Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Tuttu juttu...

Oli tilanne erään "terroristin" kanssa aikanaan,ettei lattialla pyörinyt kuin solmuun väännettyjä ukon vanhoja pitkiä kalsareita,t-paitoja ym.vanhoja lumppuja...
    Mutta noit on kestäviä.
    Yksi mikä on myös kestävä,niin nännikumit.Siis elukoitten.Ainakin lemmikkipalstalla joku niitä aika ajoin myy ihan pilkkahintaan ;)
    Noit pahvijutut on ihan hyviä myös,mutta muovijuttuja varoisin.Riippuu miten niitä revittää,voi jäädä vaikka kieli pahasti väliin.Myös jos sattuu nielasemaan,niin eivät ihan vaarattomia ole.

ps.Pukeli,ei sitä pikkukaveria nyt siitä saa mennä tukistelemaan,kun omissa leluissaan pysyy ;). Sitä varten ne lelut on,että niillä touhutaan ja niihin puretaan pureminen ym...Se sitten jos ei kestä,niin ei kestä.
  2. "mitä tarkoitat..." Ihan sitä.Eli ihan sama,kun on koiria,jotka näyttää hyvinkin positiivisesti kiinnostuneelta toisesta koirasta ja sitten kuitenkin ovatkin jotain muuta...Se into voi hyvinkin muistuttaa ihan positiivista,eikä aina huomaa ihan pienistä merkeistä,ettei olekkaan sitä.

"Missä kohtaa..." Ei välttämättä itse tilanteessa,eli käytöksessäsi.Tosin lukeman perusteella.
    Mutta omasta mielestäni väärin siinä,että koira saa mennä/laitetaan tilanteisiin,jota se ei hanskaa(ja josta koituu todennäköisesti stressiä).Oli syy mikä tahansa.
    Eli kuten jo olen sanonut,ihan kuin varautuneittenkin koirien tai ihmisistä ylipäätään pitämättömien ym.niin yksinkertaisesti koiraa ei noihin tilanteisiin turhaan päästetä tai laiteta.Eli kontaktit pidetään vaan niitten kanssa,kun koira varmasti sietää ja pakolliset kontaktit tarvittaessa,eli lekurit ym.opetetaan handlaamaan.
    Ja se taas käy ihan käskyn alla,johon koiralle on opetettu malli.Ja kun luotto omistajaan on kunnossa,käytösmalli on jo takaraivossa,niin ne tilanteet menee jo ihan omalla painollaan.
    Muuten siis vaan koira opetetaan sietämään ihmiset (siis ylipäätään),jossa taas tullaan samaan eli koira hyvin hanskassa ("johtajuus",luotto ym.ihan aukottomaksi) ja kunnolla opetettu käytösmalli.Siis opetettu,itsestään se ei tule.

Minulla on ollut aikoinaan varautunut koira,joka ei ylipäätään pitänyt kuin muutamasta tutusta lemppari-ihmisestään.Kyseessä myös puolustava rotu.
    Mitään ongelmaa ei ollut,noit mainitsemani oli kunnossa ja niillä mentiin.Ko.koiran kanssa käytiin vielä koepuolella,jossa koiran piti olla käsiteltävissä ja lekurissa se oli niiden unelma,kun olisi saanut laittaa vaikka solmuun,kunhan mami oli paikalla...

Voihan tuon leikkuuttaa,jos huvittaa,mutta kuten sanoin,urokset on uroksia,juuri niin paljon,kun niille tilaa siihen annetaan...

Käärmeestä tuskin ihmeempää,mutta jos siinä näössä epäilet vikaa,niin se kantsii tsekata.
    Jos selkeetä huononemista siellä,siis ylipäätään koirilla,niin voi ,riippuen koirasta ja perusluonteesta,aiheuttaa muutoksia käyttäytymiseen.

Muutta teet niin tai näin,niin hommia saa tehdä,joten lykkyä pyttyyn.
  3. Niinkuin taisin jo mainita,että itse en ole minkään "halolla päähän " juttujen kannattaja...
    Kuten sanoin,jos sille tielle lähdetään,niin harvemmin sitä kunnolla klaarataan...
    Jos vähänkään väärin menee,niin koira saa nimenomaan epävarmuudelleen "varmuuden",jolloin käytös entisestään vahvistuu.Tai täpäkämpi tapaus ottaa homman ihan haasteeksi.Mutta kukin tyylillään.

Noissa ,kuin niin monessa muussakin,niin simppelisti opetettaisiin mitä halutaan,palkataan ja vahvistetaan ja vaaditaan.Väärissä kohtiin yksilölle sopiva palaute.Mutta pääpaino nimenomaan oikean tavan opettamisella.
    Jos ei onnistu ominavuin,miksei muutenkin,niin voisipa taasen käyttää jotain pätevää ihmistä,mikä samalla tsekkaisi myös sen "johtajuuden".Itseasiassa,jos olisi ihan kunnossa,niin pelkillä kielloilla jo mentäisiin pitkälle ja pienellä opastuksella oikeaan homma olisi hallussa...
    Ja kuten mainitsin,ei koiran tarvi kaikkien kanssa seurustella.Ainoastaan sietää,ja se on nimenomaan sitä,että koiraa ei turhia "häiritä",ja koira opetetaan hallisemaan itsensä ja oikeaan käytökseen ihmisten läheisyydessä.Jos on varautunut koira,tai ylipäätään sellainen,ettei pohjimmiltaan ihmisistä välitä,niin pelkästään se,että jos on tahkottu vaan koiraa kestämään seurustelut,niin on kierrettä ja stressiä todennäköisesti lisännyt.Se,että koira itse haluaa ensin mennä,ei suinkaan aina tarkoita sitä,että koira kontaktinottoa positiivisesti viimekädessä haluaisi...
    Ylipäätään varautuneitten koirien kanssa noin toimitaan,jota kirjoitin.

Niin ja uroskoiristakin sen verran (ihan kokemusta sekatalouksistakin),että uroskoirat on viimekädessä juuri niinpaljon sekaisin,kun niille antaa tilaa sille,ja sitä enemmän helpommin,jos ei sille toiminnalle anna muuta tietä purkautua...

Toiminnasta sen verran,että voi olla paimennusviettiä,mutta käy saalisviettiinkin.Mutta kummassakin tapauksessa sama juttu,oikeaan käytökseen ohjaaminen,tarvittaessa kiellot peliin, ja muuta toimintaa peliin ylipäätään,johon saa purata energiansa.

Ja sitten siitä katsekontaktista.
    Kaksi eri asiaa katsekontaktin hakeminen tai se,pystyykö koira katsomaan omistajaansa,tarvittaessa intessiivisestikkin.Itse olen harrastanut myös rotuja,jotka ei suinkaan itse hae automaattisesti katsekontaktia,kuten esim.monet paimenrodut.Ja vielä on rotuja,mitä ei pahemmin kannattaisi vieraitten kokeilla edes turhia varsinaisesti tuijotella...
    Mutta kyse ei olekkaan nyt siitä,vaan pystyykö koira katsomaan silmiin kunnolla ;)
    Siitä on kyse.Ja sekin on kaksi ERI asiaa,kun on kyseessä vieraat ihmiset tai omistaja.
    Kun suhde on kunnossa,koira siihen pystyy.Korkeintaan jos nyt menee ihan epäluonnolliseksi pitkäksi intessiiviseksi tuijotteluksi,niin koira lähinnä vaivaantuu,saattaa mennä rennosti pois tai tulla omistajalta "kysymään",mikäs nyt on meneillään.
    Ja siis vielä kerran,kaksi eri asiaa suhtautuminen vieraitten katseisiin/tuijotteluun,kun oman ihmisensä.