Vapaa kuvaus

m.y.m = Mies yksin matkalla Olen keski-ikäinen mies. Nautin Thaimaan matkailusta paljon. Olen saanut paljon paikallisilta ystäviltä opastusta, neuvoja, ja päässyt paikkoihin jonne normaalisti turistit eivät mene. Yritän jakaa sitä iloa, ja oppia jota olen itse saannut jo jonkun verran matkustaneena. Oppimista minullakin on vielä paljon, niin kielessä kuin kulttuurissakin. Jotta meillä kaikilla olisi parempi mieli ja loma Suosikkibändit/artistit: job2do, tai oratai, sek loso Lempikirjat: thaisanakirja. Vapaa-aikanani: matkailu, musiikki, kulttuuri, thaikieli Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: khao lak En pidä: pahansuopaisuudesta Parhaat matkakohteet: Thaimaa (khao lak), isaan Ruoka & juoma: Singha, padthai, priau waan, roti sai kluei sai nom, muu waan, wiskikana (teryaki), hong thong. Haave ammatti: Oppaaksi khao lakkiin.

Aloituksia

40

Kommenttia

454

1. Mitä+enemmän+matkailusta+keskusteluja,+sen+mielenkiintoisempi+palsta.Monesti+se+mielenkiinto+kohteeseen+lopahtaa,+matkan+jälkeen.Siksi+yritän+patistaa,+ja+muistuttaa+kirjoittamaan,+matkan+jälkeen+kommentteja.Vaikka+hotellista+olisi+montakin+ketjua,+niin+ainahan+niitä+tuoreempia+kokemuksia+mieluiten+halutaan.+Itsellä+kun+näyttää+olevan+aina+khao+lakin+matka+edessä,+niin+itselle+khao+lakin+palsta+on+aina+ajankohtainen.+Edellisellä+reissulla+kun+suunnitellaan+jo+seuraavaa.+Matkustajatkin+on+erilaisia,+niin+siksikin+olisi+hyvä+kun+monet+kirjoittaisivat.Yksin,+kaksin,+tai+perheen+voimin+matkustavilla+on+jo+ihan+eri+lähtökohdat+matkoilleen.+Myös+matkabudjetti+vaikuttaa.+Omat+matkat+on+hyvinkin+pienellä+budjetilla.+En+kyl+koe+jääneeni+mitään+paitsi,+päinvastoin.+Isommalla+budjetilla+matkustavat,+valitsevat+kuitenkin+eritavoin.+Siksikin+monipuolinen+keskustelu+olisi+antoisaa+kaikille.
  2. http://keskustelu.suomi24.fi/t/9443610/emerald-beach-resort---kokemuksia-kaivataan.+Siinä+on+aika+pitkä+ketju+ko+hotellista.Puolesta+ja+vastaan.+Se+buffa+on+yleensä+hyvin+monipuolinen,+toki+tähtien+määrästä+ja+hotellista+riippuen,+vaihtelu+on+aika+suurtakin.+Tosin+emeraldin+buffaa+on+moitittu,+kuten+ketjusta+huomaat.Usein+Thaimaassa+aamiaisella+saattaa+näyttää+että,+tarjolla+on+vähänlaisesti+kutakin+sorttia.+Sitä+sitten+täydennetään+kokoajan.+Itse+olen+ajatellut+johtuvan+siitä+että+esim.+leikkeleet+on+kalliita,+ja+henkilökunta+halpaa.+Parempi+täydentää+useammin+kuin+se+että,+jäisi+paljon+hukkaan.+Myös+se+saattaa+hämmentää+että+esim.+kinkku+on+lämpöhauteessa.++Emeraldista+en+tiedä,+mut+normaalisti+aamiaiselta+voisi+olettaa+löytyvän+ainakin,+jugurttia,+pari+eri+leipää,+kinkkua,+juustoa,+pekonia,+pari+thairuokaa,+hedelmiä,+kroisanttia,+nakkeja,+munakkaita+toiveittesi+mukaan,+munia+eritavoin+kypsennettynä,+1-3+mehua,+kornflakes,++salaatteja,+tomaattia,+kurkkua,+melonia,+ananasta,kahvia,+teetä...+varmaan+jotain+oleellista+unohtuikin.Sitten+paremmissa+buffissa,+porsaanleikkeitä,+kanaa,+pipareita,+viinereitä,+pullaa,+enemmän+mehuja,+kakkuja,+mysliä,+hedelmäsalaatteja,+useita+meloneja...+vain+taivas+rajana,+kun+päivittäin+vielä+vaihtelevat.+Enemmän+kuitenkin+kaikkea.+Viime+toukokuussa+Brizassa,+oli+riisipuuroakin+yhtenä+aamuna,+ihan+kanelilla+ja+sokerilla.++Vain+Mohin+taran+aamiainen+on+ollut+pettymys+aikanaan,+lantattuine+mehuineen.
  3. Kyllä+minäkin+alkuun+vieroksuin+Thaimaassa+seuraani+tuppautuviin+tuntemattomiin+ihmisiin.+Mut+sitten+kun+opin+siihen+että,+ne+kuuluu+asiaan,+se+on+ihan+kivaakin.++Itsekin+olen+ollut+vuorostani+bilettämässä+mulle+tuntemattomien+kotona.+Myös+minut+on+kutsuttu+usein+syömään+tuntemattomien+kotiin.+Sellainen+vain+kuuluu+thaikulttuuriin.++Häissäkin+olin,+vaikken+tuntenut+parista+kumpaakaan.+Kutsun+sain+kun+muitakin+kutsuttiin.+Minusta+ne+teekee+matkoista+paljon+antoisampia.+Joskus+olin+sitä+mieltä+että,+onnistuneeseen+matkaan+kuuluu+ainakin+yksi+yö+viettää+petonilattialla+viltillä+nukkuen+vaikka,+hotellihuone+olisikin+maksettu.+Jotkut+tavat+ovat+toki+minulle+outoja,+mut+ne+vaan+on+otettava+kokemuksena.+Esimerkiksi+tulee+mieleen+kun,+tarjoilija+teki+myös+itselleen+drinkkejä+tilaamistani+juomista.+Paikassa+muutenkin+tarjoilija+istui+meidän+pöydässä,+pystyäkseen+palvelemaan+meitä+nopeammin.+Aina+kun+lasi+on+puolillaan+se+täytetään.+Ei+tarvitse+tarjoilijaa+paljon+etsiskellä.+Kun+pullo+hong+thongia+ja+5+pulloa+soodaa+maksaa+400thb,+eli+kympin+euroina,+ne+tarjoiljan+drinkit+ehkä+maksoivat+maksimissaan+2+euroa.+Jäitä+kun+käytetään+paljon.++Illan+päätyttyä+lasketaan+tyhjät+pullot,+ja+lasku+tulee+sen+mukaan.+Jos+vie+oman+pullon,+siinä+pitää+olla+kotelo+mukana,+muuten+se+laskutetaan.+Tarjoilijat+siis+tekevät+drinkkejä+asiakkaankin+pullosta.+Kokemus+sekin.+Samoin+jos+juomaa+jää,+ne+voi+ottaa+mukaan.+Itse+en+ota,+mut+aina+joku+tarvitsee+:)+Samaisessa+baarissa+tuntemattomat+ihmiset+ovat+tarjonneet+minulle+drinkkejä+omasta+Hon+thong+sooda+juomistaan.+Johon+sitten+tietenkin+vastataan+tarjoamalla+samaa+juomaa+takaisin+omasta+pullosta.+Saapahan+kilistellä.++Kadulla+sitten+minulle+tuntemattomat+ihmiset+kutsuvat+minua+nimeltä+ja+kyselevät+kuulumisia.+Mikäs+siinä.+7/11+myyjä+kassalla+alkoi+selittää+kun+olin+edellisenä+iltana+ollut+thaikaraokessa+laulamassa.++Mun+matkoille+kuuluu+aina+myös+tuntemattomia+ihmisiä.
  4. Aurinkovoiteet+kannattaa+ostaa+suomesta,+etenkin+jos+kielitaito+on+heikko.+Thaimaalaiset+haluavat+välttää+ruskettumista,+niin+monet+voiteet+estävät+ruskettumisen.+Eikä+ne+aurinkovoiteet+ole+siellä+mitenkään+erityisen+edullisiakaan.+Kyllä+se+Thaimaan+aurinko+ensimmäisellä+reissulla+etenkin,+lyö+kuin+nyrkki,+kun+kentältä+ulos+astut.+Ihan+on+hyvä+käyttää+suuria+kertoimia+ensimmäisinä+päivinä.+Eikä+sittenkään+ekana+päivänä+kannata+olla+suoraan+auringossa+kovin+pitkään.+Eikä+after+sun+voidetta+kannata+etenkään+alkuun+säästellä+illalla.+Jos+(ja+kun+:)+)+palaa+niin+viillentävä+geeli+tekee+hyvää.+Sitä+saa+markkinoilta,+kemppareista.+Voi+olla+ihan+marketeissakin.+säilytä+jääkaapissa.+Tarjoilijat+,+siivoojat,+ja+vaikkapa+hierojat,+ovat+todella+huonosti+palkattuja.Esim+jos+hieronta+maksaa+300thb,+hieroja+saa+siitä+150+thb.+Normi+päivä+ehkä+3+asiakasta.+450+thb.+eli+noin+11+euroa.+Jos+ei+asiakkaita,+ei+palkkaa.+Myös+siivojalle+jos+tippaat+anna+se+hänelle+suoraan+käteen,+muuten+sen+vie+joku+muu.+Älä+siis+jätä+tippiä+huoneeseen.++Kännykkään+voi+ladata+sanakirjan,+tai+jos+ostat+paikallisen+simkortin+(reilu+10€)+sulla+on+google+kääntäjä+aina+mukana.+Yksittäisiä+sanoja+sillä+voi+kääntää,+lauseet+usein+mitä+sattuu.+Fraasisanakirja+maksaa+reilun+10euroa.++En+minäkään+osaa+englantia+hyvin.+Siksi+sitten+vähän+paikallista+kieltä+tarttunut+matkaan.+Mut+heikko+kielitaito+tekee+matkasta+jännempää+:).+Ei+monet+thaikutkaan+osaa.+Minusta+tärkeämpää+on+oma+asenne+kuin+kielitaito.++Jos+menee+asenteella+mä+maksan+mä+vaadin,+saa+ehkä+mitä+haluaa.+Mut+jos+menee+asenteella,+kiitos+kun+saan+olla+teidän+vieraana,+saa+ehkä+enemmän+kuin+osaisi+vaatia.+Opittu+kantapään+kautta,+karvaasti+:).++Thaiksi+nainen+kiittää+*khop+khun+khaa*.++Vaitervehdystä+ei+kannata+tehdä+koska,+jos+et+tiedä+millä+korkeudella+kätesi+tulee+olla,+se+voi+loukata,+tai+saada+vaivautuneeksi.+Jos+matkit+vastapuolta,+se+menee+väärin+:)+.++Hyttyset+(jung)+on+korkeemman+kädessä.+Itseä+ei+ole+koskaan+vaivanneet+mutta,+joillekkin+ne+on+ollut+riesa,+etenkin+iltaisin.++Lähes+kaikki+*käsityöt*+ei+ole+käsitöitä.+Ban+nam+sai:ssa+sanotaan+olevan+paikallisia+käsitöitä,+mut+oikeasti+niitä+on+ollut+hyvin+vähän.+Sieltä+kuitenkin+saa+tietoa+missä+niitä+käsityöpajoja+on.+Koska+ne+on+auki.+Keskustassa+hotelli+Suwan+palm+yhteydessä+on+varsin+hyvä+hierontaliike.+Käynti+kadun+puolelta.+Ilmastoitu,+ja+sisällä+soi+rauhallinen+musiikki,+hyvin+hiljaa.+Hierojat++varsin+hyviä.+*On*+niminen+hieroja+teki+kipeille+jäsenilleni+varsin+hyvää.+Oli+oikeasti+taitava+työssään.+Joo+olen+minä+khao+höpö,+mitä+suurimmassa+määrin.+Tykkään+rauhallisuudesta,+eikä+tarvitse+rannalla+väistellä,+vesijettejä+tai+aurinkotuoleja+eikä+muutakaan.+Kuuma+hiekka+hieroo+jalkapohjia,+eikä+ole+kiire+minnekään.+Yksin+matkustaessa,+voi+tehdä+juuri+miltä+itsestä+tuntuu.+Jos+haluaa+olla+yksin,+voi+olla.+Jos+haluaa+juttuseuraa,+sen+saa+lähes+mistä+tahansa.+Baarista,+hotellista,+hieronnasta.+Jos+haluaa+lähteä+jonnekkin,+menee,+jos+ei,+ei+mene.++Iltaisin+voi+mennä+herkuttelemaan+pienestä+kojusta+pikkurahalla,+tai+valita+meriravintolasta+herkun+tuoreena,+joka+pakastettunakin+suomessa+maksaa+maltaita.+Tai+mennä+livebaariin+kuuntelemaan+musiikkia.+Tosin+oma+suosikki+baari+ei+sijaitse+turistialueella.+Tai+sitten+vaan+olla.+Ottaa+vaikka+rentouttava+kylpy.++Kun+matkustan+sesongin+ulkopuolella,+ja+valitsen+vielä+jo+muutenkin+rauhallisen+rannan,+josta+100m+päässä+on+vielä+rauhallisempi+ranta,+saan+usein+koko+rannan+yksityiseen+käyttöön+:)+.+Henkiökunnallakin+on+enemmän+aikaa,+niin+baareissa+kuin+hotellissakin.+Voin+keskittyä+vain+minuun,+välittämättä+töistä+tai,+muiden+mielipiteistä.+Onhan+se+hienoa+olla+muiden+passattavana+:).++On+vaan+hyvä+jos+kaikki+voisivat+nauttia+matkoistaan+mahdollisimman+paljon.
  5. Hotellisuosituksia+on+vaikea+antaa+kun,+toiveet+hotellille+jokaisella+omanlaisensa.+Itse+olen+tykästynyt+eteläiseen+khao+lak:n+rantaan.+Sopivan+kokoinen+ja+rauhallinen.+Alueella+kymmenkunta+ravintolaa.+Pari+kolme+pientä+kauppaa.+plus+sitten+turistimyymälöitä.+Kokoajan+tulee+lisää.Keskustaan+muutama+kilometri.+Toisaalta+aina+ei+kannata+keskustaan+suunnatakkaan.+Lam+kaen+on+parin+kilometrin+päässä.+Siellä+asuvat+hotellien+ja+ravintoloiden+henkilökunta.+Hintataso+sen+mukainen.+Khao+lakin+keskusta+(bangla+on)on+kokonaan+turismille+rakennettua.+Eteläiseltä+rannalta+voisin+suositella+esim.+Briza+hotellia.+http://keskustelu.suomi24.fi/t/11048302/the-briza-beach-resort-khao-lak-ja-tammikuu.+Merlin+on+myös+hyvä.+Palvelu+astetta+parempi.+Esim+matkalaukut+kulkevat+autosta+huoneeseen.+Henkilökunta+on+pokkuroivaa.+Kivaahan+se+on,+jonkin+aikaa.+Etenkin+yksin+matkustettaessa+aika+arvokas.http://keskustelu.suomi24.fi/t/10308717/khao-lak-merlin-beach-resort+Diamond+muutti+nimeään+Hive:ksi+ja+nosti+hintoja+enemmän+kuin+hivenen+:).+Tosin+suomalaisiin+en+siellä+ole+törmännyt.+http://keskustelu.suomi24.fi/t/9466025/diamond-resorts-amp-spa+Emerald+ehkä+enempi+perhehotelli.+Hieman+väsähtänyt+tunnelma.http://keskustelu.suomi24.fi/t/14391532/emerald-beac-resort-khao-lakJos+taas+valitset+keskustan+hotellipaikaksesi.+Jos+budjetti+antaa+myöten,+laguuna+on+varsin+hyvä.http://keskustelu.suomi24.fi/t/10213719/khao-lak-laguna-resort+Oceanside+on+kolmentähden+hotelliksi,+varsin+hyvä.+Eikä+kovin+kalliskaan.+Hyvällä+paikalla,+mut+omaa+rantaa+ei+ole.+Toisaalta+vajaa+satametriä+rannalle.http://keskustelu.suomi24.fi/t/14146856/hotelli-the-leaf-oceanside+Ihan+mututuntumalta+suomalaisten+suosimia+hotelleja+khao+lakissa+muita+olisi+ainakin:Sudala,+fanari,+sensimar,+moracea,+ban+khao+lak,+centara...+ketjuja+selaamalla+varmaan+saa+jonkinmoisen+käsityksen.