ankdam

ankdam profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

[email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Liittynyt 18v sitten
184 aloitusta · 18435 kommenttia
.. ilmeisesti koska se oli helpompaa ja hyödyllisempää. Enkä ihmettelisi vaikka nykypäivänkin maahanmuuttajista monet valitsisivat uuden kotimaansa pääkieleksi ruotsin.

Itse asiassa eilen viimeksi TV1:n ohjelmassa kerrottiin eräästä nuoresta, erinomaisen viehättävästä somalinaisesta joka oli tullut lapsena Suomeen ja oli nyt valmistumassa kätilöksi.
Hänen ensimmäinen "kotimainen" kielensä täällä Suomessa oli ruotsi mutta hän puhui myös erittäin sujuvaa ja lähes virheetöntä suomea.
Jopa somalitkin siis oppivat ruotsia, mutta ....
Heikki Tala: "Jos suomenruotsalaiset ovat terveempiä ja elävät pitempään kuin suomalaiset, niin he aiheuttavat hyvin suuret eläkekustannukset. Paljon suuremmat kuin suomalaiset, jotka kuolevat nuorempina."

"Parhaillaan meneillään olevassa kunta- ja palvelurakenneuudistuksessakin tulisi muistaa, että kuntien tehtävä ei ole vain palveluiden tuottaminen – niin tärkeää kuin se onkin. Kuntien tehtävänä on luoda edellytyksiä myös yhteisöllisyydelle ja kansalaistoiminnalle. Siksi ei ole aivan samantekevää, minkälaisia kuntia meillä tulevaisuudessa on. Elävä ja toimiva kansalaisyhteiskunta tuottaa suoranaista säästöä sosiaali- ja terveydenhuollon menoihin. Se näkyy myös konkreettisina euroina sosiaaliturvan ja terveydenhuollon rahoituksessa – kuten tutkija Markku T. Hyyppä (2002) on osoittanut. Otan häneltä konkreettistakin konkreettisemman esimerkin. Kun ruotsinkielisen rannikkoseudun suomenkielisistä miehistä ensimmäinen desiili eli ensimmäinen kymmenesosa siirtyy eläkkeelle ennen 36. ikävuottaan ja saman alueen ruotsinkielisistä siirtyy työkyvyttömyyseläkkeelle ensimmäinen kymmenesosa vasta ennen 48. ikävuottaan, kyseessä on todella merkittävä ero.

Hyypän mukaan ruotsinkielisten yhteisöllisyydestä ja luottamuksesta nouseva parempi terveys tuottaa miljardien eurojen säästöt vuosittain. Ehkä olisi parempi ilmaista se toisin: sosiaalisen pääoman vähäisyys rannikon suomenkielisen väestön parissa tuottaa miljardien eurojen lisäkulut niin sosiaali- kuin terveydenhuollossakin. "

http://www4.diak.fi/wordpress2/wordpress/?p=14
"Eikö saame ole myös kansalliskieli?"
- Ei ole, saame on vähemmistökieli jonka oikeuksista säädetään erillisessä laissa.

"Puolueita tulee ja menee hallituksissa mutta pienen pieni ruotsalainen puolue pysyy hallituksessa vuosikymmeniä."
- Eikö olekin ihmeellistä! Ilmeisesti RKP:n mukana olo koetaan tärkeänä tai jotenkin muuten merkityksellisenä, kuten sanoin niin RKP ei valitse sinne itseään.

"Tai siis kysymys pitäisi kuulua kerro ne alueet missä et saa töitä ilman ruotsinkielen taitoa? "
- Toki on olemassa töitä joissa ei vaadita ruotsin kielen taitoa mutta mitä vaativampiin tehtäviin mennään niin sitä enemmän sitä vaaditaan. Ruotsi on Suomen toiseksi puhutuin kieli. Voit itse tarkistaa tarkistaa MOL'in sivustolta. Valtaosa työpaikoista sijaitsee ruuhkasuomessa joka on pääosin Svenskfinlandia.

"Kummalista ettei RKP:n äänimäärät heittele kovinkaan paljoa:)
- mitä kummallista siinä on?? Puolueella on uskollinen äänestäjäkunta.

"RKP:n hallinnoimien säätiöiden rahavirrat ei kestä päivänvaloa. "
- Kyllä kestää, ne edustavat vanhaa rahaa eikä niihin virtaa verorahoja. Maassa on valtava määrä rikkaita säätiöitä jotka vain tuottavat rahaa ja sitten jakavat sitä yleishyödyllsiin tarkoituksiin ja tukevat erilaista toimintaa. Yksikään lukuisista rikkaista suomenruotslaaisten hallinnoimista säätiöistä ei saa RAY:n tai mitään muutkaan valtion tukea koska niillä ei ole sellaista toimintaa johon avustuksia voisi hakea ne jakavat sen sijaan itse rahaa!

"Paljonkohan säätiöt saavat avustusta nuuska firmoilta nuuskan lobbauksesta?"
- Sinä et oikeesti tajua hölkäsen pöläystä säätiöistä, säätiöjärjestelmästä ja jättiomaisuuksista niitten takana!
...omilla rahoillaan.
...paitsi että minun Suomeni on pääosin kaksikielinen. Vastauksen toki tiesitkin joten en ymmärrä tarvettasi jankuttaa asiasta.
Kaksikielisyys Suomesta puhuttaessa ei suinkaan tarkoita että koko kansa olisi kaksikielistä vaan se tarkoittaa sitä että maa toimii virallisesti kahdella kielellä.
Jotenkin tuntuu siltä että sinä kipuilet huomattavasti pahemmin kuin minä. Minä elän tyytyväisenä suuressa harmoniassa kaksikielisessä maailmassani.
Live well and prosper!