Vapaa kuvaus

m.y.m = Mies yksin matkalla Olen keski-ikäinen mies. Nautin Thaimaan matkailusta paljon. Olen saanut paljon paikallisilta ystäviltä opastusta, neuvoja, ja päässyt paikkoihin jonne normaalisti turistit eivät mene. Yritän jakaa sitä iloa, ja oppia jota olen itse saannut jo jonkun verran matkustaneena. Oppimista minullakin on vielä paljon, niin kielessä kuin kulttuurissakin. Jotta meillä kaikilla olisi parempi mieli ja loma Suosikkibändit/artistit: job2do, tai oratai, sek loso Lempikirjat: thaisanakirja. Vapaa-aikanani: matkailu, musiikki, kulttuuri, thaikieli Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: khao lak En pidä: pahansuopaisuudesta Parhaat matkakohteet: Thaimaa (khao lak), isaan Ruoka & juoma: Singha, padthai, priau waan, roti sai kluei sai nom, muu waan, wiskikana (teryaki), hong thong. Haave ammatti: Oppaaksi khao lakkiin.

Aloituksia

40

Kommenttia

454

1. Kyllähän Nang thong markettia voi hyvin pitää supermarkettina thaimaalaiseen tapaan. Siellä kun joskus informaatio on lievästi liioiteltua.

Olen itsekin käynyt alle metrin korkuisella vesiputouksella.

Hotellista tilannut limousine servisestä kuljetuksen, ja kyyti oli sitten honda civicillä.

Nang thong marketilla on kyllä ihan hyvä valikoima. Jopa suomen iltapäivälehtien tuoreita näköispainoksia olen nähnyt. Tosin en ole ostanut.

Nykyisin risteyksessä jossa nang thong market sijaitsee, on liikenne valot, joka lienee hyvä maamerkki :)
    Myös khao lakin veb kamera kuvaa ko risteystä, joskin samalta puolelta katua kuin market, niin market ei kuvassa näy.
    http://www.khaolaklanddiscovery.com/cam/Khao-Lak-Land-Discovery-Webcam.php
  2. khao lakin keskustassa muovituolipaikat on melko keskinkertaisia. Toki kompromissejä joutuu tekemään, kun turisteille tehdään. Ihan huonoa ei ole, muttei mitään ihan superiakaan.
    Kuitenkin nang thong marketin edestä saa ihan kelpo pad thaita kohtuu hintaan vaunusta. ( Ei tosin tuoleja). Tien toisella puolella viistosti on koju josta saa aika hyvää kuai tiauta(nuudelisoppaa). Siinä on usein tuktuk vieressä. Samallakin puolella on nuudelisoppa liike, muttei ehkä ihan niin hyvää. Lam kaenista sitten saa soppaa mikä vie kielen mennessään, sitten kertyy jo hintaakin (matkoista), jos ei muuten siellä viihdy. Raaasti jaoteltuna lam kaenissa, khao lakin suunnasta katsottuna, vasemmalla on mun makuun sopivaa ruokaa, kun taas oikealla puolella, tab la mun tien varressa, liian tulista usein mun makuun.

Ainakin itselläni kuuluu joka reissuun käydä ainakin kerran Chonticha:ssa syömässä.
    http://khao-lak-magazine.com/eating-out/khao-laks-best-kept-secret/
    Se 5 kuva ylhäältäpäin. (paljon sinisiä muovituoleja)Kivointa siellä on käydä isomalla porukalla, yksin en menisi, koska siellä kuluu paljon aikaa. 100thb seisovapöytä, ja valikoimaa löytyy kymmenittäin grilliin. ainakin kolmetuntia kannattaa varata aikaa :). ja jätskiä ja sorbettia jälkkäriksi. Jos nya kratalla grillaaminen ei tuttua, kannattaa pyytää joku paikallinen mukaan. Se kuitenkin maksaa vain n. 2,5euroa per nuppi .

Markkinoilla toki kannattaa herkutella katuherkuilla. friteerattua kanaa olen kyllä ostanut markkinoilta melkoisia määriä. Kannattaa kuitenkin aina tarkastaa että ovat taatusti kypsiä.
    lam kaenin markkinoilla voi olla eksoottisempiakin herkkuja tarjolla, kuin bang niang markkinoilla. Jos lam kaenin markkinoilla poikkeaa, niin possunvartaita kannattaa metsästää. Löytyy samasta välistä missä kukkakauppiaat ovat. Aina niitä ei tosin ole tarjolla.
    Rannalta pienistä katoksista saa myös usein hyvää ruokaa edullisesti. Itse kun vietän usein paljon aikaa eteläisellä khao lak beachillä, niin komols cornerilla myös syön usein. Joka rannalta toki taitaa löytyä vastaavia, ainakin nang thongilta.
    Tosin bakarangilla kesti kauan odotus, eikä ruoka ollut kovin kummoista.

Jokaisen oma suu kuitenkin paras asiantuntija.
  3. Jos noista kahdesta valita saisi, niin lasten kanssa seawiev , ja aikuisten kanssa laguunaan.
    Itse olen katsellut bahandaria vähän sillä silmällä. Se on jo 10v vanha, joten ehkä ei aloittajalle käy. Toki laguunaan menisin mielelläni, mutta se nyt sattuu olemaan kolmekertaa kalliimpi kuin bahandari, kun olen hintoja vertaillut toukokuuksi. Molemmat kuitenkin 4* ja sijainniltaan verrattavissa.
    leafin oceanside oli kyl positiivinen yllätys halvaksi kolmentähden hotelliksi.
  4. Se mikä kenellekkin on näkemistä, niin pitäisi ensin tietää mistä toinen on kiinnostunut.
    Itsestäni esim. on hienoa aikaisin aamulla katsella kun sumu vuorilta hälvenee, jos sattuu olemaan itse korkealla paikalla.
    Tai sitten voisin ehdottomasti suositella kilpparifestareita helmikuussa, mut jonkun toisen mielestä ne voisi olla turhatkin.
    Minusta on hauskaa käydä myös mm. puutarhakoristemyymälöissä, koska siellä on joskus huvittavia tai suomessa mahdottomia esineitä. Oikeankoinen dinosaurus esim. olisi aika kiva omalle pihalle. Tai lakritsamainos tyyppinen musta metsästäjä... Jollekkin jolla ei ole omaa pihaa, ei tietenkään ehkä ko kaupat kiinnosta tai vaikka olisikin.
    Takua pa:n markkinat vanhassakaupungissa, kapongit, hot springit, muistomerkit, temppelit, vesiputoukset, luonnonpuistot, saaret, kukka ja perhospuistot, näköalapaikat, makeistehdas, käsityöpajat, kilpparit yms joita turisteille useinmiten tarjotaan on aika monasti myös täällä kerrottu.

Itse varmaan toukokuussa lähden käymään phang ngassa (siis kaupunki phang ngassa. Provinssi phang ngassahan myös khao lak sijaitsee.) skootterilla. Jos viihdyn jään sinne yöksi tai miltä nyt sattuu tuntumaan. Jos matkanvarrella on jotain kiinnostavaa voin jäädä matkanvarrellekkin.
    Myös muutamanpäivän retki udon thaniin tai khon kaeniin on harkinnassa. Itse olen parhaiten viihtynyt sunnittelemattomilla retkilläni, joista vain lähtösuunta on suunniteltu. Skootterin selästä yleensä huomaa paremmin kuin autolla ajaessa. Ennenkaikkea ei montaa euroa maksa. Tiedän.. monille moinen retkeily olisi tylsyyden huippu.
    Jollekkin toiselle lam kaenin ampumakeskus olisi paratiisi, kun pääsisi ampumaan aseilla jotka suomessa on laittomia. Minut taas olisi hyvin vaikea sinne houkutella.
  5. Jokakerta minäkin suunnittelen meneväni muualle. Sitten mietin miten lomani tulee sujumaan muualla. Paripäivää ja tiedän olevani matkalla khao lakkiin. Rantaa voin toki vaihtaa kun skootterilla liikun, niin pääsen kätevästi jokapäivä khao lak beachillekkin.

Näkeminen ja kokeminen ei kai koskaan lopu sieltäkään. Kun kaikki mahdollinen ja mahdoton on lähitienoilta nähty ja koettu, niin voi vaikka tehdä *retken* bangkokkiin, isaaniin... käsimatkatavaroilla ei lennot ole kalliita, ja lipun saan joka sevenelevenistä tai sitten voi ostaa e-lipun suoraan kännykkään. Phuketin kentän sivuilta näkee minne halpisyhtiöt lentää, ja valitsee mieleisensä. Tai sitten jos seikkailua haluaa, niin menee kentälle kyselemään viimehetkenlippuja (Thaikut harrastavat tätä), joita voi saada vieläkin edullisemmin. Lähtee sinne minne pääsee :)

Wanilla pääsee myös edullisesti samuille, krabille ja moneen muuhun kohteeseen joka päivä edullisesti.

Mut minulle on erityistä luksusta rannan rauhallisuus. Voitte kuvitella, että toukokuussa siellä rannalla saa olla hyvin usein yksinään. etenkin poseidon beachillä voi olla että olen ainut uimassa käynyt koko päivänä. Rannan työntekijöillä on aikaa enemmän. Ne harvat turistit on usein myös jokavuotisia kävijöitä.

Tosin kun *kaikki* tuntevat niin seuraavana päivänä kyllä kuulee missä illalla olen ollut, ja kenen seurassa jne. No ei se haittaa, koska yritän käyttäytyä siellä kuten palstallakin :)
  6. Mielestäni parempi kuin edellä mainitut. Mielipiteeni on tosin hyvin puolueellinen, ja marginaalit pieniä.
    Usein tuulisina päivinä kun muut rannat liputtavat punaista, niin poseidon beachillä on tyyntä.
    Hotellialueella on kymmenkunta ravintolaa pari elintarvikekauppaa (kioskia) muutama erikoisliike. Pannukakkumopo pysähtyy iltaisin. Taksiasema, pesulapalvelu, moponvuokrausta, retkien myyjää, pankkiautomaatti, rahanvaihtopisteitä...

Alue on hyvin rauhallinen. Lam kaen parin kilometrin päässä, jossa hintataso on edullisempi kuin khao lakissa. Joskin kielitaito voi olla heikompaa.

Rannalla muutama keidas, josta saa virvokkeita ja/tai hyvinvointipalveluita... lue hierontaa :) . Määrä riippuu paljolti matkustus ajankohdasta. 1-10
    Komol`s cornerilla on hyvän hieronnan lisäksi myös loistavaa ruokaa, juomia, myös drinkkejä, aurinkotuoleja, pesulapalvelu, erilaisia pelejä ( Ottavat joskus kyllä triominos pelin liiankin tosissaan, jos henkilökunnan kanssa pelaa :) Sieltä voi myös tilata retkiä joko valmiita paketteja, tai teille räätälöityjä. Palvelu erinomaista. Toimii myös valtavana tietotoimistona, jos jotain haluaa tietää, sieltä kyllä yleensä vastauksenkin saa. Jopa m.y.m:iä parempi :))

Suosittelen lämpimästi. Etenkin jo khao lakkiin retkahtaneille, muiden mahdollisista riippuvuussuhteista en halua kantaa vastuuta. Omalla kohdalla khao lak (-beach) riippuvuus on äitynyt tosi pahaksi.
    Tällä viikolla varataan taas lennot :))
    hyvää matkaa.. :)