Ketä sinä vihaat?

hihhuliton

On helppo vihata niitä ihmisiä, jotka uskovat eri tavalla kuin minä tai joiden ideologia tai poliittinen kanta eroaa omastani. Olen havainnut että ateistit ja agnostikot vihaavat yleensäkin eri uskontojen edustajia, mutta eivät niinkään paljon muista kaltaisiaan. Pitääkö tämä paikkansa myös palstan kirjoittajien kohdalla? Vihaatko uskontojen kannattajia vai et?

18

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse en voi sanoa vihaavani ainuttakaan ihmistä. Viha on varsin vahva sana, eikä sitä pitäisi käyttää turhaan.
      Joidenkin uskovien ihmisten yritykset määräillä ja määrtellä, mikä minulle on hyvää ja mikä ei, ovat ärsyttävää yksityiselämään puuttumista. Sellainen ei kuitenkaan voi olla syy vihaamiseen.
      Myös eräiden uskovien tieteen vastaiset saarnat ja jopa ilmiselvä valehtelu ovat ärsyttäviä, mutta sekin on lähinnä kyseisten uskovien häpeä. Enemmänkin tunnen useimpien kohdalla sääliä kuin edes vahvaa antipatiaa.

Luulen, että uskovat vihaavat paljon katkerammin väärällä tavalla uskovia kuin keskiverto agnostikko vihaa yhtään ketään. Nämä väärää uskoa saarnaavathan houkuttelevat jo uskoon tulleita ihmisiä vääräuskoisuuteen ja siten helvettiin. Tällaisen käsityksen joiltain kristillisiltä keskustelusivustoilta tosiaan tuntuisi saavan.

• Ei tuntematonta henkilöä voi vihata.

• Ja kukaan tuntemani henkilö ei sellaista ansaitse.

Itse asiassa voisin kuvitella vihaavani henkilöä, jota en tunne. Jos tietäisin, että joku on tehnyt jotain peruuttatonta pahaa läheiselleni, niin kyllä silloin voisi puhua vihasta, vaikka henkilöä ei tuntisikaan.

• Epäjumalienkieltäjä

Vihaan epärehellisyyttä ja fundamentalismia - En ihmisiä.

• atesimionnollaja

Asioista ja mielipiteistä voidaan olla eri mieltä, mutta henkilöitä niiden takana ei tarvitse vihata. Joidenkin varsinkin tunneihmisten on pitää tämä asia erillään. En hyväksy homoutta, en ateismia, en kommunismia, mutta voin silti tulla toimeen ja vaikka ystävystyä näitä edustavien kanssa. On mulla ainakin yksi naisystävä, joka on tällä hetkellä ateisti, mutta siitä huolimatta voimme keskustella uskonasioista ja meillä on joitain yhteisiä intressejä.

• Vihaan niitä, jotka sortavat heikompiaan.

• pstGas

Vihaan pierun katkua.

• ateisti2017

Koko ajatuskin, että joku ryhtyisi vihaamaan toista sen takia että tämä on ateisti tai uskovainen kuulostaa vieraalta.

• Kun tarkastellaan Raamatun humaaneja viestejä niin herää kysymys - miksi Jumala vihaan lapsia jopa kolmanteen tai neljänteen polveen asti.
      Niin niin ne isien pahat teot, sitä se on.

• EvLut

En ainakaan lähimmäisiäni. Mutta lähimmäisiini ei kuulu yhtään hihhulia tai uskonnotonta ateistia.
      Rukoilen, että em. vähemmistöt lopettaisivat kirkon ja Suomen hajoittamisen.

• En vihaa, miksi vihaisin. Vihaako aloittaja sitten ateisteja, ja jos vihaa, niin miksi?

• ei.vihan.tielle

En todellakaan vihaa ketään, ei ole aihetta. Onneksi. Miksi kuluttaisin voimiani vihaamiseen?

Jotkut ihmiset voivat kuitenkin olla varsin ärsyttäviä joskus.

Outona pidän sitä, että joku pitää itsestään selvyytenä, että vihataan ja kysyy: "Ketä sinä vihaat?" Aivan kuin kuuluisi vihata jotakuta. Ehkä aloittajan pitäisi hakea apua vihaansa.

Tai onko sanan "vihata" merkitys muuttunut viime aikoina? Kaikki satunnainen vastenmielisyys on vihaa, vai?

Minusta viha on hyvin voimakas tunne, jota koetaan hyvin harvoin ja silloinkin lyhyen hetken. Jos viha on päällä pidempään, mielenterveydessä on jotain pielessä. Viha syö ihmistä.

• uskomayonkys

Uskomaton kysymys!
      Mikähän on ongelmasi?

• yksateisti

Eiköhän tuo aloitus ole kokonaisuudessaan pilaa.

• demoninenhomoevokki

On vaikeaa suhtautua positiivisesti ihmisiin jotka pitävät minua jonain saastana joka täytyisi kokonaan hävittää maan päältä. Mutta en minä noita harhaanjohdettuja typeryksiä vihaa, lähinnä vain säälittää heidän kyvyttömyytensä käyttää aivojaan.

Kyllä sitä tulikivenkatkuista vihapuhetta useimmiten kuule juuri uskovien suusta.

• outoaon

"On helppo vihata niitä ihmisiä, jotka uskovat eri tavalla kuin minä tai joiden ideologia tai poliittinen kanta eroaa omastani. "

Miten niin on helppo vihata toisella tavalla ajattelevia ihmisiä? Pitääkö vihata? Outo asenne!

Minusta on vaikea tai mahdoton vihata ylipäätään ketään. Minusta kaikilla on oikeus uskoa omalla tavallaan. Tämä on niin itsestään selvää. Erilaisia poliittisia kantojakin suorastaan tarvitaan.

• kotiaskeetikko

Kotiasketisti ja töitäkin.

Lukeminen,kirjoittaminen.

• DRHouse

En. Säälin ja halveksun, mutten vihaa. Paitsi erityistapauksissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      559
      1898
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      91
      920
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      917
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      816
    5. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      747
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      739
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      68
      705
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      658
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe