Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Vartiohaukkuviin koiriin pätee ihan sama,kuin yleensä haukkuviin.
    Meillä on kaikki opetettu niin,että örinöistä kielletään ja hiljaisuudesta kehutaan/palkitaan.
    Ja tätä siis alusta jo treenataan,ei pelkästään odoteta,että ensin koira örisee ja sitten komennetaan.
    Tarvittaessa voi pyytää jotain vaikka avuksi harjoittelemaan.
    Eli treenauksessa ennakoidaan(tärkein opetuksessa).Kun koira on viittävailla sanomassa,niin huomio jollain käskysanalla pois.Kehutaan ja palkataan.Jos tulee lepsus,niin aina heti kielto ja palaute.
    Ja siitä lähdetään,että koiralle ei montaa kertaa pidä sanoa,jos ei usko,niin palaute tulee siitä heti.
    Itse sitten rauhallinen ja jämäkkä,eli ei tehdä asiasta numeroa.
    Kun koira kunnolla sisäistää,niin toimii myös yksinään.
    Toki vaatii sen,että koiralla on "johtajuus" kunnossa,että tietää,ettei sen ylipäätään tarvi öristä turhista.

Sitten toki perusasiat kuntoon eli liikunta ja aivotyötä riittävästi.Kun on liiat puhdit pois,niin ei sitten tarvi turhia hötkyillä kotonakaan.
  2. Menee jo rautalangasta vääntämiseksi,mutta menköön :D

"Minä puutun aina..." Asia selvä.Sanot vaan,ja jos ei toista kiinnosta,niin se siitä...

"Epäloogisuudella..." Etkö oikeasti ymmärrä?
    Ei pure kutsuttaessa ja jos yrittäisi,niin se vaan ohjataan oikeaan.Mitä epäloogista siinä on?ELI EI karjuta,tönitä,rangaista ym.kiusaamista,VAAN ohjataan oikeaan.Tämä on nyt ihan peruskauraa jo ollut vuodesta kuokka ja kirves...

JA YHÄ edelleen,näykkimiseen puututaan erikseen,kun koira on näykkinyt.Ei silloin,kun sille opetetaan esim.luoksetuloa.
    Jos koira vaikka yht,äkkiä alkaa pihalla näykkiä,niin esim.siinä.Eli siinä ei KOULUTETA sille mitään(muuta).
    Ihan niinkuin normaalistikkin tehdään.JOS minä taas kutsun pentua (luoksetuloa),niin silloin ei rangaista missään tilanteessa.Se olisi epäloogista ;)
    Ei tämä nyt voi olla niin vaikeaa ymmärtää :D Paitsi jos ei halua...

"Jos minä itse..." Noh antaa olla.Pointti on varmaan tullut selväksi...
    Sen verran vaan,että on eri asia,mitä hyväksyy ja mitä ei.En minäkään oleta,että mieheni käyttäisi punaisia vaatteita,jos/kun minä käytän.Minulla on mm.pinkkejä vaatteita,mutta en tosiaan oleta hänen käyttävän pinkkejä vaatteita.En ehkä kovin innostnutkaan olisi :D
    Mutta,on asioita,joissa pitää olla samoilla linjoilla.Silloin puhutaan vähän tärkeämmistä asioista,mm.moraalikysymyksistä.
    Kuten mm. kiusaaminen/härnääminen.Eli tuossa taas tullaan siihen,että takuulla vaadin samaa,kuin minä,että koiraa ei kiusata ja kohdellaan oikeudenmukaisesti.
    Toivottavasti jo ymmärrät ;)

"Mutta nyt..." Ei ole tähän mennessä purrut.Ehkä taidosta kiinni,mutta kyllä ne vaan palkkaan on käynyt suoraan ohjauksesta kiinni.
    Vahinkoa on joskus tullut,toki,eli pentua on innoissaan vahingossa napannut vaikka hieman ohi,käteen.Silloin vaan heti palkka tilalle.Eli ei toruta.Yleensä perään heti toinen luoksetulo,jossa sitten vaan itse skarpimpi,että hampaat osuu taas laakista palkkaan.
    Palkkahan heti sisäänajetaan(mitkä parhaiten iskee) pennulle,että se ehdollistuu koulutuksessa mahdollisemman hyvin ja nopeasti siihen ja pyrkii juuri sen saamaan.Toki laumaviettiäkin hyväksi käytetään.
  3. "Ei kai sille mitään voi..." Eli toisen sanoen,jos miehesi kannattaisi lapselle vitsan antamista jonkin ajatusmaailman mukaan,niin se olisi ok(ellet voisi sitä muuttaa)ilmeisesti myös,jos hän sen perustelee...

"Hyväksyn?" Se on hyväksymistä,jos sallit miehesi härnäävän/kiusaavan koiraa,etkä kiellä sitä.Samoin se on hyväksymistä,jos annat kentällä koiraa kohdella noin(kutsu-karjuminen-töniminen),etkä kiellä sitä.Ei tuolla mitään tekemistä ajatusmaaimoilla ole,et vaan halua viimekädessä kunnolla puuttua asiaan edes...

"mä en tiedä..." Ymmärsin väärin.Eli käsitin,että pidät niitä myös sisällä :D
    Noh,korjataan tämä kohta eli jätetään tuo pito ulos siis.Eli ei tarvi pitää ulkona(kaan).

Ei ole purreet haaruksiin.On opetettu heti,ettei ihmiseen käydä kiinni.
    Ja ei ole opetettu tuota TODELLAKAAN luoksetulon yhteydessä,VAAN erikseen tietenkin.MYÖS mieheni toiminut samoin,JOLTA en myöskään hyväksy epäloogista käytöstä tai koirankiusaamista.
    On myös kielletty näykkimästä ihmistä,ja ei ole luoksetulo/tokoilu siitä kärsinyt.Ja kuten sanoin,pääasiassa omat rotuni on olleet niitä,joiden kanssa virheitä ei paremmin kannata tehdä ja ovat haasteellisia koulutettavia...
    Ja EI ole luoksetulossa koskaan käytetty negatiivista palautetta tai kiusaamista.YHÄ edelleen,näykkimiseen puuttuminen harjoitellaan erikseen.

"Odottaisinko..." Se on ihan oma asiasi.Minä vaan toivoisin,että miehesi jättäisi koiran kiusaamisen ja tekisitte yhteiset pelisäännöt,jotka on loogiset.
    Minä en ole odottanut,enkä odota.Eikä ole tarvinnut käyttää toppauksia,eikä "pelätä",ettei koira pelitä tokossa.

"En ole perehtynyt..."Ei ole,ei.Mutta varmaan ymmärsit pointin ;)

"Minä tiedän..." Siksihän minua ihmetyttääkin,että hyväksyt miehesi käytöksen,joka menee jo kiusaamisen puolelle,eikä ole mitään tekemistä edes kouluttamisen kanssa.
    Myöskin hyväksyt sen koulutettaviltasi(jos haluavat).
    Niin ja mielestäsi Vilanderkin on ok,vaikka johtajuusoppi kaikilla muilla (oli mitä oli)ei olekkaan...
    Ristiriitaista,vai riippuuko asiat kuitenkin siitä mistä milloinkin roikkuu.Ainakin joidenkin kohdalla :D
  4. Ihan hyvä olisi,että kaikkeen pennutukseen liittyvään tutustuttaisiin ensin kunnolla...
    Lukemalla kirjoja ja käymällä kasvattajakurssin,niin saisi edes perusasiat haltuun ;)

Ihan peruasasia on,ettei narttujen juoksut tule kaikille samana päivänä,eikä tärppipäivät ole samoina päivinä.Jos meinaa alkaa kasvattamaan,niin ei olisi pahitteeksi ottaa jo ajoissa selvää,koska omalla koiralla on edes todennäköisesti tärpit...

"Voiko olla..." Voi olla mitä vaan.Kuten sanoin,välttämättä ei ole edes vielä tärppipäiviä.
    Toisaalta narttu voi olla niin epäkypsä vielä,ettei ylipäätään tajua mitään.Tosin tuossa iässä ei nyt ihan yleistä,mutta hyvin mahdollista.Eli jos ei onnistu,niin sitten jättää astutusjutut myöhempään,kun narttu kunnolla aikuistunut.Ja voi siinä välissä opiskella kunnolla näitä tärkeitä asioita :).

Sitten voi halutessa ottaa vaikka proget.Jos tärpeissäänkään oleva narttu ei anna astua lainkaan,niin kyseessä ei ole hyvä jalostuskoira,eikä pitäisi käyttää jalostukseen.
    Valitettavasti noita pakkoastutuksia tehdään.Mutta niinhän kaikkea muutakin moraalitonta jotkut tekevät,valitettavasti.Milloin minkäkin syyn varjolla.