Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
saimander
profiilit
saimander
saimander
Vapaa kuvaus
Siviilisääty: Sinkku
Lapset: Olen ylpeä vanhempi
Aloituksia
3
Kommenttia
88
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Muslimi+ei+ole+kristitty,+mutta+muslimin+usko+voi+olla+syvempi+kuin+kristityn.
01.10.2021 11:21
Kai meille vanhuksille kuuluu kaikenlaisia tauteja, flunssa ja kevätväsymys mukaan lukien. Siirryin minäkin puolitoista viikkoa sitten tähän ikäryhmään ja lähdin merkkipäivää karkuun. Matkakohteen valitsin yhden matkanjärjestäjän/ varustamon tarjouksen, sekä erään +60 ryhmän ystäväni matkakertomuksen perusteella.
Viikko ennen lähtöä iski sitkeä flunssa. Kuumetta ei paljon ollut, mutta eihän vanhuksille enää kuumetta tulekaan, ja siksi toipuminen kestää kauemmin. Hain jotakin helpotusta apteekista, jossa osaava farmaseutti diagnosoi keuhkoputken tulehduksen. Sanoi, että siihen puree vain antibiotti ja lääkäriin pitää mennä. En ehtinyt mennä, sillä varhain aamulla piti lähteä matkaan.
Menomatka oli raskas, koske se 14 tunnin sijasta kesti 24 tuntia. Myös ensimmäisten päivien retket (Barbados, St. Lucia ja Antiqua) ottivat koville, mutta sitten alkoi helpottaa. Lämpö ja konjakki karkottivat taudin. Atlantilla (6 päivää) kunto koheni merkittävästi, vaikka nahka siellä vähän kärventyi. Viimeisten päivien aikana käveleminen laivalla rasitti polvia, kun meri ei enää niin tyyni ollut.
Eräs kanssakulkija, päivän minua nuorempi, totesi, ettei hän tunne itseään yhtään vanhemmaksi, vaikka 70 tuli täyteen. Sanoin, että odota kun kotiin pääsemme, kun kaikki paikat kolottavat, nahka on kärähtynyt eikä viinaakaan enää maistu, alkaa ikä jo tuntua.
Ei myöskään paluumatka Praiasta täysin kitkaton ollut. Kone oli hajalla ja toista odotettiin puoli vuorokautta. Mutta hyvä ettei se hajonnut vasta ilmassa.
Eilen hoidin muutaman entiseen työhön liittyvän hommen, mutta mihinkään muuhun minusta ei enää ollut. Vasta tänään pesin hikiset paidat yms.
Ikä on vain numeroita, on moni sanunut, mutta ei se ihan niin taida olla. Jos kuvittelee olevansa samanlainen kuin kymmeniä vuosia sitten, saattaa iskeä masennuskin. Parempi hyväksyä oma tilansa, vaikka vuosi vuodelta saa yhä vähemmän aikaiseksi.
16.03.2013 16:08
Yksin en ollut tänään minäkään. En nyt puhu muurahaisista, vaan metsän kärpäsistä. Kotimuurahaiset poistuivat nopeasti pihalaatoituksen alle vieden munansa mukanaan, kun siirsin pöydän, jonka alle olivat tehneet pesän.
Keväällä kun hain vanhan maasturini talvehtimasta metsän reunalta, olivat muurahaiset tehneet pesän tavaratilan maton alle. Pari viikkoa myöhemmin nuorehko kaveri sen auton minulta väkisin osti, ja kaupanpäällisenä hän sai sen muurahaispesänkin.
Mutta tänään metsässä oli minulla seuraa. Kärpäset, isot ja pienet, tykkäsivät minusta niin, että oiken lähelle tulivat.
Tapani mukaan poikkean aloittelijan aiheesta, ja puhun nyt metsän antimista. Nyt on todella hyvä mustikkavuosi, marjaa on runsaasti kaikkialla. Kiitettävästi on myös poimittu, taajamien lähimetsät on koluttu, mutta syvemmällä metsissä voi löytyä koskemattomia todellisia apajia. Tänään kävin vain "kotimetsässä", omassa ja naapurin, mutta niissäkin oli marjaa enemmän kuin yleensä.
Olin tänä vuonna aikonut poimia vain vähän, ehkä 10-20 litraa, kun pakastimessa vielä on viimevuotisia, mutta marjastus ja metsässä kulkeminen on laji, johon helposti jää koukkuun. Huomennakin täytyy mennä ainakin puoleksi päiväksi.
Mustikkakausi on nyt parhaimillaan, marjat ovat kypsiä ja isoja. Metsässä sielu lepää ja mielihyvää syntyy sitä mukaan kun marja-astia täyttyy.
27.07.2012 20:45
Enemmistö ketjussa ja koko palstalla suhtautuvat myönteisesti suomenruotsalaisiin ja kielitaitoon yleensä. Se osoittaa, että palstan kirjoittajat ovat pääosin suvaitsevaa ja avarakatseista väkeä. Tosin vastakkaisia näkemyksiä on, sekä tässä ketjussa että koko Suomessa, etenkin perussuomalaisten leirissä. Tuskin Dragsvik-jupakka olisi syntynyt, jos Dragsvik olisi suomenkielinen varuskunta ja Wallin jonkin muun puolueen edustaja. Alkoihan Pentti Oinonen (PS) puhua pakkoruotsista A-studiossa, kun Wallinin luottamuksesta oli kyse.
Pakkoruotsin puolesta en puhu minäkään, sillä ei pakolla kieltä opi. Ruotsi voisi hyvin olla vapaavalinnainen kieli, ja yhtenä vaihtoehtona voisi olla vaikka venäjä. Väitetään, että Suomessa on venäjänkielisiä saman verran kuin ruotsinkielisiä, mikä ei kuitenkaan vielä pidä paikkansa. Äidenkielenään ruotsia puhuvia on 5,4 % ja venäjää n. 1,1. Mutta suhde muuttuu kaiken aikaa, venäjänkieliset lisääntyvät ja ruotsinkieliset vähenevät. Kun suomenruotsalainen perustaa perheen umpisuomalaisen kumppanin kanssa, tulee kotikieleksi vääjäämättä suomi ja jälkeläisistä suomenkielisiä. Niin on käynyt minulle, ja niin voi käydä myös aloittajan lapselle.
Puhutaan myös suomenruotsalaisten etuoikeuksista, joita en itse ole saanut havaita, vaan pikemminkin päinvastoin. Perusoikeuksia vain tavoitellaan.
Perustuslain mukaan on jokaisen lapsen oikeus käydä koulua äidinkielellään, mutta onko se tarpeen, siitä voidaan olla monta mieltä. Tarvitaanko Suomessa ruotsinkielisiä kouluja lainkaan? Lapsi oppii nopeasti ja lukioiässä osaa kielen jo hyvin.
Väitetään myös, että ruotsinkielisiin oppilaitoksiin pääsee helpommin kuin suomenkielisiin. En tiedä onko niin, mutta uskon, että jos on opiskellut suomen kielellä ja suomi on kielenä vahvempi, on mahdollisuudet alkavassa työelämässä paremmat. Itse olen vähäiset kouluni käynyt ruotsin kielellä, joten luulen tietäväni mistä puhun.
Kuitenkin toivoisin, että Suomi säilyy kaksikielisenä, sillä onhan se maalle rikkaus ja eduksi myös Euroopan suuntaan.
Toivon myös, että me suomalaiset voimme maassamme sovussa elää, äidinkieleemme ja kielitaitoihimme katsomatta.
24.03.2012 20:07
Tuli mieleen, että mistä sinä polttopuut hankit. Itselläni on vain puolivaraava takka ja kiuas, mutta syksyn ja talven aikana olen koivua polttanut lähes neljä mottia ja sekapuita melkein saman verran. Jos kaiken olisin ostanut käypään hintaan, olisin samalla rahalla saanut aika paljon sähköä. Minulle puut ovat "ilmaiset", mutta jos tuntipalkka itselleni laskisin, olisivat paljon kalliimmat kuin ostetut.
Mutta terveellistä liikuntaa raikkaassa ulkoilmassa se vain on. Kun metsässä kaataa puut, karsii, pätkii, kantaa autoon, pilkkoo ja laittaa liiteriin, niin varmasti yhden kuutiometrin tekeminen vastaa monen tunnin reipasta sauvakävelyä.
Näin usein palstalla käy, kun ketju venyy, aihe muuttuu. Ruokarahasta piti puhua, mutta nyt puhutaan polttopuista. Muuten edellä oleva laskelmani on tilastoharha, sillä on vain kesäkuukausilta. Talvikuukausien kulurakenne on pitkälti erilainen. Vain asumiskustannukset ovat koko vuoden ajalta, mutta tammi- helmikuussa suorastaan tuhlasin sähköä. Laitoin sähkölämmityksen täysille, mieluummin maksoin kuin palelin, ja kun lämmin oli, en aina viitsinyt puiden kanssa touhuta.
10.02.2012 19:51
Ennen Päijänteen jäät sulivat yleensä äitienpäivän tienoilla, mutta nyt taitaa jää olla melko ohut. Entisessä elämässäni vapaa-ajat melkein asuin Päijänteen rannalla. Jäällä kuljin moottorikelkalla ja joskus autollakin. Moottorisahalla tein avannon, jossa viikonloppuisin kävin läpi talven. Vesistö tuli tutuksi, veneellä kuljin Jyväskylästä Lahteen ja monesti myös Heinolassa ja Vuolenkoskella.
Siitä on jo 15 vuotta, mutta yhä Päijänteen aaltoihin kaipaan. Meri on minulle liian iso, ja meri ei koskaan ole niin pläkää, kuin joskus aamuisin Päijänne oli.
09.02.2012 19:31
Osallistun ketjuun, koska viime vuonna pidin kirjaa kaikista menoista puolen vuoden aikana ja asumiskustannuksista koko vuoden ajalta.
Talouden kannalta on samantekevää, meneekö ruokaan 150 tai 400 euroa kuukaudessa, sillä todelliset säästökohteet löytyvät muista menoista. Mutta hulluksi tulisi, jos kaikessa pihistäisi. Sadalla eurolla kuukaudessa pysyisi nälkää näkemättä ehkä hengissä, mutta neljän sadan euron edestä en ainakaan minä jaksaisi syödä.
Ruokamenot (ilman alkoholijuomia) olivat keskimäärin 165 e/kk. Kaljaan saattoi kesäkuukausina kulua yli 100 e/kk, kun kaupassa käydessäni ostin muutaman irtotölkin (yli 4 e/l) enkä tarjouksista 24-pakkauksia (n. 2 e/l).
Asumiskustannukset (lämmitys, vesi, kiinteistövero vakuutus, jätehuolto ym.) olivat 313 e/kk ja autokulut lähes 700. Yhteensä käytin rahaa puolen vuoden aikana 2250 e/kk, josta ruokamenot ovat noin 7 %. Enää en ole jaksanut kirjaa pitää, mutta täytyy kai taas alkaa. Silloin huomaa mihin kaikkeen turhaan rahaa kuluu.
09.02.2012 19:03
Harvoin se onnistuu. Itse vapaana kulkijana olen sen nähnyt jo reilun 10 vuoden aikana, ja luulen tietäväni mistä puhun.
Usein hyvin alkanut ystävyyssuhde kaatuu siihen, että toinen osapuoli, mies tai nainen, alkaa haluta myös fyysistä kosketusta. Toinen pulma on se, että nainen (ehkä mieskin) tulee omistushaluiseksi, ja vain hän saa olla se todellinen ystävä.
Tänä aamuna sanoin yhdelle ystävättärelleni, että olet ystävä parhain. Läheinen mutta varattuna turvallisen kaukana.
16.01.2012 20:01
Oletko varma siitä, että vain tottumuksesta on kyse? Ehkä myös vanhassa kropassa veri kiertää vähän verkkaisemmin kuin nelkyt vuotta sitten.
Kaunis talvipäivä houkutteli suksille, mutta rupeama jäi lyhyeksi. Hiihtoasussa tuli kylmä, kun heikkokuntoisena en jaksanut liikkua itseäni lämpimäksi. Suksin kotiin ja laitoin takkaan klapit.
15.01.2012 15:59
En näe pulmaksi sitä, ettei sanomistaan omalla nimellään voi vastata. Itse julkisesti kirjoitan harvoin, yksityisesti enemmän, tällä palstalla nimimerkillä, mutta kun joskus paikallislehteemme jutun laitan, teen sen omalla nimelläni. Vaikken mikään julkkis paikkakunnallamme ole, varsin moni kuitenkin minut tuntee.
Jos omat sanat ja näkemykset eri asioista hävettää, on parempi pitää suunsa kiinni.
14.01.2012 16:23
Itselläni on ollut mahdollisuus ns. pehmeään laskuun, mutta kyllä alakuloiseksi veti, kun aloin ajatella, että tähänkö elämä nyt päättyy. Heti 63 täytettyäni jäin eläkkeelle, vaikken töitä heti lopettanut. Alussa tahti vain kiihtyi, mutta vähitellen alkoi sohva vetää puoleensa ja viinikin maistua yhä paremmalta.
Pikku hiljaa kuitenkin sohvalta heräsin ajattelemaan, että minähän vielä elän. Kaikki vanhenemme, voimat ehtyvät, mutta kun sen itselleen hyväksyy, alkaa elämä taas maistua. Vielä toisinaan käyn työssä, mutta täyden työpäivän jälkeen en enää itseltäni mitään vaadi.
Viestini sinulle on, ettet itsestäsi saa edellyttää samaa kuin kolmekymppisenä.
Kun työuupumuksestasi olet tointunut, huomaat mitä kaikkea on edessäsi.
12.01.2012 23:32
Demeter
Samat sanat. Kun jo vuosia on palastalla pyörinyt, vaikkei kovin aktiivisesti, on alkanut tuntea joitakin nimimerkkejä ja myös niistä tykätä. Olet varmasti yksi heistä.
Kun palstalla käyn, en läheskään kaikkia ketjuja avaa, mutta saatan pysähtyä mieleisen kirjoittajan kohdalle.
Emmehän poistoista lannistu, vaan kirjoitamme kuten ennenkin. Itsestäni en muuta lupaa, kuin että tulen viestiäsi lukemaan aina kun ne löydän. Mieleeni on jäänyt ketju, jossa puhuimme ortodoksisen kirkon tunnelmallisuudesta tuohuskynttilöineen ynnä muineen. Toistan vielä sen, minkä mainitsemassasi ketjussa sanoin. Liturgiikka on täysin eri asia kuin juopottelu.
Vapaapäivät ovat tältä erää osaltani taas ohi, edessä on parin viikon tiukka duuniputki, mutta palstalla tavataan.
08.01.2012 16:19
Suvenkorento
Hyvin sen sanoit. Ajatuksemme kohtaavat nyt kuten aiemminkin. Erityisesti pidin siitä, että puhuit velkajärjestelystä etkä -saneerauksesta. Velkasaneeraus on toki inhimillisesti katsoen velallisen kannalta hyväksyttävää, mutta on toiselta pois. Siitä minulla on omakohtaisia muistoja 1990-luvun laman ajalta. Asiakkaat kaatuivat kuin sieniä sateella ja yksi niistä pääsi velkasaneeraukseen. Silloisesta 150 tmk:n saatavista sain puolitoista vuotta myöhemmin 400 mk. Arvaa naurattiko.
Niistä ajoista voisin puhua enemmänkin, mutten kaikkea näin julkisesti.
07.01.2012 18:35
Velathan on maksettava eikös juu ...
Hyvä aloitus Pirre! Osaat aina ajatella kaiken niin järkevästi.
Minunkin mielestäni pikavippifirmojen toiminta, tai ainakin niiden markkinoititapa, pitäisi lailla kieltää. Harva ikäluokassamme siihen sortuu, mutta nuorille voi käydä toisin. Olen itsekin sen läheisesti nähnyt, mutten siitä näin julkisesti halua puhua.
Nykyisin talouskasvuun vedoten kehotetaan lisää kuluttamaan, mutta vikaan menee, jos se tehdään velkarahalla. Itse en ole saituri, mutta olen teinistä saakka täytynyt taloudestani huolehtia. Edes luottokorttia en huoli, vaan jos ei minulla ole rahaa, en myöskään mitään tarvitse.
Eniten harmittaa että koko Suomi toimii yli varojensa. Avokätisesti jaetaan vastikkeetonta rahaa kaikkialle ja ne, jotka ovat säästäväisesti eläneet, ovat maksumiehiä. Mutta enää ei riitä sekään, vaan lisää velkaa tehdään jälkipolvemme maksettavaksi.
Mutta se siitä, emme silloin enää ole sitä näkemässä.
07.01.2012 12:38
Beesie:
Hätiköity oli minunkin viestini, ja saatoin käyttää myös vääriä sanoja. Sanoin rehellinen kun olisi pitänyt sanoa ehdoton tai suvaitsematon. Soinia syytetään vastuun pakoilemisesta kun ei mennyt hallitukseen. Ei mennyt, koska ei voinut tinkiä vaalilupauksistaan. Eihän sellainen asenne poliitikolle sovi, saati presidentille, vaan pitää osata kääntää takkinsa tuulen mukaan. Myöskään uskontoa ei pidä sotkea politiikkaan, vaan demokratia ja teokratia on pidettävä tiukasti erillään.
Muutoin olen lähes kaikessa kanssasi samaa mieltä.
06.01.2012 21:27
Palstalla on vapaasti saanut mainostaa, kehua tai moittia pressaehdokkaita. Myös Timo Soinia, mutta kun laitoin ketjuun omasta mielestäni asiallisen viestin eri uskonnoista, ketju välittömästi poistettiin. Niin on käynyt ennenkin, kun jotakin uskontoihin viittaavaa olen puhunut.
En itse ole uskovainen sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan ryyppään, kiroilen ja teen kaikenlaista muutakin "syntiä". Kuitenkin haluan uskoa johonkin suurempaan, maailmanlaajuinen kirkkohistoria on alkanut minua kiinnostaa yhä enemmän ja luulen jo jotakin siitä tietäväni.
Tällä viestilläni saan ehkä tämänkin ketjun roskikseen, mutta ei haittaa, sillä ei tämä palsta minulle kovin tärkeä ole.
06.01.2012 18:09
Juoppoja on ollut jo ennen ajanlaskumme alkua ja rattijuoppoja siitä saakka kun auto keksittiin. Sitä mukaan kun autokanta lisääntyy, lisääntyvät myös rattijuopot. Ennen hevosilla juovuksissa kuljettiin, mutta hevonen oli yleensä selvä.
Ko. tapauksen kulusta ei ole tietoa, eli olisiko kuski selvänä voinut välttyä tapahtumasta. Oli kuitenkin se verran tuhdissa humalassa, ettei mitään lieventävää löydy. Mutta on työssä käyvä perheenisä, vaikka nuoresta iästään huolimatta pahasti alkoholisoitunut. Ikävä juttu sekä uhrin että tekijän kannalta.
On puhuttu Alko-lukosta, auton luovuttamisesta valtiolle ja määräaikaisesta tai pysyvästä ajokiellosta, mutta ei se riitä. Autoja on, halpoja, ilmaisia tai varastettuja, ja väliäkö sillä onko auto katsatsettu ja itsellä ajokortti kun tukevassa kännissä ajaa.
Sanktiot ovat aivan liian lievät. Kortitta voi ajaa, varaton jättää sakot maksamatta ja ehdollinen vankeus ei ole rangaistusta lainkaan. Monelle ehdoton vankeusrangaistus on kuin loma hotelllissa, ja jos siellä jotakin viitsii tehdä, saa myös palkan.
Aikoinaan rattijuopoille annettiin lapio käteen mm. lentokenttätyömaalla. Uskon, että jos nytkin arvokas akateeminen tai tapatyötön luuseri sitä muutaman kuukauden valvotusti heiluttaisi, ei sinne enää mielisi.
Että ehtoollisviinit vedettiin tähän mukaan on mielestäni asiatonta, sekä tämän ketjun että median osalta.
05.01.2012 22:38
Täällä meidän koordinaateilla ei ole sähkökatkoja ollut, ei ole puita kaatunut ja kaikissa taloissa näytää olevan katot vielä paikoillaan. Mutta roskia on kaikkialla.
Aamulla takan hormissa ilmavirta kulki nurinpäin ja takkahuoneesta tuli melkein savupirtti. Vähitellen se alkoi toimia, mutta piippu ulisi ja liekit läiskivät lasiluukkua vasten niin levottomasti, etten ilman valvontaa uskaltanut takkaa jättää. Nyt tuuli on laantunut sen verran, että laitoin saunaan tulen. Aamulla olisin kai päässyt savusaunaan.
Yöllä taisi olla myös ukkosta. Jotenkin unen läpi se aistin, mutten jaksanut herätä sitä ihailemaan.
Olen sanonut, etten lunta ja lumitöitä kaipaa, mutta ihan vähän alan minäkin jo toivoa. On toki vihreä piha nätti joulunakin, mutta vähän lisää valkeutta tahtoisin. Eilen kotiin tullessani tumma hahmo ilman heijastimia yritti väkisin työntää itsensä autoni alle. Ei onnistunut, mutta vähällä oli.
26.12.2011 16:13
Kiitos kaikille mieltä lämmittävistä vastauksistanne!
Itselläni on ollut hyvä joulufiilis, ja viestilläni halusin toivottaa sitä samaa toisillekin. Jos jollekin viestini loi hyvän joulumielen, olen siitä iloinen.
Tase Papan syvällinen pohdinta sai minutkin mietteliääksi. Totta, että ihminen on parisidonnainen ja yksinäisenä on ikään kuin vain puolikas, kaikessa. En ole elämästäni ketään pois häätänyt, mutta avioliittoni viimeisen vuoden aikana tein aina kaiken väärin.
Kun melko aktiivisesti olen monessa mukana, on vuosien aikana syntynyt monenlaisia ystävyyssuhteita, mutta pientä etäisyyttä olen halunnut pitää. Toivon ettei koskaan "kolahda", sillä voi käydä niin, etten silloin itse kelpaa.
Jälleen tapahtumarikas päivä on takanapäin, ja huomenna on aikaa rauhallisin ja iloisin mielin sulkeutua yksinäisyyteensä mukavaa Joulua muistellen.
Aiemmassa ketjussa, johon myös osallistuin, puhuttiin masennuksesta.
"Masentuminen vie liian paljon myönteistä energiaa" (Ahtisaari).
25.12.2011 21:36
On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen ...
Niin olen tehnyt minäkin jo useampana jouluna. Tosin kovin myöhään en sitä hiljaisuutta ole kuunnellut, vaan olen mennyt aikaisin nukkumaan herätäkseni varhaiseen joulukirkkoon.
Aaattopäiväksi on ohjelmaa riittävästi, samoin myös joulupäiväksi, mutta illat tulen viettämään yksin vaatimatonta jouluateriaa nauttimassa. Saatan myös käydä palstalla toisia yksinäisiä kohtaamassa.
Lapsillamme on omat perheensä ja heillä on oikeus viettää joulun oman ohjelmansa mukaan. Minulle riittää se hetki, jolloin heillä on aikaa myös isälleen.
Sain myös minä joulukortin entiseltä naisystävältäni ja parilta nykyiseltäkin, mutta eivät ne tunteita herättäneet suuntaan eikä toiseen. Joulu on nopeasti ohi ja kuten k/k sanoi, masennus voi iskeä yhtä hyvin juhannuksena, tai vaikka jo pääsiäisenä.
20.12.2011 20:36
1 / 5