Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

101

Kommenttia

418

  1. Jos nimimerkki pyh! edellä kirjoittaa minulle, olen oikein utelias lukemaan tarkemmat perustelut hänen väitteelleen.

    Minä luovuin kirkkokunnasta, joka ei silloin sietänyt puhdasta evankeliumia. Pyh! ei taitane tietää niistä ajoista ja olosuhteista riittävästi.

    Cliffordin mielipiteisiin tutustuin vasta yli 25 vuotta sen jälkeen, kun "nostin kytkintä".
  2. Kai_A vastasi tyylikkäästi niinkuin aina ennenkin. Kiitos vastauksesta!

    Kertomus Daavidin eka vierailusta Gatissa on vaivannut mieltäni jo murrosikäisenä Raamattua lukiessani. Se mielisairaaksi heittäytyminen ei mielestäni oikein sopinut Daavidin tyyliin.

    Mutta jos ajatellaan vaikka näin:

    Jos Gatiin mennessään Daavid ei osannut puhua filistealaisten kanssa niin, että olisi tullut ymmärretyksi (joka seikka ehkä tuli hänelle yllätyksenä?),

    ei hänelle jäänyt muuta mahdollsuutta kuin elekieli ja näytteleminen. Ja jos näyteltiin, viisaampi oli näytellä hullua kuin sotasankaria.

    Daavidin toisella visiitillä kuningas Akisin uteliaisuus oli saattanut sen verran herätä, että hän pani asialle tulkin.

    Ja on minulla teoriakin siitä, kuka tuo tulkki olisi saattanut olla. Kukapa muu kuin myöhemmin Daavidin sotasankareiden joukossa mainittu gatilainen Ittai.

    Ja jos Ittai pääsi tulkkaamaan Daavidia, hän melko pian saattoi huomata, että siinä oli nuori mies, jossa oli "sitä jotakin", mies jonka seurassa aika ei kävisi pitkäksi ja jonka kanssa ei urotöistä olisi puutetta.

    Eikähän tuo tulkin tarve ollut pitkäaikainen. Sotilassanasto tuolloin oli aika suppea ja varmaan osittain myös kansakuntien rajat ylittävä. Joten aika pian Daavid saattoi kommunikoida ilman tulkkiakin Akisin kanssa ainakin sotilasasioista.

    Mutta jos tämän ajatuksen olisi esittänyt itse EGW, kaikki adventistit uskoisivat teorian tuota pikaa.

    Mutta kun sen esittää entinen adventisti, sitä ei ihan periaatteenkaan vuoksi voi tunnustaa uskovansa.

    Näinhän se menee, on mennyt ja menee vastaisuudessakin.

    Eli asenne on: "Ehlota mitä ehlotat, mutta älä mahlottomia ehlota", kuten entinen tyttö totesi riiaajalleen.
  3. "ts. hedelmistä puu tunnetaan ja sinun kuvaamasi hedelmä ei meidän näkemyksen mukaan pidä paikkaansa."


    Kumpi meistä on ollut kauemmin adventtikirkossa ja kauemmin seurannut sen elämää?

    Veikkaisin, että minä.

    Ei yhden maammosen elämää ole lupa yleistää koko kirkkoa koskevaksi.

    Toki on mahdollista, että adventtikirkon elämässä ja opetuksessa tapahtui ratkaiseva muutos parempaan, kun minä siitä erosin.

    Jos näillä kahdella asialla on syy-seuraus -suhde, sittenhän oli vain hyvin ja oikein ja Luojan tahdon mukaista, että minä perheineni sieltä läksin.

    Mutta miksi Nykyaika-lehtikään ei maalaile kovin auvoisaa kuvaa adventtikirkon tilasta ja "kehityksestä" Suomessa?

    Jos adventismi voi Suomessa hyvin eikä epäkohtia ole, miksi sitä salaillaan?

    Antaa hyvien uutisten tulla "tuutin täydeltä"!

    Kyllä lukijat niitä kestävät, hyviä uutisia.