Oletko ateisti?

Hengenmies

Kuvittele että olet putoavassa lentokoneessa. Jos et silloin rukoile tai toivo jonkin jumalallisen korkeamman voiman apua tai ihmeen tapahtumista pelastuaksesi, olet todennäköisesti ateisti.

42

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihanko totta Sherlock Holmes...

• pepe57

>>>Kuvittele...Jos..tai...todennäköisesti...

• Kuvittele että olet metsäpalon saartama. Jos silloin rukoilet tai toivot jonkin jumalallisen korkeamman voiman apua tai ihmeen tapahtumista pelastuaksesi, olet todennäköisesti teisti.

Jos yrität järkesi ja kykyjesi avulla pelastautua tilanteesta, olet todennäköisesti ateisti.

• Lukija...

Eikö sinun mielestäsi rukoilemista ja järkevää toimintaa voi yhdistää? Lentokoneen pudotessa matkustajien tekemiset ovat tosin hyvin vähissä.

• Lukija... kirjoitti:

Eikö sinun mielestäsi rukoilemista ja järkevää toimintaa voi yhdistää? Lentokoneen pudotessa matkustajien tekemiset ovat tosin hyvin vähissä.

Silloin kun on henki kyseessä ei kannata jakaa huomiotaan vaan käyttää kaikki ajatukset selviämiseen.

• ..
        Lukija... kirjoitti:

Kannattaa huomata se, että rukoilu vie aikaa, jota ei välttämättä ole paljoa tuhlattavaksi. Sen lisäksi ajatustoiminta ja keskittyminen suuntautuu selviämisen kannalta toisarvoiseen asiaan, jolloin yksilön ja ryhmän selviytyminen tilanteesta vaarantuu myös sitä kautta.

• ???
        .. kirjoitti:

Kannattaa huomata se, että rukoilu vie aikaa, jota ei välttämättä ole paljoa tuhlattavaksi. Sen lisäksi ajatustoiminta ja keskittyminen suuntautuu selviämisen kannalta toisarvoiseen asiaan, jolloin yksilön ja ryhmän selviytyminen tilanteesta vaarantuu myös sitä kautta.

Itse toimisin todennäköisesti sillä tavalla että tekisin kaikkeni pelastumisen hyväksi, mutta jos mitään ei ole tehtävissä, tuskin silloinkaan kuluttaisin aikaani rukoilemiseen. Toivoa tietenkin aina voi. Uskon että, jos Jumala on, hän voi pelastaa minut ja muutkin ilman minun rukouksianikin. Jos hän ei pelasta, sille minä en sitten voi mitään. Olenko ateisti vai uskovainen?

• rupeisin miettimään siinä samalla, että perhana, jos jossain on joku joka voi auttaa, vaikka Jumala, niin nyt ois aika auttaa. :D Mutta tuskin turvautuisin siihen, niinkun sanoitkin, ja yrittäisin ite selvitä tilanteesta. Kyl se silti saattais mielessä käydä, kuten varmaan aika monilla sellasissa tilanteissa kun käydään melkeen kuoleman porteilla. Mun ei varmaan pitäs tähän vastata, kun en oo tr00 ateisti, vaan uskon jonkinlaisiin jumaluuksiin, mutta jotka ei toisaalta ole kaikkivoipia. Tällasia ajatuksia silti...

Hankalia kysymyksiä tällaset, ethän sä voi millään tietää mitä teet hätätilanteessa, ellet oo sellasessa ennen ollu. Sitä vaan miettii että "no mä varmaan yrittäisin etsiä pakoreittiä, tai juoksisin jonkun pienemmän liekin läpi ja koittaisin sammutella itteeni.." mut sitten oikeessa tilanteessa vois yhtä hyvin kirkua hysteerisesti ja juosta liekkeihin ja kuolla. :I Vähän niinkun se loputon "jos olisit onnettomuudessa, antaisitko laskuvarjosi toiselle"-keskustelu; ei sellasta tilannetta oo varmaan kellään täällä ollu, niin eihän sitä voi tietää!

• Olly
        ??? kirjoitti:

Itse toimisin todennäköisesti sillä tavalla että tekisin kaikkeni pelastumisen hyväksi, mutta jos mitään ei ole tehtävissä, tuskin silloinkaan kuluttaisin aikaani rukoilemiseen. Toivoa tietenkin aina voi. Uskon että, jos Jumala on, hän voi pelastaa minut ja muutkin ilman minun rukouksianikin. Jos hän ei pelasta, sille minä en sitten voi mitään. Olenko ateisti vai uskovainen?

Kun vastaat siihen kysymykseen, tiedät, oletko teisti vai ateisti.

• ???
        Olly kirjoitti:

Kun vastaat siihen kysymykseen, tiedät, oletko teisti vai ateisti.

Sana jumala, jumalat on hyvin monimerkityksinen ainakin minulle. Sitä on vaikea määritellä. Yrittää tietenkin voi. Jumalahan on jo Raamatunkin mukaan sanoilla kuvaamaton.

Erään määritelmän mukaan jumala on se johon ihminen viimekädessä luottaa ja turvaa. Nykyaikana se on useimmille raha ja vaurastuminen.

• beenthere

Näin juuri, olen ateisti. En rukoilisi mitään enkä ketään. Siinä on varmaan ihan tarpeeksi jännä paikka muutenkin, joten eipä varmaan tule yliluonnolliset mieleen.

• ristiä

käpäläsi, sulkea silmäsi ja rukoilla jotain näistä monistä jumalista. Ehkä jumalasi pelastaa sinut, syytä olisi kun on sinut kerran vaaraan saattanut. Aika kelju kaveri minusta.

Mitä tiedemiehet (ja -naiset) sanovat, miten pitää toimia vaaratilanteessa. Katso Prisma dokumentti aiheesta:

http://areena.yle.fi/video/1254384

• Kössönöm

Piti otteessa koko ajan. Monet fobiaksi sanotut asiat perustuvat järkeen. Kuten tämä yksikin mies selitti, niin hän tarkistaa hotellin varauloskäynnit, ei ota huonetta viidettä kerrosta ylempää jne. Viisauttahan se on. Siinä ei tilastot paljon auta, kun lentokone lähtee syöksyyn. On parempi olla menemättä sellaiseen.

Olen kuullut, että hevoset eivät palavasta tallista halua lähteä, vaan jopa pyrkivät sinne takaisin. Joillain ihmisillä saattaa olla samanlaista. Entä jos muualla on vielä turvattomampaa, joten istutaan nyt tässä ja katsellaan... Vaikka juuri silloin pitäisi toimia eikä jäädä odottelemaan.

• ne vaaratilanteet, joihin Jumala pistää, niin nehän on vaan koettelemuksia. ;) Ja jos et selviä, niin paska juttu - et varmaan ollu tarpeeks uskovainen! Ja pääsethän sentään taivaaseen, joten ehkä se olikin vain palvelus?

• Lukija...

Olen kuullut paljon kertomuksia rintamalta. Moni on kertonut rukoilleensa suojelusta. Ne, jotka selvisivät hengissä, uskoivat Jumalan suojelleen heitä. Ne, jotka eivät selvinneet, eivät tulleet kertomaan siitä.

• Miten tuo sitten liittyy aloitukseen?

• Minäkin olen jutellut aika paljon sotaveteraanien kanssa. Isänikin oli sellainen.

Ei ollut yksi tai kaksi kertaa kun veteraani sanoi minulle, että väite jonka mukaan kaikki rukoilivat vaarallisessa paikassa on täyttä p...aa (suom. huom. perätön).

Toisaalta varmaan moni rukoilikin. -- Ei se vaan tainnut juuri auttaa 86.000 kaatunutta suomalaista sotilasta.

• ...

Ihanko totta itse päättelit, ettei ateisti rukoile?

• Hengenmies

Päinvastoin. Luulen että ateistikin rukoilee kun on tarpeeksi kova paikka.

• Hengenmies kirjoitti:

Ookko hihu koskaan kuullu, että:

'Luulo ei oo tiedon väärti'.

• Hengenmies
        belial_666 kirjoitti:

Ookko hihu koskaan kuullu, että:

'Luulo ei oo tiedon väärti'.

En ole väittänytkään tietäväni, vaan luulevani. Jos sinulla on parempaa tietoa asiasta, niin sehän on vain hyvä.

• Hengenmies kirjoitti:

En ole väittänytkään tietäväni, vaan luulevani. Jos sinulla on parempaa tietoa asiasta, niin sehän on vain hyvä.

Jep... On se mieltäylentävää kun mielikuvitusystäviin uskova aikuinen ihminen lässyttää harhaisista luuloistaan ateismi-palstalla.

Tyhmä, tyhmempi, uskovainen.

• Kössönöm
        Hengenmies kirjoitti:

tassut ristissä odottelemaan pelastusta, kun paatti uppoaa?

• kleppoo
        Hengenmies kirjoitti:

Luule ihan rauhassa. Mutta koita tajuta, että jos ihminen rukoilee Jumalaa, niin hän ei ole ateisti. Haloo.

• Hengenmies
        Kössönöm kirjoitti:

tassut ristissä odottelemaan pelastusta, kun paatti uppoaa?

Joskus ei ole valitettavasti paljon muutakaan tehtävissä. Putoavassa lentokoneessakaan ei ole paljon muuta tehtävissä. Luulen että sellaisessa tilanteessa on paljon uskovia, myös monet ateisteiksi itseään kutsuvat voivat rukoilla. Itse en ole ollut sellaisessa tilanteessa, että on vähän vaikea sanoa miten käyttäytyisin.

• Kössönöm
        Hengenmies kirjoitti:

Joskus ei ole valitettavasti paljon muutakaan tehtävissä. Putoavassa lentokoneessakaan ei ole paljon muuta tehtävissä. Luulen että sellaisessa tilanteessa on paljon uskovia, myös monet ateisteiksi itseään kutsuvat voivat rukoilla. Itse en ole ollut sellaisessa tilanteessa, että on vähän vaikea sanoa miten käyttäytyisin.

Voi auttaa sinua hädässä. Rukoilu ei nimittäin auta.

• Hengenmies
        Kössönöm kirjoitti:

Ihminen rukoilee hädässään kysymättä ollenkaan auttaako se vai ei.

• Hengenmies
        Hengenmies kirjoitti:

Vastaan erään toisen kirjoituksella tällä palstalla. Olen melkein samaa mieltä:
        "Itse toimisin todennäköisesti sillä tavalla että tekisin kaikkeni pelastumisen hyväksi, mutta jos mitään ei ole tehtävissä, tuskin silloinkaan kuluttaisin aikaani rukoilemiseen. Toivoa tietenkin aina voi. Uskon että, jos Jumala on, hän voi pelastaa minut ja muutkin ilman minun rukouksianikin. Jos hän ei pelasta, sille minä en sitten voi mitään. Olenko ateisti vai uskovainen?"

• Hengenmies
        Kössönöm kirjoitti:

Kiitos! Katsoin ohjelman. Olen katsonut sen aikaisemminkin mutta tulihan kerrattua. Usko Jumalaan saattaa myös rauhoittaa, poistaa stressiä, ja se taas voi johtaa nopeaan ja järkevään pelastautumiseen.

• Kössönöm
        Hengenmies kirjoitti:

Ja sinut löydetään joskus kuukausien kuluttua tassut ristissä. Jäiden lähdettyä naama tunnistamattomaksi pöhöttyneenä.

• Hengenmies kirjoitti:

"Luulen että ateistikin rukoilee kun on tarpeeksi kova paikka."

Onko sinulla perusteluja luulollesi vai onko propaganda liannut mielesi?

• ???
        Kössönöm kirjoitti:

Ja sinut löydetään joskus kuukausien kuluttua tassut ristissä. Jäiden lähdettyä naama tunnistamattomaksi pöhöttyneenä.

Miksi puhut tassuista? Ihmisellähän on kädet. Oletko koirafani?

• Hengenmies
        Hengenmies kirjoitti:

Kiitos! Katsoin ohjelman. Olen katsonut sen aikaisemminkin mutta tulihan kerrattua. Usko Jumalaan saattaa myös rauhoittaa, poistaa stressiä, ja se taas voi johtaa nopeaan ja järkevään pelastautumiseen.

Ohjelma ei vastannut kuitenkaan siihen kysymykseen jota aloituksessani yritin selvittää. Eli rukoilevatko ihmiset - myös ateistit - kovan paikan tullen. En tiedä siihen vastausta. Olen kuullut puhuttavan että putoavassa lentokoneessa kaikki ovat uskovaisia ja sodassa eturintamalla rukoillaan paljon.

• Hengenmies kirjoitti:

Ohjelma ei vastannut kuitenkaan siihen kysymykseen jota aloituksessani yritin selvittää. Eli rukoilevatko ihmiset - myös ateistit - kovan paikan tullen. En tiedä siihen vastausta. Olen kuullut puhuttavan että putoavassa lentokoneessa kaikki ovat uskovaisia ja sodassa eturintamalla rukoillaan paljon.

"Olen kuullut puhuttavan että putoavassa lentokoneessa kaikki ovat uskovaisia ja sodassa eturintamalla rukoillaan paljon. "

Ja se on täyttä paskapuhetta. Taustalla on vanha propaganda.

• putoavassa

koneessa.

1. Kuuntele henkilökunnan ohjeita
      2. Kyyryasento on turvallisin
      3. Ota selvää varauloskäyntien sijainnista eteen- ja taaksepäin
      4. Laske montako riviä on uloskäynninnille savun takia
      5. Irtonaiset esineet tuolin alle tai lokerikkoon
      6. Rauhoita vierustoveriasi
      7. Jos kännykkä toimii, lähetä tekstarilla raportti, mitä on tapahtunut
      8. Jos kamera mukana ota kuvia, esim. jos moottori palaa
      9. Kerro nämä ohjeet tassut ristissä rukoilevalle naapurillesi

Tämä näin äkkiä, onko jotain muuta fiksua, milla parantaa todennäköisyyttä selvitä?
      Myös kaikki, mikä auttaa tutkijoita selvittämään onnettomuutta, parantaa turvallisuutta jatkossa.

• yksi ohje

10. Kirjoita paperille kuvaus, jos olet havainnut jotain poikkeavaa, joka voi helpottaa tutkijoiden työtä onnettomuuden selvittämiseksi.

• ohje
        yksi ohje kirjoitti:

10. Kirjoita paperille kuvaus, jos olet havainnut jotain poikkeavaa, joka voi helpottaa tutkijoiden työtä onnettomuuden selvittämiseksi.

11. Rukoile

• tuhansista
        ohje kirjoitti:

11. Rukoile

jumalista?

Jos rukoilenkin väärää jumalaa ja se oikea (niitä on vain yksi) suuttuu?

• iskä,
        ohje kirjoitti:

11. Rukoile

vittuako olet taas pistänyt meikun tämmöseen kusiseen paikkaan! Paas äkkiä korjaten hölmöilys tai meikku eroo hetimiten kirkosta! Jämpti on nii!

http://www.eroakirkosta.fi

• hyvin menee nyt

Olen ollut kaksikin kertaa pahan autokolarin jälkeen teho-osastolla, siinä ja siinä rajoilla että
      selviänkö hengissä vai kuolenko vammoihini. Missään vaiheessa ei tullut sekunniksikaan
      mieleeni rukoilla jotain muinaisten paimentolaisten mytologista tarujumalaa.

Tätä lienee vaikeaa tajuta, kun on hengenmies, joka ei tosiaankaan ole järkimies, vaan säälittävä
      ja henkisesti jälkeenjäänyt, pimeää keskiaikaa edelleen elävä ihmisen irvikuva, kaukana kaiken
      normaalin terveeen järjen ulkopuolella.

• !"#¤#"432123412341

Rukouksiin turvautunut lentäjä sai 10 vuotta vankeutta

Italialainen tuomioistuin on tuominnut 10 vuodeksi vankeuteen lentäjän, joka alkoi rukoilla koneen syöksyessä kohti merta.

ATR 72 TUNINTER syöksyi mereen Sisilian edustalla vuonna 2005. (EPA / MIKE PALAZZOTTO)

Vuonna 2005 sattuneessa turmassa kuoli 16 ihmistä.

Koneen lentäjä oli joutunut paniikkiin ja alkanut rukoilla sen sijaan, että hän olisi aloittanut hätätoimenpiteet.

Hän teki myös päätöksen tehdä pakkolaskun mereen sen sijaan, että olisi yrittänyt lentää läheiselle lentokentälle.

Koneen polttoainemittarin vika oli osasyynä turmaan, mutta syyttäjien mielestä lentäjän toiminta tilanteessa oli tuomittavaa.

Potkuriturbiinikone syöksyi mereen Sisilian edustalla. Veden varaan joutuneet selviytyjät joutuivat hakemaan turvaa meressä kelluneesta rungonkappaleesta sen jälkeen, kun kone oli hajonnut palasiksi törmäyksessä.

Myös koneen toinen lentäjä sai kymmenen vuoden tuomion, ja viisi muuta Tunisairin tytäryhtiö Tuninterin työntekijää tuomittiin 8-9 vuodeksi vankeuteen.

Tuomitut aikovat kuitenkin valittaa tuomioistaan.

IL-REUTERS***

10-vuotta on liian vähän. 16 ihmistä menetti tämän pöljän takia henkensä. Mikä neuvoksi ihmisille, jotka vaihtavat terveen järjen mielettömyyteen? Surullista.

Syvä osanotto surmassa kuolleiden omaisten suruun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      257
      8870
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      307
      6176
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      66
      1320
    4. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1277
    5. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1091
    6. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      75
      923
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      847
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      43
      758
    9. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      310
      680
    10. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      23
      666
    Aihe