Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

112

Kommenttia

7917

1. "Uskovalle+kristitylle+Jumalan+sana+on+totuus?"Hauska+kysmys."Koska+ateisti+kieltää+Jumalan+olemassaolon+<...>+"Ateismi+on+sitä+että+ei+uskota,+ei+sitä,+että+kiellettäisiin."+<...>+kenen+sana+on+ateistille+totuus+ja+millä+perusteella?"Minulle+[ateistina]+totuuksilta+vaikuttavat+eniten+väittämät,+jotka+on+aukottomasti+perusteltuja+todennettaviin+havaintoihin+pohjautuen.+Kuka+sitten+tuossa+kulloinkin+onnistuu,+on+vastaus+kysymykseesi.
  2. Tuo+pitkä+avautumisesi+tulvii+lauseesta+toiseen+höttöisiä+perusteettomiksi+jääviä+väittämiä+hengellisyydestä+ja+muista+kuvitelmistasi,+joita+minun+on+mahdotonta+ottaa+vakavasti.+En+kehtaa+ruotia+niitä+kaikkia.+Valitsin+muutaman+minua+kiinnostavan+pointin:"Totuus+ei+ole+sinänsä+myöskään+yliluonnollinen,+mutta+maallisen+ihmisen+näkökulmasta+se+mikä+on+Jumalassa+vaikuttaa+yliluonnolliselta."Luonnolliseksi+voidaan+määritellä+asiat,+jotka+on+todennettavissa+todellisiksi.+Ihmisten+uskomuksiin+kuuluvat+persoonalliset+jumalhahmot+eivät+kuulu+tuohon+kategoriaan."Sinä+luulet+vielä+olevasi+ateisti+koska+et+ole+vielä+hengellisesti+herännyt."Menetin+teini-iässä+minuun+iskostetun+jumaluskon,+kun+heräsin+ajattelemaan+asioita+rationaalisemmin.+Ymmärsin,+ettei+ole+syytä+uskoa+asioihin,+joita+ei+voida+todistaa+tai+perustella."Maallisesti+ajatteleva+egokeskeinen+ihminen+ei+tätä+käsitä."Vaikuttaa+siltä,+että+saatat+yrittää+liittää+ateisteihin+jopa+egokeskeisyyden.+Tuo+olisi+hassua,+kun+kyse+on+ihmisistä,+jotka+_eivät_+väitä+tietävänsä,+että+on+olemassa+juuri+sellainen+Jumala,+johon+itse+sattuu+uskomaan+ilman+todisteita,+ja+jotka+_eivät_+ole+kallellaan+uskomuksiin,+joiden+mukaan+uskomisesta+seuraa+henkilökohtainen+pelastus.+Ja+nämä+on+seikkoja,+jotka+aikuisten+oikeasti+erottavat+toisistaan+teistin+ja+ateistin."Tosiasian+kannalta+ei+ole+väliä+sillä,+uskooko+siihen+vai+ei,+mutta+tosiasian+kannalta+väli+on+kyllä+sillä,+miten+käytännössä+eli+hengessään,+joka+on+siis+luova+olento,+toimii."Omalta+osaltani+jätän+mystifioinnin+niille,+joille+se+sopii,+ja+ajattelen+mieluummin,+että+on+olemassa+aivan+lumoava+reaalitodellisuus,+jossa+riittää+ihmeteltävää+enemmän+kuin+ehdimme+sitä+tutkia.+Tiedän+kuitenkin,+että+on+olemassa+uskomuksia,+joissa+reaalitodellisuuteen+sotketaan+kuvitelmia+henkimaailmoista.+Yksi+epärehellisyyden+muoto+on+uskotella+itselleen+ja+muille,+että+reaalitodellisuuteen+lisätyt+taikauskoiset+hengellisyyssepitykset+olisivat+todellisia,+totta,+totuus+tai+jopa+Totuus.Kokonaisuutenakaan+en+huomannut+tuossa+ryöpytyksessäsi+mitään+sellaista,+joka+toimisi+vasta-argumenttina+huomiolleni+siitä,+että+olet+loogisessa+umpisolmussa+väittäessäsi,+että+ateisti+keskittyy+Jumalan+olemassaolon+kieltämiseen.+Kerrataan+vielä+ytimekkäästi+perusteluni+sille,+miksi+olet+asian+suhteen+väärässä:+Jos+väitteesi+pitäisi+paikkaansa,+niin+esimerkiksi+minä+en+olisi+ateisti,+vaikka+en+pidä+totena+yhdenkään+jumalan+olemassaoloa.
  3. Joo,+Täsmälleen!+Sama+tilanne,+kuin+viime+vuosituhannella,+kun+naispappeus+sallittiin.+Silloinhan+kaikista+papeista+tuli+hermafrodiitteja.
  4. "Ateistin+ainoa+toimiva+määritelmä+on+se,+että+ateisti+ei+usko+Jumalaan,+Jumalan+olemassaoloon,+toisin+sanoen+ateisti+kieltää+Jumalan."+Virkkeen+viimeinen+lause+pilaa+hyvän+alun.+Minä+voin+myös+perustella+kantani:Otetaan+kolme+esimerkkiväitettä:1.+Trump+tulee+olemaan+kaksi+kautta+Amerikan+presidenttinä.2.+Ensi+heinäkuussa+sataa+Helsingissä+lunta.3.+Universumissa+ei+olisi+elämää+ilman+yliluonnollista+alullepanijaa.+Se,+että+ei+usko+väitteeseen+1,+2+tai+3,+ei+tarkoita,+että+kieltää+mahdollisuuden+niiden+paikkaanspitävyyteen.+(Kerro,+jos+et+ymmärrä+pointtia,+niin+väännän+vielä+rautakangesta.)Moni+agnostinen+ateisti+sanoo,+ettei+voi+tietää+onko+jokin+Jumala+mahdollinen,+mutta+ei+kuitenkaan+usko+niistä+mihinkään."Siinä+määritelmässä+on+ainoa+ateistisuus,+ja+siinä+merkityksessä+käytän+sanaa+ateisti."Ilmeisesti+tuo+ei+ole+ainoa+tapaus,+missä+käytät+sanaa+väärin.+Syitä+on+helppo+arvailla."Humanismit+ynnä+muut+eivät+kuulu+siihen+millään+tavoin."Puhuin+sekulaarista+humanistista.+Sellainen+henkilö+edustaa+uskonnotonta+humanismia.+Minä+tunnen+paljon+ateisteja,+jotka+ovat+sekä+sekulaareja+humanisteja,+että+huomattavan+suvaitsevaisia.+En+tunne+ketään+sellaista+ihmistä,+joka+kategorisesti+kieltäisi+kaikkien+jumalten+olemassaolon.+Siksi+ajattelen,+että+on+todennäköisemmin+oikeassa+kutsuessaan+ateistia+suvaitsevaiseksi+sekulaariksi+humanistiksi,+kuin+jumalankieltäjäksi."Suvaitsevaisuus,+humanismi,+ynnä+muut+arvot,+jotka+perustuvat+lähimmäisenrakkauden+ideaan+ja+hyvän+tekemiseen,+eivät+ole+peräisin+ateismista+vaan...+arvaatkos+mistä?"Ei+hyvien+arvojen+tietenkään+tarvitse+johtua+siitä,+että+ei+uskota+jumaliin.+Enkä+minä+ole+sellaista+koskaan+väittänytkään.+Hyvät+arvot+voivat+juontua+aivan+hyvin+siitä,+että+ihminen+on+empatiaan+kykenevä+eläin,+joka+pystyy+hyvin+kuutioimaan,+millainen+toiminta+edesauttaa+kärsimyksen+vähentämistä+ja+hyvinvoinnin+lisäämistä.