Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

304

Kommenttia

11757

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kyllä. Niin kauhealta kuin se kuulostaakin. Ja kun uutisia kuuntelee ja katselee, niin eihän sitä voi olla huomaamatta Jeesuksen mainitsemia tapahtumia, jotka ovat synnytystuskien alkua. On tulta ja savupatsaita, mannerlaatat liikehtivät, valtiot menevät konkurssiin, ja kansanjoukot ovat todella levottomia. Jne.

Mutta Jeesus puhui myös siitä, että kun synnytystuskat aikanaan ovat ohi, on maa samoinkuin Jaakob syntynyt uudesti. "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella,
    saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa." Matt 19:28

Ennen tuota maan ja Jaakobin uudistumista on kuitenkin siis edessä suuri ahdistus. Ja silloin nimenomaan Jaakob on se, joka kokee synnytystuskia.
    "Kysykää ja katsokaa: synnyttääkö miehenpuoli? Miksi näen kaikkien miesten pitelevän käsin lanteitansa synnyttäväisten tavalla, ja miksi ovat kaikki kasvot käyneet valjuiksi? Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
    Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi. Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
    vaan he saavat palvella Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, kuningastansa, jonka minä heille herätän.
    Mutta sinä, minun palvelijani Jaakob, älä pelkää, sanoo Herra, älä säiky, Israel.Sillä katso, minä pelastan sinut kaukaisesta maasta, sinun jälkeläisesi heidän vankeutensa maasta. Ja Jaakob on palajava, elävä rauhassa ja turvassa, kenenkään peljättämättä.
    Sillä minä olen sinun kanssasi, sanoo Herra, ja pelastan sinut. Minä teen lopun kaikista kansoista, joiden sekaan minä olen sinut hajottanut; ainoastaan sinusta minä en loppua tee: minä kuritan sinua kohtuudella, mutta rankaisematta minä en sinua jätä." Jer 30

Tuon kaikkein suurimman ahdistuksensa keskellä Jaakob eli Danielin kansa pelastetaan.
    "Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi" (Dan 12)

Jeesus kehottaa Danielin kansaa eli Juudeassa olevia pakenemaan tuolloin vuorille. Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule. (Matt 24:20-21)

Ennen tuota Jaakobin ahdistusta ja Jumalan vihan vuodattamista pakanakansojen päälle, tapahtuu Paavalin kuvaama tempaus. Jeesus tulee taivaasta, ja päästää meidät sen jälkeen tulevasta vihasta. Eli Paavalin mukaan tämä tempaus koskee kaikkia niitä, jotka nykyisessä armotalouskaudessa ovat "kääntyneet epäjumalista Jumalan tykö, palvelemaan elävää ja totista Jumalaa ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka päästää meidät tulevasta vihasta." (1Tess 1)
  2. Tuo lainaus oli interlineaarisesti alkutekstistä käännetty.

Alkutekstissä ei todellakaan ole tuota substantiivia IHMISET.

vaan pronomini "hemas" eli MEIDÄT. Tuo on huomioitu esimerkiksi

Jumalan Kansan Raamatussa:
    "He veisasivat uutta virttä ja sanoivat: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinut on teurastettu. Sinä olet verelläsi ostanut meidät Jumalalle kaikista sukukunnista, kielistä, kansoista ja heimoista."

Vanhassa Bibliassa:
    "Ja veisasivat uutta virttä, sanoen: sinä olet mahdollinen kirjaa ottamaan ja sen sineteitä avaamaan; sillä sinä olet tapettu ja verelläs meitä Jumalalle lunastit kaikkinaisista sukukunnista, ja kielistä, ja kansoista ja pakanoista,
    Ja olet meidät tehnyt meidän Jumalallemme kuninkaiksi ja papeiksi, ja me saamme vallita maan päällä."

Toivo Koilon käännöksessä:
    "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan, ja avaamaan sen sinetit, sillä sinut on teurastettu, ja sinä olet ostanut meidät ...
    ja olet tehnyt meidän ... ja me tulemme hallitsemaan maan päällä."

ACV:
    "And they sing a new song, saying, Thou are worthy to take the book and to open the seals of it, because thou were killed and purchased us from God by thy blood, out of every tribe, and tongue, and people, and nation."

KJV:
    "And they sung a new song, saying, Thou art worthy to take the book, and to open the seals thereof: for thou wast slain, and hast redeemed us to God by thy blood out of every kindred, and tongue, and people, and nation;
    And hast made us unto our God kings and priests: and we shall reign on the earth."

Jne.