Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Avioliitto+on+juridinen+sopimus,+jonka+merkityksen+asettaa+maan+laki,+eikä+jonkun+realismipakolaisen+ilmoitus+nettipalstalla.
Kaiken+tämän+spn-liitto-kouhkaamisen+jälkeen+jos+olisi+käynyt+niin,+että+vain+heteroliitot+olisi+olleet+sallittuja,+niin+minua+ainakin+olisi+kyrsinyt+oikein+isolla+kyyllä+olla+ollut+epätasa-arvoliitossa+yli+puolet+elämästäni+--+ja+vielä+jatkaa+sillä+linjalla.+On+se+tämä+uusi+systeemi+hyvä.
26.02.2017 22:40
"Uskovalle+kristitylle+Jumalan+sana+on+totuus?"
Hauska+kysmys.
"Koska+ateisti+kieltää+Jumalan+olemassaolon+<...>+"
Ateismi+on+sitä+että+ei+uskota,+ei+sitä,+että+kiellettäisiin.
"+<...>+kenen+sana+on+ateistille+totuus+ja+millä+perusteella?"
Minulle+[ateistina]+totuuksilta+vaikuttavat+eniten+väittämät,+jotka+on+aukottomasti+perusteltuja+todennettaviin+havaintoihin+pohjautuen.+Kuka+sitten+tuossa+kulloinkin+onnistuu,+on+vastaus+kysymykseesi.
26.02.2017 21:31
Vihaan+niitä,+jotka+sortavat+heikompiaan.
26.02.2017 21:15
Agnostisuuden+vahvuusaste+kuulostaa+vekkulilta+jutulta.+Hieman+kuin+kääntyisi+T-risteyksessä+vasemmalle+tai+oikealle+heikolla+tai+vahvalla+asenteella.+
Mutta+ylipäätään+se,+että+ihminen,+joka+ei+ousko+jumaliin,+mutta+ei+kiellä+niitä,+on+liki+100-prosenttisella+varmuudella+agnostikko,+ei+ole+nyt+kovinkaan+kiinnostavaa..
..kun+meillä+on+tällainen+polttava+kysymyspari+käsissä:
1)+Uskotko,+että+Helsingissä+sataa+yli+15+mm+vettä+heinäkuun+seitsemäs+päivä+tänä+vuonna?+
2)+Kiellätkö+sen+olevan+mahdollista,+että+Helsingissä+sataa+yli+15+mm+vettä+heinäkuun+seitsemäs+päivä+tänä+vuonna?
26.02.2017 21:13
"Jumalan+olemassaolosta+on+saatavana+tietoa."
Minun+mielestäni+siitä+on+saatavissa+kuvitelmia+ja+uskomuksia,+mutta+ei+tietoa.+Tällä+perusteella+minä+olen+agnostikko.+Sinulla+oli+toisenlainen+kuvitelma+perustelemaan+agnoistisuuteni,+mutta+antaa+sen+olla.
"Tämä+tarkoittaa+samaa+kuin+mitä+itse+kirjoitin:+"ateisti+tarkoittaa+sitä+joka+kieltää+Jumalan".+Jos+ei+usko+johonkin,+silloin+kieltää+sen."
Ja+olet+asiassa+edelleen+väärässä.+Uskotko,+että+Helsingissä+sataa+yli+15+mm+vettä+heinäkuun+seitsemäs+päivä+tänä+vuonna?+Kiellätkö+sen+olevan+mahdollista?
"Holokaustinkieltäjät+eivät+usko+että+holokausti+on+tapahtunut."
Se+looginen+tosiasia,+että+asian+x+kieltäjä+ei+usko+asiaan+x,+ei+tarkoita,+että+asiaan+y+uskomaton+kieltäisi+asian+y+mahdollisuuden.
"Teisti+myöntää+Jumalan+olemassaolon.+Ateisti+kieltää+sen."
Teisti+voi+jopa+väittää+Jumalan+olevan+olemassa,+mutta+ateistin+ei+sitä+tarvitse+kieltää.+Ateismiin+nimittäin+riittää,+ettei+usko+teistien+väittämiä.
"Agnostikko+ei+ota+kantaa+tai+ei+tiedä+miten+asia+on."
Agnostisuus+ja+gnostisuus+kertovat+siitä,+millainen+kanta+ihmisellä+on+jumalten+olemassaolosta+saatavissa+olevaan+tietoon.+Ihminen+on+sitten+joko+teisti+tai+ateisti,+riippuen+siitä,+uskooko+itse+vai+eikö+usko.
26.02.2017 19:55
"Ateistit+täällä+haluavat+määritellä+uskonnon+siten,+että+se+on+uskoa+Jumalaan."
Ei+pidä+paikkaansa.+Esimerkiksi+minä+osaan+erottaa+uskon+ja+uskonnon.+Mielestäni++usko+on+sekä+henkilökohtainen,+että+kollektiivinen+uskomus,+ja+uskonto+on+oppijärjestelmä.
"Ja+itsensä+ateistit+laskevat+uskonnosta+kokonaan+ulkopuolelle."
Ei+pidä+paikkaansa.+Ensinnäkin+miljoonat+ateistit+ovat+buddhalaisia+ja+miljoonat+ateistit+ovat+jäseninä+kirkkoissa,+jotka+ovat+uskontoihin+vahvasti+kytköksissä+olevia+yhteisöjä.
"Ateisti+kun+ei+usko+uskontoon+niin+ateisti+ei+usko.+Ateisti+kun+ei+usko+jumalaan+niin+ateisti+ei+ole+uskonnollinen.+Vain+ne,+joilla+on+uskonto,+uskovat+Jumalaan.+Ne+jotka+eivät+usko+Jumalaan,+niillä+ei+ole+uskontoa.+Näin+ateisti+päättelee"
Ei+pidä+paikkaansa.+Moni+ateisti+uskoo+uskontoon+(hyödyllisenä+ilmiönä).+Ja+moni+ateisti+on+jossain+määrin+uskonnollinen.
"Ja+ateistit+ainakin+tällä+palstalla+haluavat+uskonnosta+irti."
Ei+pidä+paikkaansa.+Täällähän+on+juuri+paljon+ateisteja,+jotka+ovat+todella+kiinnostuneita+uskonnoista.
26.02.2017 19:30
Käsittääkseni+jumalten+olemassaolosta+ei+ole+saatavissa+tietoa,+joten+olen+toki+agnostikko.+Ateisti+taas+olen,+koska+en+usko+yhteenkään+teistiseen+jumalaan.
Molempia+olen+sataprosenttisesti.+Kummassakaan+osa-alueessa+ei+ole+epävarmuutta.
Olet+edelleen+väärässä+julistaessasi+kuvitelmiasi+ateistien+sanomisista.+Esittämäsi+ajatus,+että+ateismi+tarkottaisi+sitä,+että+joku+sanoo+'Ei+ole+Jumalaa.',+on+turha+ja+rikkinäinen.+Perusteet+tuolle+toteamukselleni+olen+antanut+monissa+aiemmissa+viesteissäni.+
Otetaanpa+taas:
"Mutta+kun+ateisti+tarkoittaa+sitä+joka+kieltää+Jumalan+(olemassaolon)."
Ja+hups,+taas+menit+metsään+niin,+että+penkka+vain+pölähti.+(Oikeastihan+termi+ateisti+tarkoittaa+ihmistä,+jolla+ei+ole+uskoa+teistiseen+jumalaan.)
Muistuttaisin+tässä+vaiheessa+ystävällisesti,+että+jos+tuo+lainaamani+lauseesi+pitäisi+paikkaansa,+niin+kaikki+ateistit+eivät+olisi+ateisteja.+Siinä+on+niin+vahva+ristiriita,+että+sinun+kannattaa+hieman+koettaa+korjata+ajatteluasi.
Hauskaa+on+seurata,+että+kykenetkö+missään+vaiheessa+tajuamaan+virhettäsi+ja+oikaisemaan+käsitystäsi.+Jos+olet+kiinnostunut+kehittämään+ajatteluasi+tältä+osin,+niin+tarjoan+sinulle+toimivan+uuden+mantran:+'Ateisti+ei+ole+teisti.'.
26.02.2017 18:57
"Enhän+minä+sitä+kiellä+että+sinä+olet+ateisti,+totta+kai+olet."
Ilmeisesti+et+siis+vieläkään+ymmärrä+loogista+umpisolmuasi,+vaikka+asia+on+sangen+yksinkertainen.+Jos+väität,+että+[jokainen]+ateisti+kieltää+Jumalan,+niin+samalla+tulet+väittäneeksi,+että+sellainen+ateisti,+joka+ei+kiellä+Jumalaa,+ei+ole+ateisti.
"En+ymmärrä+ongelmaasi+tämän+asian+kanssa."
Koetan+auttaa+sinua,+jotta+tulevaisuudessa+osaisit+erottaa+toisistaan+kieltämisen+ja+sen,+ettei+uskota+johonkin.
Otetaan+tarkasteluun+sellainen+väittämä,+että+seuraavan+lottoarvonnan+tulosrivissä+esiintyy+vain+parittomia+numeroita.+En+pidä+väitettä+perustellusti+uskottavana,+joten+en+usko+sen+pitävän+paikkaansa.+En+kuitenkaan+pidä+sitä+mahdottomana+(eli+en+usko,+että+väittämä+olisi+ehdottomasti+väärä),+joten+en+kiellä+sitä.
Jumaluskon+kohdalla+tilanteeni+on+samanlainen.+En+kiellä+Jumalan+olemassaoloa,+koska+kyse+on+uskonvaraisesta+asiasta,+eikä+väitettä+Jumalan+olemassaolosta+(puolesta+tai+vastaan)+voi+objektiivisesti+todistaa.
26.02.2017 15:13
Laitoitko+apowikin+lainauksen+esille+siksi,+että+näkisimme+kuinka+siellä+vääristellään+asioita?
26.02.2017 12:39
Joillakin+tiedettä+tekevillä+ateisteilla+sentään+on+kiinnostusta+tutkia+asioita.+Uskovaiset+lyövät+asian+suhteen+lekkeriksi+ja+selittävät+yliluonnollisislla+agenteilla+asiat,+joita+ei+vielä+tunneta.
Olen+toisinaan+pohtinut,+että+hämmentävän+suuret+uskovaisten+määrät+saattavat+suurelta+osalta+johtua+nimenomaan+aukkojen+jumalan+kyvystä+tarjota+edes+jonkinlaisen+vastauksen+nuihin+mieltä+kiihottaviin+kysymyksiin.
Ateisteilla+taitaa+olla+sillä+tavalla+helpompaa,+että+kun+jotain+ei+vielä+tiedetä,+niin+voidaan+rehellisesti+sanoa,+ettei+tietoa+ole.
25.02.2017 15:55
Tuo+pitkä+avautumisesi+tulvii+lauseesta+toiseen+höttöisiä+perusteettomiksi+jääviä+väittämiä+hengellisyydestä+ja+muista+kuvitelmistasi,+joita+minun+on+mahdotonta+ottaa+vakavasti.+En+kehtaa+ruotia+niitä+kaikkia.+Valitsin+muutaman+minua+kiinnostavan+pointin:
"Totuus+ei+ole+sinänsä+myöskään+yliluonnollinen,+mutta+maallisen+ihmisen+näkökulmasta+se+mikä+on+Jumalassa+vaikuttaa+yliluonnolliselta."
Luonnolliseksi+voidaan+määritellä+asiat,+jotka+on+todennettavissa+todellisiksi.+Ihmisten+uskomuksiin+kuuluvat+persoonalliset+jumalhahmot+eivät+kuulu+tuohon+kategoriaan.
"Sinä+luulet+vielä+olevasi+ateisti+koska+et+ole+vielä+hengellisesti+herännyt."
Menetin+teini-iässä+minuun+iskostetun+jumaluskon,+kun+heräsin+ajattelemaan+asioita+rationaalisemmin.+Ymmärsin,+ettei+ole+syytä+uskoa+asioihin,+joita+ei+voida+todistaa+tai+perustella.
"Maallisesti+ajatteleva+egokeskeinen+ihminen+ei+tätä+käsitä."
Vaikuttaa+siltä,+että+saatat+yrittää+liittää+ateisteihin+jopa+egokeskeisyyden.+Tuo+olisi+hassua,+kun+kyse+on+ihmisistä,+jotka+_eivät_+väitä+tietävänsä,+että+on+olemassa+juuri+sellainen+Jumala,+johon+itse+sattuu+uskomaan+ilman+todisteita,+ja+jotka+_eivät_+ole+kallellaan+uskomuksiin,+joiden+mukaan+uskomisesta+seuraa+henkilökohtainen+pelastus.+Ja+nämä+on+seikkoja,+jotka+aikuisten+oikeasti+erottavat+toisistaan+teistin+ja+ateistin.
"Tosiasian+kannalta+ei+ole+väliä+sillä,+uskooko+siihen+vai+ei,+mutta+tosiasian+kannalta+väli+on+kyllä+sillä,+miten+käytännössä+eli+hengessään,+joka+on+siis+luova+olento,+toimii."
Omalta+osaltani+jätän+mystifioinnin+niille,+joille+se+sopii,+ja+ajattelen+mieluummin,+että+on+olemassa+aivan+lumoava+reaalitodellisuus,+jossa+riittää+ihmeteltävää+enemmän+kuin+ehdimme+sitä+tutkia.+Tiedän+kuitenkin,+että+on+olemassa+uskomuksia,+joissa+reaalitodellisuuteen+sotketaan+kuvitelmia+henkimaailmoista.+Yksi+epärehellisyyden+muoto+on+uskotella+itselleen+ja+muille,+että+reaalitodellisuuteen+lisätyt+taikauskoiset+hengellisyyssepitykset+olisivat+todellisia,+totta,+totuus+tai+jopa+Totuus.
Kokonaisuutenakaan+en+huomannut+tuossa+ryöpytyksessäsi+mitään+sellaista,+joka+toimisi+vasta-argumenttina+huomiolleni+siitä,+että+olet+loogisessa+umpisolmussa+väittäessäsi,+että+ateisti+keskittyy+Jumalan+olemassaolon+kieltämiseen.+Kerrataan+vielä+ytimekkäästi+perusteluni+sille,+miksi+olet+asian+suhteen+väärässä:+Jos+väitteesi+pitäisi+paikkaansa,+niin+esimerkiksi+minä+en+olisi+ateisti,+vaikka+en+pidä+totena+yhdenkään+jumalan+olemassaoloa.
23.02.2017 20:01
Hyvyys+ihmisessä:
Ensin+väität+hyvyyden+olevan+lähtöisin+Jumalasta,+mikä+tarkottaisi+sen+olevan+yliluonnollista+perua.+Mutta+sitten+kirjoitatkin,+ettei+hyvyys+välttämättä+olekaan+yliluonnollista+perua.+Nyt+on+vaikea+arvata,+vaihdoitko+jo+kantaasi+vai+onko+sinulla+asiasta+kaksi+keskenään+ristikkäistä+ajatusta.
Usko+ja+kielto:
Näköjään+edelleen+pidät+asiaan+uskomattomuutta+ja+asian+kieltämistä+samana+asiana.+Tällä+tempulla+rajaat+käytännössä+omassa+mielessäsi+esimerkiksi+minut+pois+ateistien+joukosta.+Mutta,+jos+minä+en+olisi+ateisti,+niin+minä+uskoisin+johonkin+teistiseen+jumalaan.+Tosiasiassa+minä+kuitenkaan+en+usko+mihinkään+sellaisiin,+joten+sinä+olet+asian+suhteen+loogisessa+umpisolmussa.
23.02.2017 06:30
Eli+ajattelet+ihmisten+hyvyyden+olevan+yliluonnollista+perua.+Minulle+taas+riittää+ihan+hyvin+luonnollinen+selitys.+
Oletko+muuten+huomannut,+että+ihmisten+pyyteettömät+hyvät+teot+ja+tunteet+kohdistuvat+erityisesti+omaan+perheeseen+ja+lähisukuun?+Minusta+olisi+outoa,+että+joku+jumaolento+olisi+asian+säätänyt+tuolla+tavalla.+Evoluutiobiologia+puolestaan+antaa+asialle+loogisen+selityksen.+(Lähipiiristä+huolehtiminen+auttaa+tehokkaimmin+itseä+ja+lähipiiriä+säilymään+hengissä+ja+sitä+kauttaa+lähipiiristä+huolehtivuus+myös+periytyy+tehokkaasti.)
Mutta+sitten+asiaan:+Joko+ymmärsit,+että+johonkin+asiaan+uskomattomuus+ja+asian+kieltäminen+ovat+eri+asioita?
19.02.2017 14:56
Joo,+Täsmälleen!+Sama+tilanne,+kuin+viime+vuosituhannella,+kun+naispappeus+sallittiin.+Silloinhan+kaikista+papeista+tuli+hermafrodiitteja.
19.02.2017 06:52
"Kun+laista+poistuu+lasten+oikeus+isään+ja+äitiin+"
En+muista,+milloin+Suomessa+olisi+ollut+lakisääteinen+vaatimus,+että+lapsella+on+oltava+isä+ja+äiti.
"Perheinstituution+hajotessa+lasten+pahoinvointi+kasvaa."
Tämän+perusteella+voisi+kuvitella,+että+TP+kannattaisi+avioliittoa+mahdollisimman+monen+parin+kohdalla.+Mutta+näinhän+asia+ei+kai+ole.
"Laajamittainen+seksuaaliopetus+seksualisoi+lapset+ja+luo+nautinnonhakuiseen+elämäntapaan+orientoituneen+ihmisen,+jolta+puuttuu+kyky+perhe-elämän+vaatimaan+seksuaalielämän+itsehallintaan."
Lapset+kyllä+ovat+'seksualisoituvat'+aivan+luonnostaan.+Asiallinen+valistus+korkeintaan+auttaa+heitä+ymmärtämään+itseään+paremmin+tuossa+tilanteessa+ja+ehkäisyvalistuksen+kautta+osaltaan+vähentää+niitä+epätoivottuja+teiniraskauksia,+jotka+usein+johtavat+abortteihin.+
Mitä+Rooman+imperiumiin+tulee,+niin+sen+hajoamiselle+on+esitetty+paljon+erilaisia+syitä+kuten+aristokratian+ja+armeijan+rappio,+huono+maatalous,+ihmisten+välinen+epätasa-arvo,+kristinuskon+vaikutus+ja+vesijohtoveden+lyijy.
18.02.2017 10:47
Hauskaa+sarkasmia.
Mutta+kun+aika+moni+oikeastikin+ajattelee+uskonnon+olevan+tarpeellinen+ja+hyvä+perusta+elämälle,+niin+kysyttäköön,+että+onko+kellään+perusteluja,+miksi+elämä+kannattaisi+perustaa+hurskaiden+toiveiden+varaan+mieluummin+kuin+reaalimaailman+tosiasioiden+varaan?
17.02.2017 20:09
"Voisin+olla+ateisti+jos+mulla+olis+edes+jotain+todisteita,+mutta+kun+ei+ole+mitään+niin+on+aika+hankalaa+vain+uskoa+johonkin+ateismiin."
Onpa+loogisesti+laho+esilletulo.+Ateismi+ei+ole+sitä,+että+uskottaisiin+johonkin+väittämiin.+Ateismi+on+termi,+joka+ilmaisee+juuri+päinvastaista+tilannetta.
17.02.2017 19:57
Kun+vanhemmat+saavat+halutessaan+avioitua,+ei+lasten+tarvitse+kokea+vanhempiensa+olevan+syrjittyjä.+
Avioliitossa+lapsi+on+myös+virallisesti+vanhempien+yhteinen+lapsi,+mikä+on+positiivista+lapsen+oikeuksien+kannalta.
17.02.2017 19:32
"Todellisuus+on+todellakin+totta,+mutta+todellisuus+aukeaa+vasta+sille,+joka+tajuaa+todellisuuden+todellisen+luonteen,+sen+perimmäisen+luonteen,+ja+se+on+vastoin+ateistien+uskoa+hengellinen."
Sivusta+nakattuna:+
Minusta+totuus,+todellisuus,+todenpitävyys+ja+totuudellisuus+ovat+asioita,+jotka+aukeavat+objektiivisten+todisteiden+ja+niistä+johdettujen+rationaalisten+päätelmien+kautta.+Jos+jokin+asia+tai+väittämä+ei+havaittavissa+tai+perusteltavissa+todeksi,+sitä+on+turha+pitää+totena.
Todettakoon+vaihteeksi,+ettei+totuus+unohtuisi,+että+vaikka+jotain+asiaa+ei+pidä+välttämättä+totena,+se+ei+tarkoita,+että+kieltäisi+asian.+Mikäli+järkeä+ja+nöyryyttä+riittää,+on+mahdollista+sanoa,+ettei+tiedä+asiasta+tarpeeksi+voidakseen+pitää+asiaa+totena.
Mikäli+väittää+todeksi+asioita,+joita+ei+voida+todistaa+tai+perustella+tosiasioiksi,+asettuu+vapaaehtoisesti+humpuukimaakarin+rooliin.
17.02.2017 18:54
"Ateistin+ainoa+toimiva+määritelmä+on+se,+että+ateisti+ei+usko+Jumalaan,+Jumalan+olemassaoloon,+toisin+sanoen+ateisti+kieltää+Jumalan."+
Virkkeen+viimeinen+lause+pilaa+hyvän+alun.+Minä+voin+myös+perustella+kantani:
Otetaan+kolme+esimerkkiväitettä:
1.+Trump+tulee+olemaan+kaksi+kautta+Amerikan+presidenttinä.
2.+Ensi+heinäkuussa+sataa+Helsingissä+lunta.
3.+Universumissa+ei+olisi+elämää+ilman+yliluonnollista+alullepanijaa.+
Se,+että+ei+usko+väitteeseen+1,+2+tai+3,+ei+tarkoita,+että+kieltää+mahdollisuuden+niiden+paikkaanspitävyyteen.+(Kerro,+jos+et+ymmärrä+pointtia,+niin+väännän+vielä+rautakangesta.)
Moni+agnostinen+ateisti+sanoo,+ettei+voi+tietää+onko+jokin+Jumala+mahdollinen,+mutta+ei+kuitenkaan+usko+niistä+mihinkään.
"Siinä+määritelmässä+on+ainoa+ateistisuus,+ja+siinä+merkityksessä+käytän+sanaa+ateisti."
Ilmeisesti+tuo+ei+ole+ainoa+tapaus,+missä+käytät+sanaa+väärin.+Syitä+on+helppo+arvailla.
"Humanismit+ynnä+muut+eivät+kuulu+siihen+millään+tavoin."
Puhuin+sekulaarista+humanistista.+Sellainen+henkilö+edustaa+uskonnotonta+humanismia.+Minä+tunnen+paljon+ateisteja,+jotka+ovat+sekä+sekulaareja+humanisteja,+että+huomattavan+suvaitsevaisia.+En+tunne+ketään+sellaista+ihmistä,+joka+kategorisesti+kieltäisi+kaikkien+jumalten+olemassaolon.+Siksi+ajattelen,+että+on+todennäköisemmin+oikeassa+kutsuessaan+ateistia+suvaitsevaiseksi+sekulaariksi+humanistiksi,+kuin+jumalankieltäjäksi.
"Suvaitsevaisuus,+humanismi,+ynnä+muut+arvot,+jotka+perustuvat+lähimmäisenrakkauden+ideaan+ja+hyvän+tekemiseen,+eivät+ole+peräisin+ateismista+vaan...+arvaatkos+mistä?"
Ei+hyvien+arvojen+tietenkään+tarvitse+johtua+siitä,+että+ei+uskota+jumaliin.+Enkä+minä+ole+sellaista+koskaan+väittänytkään.+Hyvät+arvot+voivat+juontua+aivan+hyvin+siitä,+että+ihminen+on+empatiaan+kykenevä+eläin,+joka+pystyy+hyvin+kuutioimaan,+millainen+toiminta+edesauttaa+kärsimyksen+vähentämistä+ja+hyvinvoinnin+lisäämistä.
17.02.2017 18:34
72 / 396