Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
>>Eläimillä on omat kykynsä, vaikkei niitä mitenkään voi asettaakaan samalle viivalle ihmisen kykyjen kanssa. Eli eläin on vähän kuin sellainen viaton lapsukainen.>Ja tässä kohtaa mieleeni tulvahtikin ajatus, että miksei ihmisellä ole muita toisestaan täysin poikkeavaa oliota. Siis kuten lintu vastaan kala, aasi vastaan hevonen, koira vastaan kissa, lehmä vastaan lammas jne. jne.>Ihmisellä on vain ihminen, pieniä rotu- tai väri'poikkeamia' lukuunottamatta, mutta kaikki kuitenkin ihmisiä tykönään. Ja kaikki ovat niin sanotusti samalla viivalla, toisin kuin eläimet.
11.09.2010 12:21
Apinat ovat kyenneet tekemään omia "keksintöjään" pulmatilanteiden ratkaisemisessa. Lisäksi ne ovat osanneet käyttää aikaisempia kokemuksiaan hyödyksi uusissa tilanteissa.
Hyvä esimerkki on simpanssi, jonka odotettiin yhdistelevän tankoja saadakseen katosta riippuvan hedelmän. Apinapa yllätti tutkijat vetämällä yhden heistä hedelmän alle, hyppäämällä tutkijan harteille ja poimimalla hedelmän itselleen.
Simpansseilla tehtiin myös koe rahan käytöstä. Erivärisillä muovilapuilla sai erilaisia hedelmiä. Lappuja sai käyttämällä raskasta vipua (= tekemällä työtä). Eri yksilöt toimivat kukin persoonallisella tavallaan. Joku ahkeroi itsensä melkein hengiltä saadakseen mammonaa. Toinen teki työtä vain saadakseen nälkänsä tyydytettyä, kolmas kävi varastamassa muilta. Juju oli kuitenkin siinä, että apinat oppivat antamaan arvon sinänsä arvottomalle esineelle eli oppivat käsitteen "raha".
11.09.2010 11:57
Kakkosjaksokin oli hyvä.
11.09.2010 11:29
Voi sanoa, että sarvikuono on ainutlaatuinen ominaisuuksiltaan. Samoin skunkki on aivan omassa sarjassaan tuoksujen maailmassa.
Eläinmaailmassa eri lajit ovat erikoistuneet omille saroilleen ja jotkin meistä eläimistä ovat kehittyneet uskomattoman taitaviksi jollain alalla.
Me ihmiset olemme oman alamme mestareita, mutta ei siinä mitään sieluja tai yliluonnollisuuksia tarvita.
Eivät nykyapinat pysty tietokonetta suunnittelemaan, mutta ei ihminenkään voi oppia seuraamaan hajujälkeä verikoiran lailla tai pidättämään hengitystään kuten sinivalas.
11.09.2010 10:27
Jäi eilinen jakso katsomatta, kun katsoin Areenasta ykkösjaksoa. Pitää katsoa se tänään.
11.09.2010 10:18
>>minen on ainoa, joka suunnittelee jopa vuosia etukäteen. Suunnittelee ja samalla laskelmoi, jopa juonnittelee. Ei eläin tällaiseen kykene, koska se elää ainoastaan vaistojensa varassa.
11.09.2010 10:04
Lintujen murehtimisesta ei ole tietääkseni tehty tutkimusta, mutta ne muistavat kyllä jopa tuhansia kilometrejä pitkän muuttomatkansa reitin tai satoja ruokakätköjä. Linnun muisti on sopeutunut linnun tarpeisiin.
Meitä läheisemmät lajit puolestaan ajattelevat ja tuntevat asiat enemmän samankaltaisesti kuin ihminen. Esimerkiksi suuret kädelliset ja norsut selvästi murehtivat läheistensä kuolemaa.
Myös ihmislaji toimii yllättävän paljon vaistojensa varassa.
Oletteko koskaan panneet merkille, että naarasihmiset pääsääntöisesti ovat kiinnostuneet pesänrakentamisesta (koti ja piha), jälkeläisten hoivaamisesta sekä urosten houkuttelusta (kauneus ja terveys). Koiraat taas puolestaan ovat kinnostuneita kamppailusta (urheilu), saalistuksesta (ura, metsästys, mammona) sekä tietysti naaraista....
Johtuuko selvä erikoistuminen järkisyillä perustellusta valinnasta vai vaistonvaraisesta toiminnasta?
11.09.2010 09:57
Brian.
Jesh!
10.09.2010 22:28
>>Ihminen on täysin poikkeuksellinen muuhun luonnoneliöihin verrattuna.
10.09.2010 20:23
Minäkin olen jutellut aika paljon sotaveteraanien kanssa. Isänikin oli sellainen.
Ei ollut yksi tai kaksi kertaa kun veteraani sanoi minulle, että väite jonka mukaan kaikki rukoilivat vaarallisessa paikassa on täyttä p...aa (suom. huom. perätön).
Toisaalta varmaan moni rukoilikin. -- Ei se vaan tainnut juuri auttaa 86.000 kaatunutta suomalaista sotilasta.
10.09.2010 14:22
Tuohan koskee vain kristittyjä.
10.09.2010 14:06
-- Kirjoitin, että: omaisuuskaan ei ole syntiä, jos sydämemme ei ole kiinnittynyt siihen
ja syy miksi siitä mainitsin oli se, että väitit, että kaikesta on luovuttava.--
Otetaanpas taas alusta.
Jeesus on sanonut, että "luopukaa kaikesta ja seuratkaa minua", minä vain toistan sen sanoja. Minun puolestani kristityksi itseään tituleeraavat ihmiset saavat haalia mammonaa mielin määrin.
Jeesus on myös kehoittanut auttamaan vähäisiään. Jos joku luulee seuraavansa jesseä ja samalla kerää omaisuutta eikä anna edes ylimäärää siitä köyhille, niin eikö silloin ole livetty jessen tahdosta?
Tietysti kristityt haluavat selitellä elintasonsa itselleen edullisimmalla tavalla vedoten vertauskuviin ja siihen, että heidän sydämensä edelleen tykkää jeesuksesta enemmän kuin uudesta mersusta, mutta varat käytetään kuitenkin autonostoon eikä köyhien ja nälkäisten auttamiseen.
--Omastaan tulee antaa sitä tarvitsevalle, mutta minä käsittelin
luovuttamista/luovuttautumista, jotka koskee hengellistä elämää,
ja jota et siksi ymmärtänytkään..--
Nimenomaan. Jos joku sanoo minulle, että autappa tuota köyhää, niin minä tulkitsen sen siten, että ruokin tai vaatetan sen poloisen, mutta kristityn "hengellisessä" maailmassa ilmeisesti riittää, että ajattelen auttavani piruparkaa.
--Minulla ei ole omaisuutta nimeksikään ja asun vuokralla..silti pyrin auttamaan,
jos joku apuani tarvitsee..mitään linssiin viilaamista ei kirjoituksessani ollut..
miksi kysyit sitä monikossa - "yritättekö"..?!--
Köyhäkin suomalainen on varakas verrattuna todella köyhiin lajitovereihimme tällä planeetalla. Jokaisella meillä on ainakin se vaippa, jnka voimme jakaa vaipattoman kanssa ihokkaasta puhumattakaan.
Monikko johtuu siitä, että kristityt julistavat ryhminä yhteisiä oppeja, vaikkeivat niitä seuraisikaan.
On ymmärrettävää, että raamattua ei voi noudattaa sanasta sanaan, koska se on jo sisäisestikkin ristiriitainen. Aloituksen tarkoituksenahan oli selvittää juuri sitä, että miksi kristityt pyrkivät valitsemaan raamatun opeista juuri sellaisia, jotka kehoittavat syrjintään ja unohtavat kohtia, jotka edellyttäisivät itselle epämieluisia tekoja.
10.09.2010 11:56
Koska sinulla on sellainen tunne, että sinä tiedät asian, olet varma siitä, ettö todella tiedät sen.
Voi teitä uskiksia!
Teissä on jotain niin lapsenomaista.
10.09.2010 11:32
Täytyy tunnustaa, että jos näen "varoitusmerkin" auton takaosassa, suhtaudun siihen varovaisemmin, kuin muihin tienkäyttäjiin.
10.09.2010 11:24
Luonto oli karjalaisten vanhan käsityksen mukaan ihmisen (tai ehkä muunkin persoonan omaavaksi koetun asian tai ilmiön) suojelushaltija. Tämän olennon nimestä on tullut sekä ympäristöä tarkoittava sana luonto, että perustavanlaatuisia ihmisen tai eläimen henkisiä piirteitä tarkoittava sana luonne.
10.09.2010 11:21
Silloin kun on henki kyseessä ei kannata jakaa huomiotaan vaan käyttää kaikki ajatukset selviämiseen.
09.09.2010 17:59
Moniongelmainen henkilö vaihtoi päihteet psyykkiseen harhaan.
Toivottavasti muutos oli hänelle parempaan suuntaan. Jos niin on, olen iloinen että hänelle kävi hyvin.
Mutta miten tuon pitäisi vaikuttaa minun elämääni ja valintoihini?
Olen vakaa, tasapainoinen, voisi sanoa onnellinen ihminen. Ei minulla ole todellakaan mitään halua tai tarvetta ruveta uskomaan joihinkin kertomuksiin vain siksi, että joku hyvin ongelmainen lajitoverini on tehnyt niin helpottaakseen tuskaisaa elämäänsä.
Ps. En tunne tapausta, mutta on myös hyvin mahdollista, että "Topi" ei pääse eroon huumeistaan uskonkaan avulla. Silloin yhteiskunnan paheksumisen lisäksi myös hänen jumalansa tulee mukaan tuomitsemaan lankeamisia. Voi myös olla, että hän vain etsii uskovaisista sosiaalista verkostoa ja hyväksyntää, jota saa helposti suoltamalla oikeanlaista jargonia.
Kukapa tietää.
09.09.2010 14:20
Vai että omaisuutta saa kerätä, kunhan se vaan ei ole tärkeää!
Mikä on ihmiselle tarpeellista? Riittävä ravinto, lämmin ja kuiva asunto, hyvät ihmissuhteet, mielekästä tekemistä, perusterveydenhuolto.
Jos joku kokoaa itselleen ylimääräistä, eikö se ole pois hyväntekeväisyydestä, johon kiesus velvoitti seuraajiaan. Mihin kristitty tarvitsee omakotitaloa, jos kerrostalokaksiokin riittää? Mihin kristitty tarvitsee isoa länsiautoa, kun pienemmällä korealaisella pystyy ajamaan samat matkat? Kesämökin voi vaihtaa retkeilyyn luonnossa. Purjeveneen voi vaihtaa vuokrakanoottiin. Ulkomaanmatkat voi muttaa talkooavuksi apua tarvitseville.
Ylimäärällä voi tehdä yhdelle - sadalle - tuhannelle kiesuksen vähäiselle sen, minkä haluatte tehdä kiesuksellenne.
Olettekohan te nyt ihan varmoja, että ristinkiesus tarkoitti kaikesta luopumista vain kuvaannollisesti, siten että vain uskottelee itselleen että eihän tämä maallinen omaisuus ole minulle mitenkään tärkeää, sitä vain nyt sattuu olemaan. Yrittäkääpä luopua siitä, jos se kerran on niin helppoa!
Petättekö te itseänne, vai yritättekö te viilata minua linssiin?
09.09.2010 13:57
Kuvittele että olet metsäpalon saartama. Jos silloin rukoilet tai toivot jonkin jumalallisen korkeamman voiman apua tai ihmeen tapahtumista pelastuaksesi, olet todennäköisesti teisti.
Jos yrität järkesi ja kykyjesi avulla pelastautua tilanteesta, olet todennäköisesti ateisti.
09.09.2010 11:36
Ateismi on vain sitä ettei usko.
08.09.2010 13:56
113 / 151