Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Niin tuosta liikkumisesta vielä.Minä en koskaan laita koiraa taakse,eli olla näkemättä sen reaktioita.Myös jos kyseessä on iso vahva koira,ja se sieltä päättää lähteä ryminällä,niin voi käydä köpelösti.Kun ei ole pystynyt ennakoimaan,ja myöskin pelkkä käden ja hihnan "asento" antaa koiralle mahdollisuuden isompaan voimaan lähtiessä.Ylipäätään itse pyrin siihen,että ohituksissa mennään ihan normisti,mahdollisimman vähän merkataan siitä koiralle mitenkään ihmeellistä.Tietty tilanteet täytyy huomioida,ja tarvittaessa toimia sen mukaan.
  2. Johtajista en niin tiedä,mutta miten itse toimin...
    Tosin täytyy sanoa,että minulla ei koirat tee noin,koska ne pennusta ohjeistetaan,miten toimitaan.

1.Jos koirani tekisi noin,niin katsoisin peiliin.Miksi sen olen noin saanut toimimaan.
    Opetetaan,ettei sohvalle mennä.Siis opetetaan.Ennakoinnilla,kielto,palkka.
    Jos koira on jo sohvalla,niin käskystä alas.Käskyhän toki koiralle opetetaan...Riippuen yksilöstä,niin käskyn jälkeen voi kiittää.
    Ja ei,missään nimessä en menisi tarjoamaan nyrkkiä tai härkkimään koiraa.Ei kiinnosta,ja omat nyrkit on sen verran itselle tärkeät,että en viitsi niiden kanssa kokeilla,kelpaako ne puruluuksi isolle koiralle.Niinkin kun voi käydä...
    Meillä koirat ei mene mööpeleille.Opetetaan siis pennusta.

2.Pitää taas katsoa peiliin.Miksi koira noin tekee;ja sitten työstää syytä.
    Suhde tarvittaessa koiraan kuntoon ja hihnassa kävelyn halutun opettelu.Ihan vaikka alkeista lähtien.Ei koiralla ole silloin mitään tarvetta tehdä toisin.
    Meillä ei pysähdytä seinään.Ei isot,eikä pienet.Alusta asti on siis opetettu miten kuljetaan.Ei tarvi nykiä,eikä repiä.Jos joskus joku vähän jumittaa johonkin hajuun,niin sitten vaan sanotaan,että mennään.Ja ihan on sama mitkä vermeet on päällä.Itse käytän pääasiassa koissuilla ihan nahkapantaa ja hihnaa.

3.Ihan kuin kaikessa muussakin.Katse peiliin.Mitä on tullut tehtyä väärin.
    Eli tarvittaessa palataan ihan siihen alkeisopetukseen,ihan A:sta asti.
    Meille se on,että opetetaan olemaan vetämättä hihnassa,kävelemään toivotulla tavalla.Ohituksissa otetaan kontakti,(joka tietty kunnolla heti opetetaan),palkataan ja tarvittaessa vähän myös vaaditaan.Kun hommat on päässä,niin kontakti liu´utetaan pois.Mutta kun se on kunnolla sisäänajettu,niin tarvittaessa sitä voi sieltä esiin pyytää.
    Ja taas kerran,se suhde.Mitä paremmaksi suhde on rakennettu,sen mieluummin koira toimii...
    Mitä minä teen,kun huomaan toisen koiran.Riippuu tapauksesta.Joko en tee yhtään mitään tai sitten rennosti tarkkailen sitä.Kun on kyseessä itsellä vielä raakilekoira,niin toki myös tarkkailen sen reaktioita,että opin sen käyttäytymistä ja tarvittaessa puutun siihen,eli lähinnä vahvista opeteltua.
    Kiellotkaan ei ole poissuljettuja.Mutta niitä käytän vain pakon edessä eli kaikessa pyrin siihen,että koira toimii halukkaasti siksi,että se haluaa niin toimia.
    Jos jollain koirista karvat nousee (harvemmin tapahtunut) tai häntä,niin riippuu koirasta,annanko vaan olla,vai lähdenkö pyrkimään sitä sammuttamaan.

Meillä kaikki lähtee samoista eväistä.Oli kyseessä isot tai pienet.Suhde hyväksi,positiivinen asenne ja määrätietoinen toiminta.Ja se tärkein,KAIKKI opetetaan,mitä halutaan.Ei odoteta,että koira oppii mitään itsestään tai oppii ensin tekemään virheitä,jota sitten täytyy korjailla.
  3. Miten ne muut temput on höpöjä?Aloittajallahan kyse oli siitä,että koira saa tekemistä ja virikkeitä sisällä oloon.Ja sitähän nuot aktivointi,ja mitkä tahansa" pelletemput" nimenomaan on.Ihan samalla lailla kuin joku paketin repiminenkin,tai vessapaperirullien ym.

Tuota kalkkunaleike seinään en ihan ymmäränyt :D Siis mäiskähtään seinään :D
    Tuossa kyllä voi pikkuisen olla se vaara,että kun jokin on seinässä,niin voipi osua se seinäkin vahingossa tassuun tai hampaisiin...