Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5958

1. "Karthago oli "roistovaltio", joka kuului "pahan akseliin", vai mitä?"

Ei, vaan Karthago oli Rooman laajenemishalujen tiellä ja kilpaili sen kanssa läntisen Välimeren kaupasta, ei sitä koskaan miksikään roistovaltioksi yms. väitetty. Eikä Rooma ollut puunilaissotien aikaan suurvalta, vaan ennemminkin ylikokoinen kaupunkivaltio, vasta Karthagon kukistumisen jälkeen Rooma nousi suurvallaksi.
  2. "tsaarin armollisella päätöksellä säilytettiin Ruotsin lait, ei siis mitään Suomen lakeja."

Koska Suomi oli erottamaton osa Ruotsia ennen vuotta 1809, ovat kaikki ennen sitä laaditut lait yhtä paljon suomalaisia kuin ruotsalaisia. Sitä paitsi monet nykyisen Suomen alueelta peräisin olleet olivat säätämässä Ruotsin lakeja.

"Unohdat vain sen pikkuasian, että 6.12.1917 asti Suomi ei ollut itsenäinen valtakunta eikä päättänyt itse asioistaan eikä laeistaan. Meidän asioista päätti joko Ruotsin kuningas tai Venäjän tsaari."

Oletko itse unohtanut sen pikkuasian että 1809-1917 Suomi oli autonominen alue. Niin että vaikka se oli Venäjän vallassa, eivät Venäjän lait koskeneet sen kansalaisia. Ruotsin kuninkaan lisäksi myös valtiopäivät, joissa oli Suomesta tulleita edustajia, päätti Ruotsin asioista.

"Eli vetoat johonkin ulkomaiseen, perin kirjavaan, lakikokoelmaan..."

Jos se Ruotsi ("Ruotsi-Suomi"), mihin Suomi kuului ennen vuotta 1809, oli ulkomaa, niin sittenhän kaikki esi-isämme, jotka olivat syntyneet ennen kuin maastamme tuli Venäjän suuriruhtinaskunta, ovat ulkomaalaisia. Olen kyllä aina mieltänyt esim. Mikael Agricolan suomalaiseksi... Lisäksi sillä ,vetoanko tai olenko vetoamatta asiaan, ei ole mitään väliä: ne lait säilyivät Suomen itsenäistyessä (vaikka olisihan se hauskaa jos minulla olisi valta muuttaa historiaa vetoamisillani).

"Eivät siis olleet meidän itsemme säätämiä lakeja. Joten olit väärässä."

Toistampa vielä kolmannen kerran: Ruotsi(-Suome)n lakeja säätivät myös suomalaiset. Ja Suomen suuriruhtinaanmaan valtiopäivät säätivät lisää lakeja autonomian aikaan ja niitä voi ainakin pitää suomalaisina. Ja vaikka meillä olisikaan ollut suomalaisia lakeja kun itsenäistyimme, niin miten se muuttaa sitä tosiasiaa että Suomella oli laki itsenäistyessään? Lait olivat omat riippumatta siitä oliko ne "lainattu" muualta. Sitäpaitsi kaikkien länsimaisten maidet lait perustuvat roomalaiseen lakiin, joten eipä millään Euroopan maalla siis ole sitten antiikin aikojen ollut omaa lakia.