Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Vartiohaukkuviin koiriin pätee ihan sama,kuin yleensä haukkuviin.
Meillä on kaikki opetettu niin,että örinöistä kielletään ja hiljaisuudesta kehutaan/palkitaan.
Ja tätä siis alusta jo treenataan,ei pelkästään odoteta,että ensin koira örisee ja sitten komennetaan.
Tarvittaessa voi pyytää jotain vaikka avuksi harjoittelemaan.
Eli treenauksessa ennakoidaan(tärkein opetuksessa).Kun koira on viittävailla sanomassa,niin huomio jollain käskysanalla pois.Kehutaan ja palkataan.Jos tulee lepsus,niin aina heti kielto ja palaute.
Ja siitä lähdetään,että koiralle ei montaa kertaa pidä sanoa,jos ei usko,niin palaute tulee siitä heti.
Itse sitten rauhallinen ja jämäkkä,eli ei tehdä asiasta numeroa.
Kun koira kunnolla sisäistää,niin toimii myös yksinään.
Toki vaatii sen,että koiralla on "johtajuus" kunnossa,että tietää,ettei sen ylipäätään tarvi öristä turhista.
Sitten toki perusasiat kuntoon eli liikunta ja aivotyötä riittävästi.Kun on liiat puhdit pois,niin ei sitten tarvi turhia hötkyillä kotonakaan.
06.06.2012 21:13
"Mutta eikös olisi kärsinyt..." Hyvinkin olisi voinut ja voikin,jos olisi karjuttu ja tönitty ym.negatiivista.
Mutta yhä edelleen :D,kun ei sitä rangaista luoksetulosta.Olen jo jokusen kertaa kertonut,miten toimitaan.Jos nyt ei millään mene perille,niin sen paremmin en osaa sitä ratakiskoakaan enää vääntää :D
"Meillä eilen..." Eli kutsu ja töniminen...Kuten jo sanoin,jokainen näemmä tyylillään...
"Mikäs muu on vaihtoehtona..." Niin...
Jokainen tuossakin tyylillään.Jos haluaa antaa sen koiran pureskella,niin kauan kuin se itse kekkaa,vaikka kuinka kauan,niin kait se on jokaisen oma asia...
"Kasvatusmetodeihini kun ei kuulu..."
Minun kasvatusmetodeihini koiriin nähden ei taas kuulu se,että niitä kohdellaan taloudessamme epäloogisesti tai kiusataan millään muotoa.
04.06.2012 17:29
Yrittää,tai on tapana tehdä,ihan sama toiminta.Lukee jo edellisissä vesteissä.
"Puret hammasta ja..." Ja yyyyhä edelleen :D,lukee jo edellisissä.
Eli en kärsi ohuissa housuissani,kun hampaat ei ohuihin housuihin mene.
"Mutta minua siis kiinnostaa...." Kun se touhuaa siellä jalkojen välissä,niin se ei touhu sen pimpsan kanssa.Tai säärien.Vaan lelun tai makupalan.Ja yhä edelleen,kädet on ,että jos lepsuksia hampailla tulee,niin kädet ottaa vastaan.
Eikä siis ole yhdelläkään luoksetulo kärsinyt teknisyydessä tai halukkuudessa,vaikkei ole saanutkaan haaruksia nakutella...
"Mietin vain sitä...." Nyt menee jo ratakiskon vääntämiseksi :D
No kun ei meillä ole koskaan sellaista harrastettu.Mieskään ei ole koskaan tarvinnut koiran tähden toppahousuja,eikä ole myöskään karjunut ja töninyt pentua,jos on luokse kutsunut.Ja m***tkin ihan ehjänä pysynyt,vaikka pennut on lattialla jalkojen välissäkin riekannut leluilla.
"Mm.moraalikysymyksistä..." Tähän ei voi muuta enää sanoa,kun kukin tavallaan,näemmä...
"Mä mietin tuota..." Tuokin löytyypi vastauksista.On purrut/vahingot ja mihin ;)
"edellinen koiranpentumme..." älä tosiaan ota isoa molossia.Ei muuten,mutta jos koirasi saa pureskella niinkauan kunnes itsestään lopettaa(ko?),niin puolivuotiaan kanssa et pärjää enää edes toppahousuilla.Saat hommata jo maalimiespuvun :D
"mm.autolla ajaminen pentu kyydissä..." Nyt täytyy lainata c.f:ää: "Olen sanaton."
04.06.2012 14:07
Riippuu mistä roikkuu...
Rodusta,lonkkien kliininen tilanne,sisarusnäytöstä,sukutaulusta(kuvaustuloksista siis siellä),muusta luuston tilanteesta ym.
Mutta toisen puolen on oltava ehdottomasti terve.
Jos täyttää nuot mainitsemani kaikinpuolin yhdistelmä muuten,niin voisin ottaa ja olen ottanutkin.
03.06.2012 13:29
Kiva juttu,että homma on jo lähtenyt pelittämään :)
"Kannattaako koiraa..." Ei minun mielestäni.Ei se koira siitä kärsi,jos muualla nukkuu.
Eipä sitten tule epäselvyyksiä,jos/kun yhdestä kiinni pidetään.
03.06.2012 13:22
Menee jo rautalangasta vääntämiseksi,mutta menköön :D
"Minä puutun aina..." Asia selvä.Sanot vaan,ja jos ei toista kiinnosta,niin se siitä...
"Epäloogisuudella..." Etkö oikeasti ymmärrä?
Ei pure kutsuttaessa ja jos yrittäisi,niin se vaan ohjataan oikeaan.Mitä epäloogista siinä on?ELI EI karjuta,tönitä,rangaista ym.kiusaamista,VAAN ohjataan oikeaan.Tämä on nyt ihan peruskauraa jo ollut vuodesta kuokka ja kirves...
JA YHÄ edelleen,näykkimiseen puututaan erikseen,kun koira on näykkinyt.Ei silloin,kun sille opetetaan esim.luoksetuloa.
Jos koira vaikka yht,äkkiä alkaa pihalla näykkiä,niin esim.siinä.Eli siinä ei KOULUTETA sille mitään(muuta).
Ihan niinkuin normaalistikkin tehdään.JOS minä taas kutsun pentua (luoksetuloa),niin silloin ei rangaista missään tilanteessa.Se olisi epäloogista ;)
Ei tämä nyt voi olla niin vaikeaa ymmärtää :D Paitsi jos ei halua...
"Jos minä itse..." Noh antaa olla.Pointti on varmaan tullut selväksi...
Sen verran vaan,että on eri asia,mitä hyväksyy ja mitä ei.En minäkään oleta,että mieheni käyttäisi punaisia vaatteita,jos/kun minä käytän.Minulla on mm.pinkkejä vaatteita,mutta en tosiaan oleta hänen käyttävän pinkkejä vaatteita.En ehkä kovin innostnutkaan olisi :D
Mutta,on asioita,joissa pitää olla samoilla linjoilla.Silloin puhutaan vähän tärkeämmistä asioista,mm.moraalikysymyksistä.
Kuten mm. kiusaaminen/härnääminen.Eli tuossa taas tullaan siihen,että takuulla vaadin samaa,kuin minä,että koiraa ei kiusata ja kohdellaan oikeudenmukaisesti.
Toivottavasti jo ymmärrät ;)
"Mutta nyt..." Ei ole tähän mennessä purrut.Ehkä taidosta kiinni,mutta kyllä ne vaan palkkaan on käynyt suoraan ohjauksesta kiinni.
Vahinkoa on joskus tullut,toki,eli pentua on innoissaan vahingossa napannut vaikka hieman ohi,käteen.Silloin vaan heti palkka tilalle.Eli ei toruta.Yleensä perään heti toinen luoksetulo,jossa sitten vaan itse skarpimpi,että hampaat osuu taas laakista palkkaan.
Palkkahan heti sisäänajetaan(mitkä parhaiten iskee) pennulle,että se ehdollistuu koulutuksessa mahdollisemman hyvin ja nopeasti siihen ja pyrkii juuri sen saamaan.Toki laumaviettiäkin hyväksi käytetään.
01.06.2012 16:20
"Ei kai sille mitään voi..." Eli toisen sanoen,jos miehesi kannattaisi lapselle vitsan antamista jonkin ajatusmaailman mukaan,niin se olisi ok(ellet voisi sitä muuttaa)ilmeisesti myös,jos hän sen perustelee...
"Hyväksyn?" Se on hyväksymistä,jos sallit miehesi härnäävän/kiusaavan koiraa,etkä kiellä sitä.Samoin se on hyväksymistä,jos annat kentällä koiraa kohdella noin(kutsu-karjuminen-töniminen),etkä kiellä sitä.Ei tuolla mitään tekemistä ajatusmaaimoilla ole,et vaan halua viimekädessä kunnolla puuttua asiaan edes...
"mä en tiedä..." Ymmärsin väärin.Eli käsitin,että pidät niitä myös sisällä :D
Noh,korjataan tämä kohta eli jätetään tuo pito ulos siis.Eli ei tarvi pitää ulkona(kaan).
Ei ole purreet haaruksiin.On opetettu heti,ettei ihmiseen käydä kiinni.
Ja ei ole opetettu tuota TODELLAKAAN luoksetulon yhteydessä,VAAN erikseen tietenkin.MYÖS mieheni toiminut samoin,JOLTA en myöskään hyväksy epäloogista käytöstä tai koirankiusaamista.
On myös kielletty näykkimästä ihmistä,ja ei ole luoksetulo/tokoilu siitä kärsinyt.Ja kuten sanoin,pääasiassa omat rotuni on olleet niitä,joiden kanssa virheitä ei paremmin kannata tehdä ja ovat haasteellisia koulutettavia...
Ja EI ole luoksetulossa koskaan käytetty negatiivista palautetta tai kiusaamista.YHÄ edelleen,näykkimiseen puuttuminen harjoitellaan erikseen.
"Odottaisinko..." Se on ihan oma asiasi.Minä vaan toivoisin,että miehesi jättäisi koiran kiusaamisen ja tekisitte yhteiset pelisäännöt,jotka on loogiset.
Minä en ole odottanut,enkä odota.Eikä ole tarvinnut käyttää toppauksia,eikä "pelätä",ettei koira pelitä tokossa.
"En ole perehtynyt..."Ei ole,ei.Mutta varmaan ymmärsit pointin ;)
"Minä tiedän..." Siksihän minua ihmetyttääkin,että hyväksyt miehesi käytöksen,joka menee jo kiusaamisen puolelle,eikä ole mitään tekemistä edes kouluttamisen kanssa.
Myöskin hyväksyt sen koulutettaviltasi(jos haluavat).
Niin ja mielestäsi Vilanderkin on ok,vaikka johtajuusoppi kaikilla muilla (oli mitä oli)ei olekkaan...
Ristiriitaista,vai riippuuko asiat kuitenkin siitä mistä milloinkin roikkuu.Ainakin joidenkin kohdalla :D
01.06.2012 14:38
"Siis myös vaikka silloin..." "Kuulemma".Ei kaikkea "kuulemma"-juttuja tarvi hyväksyä.
Kyllä minäkin olen kaikennäköistä "kuulemma-juttua"kuullut,mutta ei ne sen hyväksyttävämmäksi minulle tule,riippuen siitä,ketä sitä "kuulemma" mieltä on ;)
Siinä yksi pointti.
"Minusta siinä on se pointti,että ..."Ja sinä hyväksyt siis sen(öh,joiltakin...),että koiralle annetaan negatiivinen palaute,vaikka se tekee juuri kuten pitääkin o_O
Hyväksyttyä kiusaamista opetuksen varjolla,häh.Kyllä kauas pistelee nyt positiivisen kouluttamisen ja vahvistamisen ideologiasta...
"Minulle on tässäkin keskustelussa..." Jaa.En ota kantaa,mitä tarkalleen muut on sanoneet.Omista vaan.Ja minun pointti yhä on,että ei tarvi toppahousuissa sisällä kulkea.Koiran voi opettaa jo pienestä olematta käymään kiinni ihmiseen,eikä tokossa kilpailu siitä kärsi...
"Kentällä ollessani..."Niin monenlaisia mielipiteitähän löytyy...Jokusia oletkin jo kirjoittanut omalta kentältäsi...
Pakko vielä vielä sanoa,että niin kauan kun hyväksyt epäloogista käytöstä/kiusaamista kotonasi,niin älä koskaan ota tyypillistä molossikoiraa ainakaan,edes vahingossa.Kaikille ei tuollainen kohtelu "sovi".Tosin vaikka tuntuisi "sopivankin" jollekkin,tai pikemmin kestävän,niin itse en yhä edelleen sitä hyväksy.Keltään...
Ja eikä taida kuulua siihen positiiviseen vahvistamiseenkaan...
31.05.2012 17:51
"Sallisinko..." No on teillä lööperiä touhua,jos mitään ei voi koulutettaville sanoa...
Ensinnä,tuo käytös ei ole edes kouluttamista,kuten jo yllä kerroin.Se on koiran härnäämistä ja kiusaamista.Siksi kysyinkin,mitä tuolla tavalla on tarkoitus opettaa,kun en siitä mitään koulutusta saa.Vastausta en saanut...
"Mutta en voi..." Yhä edelleen melkoista touhua,jos et voi puuttua.Vai oletko yhä siis sitä mieltä,että miehesi tekeminen on koulutusta?Jos on mielestäsi sitä,niin mitä siinä koulutetaan koiralle?Mikä on pointti?Koulutuksessahan on aina pointti...
"...joilla on erilaisia näkökulmia.." No niinpä tuntuu olevan...
Itse en ole ikinä rangaissut koiraa luoksetulosta,enkä ole millään kentällä huomannut kenenkään muunkaan kouluttajan.
Minun ryhmässäni ei myöskään kukaan kiusaa koiraansa,minkään varjolla.Varmasti puutun,ja jos siitä syystä minut heivattaisiin,niin siitä vaan.
Ei millään pahalla,mutta kirjoituksesi sotii nyt itseä vastaan.Minusta sinulla oli ihan oma linja ja aatemaailma ennen,josta pidit kiinni,mikä on ihan ok.On se millaista tahansa(enkä nyt edes ihan huonoksi mielestäni kumminkaan sanoisi :D ),mutta nyt menee aika epäloogiseksi.
Joko et ymmärrä,mistä kirjoitan(saa tarkistaa,jos näin),tai et halua ymmärtää,tai sitten vaan yksinkertaisesti asiat riippuu siitä,KUKA ne tekee,onko ne hyväksyttäviä tai ei,jolloin selittelet niitä hyväksyttäviksi,tai ainakin suljet silmäsi...
30.05.2012 20:29
Meillä on tuossa suht lähellä yksi perhe tehnyt pihalleen pienen agiradan.Itseasiassa aika monipuolinen.
Tekisi mieli mennä kysymään,jos saisi kokeilla.Mutten taida,jos toi mörssäri päättäisi mennäkkin läpi :D,niin joutuisi ostamaan uuden tilalle.
Ei muuten,mutta kun aikoinaan tuota tullut tehtyä,myös ison kanssa,niin kaikki on mahdollista :D
30.05.2012 19:57
Ihan hyvä olisi,että kaikkeen pennutukseen liittyvään tutustuttaisiin ensin kunnolla...
Lukemalla kirjoja ja käymällä kasvattajakurssin,niin saisi edes perusasiat haltuun ;)
Ihan peruasasia on,ettei narttujen juoksut tule kaikille samana päivänä,eikä tärppipäivät ole samoina päivinä.Jos meinaa alkaa kasvattamaan,niin ei olisi pahitteeksi ottaa jo ajoissa selvää,koska omalla koiralla on edes todennäköisesti tärpit...
"Voiko olla..." Voi olla mitä vaan.Kuten sanoin,välttämättä ei ole edes vielä tärppipäiviä.
Toisaalta narttu voi olla niin epäkypsä vielä,ettei ylipäätään tajua mitään.Tosin tuossa iässä ei nyt ihan yleistä,mutta hyvin mahdollista.Eli jos ei onnistu,niin sitten jättää astutusjutut myöhempään,kun narttu kunnolla aikuistunut.Ja voi siinä välissä opiskella kunnolla näitä tärkeitä asioita :).
Sitten voi halutessa ottaa vaikka proget.Jos tärpeissäänkään oleva narttu ei anna astua lainkaan,niin kyseessä ei ole hyvä jalostuskoira,eikä pitäisi käyttää jalostukseen.
Valitettavasti noita pakkoastutuksia tehdään.Mutta niinhän kaikkea muutakin moraalitonta jotkut tekevät,valitettavasti.Milloin minkäkin syyn varjolla.
30.05.2012 19:51
Kyllä minä ymmärsin,että tarkoitti c.f:ää.
Eihän se voinut edes minua tarkoittaa.Kuten jo c.f sanoi,niin minähän olen kuin työnantajan unelma nykyään,vähän vuosia,mutta paaaaljon kokemusta :D
"rinsessa" ,voi heh :=O.Koulussakin aina esitin näytelmässä pikemmin rinssiä.Ei tainnut luonne oikein taipua rinsessaksi :DDD
29.05.2012 19:18
Ylipäätään minulle on aivan sama,mikä on yleinen tai missä määrin jotain tehdään.Tai vaikka olisi yleisesti hyväksyttykin.
JOS itse olen sitä mieltä,että se on väärin.Ja koiran kiusaaminen on väärin.Ja meillä se on ollut ihan selvä asia aina.Mitään tekemistä kun ei ole kouluttamisella ja koiran härnäämisellä keskenään.
Minun mielestäni tuossa ei ole edes mitään kouluttamista.Vai mitä tuossa koulutetaan?
Luoksetuloa vai mitä?En todellakaan ymmärrä.Jos opetetaan luoksetuloa,niin ei tuo ole edes pakotteen kanssa opettamista,vaan pelkästään epäloogista toimintaa ja siinä menee jo kiusaamisen puolelle.
Siis ensin kutsutaan koiraa ja kun se tulee eli tottelee niinkuin pitää,niin sitten sitä rangaistaan siitä o_O
Olet koulutusohjaaja,olet sanonut.Jos luoksetuloharjoituksessa ryhmässäsi joku tekee/haluaa tehdä niin,että kutsuu ensin koiraa ja sitten karjuu sille,ja työntääkin sitten pois,niin sallitko/sallisitko sen?
Ja ylipäätään,itse olen sitä mieltä,että jos/kun käytetään negatiivisen palautetta tai pakotetta,SE kuuluu tehdä loogisesti ja oikeassa kohtaan vähintäänkin.
29.05.2012 18:59
Onneksi poika on kuntoutunut sentään noinkin hyvin ja pärjää.
Mutta kurjia juttuja tuollaiset on ja noinkin nuorella.
Mutta eipä tässä elämässä koskaan tiedä,mitä huominen tuo.
29.05.2012 18:22
Sataako isoisoäidillä o_O
Täällä on rutikuivaa,tänään tuli kymmenen vesipisaraa ainoastaan ja nyt ei enää tietoakaan sateesta.Vesitynnyrit ihan tyhjät,että täytyy alkaa vettä nostamaan kaivosta.Saa urakalla kastella,kun niin kuivaa ollut pitkään,että kasvit kupsahtaa muuten.
28.05.2012 18:52
Kävi tuo molemmatkin mielessä.Mutta vähän tila kymysys kuitenkin.Vaikkei tuo nyt ihan pieni saunakoppi ole,niin kaksi kiuasta olisi pienentänyt.Tosin nykyisin taitaa olla näppärämmän kokoisia kaikki.
Aika hyvä sauna tuo kumminkin on,sähköisenäkin.Tuuletus ja ilmankierto kun on hyvä,ja nyt on tuollainen kiuas,iso kivipinta(en nyt muista nimeä),mistä tulee jotenkin pehmeämmät ja kosteammat löylytkin.
28.05.2012 18:49
"Kuitenkaan,jos joku toimii niin..." Hieman erikoinen asenne.Kyllä minä puuttuisin.En hyväksy minkäänlaista kiusaamista.Oli sitten millaiset ajatusmaailmat tahansa.Kiusaamista ei voi millään puolustella...
En nyt vaan millään ymmärrä,miten voi tuomita jokin toimintatapa,siis toimintatapa itsessään, yleisesti ottaen,vaikka ei tiedä miten kaikki sitä edes toteuttaa tai sen käsittää.
Silti hyväksyy ihan näkemänsä tekemisen eli koiran kiusaamisen,omassa perheessäkin...
Hyväksymistä se on,jos antaa sen tapahtua.
Eläinrakkauteen ei kuulu eläimen kiusaaminen fyysisesti tai henkisesti,eikä sen hyväksyminen.
28.05.2012 18:39
No viidakon kingi tietenkin :D
ps.Tuo olisi kyllä aika makee,jos olisi sekä sähkö että puusauna.
Kyllä puusauna aina sähköisen voittaa.
Meillä aikoinaan kun pesutilat tehtiin,niin ukko olisi halunnut puukiukaan.Olisin toisaalta minäkin,mutta helppous voitti.
28.05.2012 17:49
Ai että farkutkaan ei ole jenkkien aikaansaannosta.Pelkkää huijausta.
Noh pentele,eipä sitten niille paljon jäänyt...
Viime mainittu sentäs pelasti,ettei siis ihan alta lipan kokonaan nuot jenkit sentäs ole menneet...
27.05.2012 15:51
No toisen epäily tai arvaus osui aika nappiin :D
Eli minun merkkini syö teitä muita jo aamupalakseen... :-9
27.05.2012 15:46
68 / 262