Vapaa kuvaus

Hei. Ollaan ihmisiksi.

Aloituksia

47

Kommenttia

3017

1. En muista olenko tunturikuutamosta kirjoitellut, mutta olen kyllä sielläkin ollut.

Kyllähän mystiikassa totuutta on. Se ei vaan ole sitä, miltä se näyttää.

Mystiset, salaperäiset tuntemukset ovat totisinta totta ja on hienoa, että meillä on kyky luoda niin upeita elämyksiä mielemme syövereissä. Mielestäni niille voi myös antaa vähän löysiä ohjaksia ja antaa mielikuvituksen lentää. Kuitenkin ohjaksista ei kannata laskea irti saati antaa niitä jollekkin toiselle.

Ei siellä olut luonnon taikamenoja, mutta upeaa ja kaunista......ja myös salaperäistä, kiitos hyvinrasvatun mielikuvituksen.
  2. 1) Tallustelin paikalle, katselin risteillä kärsiviä ihmisiä, tunsin myötätuntoa ja sääliä, voimatonta suuttumusta naulaajia kohtaan.

Sitten alkaa keskustelu.

Keskimmäinen on syytön!

Ajattelen: "Voi mahdoton, eikö asialle voida tehdä enää mitään. Toiminta seis! On tapahtunut kaamea erehdys!"

Onneksi, ennenkuin hyökkään roomalaisten vartioiden viittaan kiinni, keskustelu jatkuu: Hänen isänsä on päättänyt ristiinnaulita poikansa, jotta sinä saisit iankaikkisen elämän.

"Mitä? Siis mitä ihmettä? Hänen oma isänsä!? Että minä saisin iankaikkisen elämän!? Enhän minä edes tunne hänen isäänsä! Ei minun takiani ketään tarvitse tappaa! En edes halua elää ikuisesti!"

Seuraavaksi kerrotaan, että mies ei ole oikeasti poika vaan hän onkin isä itse toisessa roolissa.

"MITÄ.....?????"

Vielä saat kuulla, että mies, joka ristillä on, on syntynyt neitseestä, mutta kuitenkin hänen isä on isän kolmas persoona, Pyhä Henki.

"Jahas.....että neitseestä.......ja isä on isän kolmas persoona...aivan....niinpä tietysti, kas kun en itse ymmärtänyt.....niin että sitten pyhä henki.....kylläpä kyllä."

Tässä vaiheessa ravistan selittäjät irti vaatteistani sekä siirryin syrjemmälle ja katselen enemmän selittäjiä kuin ristiinnaulitsemista. Omituista porukkaa totta totisesti!

2) Täytyy sanoa, että keskustelu oli niin merkillinen kokemus, että koko ristiinnaulitseminen taisi mennä minulta sivu suun. Ällistys oli niin suuri, että en huomannut edes jatkaa uhrien säälimistä.

Mitä haluaisin tehdä? Toimittaa selittäjät hourulaan.
  3. Usko tai älä, niin ymmärrän perinnenäkökohdan ehtoollisasiassasi erittäin hyvin.

Minulle perinteet ovat myös tärkeitä. Ennen kaikkea siinä, että niissä voi tuntea menneiden sukupolvien kosketuksen. Tietoisuus siitä, että meidän esivanhempamme ovat tehneet näitä samoja asioita sukupolvesta toiseen, antaa tunteen yhteenkuulumisesta heidän, jo ammoin kadonneiden sukulaistemme, kanssa. Se ikäänkuin avaa verhot ja näyttää häivähdyksen siitä pitkästä ketjusta, jonka silmukoita me olemme.

Eihän kaiken tarvitse olla ryppyotsaisen vakavaa ja asiat voi myös tulkita symbolisesti edellyttämättä niiden taustalla olevan jotain konkreettista tai olevaista (eli itseään saa sumuttaa, kunhan ei ota sitä liian tosissaan). Mielikuvitus on hieno asia, jota voi myös käyttää elämän rikastuttamiseen.

Minulla jarruvalo vilahtaa silloin, kun mystiikkaa aletaan markkinoida totena.

Täytyy lopuksi tunnustaa, että itse en pidä kristillisitä perinteistä. Saavathan muut toki niitä harjoittaa, mutta minulle ne eivät sovi. Tuntuvat jotenkin vierailta, "Lähi-Itäisiltä". Kristinuskoa vanhemmat juhlat, joille on myöhemmin annettu kristillisiä piirteitä, ovat minulle rakkaita ja vietän niitä mielelläni, mutta ilman uskonnollista sisältöä.
  4. Aluksi se mykisti.

En oikein tiennyt miten suhtautua siihen.

Siitä kuvastuu väsymys, mutta myös eräänlaisen sisäisen rauhan löytyminen. Toivottavasti jaksat silti jatkossakin tulla keskustelemaan kanssamme ja vaikka vähän valamaan öljyä laineille, kun me yllymme liian kiihkomielisiksi.

Ehkä hankalin rasti aloituksessasi oli ajatus omasta itsestäni. Miksi minä kirjoittelen näille uskomis/eiuskomispalstoille. Olenko ristiretkellä uskontoja, kirkkoa tai edes ääriuskontoja vastaan?

Olin hieman yllättynyt siitä, miten tänään miellän motiivini. Tuntuu siltä, että tärkein syy on paljolti keskustella. Taittaa peistä ja koetella kynän terävyyttä, toki asioissa jotka eivät suinkaan ole minulle samantekeviä. Keskustelua vartenhan kai monet muutkin täällä ovat.

Toisaalta se on perusteena kevyt, joten tunnen ehkä olleeni "ristiretkellä" turistina, siipeilijänä. Toisaalta taas mietityttää, onko minun ajanvietteeni riittävä syy arvostella ja retostella toisille jopa kuolemanvakavia asioita. No, kyllähän se on niinkin, että herkkähipiäisten ei kannata tulla tänne pahoittamaan mieltään. Pitänee kuitenkin yrittää olla niin reilu kun kykenee ja muistaa, että samalla kuin vastaa jollekkin äärimielipiteen esittäjälle, muös maltilliset ja tavalliset lähimmäisemme lukevat näitä palstoja.

On kuitenkin hypnoottisen mielenkiintoista yrittää ymmärtää muiden kirjoittajien omasta poikkeavia käsityksiä ja yrittää selvittää omaa maailmankuvaani heille. Se ei onnistu ilman kriittistäkin kirjoittamista ja lukkoon lyötyjen "totuuksien" ravistelua. Voinhan ainakin lohduttautua sillä, että jos joku asia on totta, niin mitkään repimiset tai pilkka ei voi sitä horjuttaa.

Aivan toinen luokka puolestaan on reagointi epäoikeudenmukaisuuksiin, vääryyksiin, sortoon ym.

Niin ja sitten vielä tämä.....Valitettavasti, jos huomaan hyvän tilaisuuden pienen piikin pistämiseen, en aina jaksa vastustaa kiusausta. Anteeksi, jos se pahoittaa jonkun mieltä. Asioitahan nämä kuitenkin vain ovat.
  5. Pahoittelen, että käyttämäni termit eivät ole aivan kirkkokäsikirjan mukaisia. Tarkoituksen ei kuitenkaan ole loukata, vaan pikemminkin herättää ihmisiä ajattelemaan tuttuja asioita hieman erilaisesta näkövinkkelistä. Samanlaisesta, millä tarkastelemme monia muita yliluonnollisiksi kokemiamme asioita.

Seliti oikein hyvin oman käsityksesi ehtoollisesta. Saattaisinpa vähän selvitellä mitä minulle tulee asiasta mieleen.

Kysymys taitaa olla siitä muuttaako taikamenojen ohjaaja viinin ja leivän joksikin muuksi kuin tavallisiksi ravintoaineiksi.

Katolisilla homma on kristallinkirkas. Leipä ja viini ihan aikuisten oikeasti muuttuvat kiesukseksi, joka sitten pistellään yhdessä poskeen. (Minustakin asia on makaaberi.)

Entäs sitten mei... siis teidän kirkossanne?

Minulla on vähän sellainen kutina, ettei sekään asia ole aivan kaikkien mielestä ihan samanlainen.

En valitettavasti ole asiantuntija ja olisinkin tosi kiitollinen, jos joku uskonoppinut tulee korjaamaan väärinkäsitykseni.

Luuloni mukaan kirkon julkisuuteen markkinoima käsitys on, että päivänsankari on läsnä leivässä ja viinissä sen jälkeen kun toimivaltainen viranomainen on sen sinne asettanut lausumalla käsikirjan mukaisen loitsun ja ehkä tehtyään jonkinlaisen käsimerkin. Läsnäolo jatkuu edelleen, kunnes ravintoaineet on nautittu. Siksi jo kerran taiottuja ravinteita ei saa heittää roskiin tai taikoa uudelleen, vaan lautanen pitää syödä joka kerta tyhjäksi, mikä on tosin yleisestikkin hyväksytty toimintatapa.

Pointti on siinä, että ravintoaineissa tapahtuu taikomisen yhteydessä jotain, mikä tekee ne taikaan uskoville jotenkin erikoisiksi. Se, että taikuri ei välttämättä edes omasta mielestään tee taikaa omilla kyvyillään, vaan ikäänkuin toisen oliomuodon lainaamilla voimilla tai valtuuttamana, ei poista sitä että kyseessä on maagiseksi kuviteltu teko, jota kuka tahansa muu kuin pappi ei pysty tekemään. Näin ollen kirkon mukaan pappius tuo mukanaan myös hitusen yliluonnollisia voimia (sic!).

En tarkoita sitä, että papit tai seurakuntalaiset tietoisesti uskovat pappien yliluonnollisiin voimiin, mutta väittäisinpä, että tiedostamattaan monet niin tekevät. Ainakin kirkon oppien looginen tarkastelu edellyttää papeilta "taikavoimia". Se saattaa ainakin osin johtua siitä, että kirkon oppeja ei ole tehty loogisesti eikä loogisiksi.

Ps. Mikäs jumalolennoissa nyt on niin kummallista? Niitähän on uskonnot, uskomukset ja tarut tulvillaan. Tuhansia erilaisia ja toinen toistaan erikoisempia. Sinun omasi ovat siellä muiden joukossa.