Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat.
Eihän asia minulle kuulu, mutta asian voisi ilmaista selvemminkin. Toisaalta se ei ole helppoa, sillä pitkät selitykset lyhyessä tekstissä eivät taida olla mahdollisia.
11.11.2010 14:47
Oikeastaan ihan hirveä ralli.
Toisaalta siinä on jotain niin surrealistista, että sitä jää pöllämystyneenä ihmettelemään. Kaipa tämäkin vielä piti kokea täällä elämässä.
Dasvidanja Putin!
11.11.2010 14:33
Sinulta näköjään puuttu kyky uskoa, mitä joku haluaa sinun uskovan!
Ei uskikset ajattele, onko kertomuksessa logiikkaa tai voiko moinen tohellus kuvata kaikkitietävän toimintaa. He vain uskovat siihen. Kyselemättä ja ajattelematta kuten Pavlovin koirat.
Eihän tuossakaan raamatun kohdassa ole juurikaan järkeä. Minkäs sille enää mahtaa, kun kirja on jo päässyt markkinoille. Raamattu on kuin b-luokan elokuva, jossa sankari jahtaa vaarallista sala-ampujaa. Roisto pystyy kastroimaan aseellaan kärpäsen kilometrin etäisyydeltä, mutta kun hän ampuu sankaria, niin ohi menee jokainen laaki. Ja osaan yleisöstä se menee täydestä.
11.11.2010 14:24
Ei se vielä sillä aukea jos sanotaan: Minä uskon kirkon.
Eikö olisi luontevampaa sanoa vaikka: Minä uskon pyhään yhteiseen seurakuntaan, eikä pyhän yhteisen seurakunnan?
10.11.2010 18:30
Kiistämätön tosiasia kuitenkin on, että maailmassa on hyvyyttä.
Koska jumalia ei puolestaan ole, hyvyys tulee meistä ihmisistä.
Rypeköön perisynnissään ken haluaa. Minä jätän sen väliin. Kiitos vaan.
10.11.2010 17:40
Tämä on Suomi 24:n keskustelupalsta, jonne kuka tahansa saa tulla keskustelemaan kirkkoon liittyvistä asioista.
10.11.2010 10:04
Vertaukset ontuvat. Ei sille enää jälkeenpäin voi mitään. Ne on tulkittu perinteisesti tietyllä tavalla, eli ne on väkisin tungettu ihmisten uskonkäsitysten muottiin. Siksi lukijat harvoin miettivät, mitä niissä oikein sanotaan.
Pointtihan oli se, että vertauksissa olisi viisautta ja totuutta. Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että niissä on pikemmin näennäistä viisautta ja niiden logiikka onnahtelee. Lisäksi niiden moraali on - niin - jo ammoin vanhentunutta.
Ehkä suurin ongelma on siinä, että heikkolaatuiset vertaukset oletetusti täydellisen olennon tekeminä osoittavat, että tekijä onkin vain tavallinen erehtyvä ihminen, ei jumalolento.
Mielestäni laajakatseisuuteen kuuluu myös se, että ei pitäydytä perinteisiin tulkintoihin, vaan uskalletaan nähdä myös uskonkäsitysten läpi, mitä niissä todella sanotaan. Selvitellä millaisia muita tulkintoja voi löytyä.
Vain yhteen tulkintaan tyytyvä ja muun poissulkeva ihminen ei todellakaan ole avarakatseinen.
10.11.2010 09:48
Tarkoitan nimenomaan pyyteetöntä hyvää, missä hyväntekijä ei edellytä saavansa itselleen muuta kuin hyvän mielen. Hyvän mielenkään saaminen ei ole toiminnan tavoitteena, se on aivan ylimääräinen bonus.
Pyyteetön on todellakin pelkkää menettämistä.
Jätä sinäkin perisynnissä kieriskely ja tule hyvien ihmisten joukkoon. Hyvyydellä saa hyvän ja onnellisen elämän.
10.11.2010 09:33
Itse olen kyllä huomannut, että monet ihmiset auttavat ihan pyyteettömästi.
Voi tietenkin olla, että sitäkin käyttäytymistä ohjaa evoluution mukana kehittynyt ominaisuus, joka lopulta tähtää juuri omien geenien säilymiseen.
Kuitenkin hyvyys ja auttaminen tuntuu hyvältä ja on paljon palkitsevampaa kuin itsekkyys ja omanvoitonpyynti. Vaikka sen perusta olisikin lajinkehityksessä, niin sitä kannattaa kuitenkin vaalia.
09.11.2010 20:54
Mutta eiköhän nyt ole jo aika heittää pyyhe kehään.
09.11.2010 19:39
Mistä kaikki hyvä tulee?
Miksi me ihmiset rakastamme toisiamme, autamme lähimmäisiämme, tuemme heikkoja, ruokimme nälkäisiä.
Hyvänteko ei ole jotain joka tulee kristinuskoista. Kaikkien muidenkin uskontojen edustajat ja uskonnottomat ovat kykeneviä hyvään! Eikö hyvyydessä olisi jotakin, johon tulisi pyrkiä? Mielestäni ehdottomasti pitäisi!
Paha maailmassa tulee ajattelemattomuudesta, itsekkyydestä, välinpitämättömyydestä, epäoikeudenmukaisuudestas ja tietysti huonosta tuurista.
Pitääkö meidän nostaa kädet ylös ja tyytyä johonkin perisyntikertomukseen. Ei! Kaikki täällä riippuu meidän omista teoistamme. Se antaa meille myös toivoa siitä, että me voimme luoda paremman elämän lähimmäisillemme ja itsellemme, ihan oikeasti.
Tietysti jos me vain teemme asialle jotakin, emme vain lohduta itseämme kauniilla toivekuvilla.
09.11.2010 19:20
>>Puhut mitä sattuu!
Kysyin, tarkoitatko sitä että kv ei luo meihin kontaktia, koska ei pysty. Vastasit, että ei vaan tarkoitat, ettei häntä ole.>Nyt sitten sanot että kv loisi kontaktin jos kykenisi.>Mikset puhu selvää suomea, että ymmärtäisi mitä tarkoitat!>Ajatteletko nyt sitten sillä lailla, että jos kv olisi olemassa, hän olisi automaattisesti halukas olemaan kanssamme täydellisessä kontaktissa.>Tuostakin sanoin aiemmin jotain. Kysyin ainakin, teetkö itse kaiken mihin pystyisit. Sanoit ettet tarkoita sitäkään.>MITÄ IHMETTÄ TARKOITAT?
09.11.2010 19:07
Pikkuisen on kuuraa maassa.
Onhan tässä vielä vuorokautta jäljellä. Katsotaan kuinka käy.
09.11.2010 18:48
>>Vertaukset sisältävät paljon inhimillistä totuutta nykyajankin ihmisistä ja elämästämme, joten ne ovat ihan ajankohtaisia tänäkin päivänä.
09.11.2010 18:29
Voi olla, että sinä koet luontosi vetävän sinua pahaan. Ehkä se johtuu vain siitä, että sinulle on uskoteltu niin. En jaksa uskoa, että oikeasti olisit paha.
Minä taas olen huomannut, että minun luontoni saa minut pyrkimään hyvään. Erehdyksenikin saavat minut oppimaan virheistä ja huomaamaan, että sopu ja ymmärrys on paljon parempi kuin riita ja epäsopu. Kaikki hyvä elämässäni tulee ymmärryksestä, ihmisten luontaisesta yhteisöllisyydestä, omasta ja lähimmäisteni sisimmästä. Ei miltään henkiolennolta.
Tekojemme seuraukset me joudumme itse kantamaan. Ei ole olemassa mitään taikakeinoa vapautua siitä. Siksi onkin parempi, että ei uskottele selaisen olemassaoloa, vaan pikemminkin yrittää välttää erehdyksiä.
Kristinuskoisten halu hyvään on kauniisti sanottu, mutta mielummin kuin kuuntelen kauniita sanoja katselisin hyviä tekoja. Valitettavasti juuri uskon varjolla lähimmäisiämme sorretaan ja halveksitaan. Ehkä juuri siksi pidän pyrkimystä suoraan hyviin tekoihin parempana kuin jo tehtyjen vääryyksien katumista ja anteeksiantoa.
09.11.2010 18:21
Sammakko profeett... siis professorin ennustuksessa on tyyliä.
Tarkka ajankohta ja selkeä ilmoitus mitä on odotettavissa! Ottakaa siitä oppia! Noin juuri pitääkin ennustaa. Ei mitää hämäriä vertauskuvia!
09.11.2010 17:50
Ei, vaan se voisi eli kykenisi sellaiseen.
Joidenkin uskontojen näkemyksen mukaan kaikkivaltias on jotenkin kiinnostunut ihmiskunnasta. Jos molemmat ehdot täyttyisivät, siis kaikkivaltius ja kiinnostus, ei olisi mitään esteitä täydelliseen kommunikaatioon.
Minä en voi tietää aistieni ja tieteellisten mittalaitteiden ilmaisemien havaintojen ulkopuolisesta maailmankaikkeudesta mitään. Siksi en voi tietää mahdollisen kaikkivaltiuden olemassaolostakaan. Ei kukaan muukaan voi tietää. Kaikki me voimme kuitenkin luulla.
09.11.2010 17:29
Tarkoitan sitä, että kaikkivaltiasta ei ole olemassakaan. Siksi myös kontakti puuttuu.
Jos sellainen otus olisi olemassa, niin se saisi meihin yhteyden ja se saisi myös meidät ymmärtämään viestinsä täydellisesti: olisihan se kaikkivoipa.
09.11.2010 16:53
Taitavat olla biseksuaaleja, kun noin helposti vaihtavat partnerin sukupuolivaatimuksia.
09.11.2010 16:12
Tiedät vai luulet?
On helppoa kuvitella mitä tahansa.
Sinänsä on samantekevää, millaisia mielikuvitusrakennelmia väsää. Samalla kun kuvittelee itselleen taivaspaikan voi kuvitella, ettei siellä tule aikakaan pitkäksi. Niin helppoa se on.
09.11.2010 16:07
96 / 151