täysin eri mieltä.itse lähden siitä,että koirani ei saa yhtään selkeästi alistavaa tai edes dominoivaa käytöstä keltään.Ihan eri asia on leikkipaini,mutta ei siinäkään sa olla alistamista,vaan se on oltava kahden kauppa.
Koirapuistot ei saa minulta kannatusta.Turhaa veren kaivuuta nenästä.Eri asia on,jos se tapahtuu vaan tuttujen,varmasti hyvien koirien kanssa.
Koirille riittää muutama hyvä koirakaveri aivan mainiosti.
Itse antaisin leikkiä vaan muutaman oikeaoppisesti leikkivän koiran kanssa(tässä tapauksessa tärkeääkin),joiden kanssa näkisin,että koira on rento,eikä ylireagoi.
Tuo miten käyttäytyy koirapuistossa on liioiteltua käytöstä,joka johtuu mielestäni epävarmuudesta ja paineesta.Joka taas ei ole hyväksi siksi,että se voi kostautua vanhempana,kun itseluottamusta tulee,saati jos tulee rotkuille tyypillistäkin "vähemmän rakastavaa" suhtautumista muihin koiriin(lähinnä omaan sukupuoleen).
Karvojen nostelu voi olla monesta syystä.Ihan puhtaasta kiihtymyksestä,innostumisesta,puhtaaseen stressaavaan tilanteeseen liittyvää asti.
Riippuen koirasta...
"Onhan koirat lähtökohtaisesti..." Noh,itse käännyn enemmän sen puoleen,että ei,vaan kertoo perusluonteesta.Varovaisempi voi toki olla,epäileväisempi,kun ei vielä ole kokemusta.Siis yleisesti ottaen.
19.07.2012 22:24
Minulla ei ole yksikään koissu ollut mh:ssa.Pääsyystä,että on tullut,kun itsellä ei ollut riittävän nuoria.Minusta mh on puhtaasti nuoren koiran testi,ns,kirjoitamattoman paperin.Suomen kennelliiton alaiän nostoon(siis eri kuin alkuperäinen) en näe mitään järkeä,vaan itse idea menee huonommaksi...
Aikuisen koiran testi taas on lt.Omat koirani on kaikki olleet lt-testatut.Ja olen sitä mieltä,että vähintää kaikki jalostukseen käytettävät koirat,rodusta riippumatta,ei olisi pahitteeksi testata...
Lt:n noin parhaaksi iäksi sanoisin about 3-4,mutta ei tämä nyt ihan,vaan osaltaan yksilökymysys.Tuo ikä siksi lähinnä,että koira ei ole vielä ihan "rutinoitunut" maailmaan toisaalta,mutta riittävä ikä siksi,että olisi mieluiten jo oikea,pysyvä luonne kehittynyt.
Esim.hitaasti kehittyvillä roduilla ei välttämättä mm.puolustusvietti ole kunnolla kehittynyt(siis mikä on sitten tullakseen),kun vasta vähän ikäisempänä.
"Koska kuormitettavien tilanteiden..."En tiedä ymmärsinkö nyt oikein...
periaatteessa 2 vuotiaan kanssa omasta mielessäni pitäisi olla asiat jo aika hyvässä mallissa.
Testissä koiraa paineistetaan vaan sen verran,että on sopivaa per yksilö.Ja tilanteitten jäkeen homma ns.nollataan.Tarvittaessa testi keskeytetään.
19.07.2012 21:42
Kuulisin mielelläni perusteet sille,mikä on koiran luontainen elinympäristö,niiltä jotka sen määrittävät .Ja miten se ilmenee,mikä on koiralle luontainen elinympäristö...
19.07.2012 09:50
Auttaako tuo myös metelöintiin,roskaamiseen,tupakantumppien pihalle heittämiseen ym.ihmisten huonoon käytökseen vai mitä tuo auttaa koirien kanssa?
16.07.2012 14:04
"Voisiko tämä..." No minusta ei.Kun ei ne pienet tuossakaan ole yhtään sen ihmeempiä kuin isot.Yksilöeroja kumminkin päin.Kyllä ne arkuudet tulee ihan samoin kuin isoilla epätoivottavat piirteet pääasiassa joko A.jalostuksesta(tai lähinnä sen puutteesta...),ja/sekä narun toisesta päästä.
Tuo luovutusikä on kyllä ihan mielenkiintoinen aihe.Itse sanoisin,että puolensa ja puolensa.
Minulle nuorin tullut on ollut itseasiassa pari päivää allekkin 7 viikkoa.Tuli kun halusin heti lomani hyödyntää,ja riiviö oli siihen valmis :D.Kasvattaja oli pulassa sen kanssa,kun aina oli hävinnyt pentulaatikosta omille reisuilleen :D Vanhin ottamani oli noin 11 viikkonen tuonti.
Jos voi sanoa,niin paras koirani on ollut tuo hyvin nuorena tullut.Elämää suurempi otus,jonka taitoa muiden koirien kanssa kunnioitan koko loppuikäni ja oppimisesta sen kautta...Maailman parhaimpia otuksia,suurisydäminen otus kaikintavoin...
Itseltäni nuorin lähtenyt on ollut yksi 7 viikkonen ja vanhin (pari kappaletta)noin 10-11 viikkoa(sovittiin lomia vasten).Ja vakaasti olen miettinyt,haluanko enää tuohon asti pitää...
Ja syy siihen,että pennut alkoi leimautua tänne hyvin voimakkaasti,kulki perässä,kuin vanhat konkarit ja oli aika sydäntäriipaisevaa luopua sitten enää niistä,kun oli kuin omat koirat...
Pääasiassa kannatan tuota 8 viikkoa.Minusta passeli.Koska ne nopean oppimisen viikot olisi hyvä päästä hyödyntämään uusi omistaja.Toki jos kasvis niitä jo hyödyntää,mutta tuskinpa kaikki... Moni emä on kyllä aika kypsä myös,jos varsinkin iso pentue.Jos vielä melkoisia riiviöitä,niin emä voi olla aika kypsä.Mutta yksilöjuttuja nämäkin.Mutta eroa on,jos vaikka kyseessä melkoinen lauma isoja,kuin muutama pikkutirri...
Toisaalta,jos ei tulevassa perheessä ole koiraa,niin jos on kärsivällinen emä(ja tai muita hyviä koiria kasviksella),niin niiltä saa taas hyvää koiramaista oppia,mikä on hyvä juttu.
Saman pitkälti voi kyllä saada,jos on uudessa paikassa jo hyvä koirakaveri ja/tai on tuttavapiirissä muutama koira,jonka kanssa jatkaa heti koiran kieltä.
Puolensa ja puolensa on siis tässäkin.
Toki mikään ei estä käyttämästä pelisilmää,luovutuksessakin.Emot on erilaisia,pennut on erilaisia,roduissakin ehkä eroja.Tilanteetkin.
16.07.2012 13:58
Minulla ei ole yksikään koira "osannut" tassua antaa...
Ja yksi syy on juuri tuo,että se on niin "luonnollista",pienellä kannustuksella,että koira mielellään helposti alkaa lätkimään ihan oma-aloitteisestikkin...
Ja en minä myöskään tykkäisi,että saisi varoa,koska esim.joku pikkutenava saisi isosta lätkästä päähänsä...Tosin en pidä pikkukoiristakaan,joiden annetaan joko opetuksen kautta tai itseoppineina klähmiä tassullaan ihmisiä...
Mutta ei siinä mitään,jokainen tyylillään.Mutta on niitä paljon muitakin temppuja,mitä voi opettaa ;)
16.07.2012 13:29
On olemassa yleiset järjestyssäännöt ja taloyhtiöissäkin on ollut,ainakin ennen,vielä omansa.
Kaikenlaisia ihmisiä löytyy,jotka ei huomioi muita.Kovaa musiikkia soittavia,roskaavia ym.
Eli ei pelkästään koiran haittoja ;)
Jos yleisiä sääntöjä rikotaan,niin sitten pitää ottaa asia esille taloyhtiössä.Kyllä ennenvanhaan asioihin puututtiin.Onko sitten nykypäivänä ihmiset niin saamattomia,etteivät kykene muuta tekemään kuin kirjoittamaan netissä,jos omassa talossaan/taloyhtiön alueilla ei järjestyssääntöjä noudateta,eikä muita huomioida...
Ja eiköhän sitä kuraa tule rappukäytäviin enemmän ihmisten jaloista,kuin pienistä koirien tassuista.Eipähän suinkaan kaikki ihmiset jalkojaan hyvin pyyhi niille varatuille jutuille,ei edes aikuiset...
16.07.2012 13:16
Itse ideahan ei ole huono,jos jotkut sen vaan huonoksi yrittävät tehdä.
Apula ei ole sen huonompi kuin muukaan paikka ilmoittaa.Ei se mikään tae vielä ole kasvattajasta ja yhdistelmästä,että on rodun pentuvälityksestä .Moneen kuin saa monenmoista...Ja jollain roduilla pentuvälitys toimii tosi huonosti(syystä jos toisesta...).Toisilla taas on hyvät välittäjät ja oikein informaatiset sivut,pentueineenkin. Silti voi tarvita laajempaakin ilmoittelua,kun aina ei yksi paikka kaikkia tavoita.
Kannattaa muistaa,että se vastuu on AINA viimekädessä ostajalla.Ostaa mitä kautta ostaa.Eli kannattaa ottaa selvän ja tutustua/käydä paikanpäällä viimekäteen.
Turha siis siirtää omaa vastuutaan millekkään muulle taholle.
15.07.2012 18:57
Aika ihme,jos joku lekuri suostuu siementämääm ilman järkevää syytä nykypäivänä...
Tosin niitäkin on(etiikka pielessä),mutta tuo on jo aika överiä...
Mutta luonnollisestihan tuo voi aivan mainiosti tapahtua.Jos nyt joku ihminen kaikkea vähemmän järkevää päähänsä saa...
15.07.2012 18:46
No kokeilisin tehdä ensin merkkien totutuksia erikseen(mainittu siedätys) ja aluksi pieniä,onnistuneita pätkiä jälkeä,jossa lopussa oikein hyvä palkka siis erikseen(eli hyvä motivointi jälkeen).
Ihan siksi,että jos koira jo alussa reagoi vahvasti,niin saisi sen ensin rennommaksi.Jos lättää ronskisti vaan yhteen,niin voi muistikuva ekakerrasta olla liian vahva koko soppineen ja mennä homma pipariksi.
En tiedä,mitä tarkoitit "vahvasti tukea",mutta jos ihan normista kannustuksesta kyse,niin ei se mitään.Mutta jos selkeää painostusta,niin voi sopassa vähän mieleen jäädäkkin,negatiivisena.
ps.Ei sitä alkupäätäkään niin voimakkaasti tarvi merkata :D Voi hillitymminkin.Fiksu koira voi oppia merkkiäkin bongaamaan ;)
Jos ei muista mistä jälki lähtee,niin kirjoittaa kohdan itselleen ylös.
15.07.2012 18:23
Itseasiassa voi mennä lihastakin pakki sekasin.Varsinkin jos ei ole tottunut säännölliseen reiluun määrään.Usein tuo veri kyllä tekee(varsinkin jos ei siis ole tottunut tai herkempi siihen).
Esim.meidän koissut,ei mitään vaikutusta,vaikka monenmoista lihaa on saaneet ja kustannussyistäkin harvemmin mitään "steriiliä" ihmisille tarkoitettua :D .Mutta tottuneet kun on pienestä asti syömään päivittäin kunnon satsin lihaa.
"Mistä muuten johtuu"...Voiskohan olla joku sama juttu,kuin jollain muitten ruoka-aineitten kanssa?Esim.ihmisillä,jotka on diagnostoitu "maitoyliherkiksi",mutta kuitenkin voi hyvin juoda pastoroimatonta...Eli oiskohan siellä "tuotantoketjussa" sitten vaan jotain ylimääräistä,mikä ei luonnostaan sinne kuulu ja joku vaan on sitten yliherkkä sille...
Tuli mieleen,tuosta "salamunien "määrästä,että kun rupeaa miettimään,niin mitä kaikkea sitä saakin ja missä määrin,niin aika huimia lukuja voi tulla.
Itse kerran about laskin suolan saannin kokopäivän ravinnosta.Aika määrä piilosellaista o_O Että eipä tosiaan tarvi pahemmin lisäillä enää itse mihkään...
15.07.2012 18:10
Joo,kun puhutaan yleisesti jostain tietyistä aineista.Mutta noista punkkikarkoitteista on oireilua tullut sen verran sekalaisesti,ettei voi puhua rotuyliherkkyyksistä(pelkästään)niinkään.
Colliesukuiset taitaa olla tyyppiesimerkki noista mainitsemistasi paimenista :(
14.07.2012 17:51
En tiedä mistä tuo parin suositus on lähtenyt alunperin(ehkä kirjoittamastani alla?),mutta toisaalta ihan huomioitava.
Munahan on sulavuudeltaan huippuluokkaa koirilla ja melkoinen proteiinipläjäys.
Jos on kyseessä kasvava koira,jolla vähänkään taipumusta luustovikoihin(siis rodussa),niin kyllä tuo kannattaa huomioida.Ja tuo pari viikossa on minusta silloin ihan ok.
Muuten ei niin merkitystä.Paitsi jos on proteiinien kanssa jotain ongelmaa,eli vaatii matalaproteiinista safkaa.
Kananmunaa voi antaa,ja ihan raakana,niin keltuaisen kuin valkuaisen.Myös ihan pikkupennuille.ihan urbaanilegendaa,että ei voi.Meillä on jo alle luovutusikäset heti saaneet koon mukaan raakaa munaa,ilman mitään erottelua,iät ajat.
Tuo erottelujuttu on saanut alkunsa liittyen biotiinin tuhoutumisesta avidiinin johdosta.Mikä taas oikeasti tarkoittaa sitä,että niitä munia saisi koira vääntää vähintään roppakaupalla,että olisi edes pelkoa haitoista...
Mitä taas kukaan tuskin tekee
ps.En tiennyt minäkään,että muikut noin vähän säilyy pakkasessa :/
14.07.2012 17:40
Itseasiassa en pyörry minkään "térveysajatuksen puolesta".Kun omat ajatuksenikaan noista kolestrooleista ei ihan valtavirtaan mene...
Lähinnä kyse vain siis makuelämyksenä :D
Muuten meillä tuo ruokapuoli on hyvinkin samanlaista ja hiilarit ja sokerit vähiin.Kevyttuotteita olen itse aina vähän vierastanut,mauttomiakin suurinosa.
Tosin senverran makealle perso,että surutta /joskuskyllä uppoaa kyllä makea/hiilaripommit.
Miksikään absolutistiksi en kyllä rupea.
14.07.2012 17:22
Tuskin tuo on rotukysymys.Missään ei ole ainakaan noin tutkittu.Itse mm.hyvinkin eri rotuisia,jotka on jollain lailla oireita saaneet.
Ja yhden kuolintapausepäillyn,joka menee tutkittavaksi.Rotutyypilliseksi ei ole todettu.
14.07.2012 17:11
Vehnä kyllä se "perinteinen".Sitten on vielä ns.keliaatikkokoirat,eli mikään kotimainen vilja ei käy.
Hankalaksi vaan menee,sillä kun kuivamuonat on paljon riisipohjaisia,niin jotenkin myös riisiyliherkkyydet on huimasti lisääntyneet.
Aikoinaan ne oli hyvin harvinaisia,ja suositeltiinkin lähinnä riisiä kotimaisille viljoille herkille.
13.07.2012 15:44
"Ei sen tarvitse välttämättä..." Samaa mieltä.Kyllä noissa muissa pikkutirpoissa löytyy useassakin rodussa ihan samoin puhtia,kuin joissain terriköissäkin.
Kun fysiikkaa riittää,niin aika moni juttu onkin sitten ihan viitseliäisyyskysymys.Ja nimenomaan ihmiseltä ;
ps.Minä pyörryn pelkästä ajatuksesta,30 munaa viikossa o_O
13.07.2012 15:38
Kyllä meillä ruokaan kuuluu päivittäin voi koirilla ;)
Voin ideahan on runsas rasvapitoisuus,joka taas avittaa ihoa.Se jonkun verran myös A:ta,joka on yksi tärkeimmistä ihovitamiineista.
Annetaan ihan kökkäreenä,mutta joskus hemmottelen,ja laitan sulatettuna :)
Jos jotain ongelmaa ruuan uppoamisena(meillä tosin ei pahemmin ongelmaa :D),niin tuo on yksi hyvä konsti.
13.07.2012 15:33
"Ai katselisiko..." Juu-u.Minähän olen nainen -8:=)
13.07.2012 15:27
Rodut?Oleellista.Millaisia on vanhemmat,sisarukset?Oleellista.
Kyllä nuot voi kuvata huonoa hermorakennetta.Tai sitten ei.Itse käytöstä arvidessa kun pitäisi tietää,mikä saattaa tulla ja missä määrin muista luonteen osa-alueista,kuten esim.tempperamentti ja terävyys.
Seuraava onkin sitten miettiä,miten omistaja/omistajat toimii.Sillä kun on suuri merkitys,ja voi kääntää käytöstä suuntaan jos toiseen.Tosin perusluonnehan on se,mikä se genotyypiltään on.Mutta fenotyypissä näkuyy pitkälti myös omistajan panos.
"normaali koulutus".Jaa-a.Käsitteellistä eli mitä se onkin.
Ja miten tullisi edetä?Tarttisi jonkun pätevän ihmisen tsekata,jolla kokemusta tuontyyppisistä jutuista.
Kyllä oikeasti huonohermoisen kanssa pitkälti pärjää.itse sanoisin pääpointiksi mahdollisemman hyvän suhteen,eli koiran pitää luottaa omistajaan täydellisesti.Kun se puoli on kunnossa,nuppi kantaa jo pitkälle.
Kuormittamisessa pitäisi löytää kauhuntasapaino,mutta tuokin puoli yleensä hoituu tosi pitkälle ihan sillä,että luottamus ja suhde omistajaan on viimisen päälle
kondiksessa.
Ja kannattaisi selvittää,onko hormooneilla osuutta asiaan.Jos ei ole erikosemmin aggressiivinen,eikä epäilystä,että testoa on runsaasti,niin miettisin sterilisaatiota.Saattaisi ehkä tasaannuttaa,osaltaan.
13.07.2012 15:17
64 / 262