Vapaa kuvaus

Siviilisääty: Sinkku

Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

3

Kommenttia

88

1. Taitolaji laiskuus kieltämättä on. Itsekin olen perusluonteeltani laiska ja toivoisin, että paremmin osaisin piirteitäni hyödyntää. Mutta kun on kasvatettu tekemään ja lapsesta saakka myös tehnyt, tuntuu lorviminen niin väärältä. Nytkin tunnen syyllisyyttä, kun flunssaan vedoten vain sisällä istun tai makaan.

Mieleeni on jäänyt erään kaverini (menestynyt yrittäjä) sanoja: "Hyvään elintasoon pitäisi kuulua myös se, ettei tarvitse olla kaiken aikaa vain työssä."
    Itse en enää varsinaisesta ansiotyöstä juurikaan välitä, sillä eihän vanha enää rahaa tarvitse, mutta kun apua pyydetään, on kieltäytyminen suunnattoman vaikeaa. Ja tuohan myös tekeminen iloa muuten niin monotomiseen elämään.

Äsken jouduin keskeyttämään kirjoittamisen ja selvästi piristyin, kun naapurini tuli käymään moottorisaha kainalossa. Sanoi, että se ei toimi. Ei siinä kuitenkaan vikaa ollut, laitoin vain säädöt kohdalleen ja huomenna hän pääsee mökilleen halkoja sahailemaan.
    Sinä aikana oli Pappa ja Lasse ehtineet tuoda arvokkaat kommenttinsa ketjuun, mutta niihin en enää jaksa ottaa kantaa, laiska kun olen.
  2. Lapseni kaikki ovat hyviä uimareita, mutta sitä ei minusta voi sanoa. Pinnalla pysyn, mutta eteenpäin pääsen todella hitaasti. Mutta onhan lapsillani ollut aivan toiset mahdollisuudet oppia, kun kaikki kesäviikonloput vietimme veden ääressä. Omassa lapsuudessani oli lähin uimapaikka joki, jonne oli matkaa pari kilometriä. Ristiriitaista on, että olen veneillyt yli 30 vuotta, mutten kunnolla osaa uida. Mutta liekö silläkään merkitystä jos aallokossa joutuu veden varaan ja matkaa rantaan on kilometrejä. Hyvät kelluntavälineet matkassa mukana ja liikkeelle selvin päin. Sen opin silloin kun promillen humalassa pimeässä ajoin yhden veneen kivikkoon. Siihen aikaan ei nykyisiä GPS-laitteita ollut.

Kuinka em. lapset nyt omia lapsiaan valvovat, ei kuulu minulle. Uskon että ainakin tytär. Ehkä muistaa kun hän 4-vuotiaana putosi laiturilta veteen. Olin silloin lähistöllä ja nostin hänet heti kuiville.

Vähän toisinajattelija 1943 sanoo olevansa, mutta toteaa myös, että palstalla on muutama joka häntä haluaa kuunnella ja myös vastata hänen ajatuksiinsa. Ehkä olen yksi heistä, vaikken vakiokirjoittaja olekaan. Aika-ajoin käyn palstalla ja joskus jotakin myös kommentoin, mutta läheskään kaikkia ketjuja en avaa. Otsikko ratkaisee, mutta usein myös kirjoittajan nimimerkki. Minulle mieluisat kirjoittajat ovat mm. tämän ketjun kommentoijat.

Ehkä myös metsä yhdistää. Itse olen nyt heinäkuussa kulkenut siellä vain vähän marjaa etsimässä, mutta kun ilma viilenee otan kirveen ja moottorisahan kainaloon ja lähden polttopuupinoja suurentamaan. En lisää itse tarvitse kun liiteri on jo täynnä, mutta harmittaa että jäävät sinne lahoamaan. Harmitta myös se, etteivät terveet puut saa tilaa, kun ryteikkö kasvaa niiden ympärille.

Palstalla on usein väitelty, että ollaanko vanhuksia vai ei. Myönnän että itse kohta olen, mutta en enää olekaan +60 vaan -70. Askel on hidastunut, voima ehtynyt, enkä saa päivässä aikaiseksi samaa kuin kolmekymppisenä.
    Toivotan jaksamista teille kaikille!
  3. Jäikö juhannuksesta hana auki, kun taidat olla vielä juovuksissa?

En tarkemmin tunne kumpaakaan tapausta, vaan ainoastaan olen uutisista lukenut, mutta en muista, että missään olisi puhuttu osallistujien kansalaisuudesta tai äidinkielestä. Arveletko että Ruotsissa asuvat suomalaiset olisivat kolarit aiheuttaneet, kun ruotsinsuomalaisista puhut. Äidinkielenään ruotsia puhuva suomalainen sanotaan yleisesti suomenruotsalaiseksi, mutta en aiemmin ole kuullut, että olisivat sen vaarallisempia liikenteessä kuin "puhtaat" suomalaiset.

Mainitussa rekkakolarissa rekalla oli ylikuorma ja ajoi lievää ylinopeutta, mutta sillä ei ole tapahtumassa merkitystä. Kun toinen tulee eteen, on aivan samantekevää painaako yhdistelmä 40 tai 42 tonnia ja onko nopeus 80 vai 88 km/h. Sen tietää jokainen, joka raskaan auton ratissa on ollut, sen tietää poliisikin, mutta ehkä tuomarit eivät. Lisäksi henkilöauton kuljettaja oli juovuksissa, vaikka tapahtumahetkellä enää alle rangaistusrajan.

Seinäjoen onnettomuudesta taisi olla lehdissä ristiriitaisia tietoja, kun olen minäkin jossakin lukenut, että motoristi ajoi stop-merkin takaa auton kylkeen. Sitä silloin myös hämmästelin.
    Riskikuljettajia on kaikissa ajoneuvo- ja ikäluokissa, mutta moottoripyöräilijä tietää, että itse aina on häviäjä, vaikka kuinka oikeassa olisi. Usein on todettu, että varsinkin alkukesällä jotkut autoilijat ovat niin sokeita, etteivät moottoripyörää näe.
    Itse lopetin m-pyöräilyn 2 kesää sitten, kun oli pari läheltä piti-tilannetta. En enää uskaltanut. Toisesta selviydyin säikähdyksellä, toisessa meni jalkani vähän rikki.

Toivotan turvallista liikkumista teille kaikille. Myös minä yritän käyttäytyä liikenteessä säädyllisesti, vaikka niitä parjattuja suomenruotsalaisia olenkin.