Pyhä Henki persoona?

.---....

Onko Pyhä Henki persoona samoin kuin Jeesus ja Taivaallinen Isä? Onko Pyhällä Hengellä siis tietoisuus ja ajatuksia ja tunteita ja tahto? Rukoiletteko Pyhää Henkeä yhtä lailla kuin joskus kohdistatte rukouksenne Taivaan Isälle ja joskus Jeesukselle persoonana? Olen huomannut monen uskovan kohdistavan nimellä mainiten rukouksensa joko Jeesukselle tai Isälle, tai vaihdellen jommalle kummalle, mutta miksi ei koskaan PH:lle? Ikään kuin PH olisi kaikille sukoville vain jokin rukousten toteuttaja tai jotain hyvin epämääräistä. Mistä tämä johtuu?

83

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatussa ei koskaan sanota, että HERRA Pyhä Henki. Herraksi sanotaan vain Jeesusta ja Jumalaa.

Miksi?
      Siksi, että Pyhä Henki ei ole mikään persoona tai Herra. Pyhä Henki on totuuden henki. Jumalan lähettämä Henki.

Joh 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän [tämä] opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän [tämä] on todistava minusta.

Trinitaarit voivat pitää Pyhää Henkeäkin persoonana ja Jumalana. Raamattu ei sitä kuitenkaan tee.

Mat 3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
      Mat 3:17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

Ei tässä mikään persoona Jeesuksen päälle laskeudu, vaan Jumalan Henki.
      Pyhän Hengen määritelmä on annettu Jesajan kirjassa. Iisain juurista versova vesa kuvaa Jeesusta.

Jes 11:1 Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi [Jeesus], ja vesa [Jeesus] versoo hänen juuristansa.
      Jes 11:2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.

Isa 42:1 Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut Henkeni häneen, hän [Jeesus] levittää kansakuntiin oikeuden.

Jumala on pannut Henkensä Jeesukseen. Ja siksi Jeesus julistaa sitä, mitä Jumalan Henki sanoo eikä omiansa. Hän toteuttaa Isänsä tahdon.

Päivänselvää raamatun sanaa. Pyhä Henki ei ole persoona eikä Jumala.
      Aamen.

• sana "persoona" tarkoittaa teatteriesiintyjän "naamaria", esimerkiksi joulupukin naamari. Päättele itse, onko Jumala ja hänen Pyhä henkensä naamareita!

Näkymätön ja salattu Jumala sekä Pyhä henki saattavat kyllä ottaa jonkun ihmisen tahi jopa eläimen naamarikseen, jonka varjosta ja 'takaa' puhuu, mutta en jaksa itse uskoa, että Jumala ja Pyhä henki olisivat esiintymisnaamareita! [Hepr.1:1-3; 4.Moos.22:30]

• tämä teema

Tämä naamari-teema kuuluu palstajumala-ekivaarin vakiokalustoon, kun hän pääsee mieliaiheeseensa eli pilkkaamaan Jumalaa. Lisäksi äskeinen vastaus osoittaa enemmän intoa pilkkaamiseen kuin minkäänlaisen järjenkäyttöön.

• 4+20

Aivan totta. Persoona on peite todellisuuden edessä

• Pyhästä Hengestä, Totuuden Hengestä muutama sana.

Joh 16:13 Mutta kun hän [tuo] tulee, totuuden Henki, johdattaa hän [tuo] teidät kaikkeen totuuteen.....
      Joh 16:14 Hän [tuo] on minut kirkastava, sillä hän [tuo] ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Sana, joka on käännetty ”hän” on alkukielellä ekeinos. Ja merkitsee Strong's G1565:
      that (tuo) 99, those (nuo) 40, he (hän) 40, the same (sama) 20, they (he) 14, misc (=miscalculation?= muulla tavoin, muulla sanalla?) 38

Sana ekeinos esiintyy siis yhteensä 251 kertaa ja on käännetty eng. sanalla that 99 kertaa, jne. Ja yhtensä 211 kertaa se on käännetty muulla sanalla kuin HÄN (engl. he).

Sama sana ekeinos esiintyy myös esim.jakeissa Joh 16:8, Joh 16:13, Joh 15:26 ja Joh. 14:26, kun puhutaan Pyhästä Hengestä.

Esimerkki muusta esiintymisestä:
      Joh 16:23 Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy...

Sana ”sinä” on tässäkin jakeessa ekeinos. Eli sinä tai tuona päivänä. Eikä hänenä päivänä.

Herää kysymys, voidaanko ekeinos ylipäätänsä kääntää ”hän”. Vai pitäisikö aina käyttää sanaa ”tuo” tai ”tämä” tai ”nuo”.
      Silloinhan esim. jae Joh 16:14 kuuluisi: Tuo [siis Pyhä Henki] on minut kirkastava, sillä tuo ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Suomenkielessä olisi luontevampaa käyttää sanaa se. ”Se” ei ole välttämättä suomenkielessä nimitys eläimestä, niinkuin jotkut sanovat. Vrt. ”Se mies tuli luokseni”. Ei mies ole eläin, vaikka käytämmekin se-sanaa. Vaan mies on se tietty mies.
      Vastaavasti voidaan sanoa ”Se on minut kirkastava”. Tarkoittaen Pyhää Henkeä, eikä siinäkään mistään eläimestä ole kysymys. Vaan siitä tietystä hengestä, Pyhästä Hengestä.

Joten raamattu ei todista, että Pyhä Henki on persoona. Paitsi tietenkin jos todistellaan tarkoitushakuisesti kolminaisuusopista lähtien, että Pyhä Henki on ”Hän”.

Vielä sen verran, että Aejmelaeus sanoo Uuden testamentin kreikan kieliopissaan:
      >>>Suomen pronominit hän, se, he, ne ilmaistaan kreikassa demonstratiivipronomien avulla, joista seuraavat ovat tavallisimmat:
      ”autos” = hän, se tai hän itse, se itse
      ”ekeinos” = tuo
      ”autos”= tämä

• Samaa voidaan sanoa Isästä, koska on "kaikki kaikissa", että "hän"- pronominin lisäksi Isä on myös "tämä", "tuo", "se", "nämä", "nuo", "ne", "joka", "mikä", - - - jne.

• Joh 14:16-17

"Ja minä olen rukoileva Isää,
      ja hän antaa teille toisen Puolustajan
      olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
      totuuden Hengen,
      jota maailma ei voi ottaa vastaan,
      koska se ei näe häntä eikä tunne häntä;
      mutta te tunnette hänet,
      sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva."

Miten on Jonah ja Ekivaari. Tunnetteko Hänet?

• +

Jonah ja ekivaari näyttävät tuntevan Pyhän Hengen. Tunnetko sinä itse. Repäisemäsi raamatunlause ei sitä kerro. Kerro omin sanoin.

• + kirjoitti:

Jonah ja ekivaari näyttävät tuntevan Pyhän Hengen. Tunnetko sinä itse. Repäisemäsi raamatunlause ei sitä kerro. Kerro omin sanoin.

Nm. Joh 14:

Me tunnemme Jumalan. Ja me tunnemme hänen Poikansa, jonka hän on lähettänyt. Ja me tunnemme totuuden Hengen siksi, että se on meitä johtanut.

Joh 14:16-17 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän [Jumala] antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan.
        Sillä se ei näe häntä [Jumalaa] eikä tunne häntä [Jumalaa], mutta te tunnette hänet [Jumalan], sillä hän [Jumala] pysyy teidän tykönänne ja o-n t-e-i-s-s-ä oleva.

1Co 14:25 hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että J-u-m-a-l-a totisesti o-n t-e-i-s-s-ä.

1Jn 4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
        1Jn 4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
        1Jn 4:4 Lapsukaiset, te olette J-u-m-a-l-a-s-t-a ja olette voittaneet heidät; sillä hän [Jumala], joka t-e-i-s-s-ä o-n, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
        1Jn 4:5 He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
        1Jn 4:6 Me olemme J-u-m-a-l-a-s-t-a. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

Valitan, että kopioin tähän raamatun jakeita, mutta sanallahan kaikki on todistettava.

Uskokoon ken uskoo. Eikä tämä ole itsekehua, eikä itsensä korottamista. Tämä on totuuden kertomista niille, jotka eivät ole ”ehtineet” perehtymään ja tutkimaan Jumalan sanaa. Vaan ovat ottaneet kaikki muiden tarjottimilta valmiiksi annosteltuna.

Että siitäpä tutkimaan Jumalan sanaa omatoimisesti.

• Jonah kirjoitti:

Nm. Joh 14:

Me tunnemme Jumalan. Ja me tunnemme hänen Poikansa, jonka hän on lähettänyt. Ja me tunnemme totuuden Hengen siksi, että se on meitä johtanut.

Joh 14:16-17 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän [Jumala] antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan.
        Sillä se ei näe häntä [Jumalaa] eikä tunne häntä [Jumalaa], mutta te tunnette hänet [Jumalan], sillä hän [Jumala] pysyy teidän tykönänne ja o-n t-e-i-s-s-ä oleva.

1Co 14:25 hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että J-u-m-a-l-a totisesti o-n t-e-i-s-s-ä.

1Jn 4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
        1Jn 4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
        1Jn 4:4 Lapsukaiset, te olette J-u-m-a-l-a-s-t-a ja olette voittaneet heidät; sillä hän [Jumala], joka t-e-i-s-s-ä o-n, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
        1Jn 4:5 He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
        1Jn 4:6 Me olemme J-u-m-a-l-a-s-t-a. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

Valitan, että kopioin tähän raamatun jakeita, mutta sanallahan kaikki on todistettava.

Uskokoon ken uskoo. Eikä tämä ole itsekehua, eikä itsensä korottamista. Tämä on totuuden kertomista niille, jotka eivät ole ”ehtineet” perehtymään ja tutkimaan Jumalan sanaa. Vaan ovat ottaneet kaikki muiden tarjottimilta valmiiksi annosteltuna.

Että siitäpä tutkimaan Jumalan sanaa omatoimisesti.

Minä en kysynyt, tiedätkö Pyhän Hengen.
        Minä en kysynyt, mikä Pyhä Henki mielestäsi on.

Minä kysyin: tunnetko Hänet.
        Siis tunnetteko te toisenne, sinä ja Pyhä Henki.

Minä tunnen Hänet.
        Se ilmenee siten, että Hän on minun luonani,
        antaa minulle lahjoja, opettaa minua, lohduttaa minua jne.
        Mitä kaikkea Hän tekeekään, siitä voit lukea lisää Raamatusta.

Onko sinulla ja Pyhällä Hengellä suhde,
        jossa tällainen kanssakäyminen on mahdollista.

• Joo, se on se totuuden henki joka asuu tuolla sisimmässäni. Tottakai tunnen sellaisen, koska se kehoittaa minua aina totuuteen.

• (((((()))))))

Uskon että Jumala, Pyhä Henki ja Jeesus ilmestyvät vain harvoille, ei kaikki mitä jotkut uskovat mainostaa kokeneensa "Pyhässä hengessä" ole muuta kuin heidän oman mielikuvituksensa tuotetta, ja toiveajattelua.
      Tietenkin hell.srkssa lähes jokainen ilmoittaa oikein täyttyneensä Pyhällä Hengellä (varsinkin vanhemmat ihmiset ja saarnaajat)

Lieneekö vieläkin vaatimuksena ennen helluntai kasteelle pääsyä olla täyttynyt pyhällä hengellä, vai oletetaanko Hengellä täyttymisen tulevan kaste hetkellä, en tiedä varmasti.
      Samaa ilmiötä lienee kielillä puhumisen "lahja", monet kertovat aivan tosissaan saaneensa Pyhän Hengen kasteesa myöskin kielillä puhumisen lahja,n kieli on sellaista ettei sitä kyllä kukaan ymmärrä, eikä taida ollakaan mitään ymmärrettävä kieltä.

• ettekö tienneet

Mitä Pyhä Henki tekee Raamatun mukaan?
      uudestisynnyttää: Joh. 3:5-8, Room. 7:6, Tiit. 3:5
      tulee meihin asumaan: Room. 8:9
      kastaa Hengellä ja tulella: Matt. 3:11, Mark. 1:8
      sinetöi: Ef. 1:13-14, 4:30, 2. Kor. 1:22
      luo ilon, rauhan, elämän ja vapauden: Room. 8:5,6, 14:17, 2. Kor. 3:17, 1. Tess. 1:6
      istuttaa meihin elämän ja tuloksena on uusi ihminen: Ef. 4:20-24, 1. Sam. 10:6,9
      antaa viisauden ja ilmestyksen hengen: Ef. 1:17
      puhdistaa ja uudistaa meidät: Fil. 2:1, Tiit. 3:5-8
      luo toivon: Room. 15:13
      antaa kaltaisensa luonnon: Joh. 3:6, 2. Piet. 1:4
      on pääsy Isän tykö: Ef. 2:18
      saamme hänen kanssaan hallita: 2. Tim. 2:12
      jakaa lahjoja: 1. Kor. 12:7-8, 14:12
      vanhurskauttaa: Gal. 5:5
      luo hedelmää: Gal. 5:22, Fil. 1:11, Kol. 1:8,10
      puolustaa: Joh. 16:7
      tahtoo: 1. Kor. 12:11
      tietää: 1. Kor. 2:11
      tutkii: 1. Kor. 2:10
      julistaa: Joh. 16:13,15
      kirkastaa Jeesusta: Joh. 16:14
      opettaa: Luuk. 12:12, 1. Joh. 2:27, Joh. 14:26, 1. Kor. 2:13, 1. Tess. 4:9, Neh. 9:20
      muistuttaa: Joh. 14:26
      luo voiman: 1. Kor. 4:20
      auttaa: Fil. 1:19
      todistaa: Joh. 15:26, Apt 20:23, 1. Joh. 5:6-8, Hebr. 10:15
      johtaa kaikkeen totuuteen: Joh. 16:13
      näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion: Joh. 16:8
      puhuu, sanoo: Matt. 10:20, Mark. 13:11, Apt 10:19, Apt 13:2, Apt 21:11, 1. Tim. 4:1, Hebr. 3:7, Ilm. 2:7, 11, 17, 29, Ilm. 3:6, 13, 22, Ilm. 14:13, Ilm. 22:17
      kuljettaa: Matt. 4:1,Mark. 1:12, Room. 8:14, Gal. 5:18
      tekee eläväksi, elävöittää: Joh. 6:63, Room. 8:11, 2. Kor. 3:6, Job 33:4
      luo: Ps. 104:30
      rukoilee: Joh. 4:23,24, Room. 8:26,27
      johdattaa, johtaa, ohjaa: Apt 19:21, Ps. 143:10
      luo yhteyden: Fil. 2:1
      estää, ei salli: Apt 16:6
      osoittaa: Hebr. 9:8
      voitelee: Luuk. 4:18, Apt 10:38, Hebr. 1:9, 1. Joh. 2:20,27, Jes. 61:1
      vuodattaa: Apt 10:45
      varoittaa: Neh. 9:30
      antaa ymmärryksen: Job 32:8
      pukee: Luuk. 24:49
      käskee: Apt 11:12
      kuolettaa ruumiin teot: Room. 8:13
      auttaa heikkoudessa: Room. 8:26
      antaa palavuuden hengessä: Room. 12:11
      vaikuttaa: Luuk. 2:27, Apt 9:31, 11:28, 21:4, 2. Tim. 3:16
      tekee yliluonnollisia: Apt 8:39
      mahdollistaa Hengessä elämisen ja vaeltamisen: Gal. 5:25
      Hengen virka: 2. Kor. 3:8

Tämä kaikki on mahdollista vain siinä tapauksessa, että Pyhä Henki on persoona.

• Pyhä henki=välikäsi

Ei ole mikään itsellinen persoona. Pyhä henki ei voi itsestään mitään tehdä.
        Pyhä Henki on Jumalan vaikuttava voima joka ilmeni mm, Jumalan ja Jeesuksen välisessä toiminnassa. Jumala voi antaa Pyhää henekeä kenelle hän tahtoo.
        Kaikki voima tulee yksin Jumalalta. Pyhää henkeä ei tule rukoilla, siitä ei ole mitään hyötyä. Vain Jumala voi kuulla rukoukset, Jeesuksen kautta, sen jälkeen Hän auttaa, jos katsoo tarpeelliseksi, Pyhän hengen välityksellä.

• Ei sillä ole väliä mikä sen olomuoto on, pääasia että se on ihmisen sisimmässä ja vaikuttaa siellä.
      Kolminaisuus tekee siitä persoonan, mutta se on vain 500 Nikaiaan kutsutun piispan ja kirkkoisän luulo ja olettamus. Ei sellsisia olettamuksia kukaan tarvitse.

• 6+2

Useat raamatunkohdat todistavat myös Pyhän Hengen jumaluudesta. Jopa Jehovan todistajien oma Raamattu kertoo, kuinka Pietari sanoi: ”Ananias, miksi shaatana on tehnyt sinut niin julkeaksi, että olet valehdellut pyhälle hengelle…?” (Ap.t. 5:3 UM)
        Heti seuraavassa jakeessa Pietari jatkaa: ”Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle.” (Ap.t. 5:4 UM) Jo tämä todistaa Pyhän Hengen jumaluuden. Jehova tekee myös selväksi, että hän yksin eikä kukaan muu on kaiken luoja (Jes. 44:24), mutta myös Jumalan Henki on luoja (Job. 33:4, Ps. 104:30).

• Kysy heiltä itseltää
        6+2 kirjoitti:

Useat raamatunkohdat todistavat myös Pyhän Hengen jumaluudesta. Jopa Jehovan todistajien oma Raamattu kertoo, kuinka Pietari sanoi: ”Ananias, miksi shaatana on tehnyt sinut niin julkeaksi, että olet valehdellut pyhälle hengelle…?” (Ap.t. 5:3 UM)
        Heti seuraavassa jakeessa Pietari jatkaa: ”Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle.” (Ap.t. 5:4 UM) Jo tämä todistaa Pyhän Hengen jumaluuden. Jehova tekee myös selväksi, että hän yksin eikä kukaan muu on kaiken luoja (Jes. 44:24), mutta myös Jumalan Henki on luoja (Job. 33:4, Ps. 104:30).

Jehovan todistajille Pyhä Henki ei ole Jumala, ei pieni eikä iso Jumala.

• Minulle on aivan sama mikä Pyhän Hengen olomuoto on. En vaivaa päätäni sellaisella asialla, koska tunnen sen toimivan moitteettomasti. Pääasia on, että se toimii ja pitää totuudessa.

• höpölöpöä

Älkääs nyt satuja kertolko...Kyllä se samanlaista teatteria on kielillä puhumiset kuin Pyhän Hengen tuntemuksetkin teillä....)))

• Sama Henki meillä

• * Kyllä, PYHÄ HENKI on Persoona, siinä kuin Isä ja Poikakin, koska he ovat saman kunnian ansainneet, ja ovat saman kunnian sisällä, toinen ei ole syntynyt toistaan ennemmin tai myöhemmin, HE ovat aina olleett ja tasan yhtä kauan, ei Heillä ole alkua eikä loppua, ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan.
      * Älkää ihmiset uskoko näitä jumaluusoppineta jumala "hulluja", mutta väärällä tavalla.

• ml213.

Kun sinun persoona Jumalasi puhuu siellä päin, niin puhuuko hän naispersoonan vai miespersoonan äänellä ja mikä on tämän persoonallinen puhenopeus tai äänensävy.

PS.
        Nauhoitappa tämän persoona Jumalasi ääntä ja laita se nettiin tutkittavaksi.

• Raamattu ei missään puhu pesoonasta, ei yksikössä eikä monissa, samoin kuin ei puhu mitään myöskään kolmiyhteisestä Jumalasta.

Kaikkien Jumalan sanan tutkijoiden pitäisi muistaa tämä apostolien antama ohje, jonka mukaan omiaan puhujat ja ikään kuin Jumalan sanana omien toiveidensa ja oletustensa puhujat ovat julkeita pöyhkeilijöitä.

1.Korinttolaiskirje 4
      6 "- - - Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan."

• Kaikkivaltiaan Jumalan nimittely ja vertaaminen johonkin inhimilliseen olentoon, on tietämättömyydestä johtuvaa Jumalan pilkkaa:

Jesaja 40
      18 "Keneenkä siis te vertaatte Jumalan, ja minkä muotoiseksi te hänet teette?"

Jesaja 40
      25 "Keneenkä siis te vertaatte minut, jonka kaltainen minä olisin", sanoo Pyhä."

Jesaja 46
      5 "Keneenkä te vertaatte minut, kenenkä rinnalle minut asetatte, kenenkä kaltaiseksi te minut katsotte, että olisimme toistemme vertaiset?"

Poikaa Isä itse vertaa Moosekseen ja profeettoihin sekä ylipappeihin, mutta Isä itse on ainoa, jolla on kuolemattomuus, aluttomuus ja loputtomuus, jota ei voi verrata mihinkään inhimilliseen, kaikkein vähiten vajavaiseen ja kuolevaiseen persoonaan! [Apt.17:29]

• hengen kehotus

Ekivaarille.
      kun on tuota ikääkin jo noin paljon, niin eikö olis parempi keskittyä tutkimaan Raamattua, sen sijaan että täällä palstalla riitelee ja osittelee toisten viestejä..

Hengeltä kehotuksen tähän viestiin saanut.

• 1.Johanneksen kirje 4
        1 "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
        2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, - l i h a a n - tulleeksi, on Jumalasta;"

[Huomaa että "lihaan tullut" Jumalan Henki, Kristus, on eri asia kuin
        "lihaksi tullut" Joosefin poika Jeesus! [Luuk.3:23; Joh.3:6; Room.1:3,4]

• ml213.
        ekivaari kirjoitti:

1.Johanneksen kirje 4
        1 "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
        2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, - l i h a a n - tulleeksi, on Jumalasta;"

2" Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, - l i h a a n - tulleeksi, on Jumalasta;"

Humappa miten selkeä vedenjakaja tämäkin jae on uskomattoman ja uskovaisen ihimsen uskon välillä.

Jos siihen aikaan ihmisen oli Nasaretin Jeesusta vaikea uskoa Kristukseksi. Kristus Jumalan Poika, lihaan tulleksi. Mutta, joka tuohon uskoo on Jumalasta,- koska Pyhä Henki on sen ilmoittanut hänelle. Ihmisopit sepittelevät mitä ihmeellisimpiä tarinoita Jeesuksen ympärille jo silloisena aikana ja nytkin.

• ekivaari kirjoitti:

1.Johanneksen kirje 4

* Tuo litaniasi osoittaa sen, että et tunne Raamattuasi, jos väität, ettei Jumalsta puhuta koskaan monikossa. Mooses sanoo, " Menkääme = Isä Poika ja Pyhä Henki, alas ja sekoitetaan heidän kielensä, etteivät ymmärrä toinen toistaan."

* Samoin Jeesus puhuu monikosta yksikössä, " Menkää ja kastakka heidät, Isän Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN !

* Ja juuri siksi, että näette vain kirjaomen, koska Pyhä Henki ei ole teissä, ekivaar, Johan, Niko, lappix, te ette kunnioita Pyhää Henkeä Jumalana, niin ei Hän voisikaan olla ystävänne, luulette vaan, ja paholainen esiintty valkeuden enkelinä kohdallanne, ja te eksytte luulemaan sitä Pyhäksi Hengeksi, ja antaa teille eksyttäväisen hengen.

* Hän, joka on oikeasti ja aidosti tullut tuntemaan Todellisen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen, hänellä on yhteys Todelliseen.

* 1Joh. 20. "Tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen tunteaksemme hänet, joka on Todellinen. Me olemme hänessä, joka on Todellinen, hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä."

* Jeesus Kristus on siis TOSI Jumala. Sitten Johannes varoittaa, jae 21. Lapset, karttakaa epäjumalia."
        * Tässä palstalla tuo varoitus tarkoittaa, varokaa noita, jotka eivät tuunusta Jeesus Jumalaksi, eikä Pyhää Henkeä kolmiyhteisen Jumalan kolmanneksi Persoonakasi. Persoona tarkoittaa ennen muuta Itsenäistä, omassaan toimivaa ja omia päätöksiä tekevä, ajattelevaa ja järjellisesti toimivaa muista riippumatonta omassa olemuskessaan olevaa vapaata yksilöä. Ja Pyhä Henki täyttää kaikki nämä kriteerit ja paljon muuta. Hän on kaikkitietävä Jumala Isän ja Pojan ykseydessä.

• pilkkaamiseen voi

erikoistuakin. Sen osoittaa ekivaarinikillä kirjoitteleva henkilö. Itsensä koroittelun ja pöyhkeilemistä palstajumalana lisäksi tulee ajoittain nämä pilkkateemat Pyhästä Hengestä naamarina tai sähkövirtana ym.

Paljastuttuaan tämä julkea pelle muuttaa suuntaa ja sepittää valheitaan syyttäen, että mukamas muut palstalaiset olisivat tehneet PH:sta inhimillistä olentoa. Tämä kuuluu ilmeisesti kierouksillaan hekumoivan ekivaarin ajatusmaailmaan oleellisesti ja osana verhoilla omia puheitaan, kun hän itse väittää Jeesuksen olleen samanlainen kuolevainen mies kuin mekin ja Joosefin biologinen poika.

Jollain tavoin tämä kuulostaa tympeältä sairaalloisen mielen käytökseltä roikkua täällä päivät pitkät, vaikka olisikin patologinen valehtelija ja henkioppaan ohjauksessa.

• Jääkööt minun ja sinun kirjoitukset, nimimerkki: "pilkkaamiseen voi",
        Pyhän Hengen ja lukijoiden arvioitaviksi, kummanko meistä kirjoitukset kuulostavat "tympeältä sairaalloisen mielen käytökseltä"?

• ml213.
        ekivaari kirjoitti:

Jääkööt minun ja sinun kirjoitukset, nimimerkki: "pilkkaamiseen voi",
        Pyhän Hengen ja lukijoiden arvioitaviksi, kummanko meistä kirjoitukset kuulostavat "tympeältä sairaalloisen mielen käytökseltä"?

Tervehdys.
        Vakavasti pohtien. Niin sivulinen,- olipa lukija uudestisyntynyt tai jumalaton ihmisen mieleen/käyttäytymiseen erikoisestunut ihminen, niin voi jo helposti nähdä kuka on mieleltään pilkallinen. Ainakaan tästä alueesta ei liene epäselvyyttä, jos ymmärtää ihmisen käyttäytymisestä edes pertusteita.

Sanoillahan ihminen voi sanoa mitä lystää, mutta käytäytyminen/sanaton viestintä ilmentää ihmisen sydämentilaa. Jos jokin ihminen tekisi väitöskirjasen tämän foorumin kirjoittajista, niin todellisuus on, miten harvan kirjoittajan sydämessä on Pyhä Henki. Ihminen voi hairahtua ja kirjoittaa pikaistuksissaan ja siten tilapäisesti sopimattomalla tavalla, mutta Pyhä Henki pitää taatusti huolen, että hän tekee myös parannuksen siitä tavasta.

Taas ilman Pyhää Henkeä ihminen tekee mitä sattuu ja vanhasta muistista puhuu vaikka Jeesuksesta/kin.

• Aika usein
        ekivaari kirjoitti:

olet alkanut jättää lukijoiden arvioitaviksi kirjoituksemme! Ja juuri sinut on koettu erittäin vastenmieliseksi jo monien vuosien ajalta, mikä täällä hyvin muistetaan.

Silloin kun häiriköit täällä lappix/hirvaksen ja ml213 kanssa pahimmillaan, piti saada tulehtunut tilanne tasaantumaan ja siksi tuli nykyinen sefu mukaan kuvioihin. Silloinkaan ei ollut kyse meidän välisestä sanailusta, vaan ehdottoman suuri osa lukijoita koki sinut palstaa myrkyttäväksi mätäpaiseeksi.

Oletko koskaan edes ajatellut vetää tästä johtopäätöstä ja häipyä? Ja jos muutama luonnevikainen areiolainen säestää sinua ja trollaamistasi, ei se ainakaan paranna tilannetta.

• Menehän itseesi
        Aika usein kirjoitti:

olet alkanut jättää lukijoiden arvioitaviksi kirjoituksemme! Ja juuri sinut on koettu erittäin vastenmieliseksi jo monien vuosien ajalta, mikä täällä hyvin muistetaan.

Silloin kun häiriköit täällä lappix/hirvaksen ja ml213 kanssa pahimmillaan, piti saada tulehtunut tilanne tasaantumaan ja siksi tuli nykyinen sefu mukaan kuvioihin. Silloinkaan ei ollut kyse meidän välisestä sanailusta, vaan ehdottoman suuri osa lukijoita koki sinut palstaa myrkyttäväksi mätäpaiseeksi.

Oletko koskaan edes ajatellut vetää tästä johtopäätöstä ja häipyä? Ja jos muutama luonnevikainen areiolainen säestää sinua ja trollaamistasi, ei se ainakaan paranna tilannetta.

Tuo ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Ekivaari ei ole koskaan alentunut teidän haukkujien tasolle. Hän on aina kirjoittanut mielipiteensä omaan rauhalliseen tyyliinsä. Jos täällä et viihdy niin ole hyvä ja poistu. Ei täällä ole kenekään pakko olla jatkuvasti toisia haukkumassa ja heistä perättömiä valheita levittämässä, niinkuin sinäkin nyt teet.

• Niin ja siinä 'pilkassa' Karitsa on Lamppuna ja opetus on valona! San-l. 6:23

Ilmestyskirja 21
        23 "Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa."

• ekivaari kirjoitti:

* Tässä vaaka painuu sinun eduksesi, kielteisesti ! Pyhä Henki, todistaa sinut harhaoppiseksi, et tunnusta Häntä Jumalaksi vaan joksikin henkäyksesi, et kunnioita Häntä, et usko Häntä, vaan kiellät Hänet, alentaen joksikin tuulen mukana leijuvaksi näkymättömäksi huokaukseksi. Pidät Häntä halpana.

* Sinä kopsaat Raamattua Pyhän Hengen tekemisistä, mutta samaan hengenvetoon kiellät Hänet suullasi, olet kahtia jakautunut epäuskossasi, ja pilkkaat todella Jumalaa, yksytyksen henki on sokaissut sinut niin, että et tiedä itsekkään mitä teet. Luulet valheen henkeä joka sinua opastaa, Jumalan Hnegeksi, huomaa LUULET !

* Ja koska et tunnusta Jeesusta Jumalaksi, niin on mahdotonta olla väleissä Pyhän Hengen kanssa, kieltämällä Kristuksen, kiellät iankaikkisen kolmiyhteisen Jumalan !

• ml213.

Jos ymmärryksemme ohjaajana pidämme Raamatun ilmoituksia, niin Jumala kuin Pyhä Henki ei ole persoona. Jumala on Henki ja näin mahdollistuu olemaan kaikkialla.

Mitä Pyhään Henkeen tulee, niin Jumala aivoitti Pyhän Hengen ohjaamaan ihmisen ymmärrystä eli tänäkin aikana,- kun Jeesus ei ole fyysisesti puhumassa ja opettamassa, niin Pyhä Henki ohjaa ja antaa saman ymmärryksen ymmärtää Jumalan tahtoa kuin Jeesus Kristus aikoinaan opetti.Näin omin sanoin kuvaten.

Jumalan Poika Jeesus Kristus ja Pyhä Henki on Jumalan tahdon tuojia eri ihmisille sukupolvien aikana eli kaikilla näillä on sama päämäärä ja tehtävä. Tiedottaa ja antaa ihmiselle ymmärryksen ymmärtää mikä on Jumalan tahto.

• ml213.

Kaikkein suurin ja merkittävin ongelma on kun monet ihmiset kertakaikkiaan eivät ymmärrä mitä tarkoitetaan sanalla persoona.

Monet pitäisivät persoonana jo lihamönttiä,- joka liikahtelisia tai siitä tulisi jotain ääntä tms.

Esim. kun ajattelemme käsitettä, Jumala puhuu, niin jo tämä todistaa,- ettei Jumala ole persoona,- vaan Henki. Kun Jumala puhuu seurakunnassaan, niin tästä puheesta ei voi päätellä onko se naisen vai miehen ääni tai mikä on puhenopetus tai äänensävy tai onko puhujan sydämentila ahdistunut vai iloinen jne..., joka voi havaita ihmisen puheesta.
      Kun Jumala puhuu seurakunnassaan Henkenä, niin hän puhuu tavalla tai toisella ja jos Jumala puhuu ihnmisen kautta, niin se on totta, miten tämä puhe tulee persoonan kautta eli ihmisen. Juuri tuohon liitty, miten persoona/astia/ihminen sävyttää Jumalan puhetta eli siihen tulee se astian maku.

Ymmärrän, miten ihmiset tekevät ymmärtämättömyydessään Jumalan pilkaa kun muuttavat Jumalan persooniksi ja tästä on vakava varoitus Room 1 kirjeessä.

• * Olenkin aina ollut sitä mieltä, että ml213 ei tunnusta Jumalaakaan persoonaksi, kaikki on vaan henkiä joita tuuli kuljettaa. Jumala voi olla joka paikassa, vaikka sinä järkeistät sen ja rajoitat Jumalan hengeksi, olet täysi tyhjä filosofinen aivoittelija ja viisatelia, et tunne Poikaa, ja siksi sinulla ei ole Isääkään, eikä Pyhää Henkeä, olet oma itsesi jumala luuloissasi !

• tode*

Pyhä Henki on Jumalan henki, Jumala itse siis. Hän on Kristuksen henki, Kristus itse siis. Kuka muu kuin Jumala itse on Totuus? Pyhä Henki on Totuuden henki, Jumalan henki.

Kun rukoillaan Pyhää Henkeä, rukoillaan Jumalan pyhää henkeä, Jumalaa itseään, ei erillistä ties mistä ilmaantuntutta olentoa/henkeä. Jumala on kolmen erilaisen persoonan "yhdistelmä" näin ihmisen aivotoiminnan mukaan ilmaistuna.
      Kun Jumala syntyi ihmiseksi, se tapahtui Hänen tavallaan, ei ihmisen rajatun järjen mukaisella tavalla. !00 % Jumalaa, 100 % ihmistä on meille Telluksen tallajille mahdoton yhtälö, jos alamme sottailla sitä itse luomillamme metodeilla, mutta jos uskomme Jumalan olevan yli ymmärryksemme, tiedämme, että Raamatun sana "Jumala tuli ihmiseksi" on totta.

• #######¤¤¤¤

kyllä vaan helluntailaiset mieltää Pyhän Hengen usein aivan eri persoonaksi kuin Jumala tai Jeesus. He kertoo täyttyvänsä Pyhällä Hengellä, koskaan ei kukaan sano täyttyneensä Jumalalla tai Jeesuksella.

Itse uskon että Pyhä henki ei täytä oikeasti ketään hengellä täyttymiset sun muut ovat sairaan mielikuvituksen tuotetta tai valetta.

Jos Pyhä henki liikkuisi maan päällä, aivan erilaista olisi ihmisten ja varsinkin uskovien toiminta.Kyllä Jumalan voima näkyisi selkeäsmmin.

• ml213.

""kyllä vaan helluntailaiset mieltää Pyhän Hengen usein aivan eri persoonaksi kuin Jumala tai Jeesus. He kertoo täyttyvänsä Pyhällä Hengellä, koskaan ei kukaan sano täyttyneensä Jumalalla tai Jeesuksella.""

Osuitpa naulan kantaan pohdinnoissasi. Monasti olen kuullut, miten ihmiset,- jopa rukoilevat Pyhää Henkeä ja aikoinaan oli oikein tehty laulu,- joka oli hitti; Tule Pyhä Henki jne...

Vaikka ihmisen tulisi rukoilla Pyhässä Hengessä. Kun ihmisessä on Pyhä Henki ja ihminen on täynnnä tätä Henkeä, niin tämä juuri näkyy ihmisessä siitä, että hän on täynnä Jumalan aivoituksia ja erikoisesti on saanut rohkeuden ilmentää niitä. Raamatun ilmoituksissa on kaksi eri tekijää yhdistettynä samaan tilanteeseen. Kun ilmoitetaan, miten he tai jokin ihminen oli täynnä Henkeä, niin samassa yhteydessä tuodaan esille rohkeus käyttäytymisessä.

"""Itse uskon että Pyhä henki ei täytä oikeasti ketään hengellä täyttymiset sun muut ovat sairaan mielikuvituksen tuotetta tai valetta."""

Eli tuo mielikuvasi ei pidä paikkaansa,- vaikka sanon sen suoraan. Eli ihmisen olemuksesta näet onko ihminen täynnä Pyhää Henkeä vai ei tai onko edes ihmisessä koko Pyhää Henkeä.
        Niin, kun ihminen on täynnä Pyhää Henkeä, niin hänellä on näivettyneessä tilassa lihallisuus. Ei vastaa pahaan pahalla,- vaan tuo vaikeassakin tilanteessa Jumalan tahtoa esille hyvän itsehillinnän säilyttäen. Uskonnollinen ihminenhän menettää helposti malttinsa ja lähes ykeisesti siirtyy kiusallisesta asiasta toiseen,- koska hänellä ei ole voimaa/Pyhää Henkeä.

• tode*

kolme eri persoonaa, niinhän se kristinopissa menee, myös helluntailaisuudessa. Yksi Jumala, kolme persoonaa Hänellä.

1. Kor. 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

On vain yksi Jumalan henki, jota Raamattu nimittää Pyhäksi Hengeksi.

• Pyhä henki=välikäsi
        tode* kirjoitti:

kolme eri persoonaa, niinhän se kristinopissa menee, myös helluntailaisuudessa. Yksi Jumala, kolme persoonaa Hänellä.

1. Kor. 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

On vain yksi Jumalan henki, jota Raamattu nimittää Pyhäksi Hengeksi.

Pyhä henki ja Jumalan henki=Jumalan hengessä, tahdossa asuminen, eläminen, ovat kaksi aivan eri asiaa.

• Pyhä henki=välikäsi kirjoitti:

Pyhä henki ja Jumalan henki=Jumalan hengessä, tahdossa asuminen, eläminen, ovat kaksi aivan eri asiaa.

* Voima vaikutukset ovat moninaiset, mutta Henki on SAMA ! Jumalan Henki, Pyhä Henki, aina sama Henki !

* Kun Raamattu puhuu Pyhästä Hengestä, se puhuu aina samasta , Henki on yksi, Pyhästä Hengestä. Sama Henki, kolmiyhteisen Jumalan kolmas persoona.

• Pyhä henki=välikäsi

Olet aivan oikeassa #######¤¤¤¤. Pyhällä hengellä ei kukaan voi täyttyä. Pyhä henki ei tee, eikä voikkaan tehdä pysyväistä pesää minnekkään, ihmiseen kaikkein vähiten. Pyhä henki on alati liikkeessä ja toimii vain Jumalan tahdosta missä milloinkin vain hän tahtoo Pyhän hengen olevan.

• Pyhä henki näyttää olevan yksi Jumalan lukemattomista enkeleistä, sillä

2.Mooseksen kirja 23. luvussa sanotaan:

20 "Katso, minä lähetän - e n k e l i n - sinun edellesi varjelemaan sinua tiellä ja johdattamaan sinua siihen paikkaan, jonka minä olen valmistanut. 23:21 Ole varuillasi hänen edessään ja kuule häntä äläkä pahoita hänen m i e l t ä n s ä. - (Hengen mieli) Hän ei jätä teidän rikoksianne rankaisematta, sillä m i n u n - n i m e n i - o n - h ä n e s s ä."
      22 Mutta jos sinä kuulet häntä ja teet kaikki, mitä minä käsken, niin minä olen sinun vihollistesi vihollinen ja vastustajaisi vastustaja." [Hepr.1:14]

Saman asian kertoi Paavali näin:

Efesolaiskirje 4
      30 "Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu - s i n e t i k s i - lunastuksen päivään saakka."

Kaikki, mihin Isä on sinettinsä painanut, on Jumalan nimi, [Joh.6:27] ja kuten edellä luimme, Pyhä henki on annettu meille sinetiksi!

• Pyhä henki=välikäsi

Pyhä henki ei ole eikä edes näytä olevan mikään yksi enkeleistä vaan jumalan vaikuttama voima, henki. Enkelit on enkeleitä, se sanotaan aivan selvästi Raamatussa, ja henget on henkiä, sekin sanotaan Raamatussa aivan selvästi.

• ~~tähkäpää~~
        Pyhä henki=välikäsi kirjoitti:

Pyhä henki ei ole eikä edes näytä olevan mikään yksi enkeleistä vaan jumalan vaikuttama voima, henki. Enkelit on enkeleitä, se sanotaan aivan selvästi Raamatussa, ja henget on henkiä, sekin sanotaan Raamatussa aivan selvästi.

>>>
        Pyhä henki näyttää olevan yksi Jumalan lukemattomista enkeleistä, sillä

• Nyt tässä ketjussa riidellään Pyhän Hengen jumaluudesta? Minä en ole lukenut muuta kuin muutaman viestin. En enää jaksa lukea aina samoja jankutuksia. Näiden muutaman lukemani viestin perusteella ajattelen tässäkin ketjussa olevan kolminaisuusriitaa. Aika turhauttavaa eikö totta?

Pyhän Hengen oppii tuntemaan ainoastaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Kristuksessa. "Isä on minussa ja minä olen Isässä." "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa." Ne, jotka eivät tunne Jeesusta Herrana Jumalana, eivät myöskään tunne Pyhää Henkeä Herrana ja Jumalana. Näin se, joka kieltää Jeesuksen, kieltää Isän ja Pojan.

Melkein kirjoittaisin tähän huomautuksena edelliseen viitaten seuraavan väitteen: Se, joka kieltää Jeesuksen, kieltää Isän ja Pojan jumaluuden. Tästä kieltämisestähän Jeesuksen kieltämisessä on kysymys. Huomaa; kieltää Pyhän Hengen ja Jeesuksen jumaluuden. Tätä kieltämistä esiintyy tässäkin ketjussa. Kieltäjä ei tunne Jeesusta. Siksi hän kieltää Isän ja Pojan. Tämä on merkillepantavaa siitä syystä koska Raamattu ei puhu missään Jeesuksen kielämisestä pelastuksen perustana. Päin vastoin. Pelastus alkaa Jeesuksen Herraksi tunnustamisella. Ja Herra on Jumala Kaikkivaltias joka oli, joka on ja joka tuleva on.

Olen kirjoittanut Pyhän Hengen jumaluudesta omalla sivustollani. Siksi en kirjoita tässä muuta kuin muutaman lyhyen Raamatun Sanan todistuksen. Asiasta enemmän kiinnostunut voi lukea lisäää sivustoltani joka löytyy www.jaikal.se

Jumala on Henki
      Herra on Henki
      Jeesus on Herra
      Jeesus on Jumala ja Henki ilmoitettu lihassa.
      Jumala siis ilmoitti itsensä ihmiseksi tulleessa Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Sellainen kuin Jeesus on sellainen on Jumala. Jeesus teki Jumalan tekoja.
      Pyhä Henki teki Jeesuksen teot.

http://www.jaikal.se/48683134

• Tarkkasilmäinen

Tässä ketjussa keskusteltiin Pyhästä hengestä eikä mistään kolminaisuudesta, tällä kertaa. Sinä juuri toit taas kolminaisuuden tällekkin sivulle. Luulet että sinulla on totuus kun aina vain samaa jankkaat, mutta ei sinulla ole.
        Luuletko tosiaankin että joku on kiinnostunut sinun omista räpellyssivustoistasi.
        Jos ne olisivat edes Raamatun mukaisia, mutta kun ei sitäkään, niin sinne ei kannata vaivautua menemään. En ole niillä mainosmies sivuillasi käynyt, enkä tule käymäänkään. Sinä ymmärrät niin väärin niin väärin, ei sinusta ole kenellekkään taluttajaa.
        Ps. On varmaan mukavaa vaihtelua kirjoitella puskien jälkeen omallakin nikillä.

• Tarkkasilmäinen kirjoitti:

Tässä ketjussa keskusteltiin Pyhästä hengestä eikä mistään kolminaisuudesta, tällä kertaa. Sinä juuri toit taas kolminaisuuden tällekkin sivulle. Luulet että sinulla on totuus kun aina vain samaa jankkaat, mutta ei sinulla ole.
        Luuletko tosiaankin että joku on kiinnostunut sinun omista räpellyssivustoistasi.
        Jos ne olisivat edes Raamatun mukaisia, mutta kun ei sitäkään, niin sinne ei kannata vaivautua menemään. En ole niillä mainosmies sivuillasi käynyt, enkä tule käymäänkään. Sinä ymmärrät niin väärin niin väärin, ei sinusta ole kenellekkään taluttajaa.

>>> Sinä ymmärrät niin väärin niin väärin, ei sinusta ole kenellekkään taluttajaa.

• Tarkkasilmäinen kirjoitti:

Mitä sinä puhut? Lueppas oma kirjoituksesi ja mieti mitä kirjoitat.

Minä en ole koskaan kuullut sinulta sanaakaan enkä ole koskaan lukenut yhtään kirjoitustasi. En tunne sinua enkä ole koskaan tavannut sinua. Mutta sen tiedän varmasti sinusta että sinä olet ymmärtänyt uskon asiat täysin väärin.

>>Luuletko tosiaankin että joku on kiinnostunut sinun omista räpellyssivustoistasi.

• Jaikal. Ei sellainen opi tuntemaan Pyhää Henkeä, jolla sitä ei ole. Pyhä Henki asuu ainoastaan ja vain niissä, jotka uskovat Jeesuksen sanan ja opetukseen. Sellaiset, jotka uskovat Athanasiuksen kaltaisiin eksyttäjiien, heillä ei ole Pyhää Henkeä. Heillä on pelkastään luulo, että heissä asuu PH. Siksipä sellaisten ei pidä puhua Pyhästä Hengestä yhtään mitään.

• Merkillistä että minä en tiedä mitään mainitsemastasi henkilöstä. Ei kait hän minua pelasta? Onko hän sinun pelastajasi vai kuka hän on?

Minä en tullut hänen luokseen. Minä tulin Jeesuksen Kristuksen, Herran luokse. Hän antoi syntini anteeksi ja Hän pelasti ja pelastaa minut. Mutta Anthanasiuksesta en tiedä. Kuka hän on? Mitä tekemistä hänellä on Jeesuksen uskon kanssa?

• jaikal.se

>>>Pyhä Henki asuu ainoastaan ja vain niissä, jotka uskovat Jeesuksen sanan ja opetukseen.

• * lappix, juuri omien sanojesi ukaan, et tunne Jeesusta, et voi tuntea Pyhää Henkeäkään. Raamatun valossa on juuri näin !

• Jaikalille huomautan, että Pyhä henki ja Jeesus vielä Jeesuksen ylös nousemisen jälkeenkin rukoilevat joka aika ainoata Totista Jumalaa, Isää. "Totinen Jumala" ei tarvitse ketään rukoilla:

Roomalaiskirje 8
      26 "Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla."

27 "Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä."

34 "Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme."

1.Korinttolaiskirje 8
      6 "niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Efesolaiskirje 4
      6 "yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

• jaikal.se

>>>Jaikalille huomautan, että Pyhä henki ja Jeesus vielä Jeesuksen ylös nousemisen jälkeenkin rukoilevat joka aika ainoata Totista Jumalaa,

• jaikal.se kirjoitti:

>>>Jaikalille huomautan, että Pyhä henki ja Jeesus vielä Jeesuksen ylös nousemisen jälkeenkin rukoilevat joka aika ainoata Totista Jumalaa,

Niinpä! Jokainen Isästä syntynyt Jumalan lapsi on osa Jumalaa ja Kristusta, mutta kukaan muu ei ole Jumala, kuin - I s ä
        y k s i n - on ainoa Jumala! [Joh.17:3]

• kiitti vaan

Jaikal tuli jankkaamaan tänne taas kolminaisuusoppiaan. Pilas tämänki aloituksen.

• jaikal.se

Minä en jankkaa täällä kolminaisuusoppia. Olen lopettanut aiheesta kirjoittelun. Minä vain huomautan jankkaajille että Raamatussa on muitakin jakeita kuin heidän rakastamansa jakeet. Minä näytän Raamatun Sanasta kuka Jeesus, Isä ja Pyhä Henki ovat. Asiasta kiinnostunut tietämätön tiedonjanoinen henkilö lukee. Muille en olekaan kirjoittanut enkä kirjoita. Jos et siis ole kiinnostunut aiheesta, olet vapaa lukemasta kirjoituksiani. Muut saavat lukea etkä sinä voi sitä estää. www.jaikal.se

• ml213.
        jaikal.se kirjoitti:

Minä en jankkaa täällä kolminaisuusoppia. Olen lopettanut aiheesta kirjoittelun. Minä vain huomautan jankkaajille että Raamatussa on muitakin jakeita kuin heidän rakastamansa jakeet. Minä näytän Raamatun Sanasta kuka Jeesus, Isä ja Pyhä Henki ovat. Asiasta kiinnostunut tietämätön tiedonjanoinen henkilö lukee. Muille en olekaan kirjoittanut enkä kirjoita. Jos et siis ole kiinnostunut aiheesta, olet vapaa lukemasta kirjoituksiani. Muut saavat lukea etkä sinä voi sitä estää. www.jaikal.se

"""Minä vain huomautan jankkaajille että Raamatussa on muitakin jakeita kuin heidän rakastamansa jakeet. Minä näytän Raamatun Sanasta kuka Jeesus, Isä ja Pyhä Henki ovat."""

Koita jaikal vihdoin uskoa, miten Raamatussa olevat ...k-a-i-k-k-i......... jakeet tulee huomioida,- jotka liittyvät aiheeseen muodostettaessa mielikuvaa asiasta. Siis ihminenb on oikealla tiellä kun häön pyrkii huomioilaan kaiken mitä on ilmoitettu. Näin toimien ihmisen ymmärrys kasvaa oikeassa vakossa Jumalan tahdon tuntemista.

Nythän sinä jaikal selkeästi torjut eli et usko kaikkeen mitä on ilmoitettu ja purit muuttamaan sitä mitä Jumala on ilmoittanut.

Esim. Kun Jeesus huusi ristillä: Jumalani Jumalani miksi minut hylkäsit tai miten Jumala teki Nasaretin Jeesuksesta Kristuksen ja Herran jne... jne.... niin usko, miten nuokin ilmoitukset tulee jäsentyä mielikuvaan,- joka ilmentää kokonaisuutta.
        Sama asia Luterilaisuudessa ja vauvakaste harhassa. He poistavat/eivät usko Jumalan ilmoituksiin,- joita on repullinen, jotka sotivat heidän vauvakasteoppiaan vastaan.

Sinulle jaikal tekisi todella hyvää, jos paneutuisit viikoksi/sopivaksi ajaksi käsitteeseen; Jumala on Henki Missä Jumala on,- niin kohde ei ole Jumala,- vaan Jumala on kohteessa / Jumala= Henki.

• Kuinka suuresti moni tämän ketjun kommenteista
      onkaan murehduttanut Jumalan Pyhää Henkeä.
      Jotkut ovat rohjenneet lähes pilkkaamiseen.

• älä sekoile

>Murehduttanut Pyhää henkeä

• Kyllä Jumalan Pyhää Henkeä voi murheduttaa eli tehdä Hänet murheelliseksi.
      Ei Raamattu turhaan varoita: "Älkää murehduttako Jumalan Pyhää Henkeä".

• älä sekoile

Höpö höpö. Mietippä ihan ajatuksen kanssa tuo asia niin ymmärrät mitä se oikein tarkoittaa.

• älä sekoile kirjoitti:

Höpö höpö. Mietippä ihan ajatuksen kanssa tuo asia niin ymmärrät mitä se oikein tarkoittaa.

No esimerkiksi sinun käyttämäsi sanonnat
        "höpö höpö" ja "älä sekoile"
        ovat sellaisia, jotka sopivat tuohon Raamatun katkelmaan:

29. Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö,
        vaan ainoastaan sellainen,
        mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.
        30. Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä,
        joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
        31. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus,
        kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.

• kalamos kirjoitti:

No esimerkiksi sinun käyttämäsi sanonnat
        "höpö höpö" ja "älä sekoile"
        ovat sellaisia, jotka sopivat tuohon Raamatun katkelmaan:

29. Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö,
        vaan ainoastaan sellainen,
        mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.
        30. Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä,
        joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
        31. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus,
        kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.

* Minnekköhän " älä sekoile" katosi ? heti kun Raamatulla perustellaan, niin ennakkoluuloiset ja omahyväiset oman uskonsa itse valinneet poistuu Sanan totuuden edessä !

• ~~tähkäpää~~
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Minnekköhän " älä sekoile" katosi ? heti kun Raamatulla perustellaan, niin ennakkoluuloiset ja omahyväiset oman uskonsa itse valinneet poistuu Sanan totuuden edessä !

Tämä on mielestäni ollut yksi niitä ketjuja, jotka ovat parhaiten tuoneet esille, mikä meidän kunkin uskon perustamme on.

Oli toisaalta yllättävääkin huomata, että näin paljon ihmisen uskosta paljastui juuri keskuteltaessa Pyhästä Hengestä ja toisaalta, nyt kun sen konkretiassa näki, olisihan tämän nyt pitänyt tietää, että näinhän se on.

Oma näkemykseni on:

Pyhän Hengen jumaluus näkyy selvästi monissa raamatunkohdissa, esimerkiksi Apostolien teoissa 5:3-4.

Tässä kohdassa Pietari kysyy Ananiakselta, miksi tämä oli valehdellut Pyhälle Hengelle ja kertoo, ettei tämä ollut ”valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle”.
        Se on selvä ilmoitus, että Pyhälle Hengelle valehteleminen on valehtelemista Jumalalle.

Voimme tietää Pyhän Hengen Jumalaksi myös siitä, että Hänellä on Jumalan ominaispiirteet.
        Esimerkiksi se tosiasia, että Pyhä Henki on kaikkialla läsnä oleva, näkyy Psalmissa 139:7-8: ”Minne voisin mennä sinun henkesi ulottuvilta, minne voisin paeta sinun edestäsi? Vaikka nousisin taivaaseen, sinä olet siellä, vaikka tekisin vuoteeni tuonelaan, sielläkin sinä olet.”

Korinttilaiskirjeessä 2:10 puolestaan näemme Pyhän Hengen kaikkitietävyyden: ”Meille Jumala on sen ilmoittanut Hengellään, sillä Henki tutkii kaiken, myös Jumalan syvimmät salaisuudet. Kuka muu kuin ihmisen oma henki tietää, mitä ihmisessä on? Samoin vain Jumalan Henki tietää, mitä Jumalassa on.”

Pyhä Henki on persoona, koska Hänellä on mieli, tunteet ja tahto.
        Pyhä Henki ajattelee ja tietää (1 Kor. 2:10).
        Pyhälle Hengelle voi tuottaa surua (Ef. 4:30).
        Pyhä Henki rukoilee puolestamme (Room. 8:26-27).
        Pyhä Henki tekee päätöksiä oman tahtonsa mukaan (1 Kor. 12:7-11).
        Pyhä Henki on Jumala, kolminaisuuden kolmas persoona.
        Jumalana Pyhä Henki voi toimia sellaisena lohduttajana ja puolustajana, jona Jeesus lupasi Hänen toimivan (Joh. 14:16,26; 15:26).

• Armoitettu 1

kOSKA JUMALUUS ilmenee Samana Jumalana Pojassa kuin Pyhässä Hengessä
      on Jumalan osoite Pojan osoite ja kauttansa. Suurimman, eli lunastuksen Juma- la teki juuri Pojassa jossa Jumala on. Pyhä Henki on Isän ja Pojan Henki siis sa-
      ma Jumala ja Hän on uskovassa joten Jumala on Jeesuksessa ja Jeesus on us-
      kovassa Pyhässä Hengessään joten jos ihminen torjuu Hengen kutsun ja ilmoi-
      tuksen on ihminen Jumalan ulkopuolella, toisin sanoen hengellisesti kuollut. Heti
      otettuaan vastaan Pyhässä hengessä ilmoitetun ilosanoman Jeesuksesta, siis
      Armonsa ja Totuutensa uskossa on henkilö Jumalan pelastavasta Sanasta täy-
      sin osallinen ja alkaa vilpittömässä uskossa seurata Jumalan Armon Sanaa. Näin Pyhä Henki on ratkaisevassa osassa henkilön suhteessa Jumalaan ja muis-tuttaessaan Jeesuksen Sanasta johdattaa niitä jotka uskossa rukoillen
      kulkevat. Raamattu ilmaisee Jumalan Yhtenä ainoana ja kolmena todistajana.
      Erilaiset opit ja käsitykset eivät ylitä tätä Raamatun Jumalan ilmoitusta. Amen.

• tietoon vievä tie

Minä olen hylännyt isän ja pojan. Palvon henkeä yksin kammiossani.

• Retu3

Pyhähenki näyttää todeksi synnin vanhurskauden ja tuomion.

Ihminen ei voi ottaa mitään ellei sille anneta taivaasta.

Pyhähenki rupeaa vetämään ihmistä Jeesuksen luokse, näyttämällä että olet
      syntinen. Tulee taistelu ihmisen sielusta sielunvihollisen ja Jeesuksen kanssa.

Pyhäähenkeä ei voi käskyttää eikä istuttaa toiseen ihmiseen, jos joku niin tekee,niin
      silloin pitää hälytyskellojen soida , on ihan varmaa että sellainen toiminta ei ole
      Taivaasta lähtöisin.

• Raamattu ei mainitse yhtään kertaa sellaista sanaa kuin "persoona." Mitä tarkoittavaa sanaa siellä ei ole, turha sitä on sinne lisätä, sillä kaikki Jumalan sanaan lisäykset ja siitä pois ottamiset on kielletty:

Sananlaskut 30
      6 "Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi."

Ilmestyskirja 22
      18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
      19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."

Tämän tietäen apostoli Paavali varoitti aikanaan seurakuntia:

1. kirje Timoteukselle 6
      3 Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
      4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
      5 alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen."

Jeesus ja Pyhä henki myös rukoilevat Isää Jumalaa, mutta Isä ei tarvitse muita jumalia rukoilla. [Room.8:26,27,34]

• ~~tähkäpää~~

Persoona on mm. = itsenäinen toimija ja tätä tarkoitetaan, kun puhutaan esim. Pyhästä Hengestä persoonana.

• ~~tp~~

Saattaa tuntua ehkä jankkaamiselta, mutta laitan nyt vielä nämä tähän, että ymmäretään, mitä tuolla - itsenäisellä toiminalla - sitten tarkoitetaan:

Jumalana Pyhä Henki voi toimia sellaisena lohduttajana ja puolustajana, jona Jeesus lupasi Hänen toimivan (Joh. 14:16,26; 15:26).

Korinttilaiskirje 2:10 ilmaisee Pyhän Hengen kaikkitietävyyden:
        ”Meille Jumala on sen ilmoittanut Hengellään, sillä Henki tutkii kaiken, myös Jumalan syvimmät salaisuudet. Kuka muu kuin ihmisen oma henki tietää, mitä ihmisessä on? Samoin vain Jumalan Henki tietää, mitä Jumalassa on.”

• ~~tp~~ kirjoitti:

Saattaa tuntua ehkä jankkaamiselta, mutta laitan nyt vielä nämä tähän, että ymmäretään, mitä tuolla - itsenäisellä toiminalla - sitten tarkoitetaan:

Korinttilaiskirje 2:10 ilmaisee Pyhän Hengen kaikkitietävyyden:
        ”Meille Jumala on sen ilmoittanut Hengellään, sillä Henki tutkii kaiken, myös Jumalan syvimmät salaisuudet. Kuka muu kuin ihmisen oma henki tietää, mitä ihmisessä on? Samoin vain Jumalan Henki tietää, mitä Jumalassa on.”

Meissä ihmisissäkin on samoja ominaisuuksia kuin Isässä Jumalassa, jotka tekevät meidät Jumalan kuvaksi, mutta eivät tee meitä Jumalaksi! Onhan Pyhässä hengessä samoja ominaisuuksia kuin ihmisissäkin, mutta ne eivät tee P-henkeä ihmiseksi! Isässä on ominaisuuksia paljon enemmän kuin missään muussa, sillä "Isä on suurempi niitä kaikkia", sillä poika on Isästä, Pyhä henki on Isästä ja "kaikki on Isästä."

1. Korinttolaiskirje 8
        6 "niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala,- I s ä,
        j o s t a - k a i k k i - o n - ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Tämä on Raamatun määritelmä siitä, kuka Jumala on, eikä ole mitään syytä keksiä mitään muuta määritelmää!

• ~~tähkäpää~~
        ekivaari kirjoitti:

Meissä ihmisissäkin on samoja ominaisuuksia kuin Isässä Jumalassa, jotka tekevät meidät Jumalan kuvaksi, mutta eivät tee meitä Jumalaksi! Onhan Pyhässä hengessä samoja ominaisuuksia kuin ihmisissäkin, mutta ne eivät tee P-henkeä ihmiseksi! Isässä on ominaisuuksia paljon enemmän kuin missään muussa, sillä "Isä on suurempi niitä kaikkia", sillä poika on Isästä, Pyhä henki on Isästä ja "kaikki on Isästä."

1. Korinttolaiskirje 8
        6 "niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala,- I s ä,
        j o s t a - k a i k k i - o n - ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Tämä on Raamatun määritelmä siitä, kuka Jumala on, eikä ole mitään syytä keksiä mitään muuta määritelmää!

Nyt en ymmärrä ollenkaan, mitä tarkoitat??

Eihän kukaan ole väittänytkään, että Pyhä Henki olisi = ihminen??!!

• kielenhuoltajanne

Persoona = naamio. Kreikkaa.

• on persoona .

"Pyhä henki=välikäsi14.9.2011 11:20
      Pyhä Henki on Jumalan vaikuttava voima">>>

Jos Jumalan Henki on vain persoonaton voima, kuten Jehovan todistajat opettaa, niin kuinka sellainen voi "johdattaa", "puhua", "kuulla" ja "julistaa tulevia"? Miten sähköenergian kaltainen voima voi "murehtia"(Ef.4:30), "tahtoa"(1 Kor.12:11), "rukoilla"(Room.8:26-27)"opettaa" ja "muistuttaa"(Joh.14:26).

Lisäksi Pyhä Henki puhuu itsestään käyttäen persoonapronominia "minä"(Apt.13:2).

Miten Jeesus saattoi sanoa, että kaikki synnit ja pilkkaamiset annetaan ihmisille anteeksi, muttei Pyhän Hengen pilkkaamista, jos kyseessä on vain persoonaton voima?

Raamatun selvän todistuksen mukaan Pyhä Henki on persoona, koska hänestä käytetään yllä esitetyn kaltaisia persoonallisia ilmauksia. Aivan samasta syystä me voimme päätellä, että paholainen on persoona eikä vain yleisen pahuuden personoituma.
      Jeesus kutsui Pyhää Henkeä "toiseksi puolustajaksi"(Joh.14:16). Tässä käytetty alkukielen sana on "allos" mikä tarkoittaa toista samanlaista ( ei heteros, mikä merkitsee toista erilaista). Jeesus itse on ensimmäinen puolustaja (1 Joh:2:1). Hän on persoona. Siispä Pyhä Henki on persoona.

• Jeesus ja apostolit sanoivat yksin Isää ainoaksi Jumalaksi, Jeesusta Jumalan pojaksi ja ainoaksi Kristukseksi sekä Pyhää henkeä Pyhäksi hengeksi. Miksi osalle kristillisistä ei riitä ne nimet, mitkä Jumalan sanalle, Jeesukselle ja apostoleille riittivät ja kelpasivat?

Jumalan sana kun ei vaadi, että ihmisten pitää analysoida Jumala ja hänen henkensä yksityiskohtaisen tarkasti. Eräät vain tahtovat kerskata yliluonnollisilla tiedoillaan ja taidoillaan.
        "E i - k u k a a n - t i e d ä, - m i t ä - J u m a l a s s a - o n", sanoo Jumalan sana! Onko meidän siis järkevää väitellä sen kaltaisista asioista?

1. Korinttolaiskirje 2
        11 "Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin - e i - myös
        k u k a a n - t i e d ä, - m i t ä - J u m a l a s s a - o n, - paitsi Jumalan Henki."

• Nimimerkki "kielenhuoltajanne" kirjoitti 16.2.2013 17:56

>"Persoona = naamio. Kreikkaa."<

Näin on! Persoona on naamio, jonka kautta / takaa / välityksellä / avulla salattu ja näkymätön Jumala puhuu:

Heprealaiskirje 1
      1 "Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, [4. Moos. 12:6-8; Luuk. 1:70]
      2 mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille poikansa kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka - v ä l i t y k s e l l ä - hän myös on luonut maailmat.
      3 Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle"

Persoona on se - v ä l i t y s -, jonka kautta Jumala on puhunut meille. Bileamille Jumala puhui aasin kautta. Nykyisin ihmiset pitävät välityspersoonaa — puhelinta — taskussaan ja puhuvat keskenään sen kautta.

• se on sillai

so. Hengellä ei voi olla persoonaa.

• 7x7x7x7

Ihmeelisiä höpöttäjiä..Minä tunnen ja seurustelen PyhänHengen kanssa päivittäin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      131
      7182
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      14
      2559
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      264
      1230
    4. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1019
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      161
      947
    6. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      900
    7. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      71
      897
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      79
      774
    9. Kirkonkylän puliveivarit

Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      13
      733
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      18
      711
    Aihe