Rotikkani (7,5kk) on arkajalka kohdatessaan muita koiria.

vwsdde

Hei vaan!

Meidän narttu-pentu on hieno neiti, oppinut perusasiat hienosti ja nopeasti. Omaa myös hyvät hermot, eli jaksaa opetella. Hän on erittäin sosiaalinen koira mitä tulee toisiin ihmisiin. Ovikellon pirahdus on maailman iloisin asia! :) Kadulla silittelijöitä riittää, ja kertaakaan ei ole pelännyt ihmistä vaan pusuja jakelee.

Vaan sitten kun kohtaamme toisen koiran, häntä kyllä heiluu mutta arasti ja koipien välissä, korvat menee luimuun ja arkajalkaisuus tulee pintaan. Monesti samankokoisia, tai isompia, jopa pienempiäkin koiria pelkää. Utelias on tutustumaan, mutta pelottaa..

Koirapuistossa tykkää leikkiä muiden koirien kanssa, vaan sama homma kun astutaan portista sisään: Häntä koipien välissä alistuneena antaa muiden haistella ja pikkuhiljaa uskaltautuu muiden kanssa juoksemaan. Painimaan ryhtyy mutta AINA "häviää" eli alistuu toiselle koiralle, näyttää mahan. En tiedä onko tämä hyväksi jos aina on hierarkkiassa matalemmalla kuin muut?
Koiran kanssa kun kotona leikitään esim. vetopeliä, niin kyllä pentu silloin murisee ja ärisee niin kuin kuuluukin, mutta koirapuistossa ei ole koskaan ärissyt painin tiimellyksessä toisille koirille, tai muutenkaan. Onko normaalia?

Onko tämä ikä-asia? Tuleeko koiraan varmuutta muiden koirien tapaamisen suhteen myöhemmin, kenties vuoden iässä?

Kyllä koira on silti tarkkaavainen, kovasti katselee ympärilleen ja muuten rohkea, kerran jopa haukahteli puliukolle kun lähestyi meitä.

Kiitos vastaajille!

8

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tälviisiiii

On ehdottomasti ikäasia. Ja älä nyt vaan ota mitään murhetta siitä että koirasi niin alistuu. Ja ihmisistä voi kysyä että * onko hyväksi* aina alistua. Koira on eläin, ja se toimii sisäisten vaistojensa varassa. Se on nuori koira vielä, ja tietää ettei sillä ole mitään onnistumisen mahdollisuutta vanhempien koirien kanssa tavoitella valtaa vielä. Anna sen varttua ihan rauhassa, mitenkään sotkeutumatta siihen, koira itse tietää parhaiten milloin se on valmis mittamaan asemaansa toisten koirien kanssa. Anna sen nyt vain kehittyä ihan rauhassa. Ja pidä huolta siitä ettei joudu yhdenkään koiran hyökkäyksen kohteeksi, se tekee vahinkoa pennulle joskus lopuksi ikää.

• aapppee

Tätä minäkin epäilisin. Koira on muuten päästään täysin terve ja rohkea ihmistenkin kanssa, vaan muiden koirien kanssa ressukka pelkää ja jännittää.

• canis.familiaris

"Hän on erittäin sosiaalinen koira mitä tulee toisiin ihmisiin"...hyvä että on, mutta ole tarkka siitä, että ei koira, ei paikka vieraiden kautta omaa epävarmuuttaan, josta nyt hieman voisi käytös kieliä...Sitä vain ,että muutos 12kk-24kk voi olla (VOI) iso, kun ikää tulaa ja jos tulee epämiellyttävä kokemus tai epävarmuuden kynnyksen ylittävä kokemus...esim.."haukahteli puliukolle kun lähestyi meitä. "...puliukko tai ei, niin tuo on oikaistava, jos sitä esiintyy jatkossa.

"Koirapuistossa tykkää ..."...minä en antaisi muiden koirien alistaa, koska en ymmärrä mikä sen hyöty koiralle olisi, mutta ymmärrän mitä se voi koiralle myöhemmin merkitä, tai tilanteessa mikä muuttu nopeasti..tuo on aika herkkä ja suuntaa antava ikä rotikalle miten käytös muodostuu.. (seuraavat 6kk)

Loistava koira, kun asiat on tasapainossa kun ikää tulee, mutta aika rasittava ja työläs jos ei.

"Onko tämä ikä-asia? "...en ymmärrä miksi ikä tekisi epävarmaksi? Onnistuneet ja kannustavat kokemukset luo itseluottamusta ...ei alistuminen (noin yleisesti)

• aapppee

"hyvä että on, mutta ole tarkka siitä, että ei koira, ei paikka vieraiden kautta omaa epävarmuuttaan, josta nyt hieman voisi käytös kieliä..."

Olemme kasvattajan neuvosta tutustuttaneet koiran moneen eri ihmiseen ja tuntemattomatkin saavat silitellä, näin pääsääntöisesti. Eikös se ole normaalia koiran sosiaalista käyttäytymistä jos tykätään ihmisten rapsutuksista ja hellittelyistä? Isoa kuvaa katsellessani, en näe koiraani epävarmana itsestään, vaan veljien ja sisarien kohtaaminen vaan jännittää.. Olisiko se tosiaan mahdollista että vielä on niin nuori eikä tiedä oikein kuka on?

"minä en antaisi muiden koirien alistaa, koska en ymmärrä mikä sen hyöty koiralle olisi, mutta ymmärrän mitä se voi koiralle myöhemmin merkitä, tai tilanteessa mikä muuttu nopeasti..tuo on aika herkkä ja suuntaa antava ikä rotikalle miten käytös muodostuu.. (seuraavat 6kk)"

Jaa, minä kun olen käsittänyt tämän asian niin että koirien välienselvittelyyn ei pidä mennä väliin. Tottakai jos joku koira agressiivisena hyökkää kimppuun satuuttaakseen, niin menen mutta eikös tuo koirien paini ole aika normiasia jossa katsotaan juuri tuo järjestys, kuka on kuka ns.?

Lisäksi: Koirapuistossa jos joku koira härnää, puree korvaa jne., pentu nostaa karvat pystyyn ja painii takaisin, mutta ei missään nimessä ole vihainen. Mutta karvat pystyssä. Mistä tämä voisi kieliä?

"en ymmärrä miksi ikä tekisi epävarmaksi? Onnistuneet ja kannustavat kokemukset luo itseluottamusta ...ei alistuminen (noin yleisesti)"

Onhan koirat lähtökohtaisesti arempia nuorena kuin aikuisena. Niin kuin ihmisetkin. Lähinnä vaan mietin että missä iässä tuo rohkeus saapuu koiramme luokse? Tosiaan mikään muu kuin toiset koirat eivät pelota.

Puliukko tuli uhmaavasti kohti, näen tämän rodulle tyyypillisenä käytöksenä kun puolustaa emäntäänsä.. Eikö?

Kiitos paljon jo neuvoista, lisää otetaan vastaan!

• canis.familiaris
        aapppee kirjoitti:

"hyvä että on, mutta ole tarkka siitä, että ei koira, ei paikka vieraiden kautta omaa epävarmuuttaan, josta nyt hieman voisi käytös kieliä..."

Olemme kasvattajan neuvosta tutustuttaneet koiran moneen eri ihmiseen ja tuntemattomatkin saavat silitellä, näin pääsääntöisesti. Eikös se ole normaalia koiran sosiaalista käyttäytymistä jos tykätään ihmisten rapsutuksista ja hellittelyistä? Isoa kuvaa katsellessani, en näe koiraani epävarmana itsestään, vaan veljien ja sisarien kohtaaminen vaan jännittää.. Olisiko se tosiaan mahdollista että vielä on niin nuori eikä tiedä oikein kuka on?

"minä en antaisi muiden koirien alistaa, koska en ymmärrä mikä sen hyöty koiralle olisi, mutta ymmärrän mitä se voi koiralle myöhemmin merkitä, tai tilanteessa mikä muuttu nopeasti..tuo on aika herkkä ja suuntaa antava ikä rotikalle miten käytös muodostuu.. (seuraavat 6kk)"

Jaa, minä kun olen käsittänyt tämän asian niin että koirien välienselvittelyyn ei pidä mennä väliin. Tottakai jos joku koira agressiivisena hyökkää kimppuun satuuttaakseen, niin menen mutta eikös tuo koirien paini ole aika normiasia jossa katsotaan juuri tuo järjestys, kuka on kuka ns.?

Lisäksi: Koirapuistossa jos joku koira härnää, puree korvaa jne., pentu nostaa karvat pystyyn ja painii takaisin, mutta ei missään nimessä ole vihainen. Mutta karvat pystyssä. Mistä tämä voisi kieliä?

"en ymmärrä miksi ikä tekisi epävarmaksi? Onnistuneet ja kannustavat kokemukset luo itseluottamusta ...ei alistuminen (noin yleisesti)"

Onhan koirat lähtökohtaisesti arempia nuorena kuin aikuisena. Niin kuin ihmisetkin. Lähinnä vaan mietin että missä iässä tuo rohkeus saapuu koiramme luokse? Tosiaan mikään muu kuin toiset koirat eivät pelota.

Puliukko tuli uhmaavasti kohti, näen tämän rodulle tyyypillisenä käytöksenä kun puolustaa emäntäänsä.. Eikö?

Niin, mielikuva tulee siitä, minkälaisen kuvan saa luetusta, joten keskustelukin on yleisellä tasolla käytävää jupinaa.

"että vielä on niin nuori eikä tiedä oikein kuka on?"...vahva epäilys että tietää, mutta ei välttämättä missä on ja miksi.

"mutta eikös tuo koirien paini ole aika normiasia jossa katsotaan juuri tuo järjestys, kuka on kuka ns.? "...tätä ajattelua en ymmärrä, että miksi pitäisi -en edes silloin, jos kotona asuu useampi koira...mutta jokainen näkee asiat eri tavalla ja näkökulmasta. Tuo ajattelu voi kostautua, jo yhden epäonnistuneen tilanteen jälkeen...tai on ainakin entistä vaikeampi korjata. Liian sattuman varaista minulle.

"Mistä tämä voisi kieliä?"...epävarmuudesta ja/tai kokemuksesta/kokemattomuudesta...kaikki ei ole koirapuistokoiria.

"Onhan koirat lähtökohtaisesti arempia nuorena kuin aikuisena"..ei ole. Ei jos koira saa kerätä kasvattavaa kokemusta turvallisesti ja turvallisessa ympäristössä...itse luottamus tulee onnistumisien ja positiivisten kokemuksien kautta..

" näen tämän rodulle tyyypillisenä käytöksenä kun puolustaa emäntäänsä.. Eikö?"..rotuun katsomatta koira toimii, joka vaistopohjaisesti tai koulutus pohjaisesti..Koulustusvaiheessa, jota tuossa iässä on, määrää se miten mikäkin kokemus ohjataan meneväksi...Ja kohtahan ne vietitkin nousee pikkuhiljaa pinnalle ja niitä sitten tasataan/lasketaan tai nostetaan..käytön mukaan.

Rodunomaisuus, ei tarkoita muuta, kuin että mihin on taipuvainen...Se hyödynnetään sitten koulutuksessa käyttöttarkoitukseen...Koti tai harrastus käyttöön -kuka mitenkin.

• aapppee kirjoitti:

Komppaan cf:ää,monessa...

"Eikös se ole..." Kyllä.Tai sanotaan näin,että on ns.avoimuutta.Ja toiset on ihmisten suhteen perusluonteeltaan avoimempia,toiset taas vähemmän.Toki silti kannattaa seurata koiraa,ja huomioida koko ajan,miten suhtautuu ihmisiin,koska se saattaa muuttua (tai sitten ei,riippuen perusluonteesta) jonkun verrankin.Koska esim.puolustavilla ja vahtivilla roduilla nämä ominaisuudet tulee usein esiin vasta myöhemmin,ja saattaa joskus sekoittaa pakkaa.

Puliukko juttua en näe itse niinkään puolustuksena,vaan iän huomioiden lähinnä epävarmuutena.Puolustusviettiä kun tuossa iässä ei niinkään pahemmin ole.
        Ja jos/kun omani reagoisi noin,niin itse puuttuisin siihen.Ja lähinnä tyyliin,annas nyt olla.Eli tekemättä asiasta numeroa,mutta viestimällä koiralle,ettei ole tarpeen(ihan tulevaisuutta ajatellen).

Se sitten taas,miten reagoi lajitovereihin,on/voi olla ihan eri juttu,ja omansa.
        Ja käytös kertoo epävarmuudesta,aika selkeästi.Ja sen kanssa kannattaa olla tarkkana,ettei "saa"syytä kääntyä iän tullessa päinvastaiseksi,kompensoidakseen tuota.

"Jaa,minä kun olen..." Täysin eri mieltä.itse lähden siitä,että koirani ei saa yhtään selkeästi alistavaa tai edes dominoivaa käytöstä keltään.Ihan eri asia on leikkipaini,mutta ei siinäkään sa olla alistamista,vaan se on oltava kahden kauppa.

Koirapuistot ei saa minulta kannatusta.Turhaa veren kaivuuta nenästä.Eri asia on,jos se tapahtuu vaan tuttujen,varmasti hyvien koirien kanssa.
        Koirille riittää muutama hyvä koirakaveri aivan mainiosti.
        Itse antaisin leikkiä vaan muutaman oikeaoppisesti leikkivän koiran kanssa(tässä tapauksessa tärkeääkin),joiden kanssa näkisin,että koira on rento,eikä ylireagoi.
        Tuo miten käyttäytyy koirapuistossa on liioiteltua käytöstä,joka johtuu mielestäni epävarmuudesta ja paineesta.Joka taas ei ole hyväksi siksi,että se voi kostautua vanhempana,kun itseluottamusta tulee,saati jos tulee rotkuille tyypillistäkin "vähemmän rakastavaa" suhtautumista muihin koiriin(lähinnä omaan sukupuoleen).
        Karvojen nostelu voi olla monesta syystä.Ihan puhtaasta kiihtymyksestä,innostumisesta,puhtaaseen stressaavaan tilanteeseen liittyvää asti.
        Riippuen koirasta...

"Onhan koirat lähtökohtaisesti..." Noh,itse käännyn enemmän sen puoleen,että ei,vaan kertoo perusluonteesta.Varovaisempi voi toki olla,epäileväisempi,kun ei vielä ole kokemusta.Siis yleisesti ottaen.

• JepJep

Canis... arkana tätä sanon, mutta olisiko siksi ( se alistamisen kokemus ) että siinä samalla oppii koirien kielellä sitä keskinäistä kommunikaatiota. ...

*kumartelee kunnioittavasti gurun edessä*

=)

• canis.familiaris

"että siinä samalla oppii koirien kielellä sitä keskinäistä kommunikaatiota. ..."..älä arastele.

"se alistamisen kokemus..." ei se vain ole pelkkä kokemus, vaan luontainen ele, joka auttaa koiraa siinä tilanteessa, jossa on. Tilanteessa, jossa ei ole ihan vapaaehtoisesti...tilanne ei siis ole luonnollinen vaan keinotekoinen, johon koira ei voi oikein vaikuttaa... joten se "oppimisympäristö" on hieman outo.
      Ihmisiä taas koira oppii mielistelemään, jos se on tuottanut aijemmin tulosta.
      Alistuminen->koirat, ja mielisteleminen-> ihmiset =opittu tilannekäytös, josta se selviää näillä..(nuori koira)

Tunnen kyllä rotua jonkin verran ja moni on yllättynyt kun koira on täyttänyt 2-3v.
      kun kokemuksen kautta saatu itsevarmuus puhkeaa kukkaan...positiivinen tai ei.

Minusta koiran kokonaiskäytös on se pointti.

Käytän nyt aapeeen esimerkkiä.
      "Koiran kanssa kun kotona leikitään esim. vetopeliä"...itsevarma luotettavassa ympäristössä..(kokemus siitä -luottaa)..

"Koirapuistossa"..?

"haukahteli puliukolle kun lähestyi meitä"...tästä ei taas saa palkaantua, koska silloin saattaa osat muuttua nopeastikkin..Voi saaada vääränlaista itseluottamusta...

Minusta rotikka "kypsyy" henkisesti hieman viiveellä tai "rauhallisesti" ja on parhaimillaan kun ylittää 2-.3v. Siihen asti saa tehdä aika tarkkaa ja määrätietoista työtä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4184
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3607
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3329
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2860
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2329
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2318
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2052
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1646
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1517
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1506
    Aihe