Vapaa kuvaus

m.y.m = Mies yksin matkalla Olen keski-ikäinen mies. Nautin Thaimaan matkailusta paljon. Olen saanut paljon paikallisilta ystäviltä opastusta, neuvoja, ja päässyt paikkoihin jonne normaalisti turistit eivät mene. Yritän jakaa sitä iloa, ja oppia jota olen itse saannut jo jonkun verran matkustaneena. Oppimista minullakin on vielä paljon, niin kielessä kuin kulttuurissakin. Jotta meillä kaikilla olisi parempi mieli ja loma Suosikkibändit/artistit: job2do, tai oratai, sek loso Lempikirjat: thaisanakirja. Vapaa-aikanani: matkailu, musiikki, kulttuuri, thaikieli Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: khao lak En pidä: pahansuopaisuudesta Parhaat matkakohteet: Thaimaa (khao lak), isaan Ruoka & juoma: Singha, padthai, priau waan, roti sai kluei sai nom, muu waan, wiskikana (teryaki), hong thong. Haave ammatti: Oppaaksi khao lakkiin.

Aloituksia

40

Kommenttia

454

1. Tervetuloa+yksin+khao+lakkiin+matkustavien+iloiseen+ja+epämääräiseen+joukkoon.+Yleensä+paikalliset+maitotuotteet+toimivat+paremmin+kuin+ostetut+maitohappobakteerit.+Esim+aamiaisen+jugurtit.+Mut+mikään+ei+estä+syömästä+niitä+maitohappobakteerejakin,+jos+tykkää.++Ruoasta+ei+kannata+olla+huolissaan.+Ainahan+voi+valita+ravintolassa+vaikkapa+priau+waan+eli+hapan+imelän+ruoan.+Som+tam+salaattia+en+suosittele,+koska+sen+ideana+on+olla+tulinen+aina.+Ruokaa+tilatessa+voi+sanoa+*mai+phed*+Ei+tulinen.+Pad+thai+on+hyvää+(+paistettua+nuudelia)+Sen+voi+monasti+valita+katkiksilla+(kung)+kanalla(gai)+porsaalla+(muu).+khau+phad+taas+on+miltei+sama+ruoka+mutta+riisillä.Jos+epäilet+tilaamasi+ruoan+olevan+tulista,+ota+sen+kanssa+aina+riisiä.+Riisi+vie+paremmin+tulisuuden+kuin+esim.+vesi.+Markkinoilla+kannattaa+ainakin+maistaa+friteerattua+kanaa.+Tosin+tarkista+että+se+on+taatusti+kypsää.+Jauhelihavarras+ainoa+ruoka+jota+en+ole+pystynyt+syömään+thaimaassa.Muuten+vartaat+on+markkinoilla+usein+hyviä.+etenkin+jos+on+makeita+vartaita+saatavana.+Niitä+voi+kysyä.+Banaani+pannaria+kannattaa+ainakin+kerran+maistaa.+Itse+otan+sen+maidolla.+(vastaa+meidän+vaniljakastiketta.)+koondensoitua+maitoa+keitetty+kasaan.++Jäitä+voi+tilata+juomaan+huoletta.+Thaimaassa+myydään+kahdenlaisia+jääkuutioita,+toiset+on+kelvollisia+juotavaksi,+toiset+ei.+Niitä+ei+syötäviä+käytettään+säilyttämiseen.Hierontaa+kannattaa+kokeilla.+Itse+käyn+joka+päivä,+parhaimpina+2.+Oikeasti+vaikutukset+näkyvät+useamman+käynnin+jälkeen,+vaikka+kertakin+tekee+hyvää.Tosin+hieronnan+taso+vaihtelee.+Jos+hyvän+löytää,+käytä+samaa.+Itse+käyn+useinmiten+komols+cornerilla.+Sam++hieroo+minut+aina.+kerro+terveisiä+:).Jos+niillä+nurkilla+vietät+lomaasi,+comolsilla+vo+myös+syödä+edullisesti.+Jos+olet+hierontaan+tyytyväinen+ja+aijot+mennä+uudestaan,+suosittelen+pienen+tipin+antamista+hierojalle+(aina+suoraan+käteen).+Palvelu+paranee+entisestään.+Riippuu+vähän+hotellistasi+mitä+voisin+suositella.+Hieronnassakin+pätee+se+että,+jos+hierojat+repii+hihasta+sisään,+se+kertonee+siitä+ettei+muuten+asiakkaita+riitä.Optikkoliikkeitä+khao+lakin+keskustassa+on+paljon.+Mielikuva+kyltistä+on+pääsääntöisesti+vihreä.+sieltä+saat+kyllä+aurinkolasit+vahvuuksilla.Mausteita+voi+katsella+markkinoiltakin+mutta,+hotelli+mohin+taran+(+bang+niang+markkinapaikalta+vielä+1-2km+pohjoiseen)+nurkilla+on+katettu+tori,+jossa+on+paremmat+valikoimat.+Thai+chilipaprikoita,++tuoretta+kurkumaa,+galangal,+sitruunaruohoa,+inkiväärin+juuria,+suosittelen.+Sitten+marketeista+saa+kala+ja+osteri+kastikkeita,+makeaa+soijaa,+tummaa+soijaa.+Myös+bad+thai+kastiketta+saa+valmiina,+mutta+itse+tehty+on+parempaa.+Sweet+chili+kastikkeita+saa+samoja+suomestakin.Maris+cafe+lopetti+vuosikymmenen+vaihteessa,+joten+suomibaaria+ei+enää+ole.+Mut+suomea+aina+kuulee,+ainakin+markkinoilla.+usein+myös+Nang+thong+marketissa.+Ainahan+voi+täältäkin+kysellä+onko+muita+menijöitä+samaan+aikaan.+Thaimaalaisten+kanssa+kyllä+ystävystyy+helposti.+Rantabaareissa,+ja+hieronnassa+yms,+on+luontevaa+jutella+heidän+kanssaan.++Pomoja+ja+omistajia+ei+pidä+kehua,+mut+heidän+bisnestään+voi.+Työntekijöitä+voi+aina+kehua,+ja+kertoa+nauttivansa.+Siitä+se+lähtee.+Sitten+voi+kysyä+jos+useammin+käy,+jotakin+mukaan+syömään+/neuvomaan+chonticha+ravintolaan+syömään.+https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/09/4d/02/a0/chonticha-mookrata-bbq.jpg+Lupaan+sen+olevan+hinta/+määrä/laatusuhteeltaan+paras+ikinä+syömäsi+illallinen.+Vaikka+maksaisit+kolmenkin+ihmisen+ruoat.+100thb/+hlö.++Se+on+silti+alle+kymppi+suomen+rahaa.+Ruoka+vaihtoehtoja+useita+kymmeniä.+Jätskiä+ja+sorbettia+jälkkäriksi,+ne+muut+jälkkärit+on+hieman+outoja+ainakin+mun+makuun.+Mut+aina+kannattaa+maistaa.Tosin+juomat+maksavat+erikseen.+Usein+thaikut+juovat+vettä.+Vaikea+löytää,+ja+ekalla+kerralla+sen+grillin+käyttö+(+mun+profiilikuva+shontichasta)+vaatii+opastustakin.+Aikaa+menee+paljon.+Normaalisti+siinä+se+3+tuntia+pyörähtää.+Siksi+yksin+ei+ole+edes+kiva+mennä.+Thaikuista+on+myös+kiva+päteä.++Kyllä+thaimaassa+käydessä+pitää+myös+yksi+kuai+tiau+syödä.+Niitä+saa+kärreistä+kaupungilla.+Nuudelisoppaa.+ei+maksa+paljon.++Myös+hummerit,+taskuravut,+kalat+kannattaa+testata,+ainakin+jokin+niistä.+Kala+on+halpaakin.+Kannattaa+kuitenkin+valita+siihen+ihan+meriravintolakin.+Vastailen+lisää+jos+kysyttävää+ilmenee.+Tosin+voi+mennä+sunnuntaille.+Pitää+sitä+omaakin+matkakassaa+kartuttaa+:)
  2. Kalastusretkiä+myyvät+lähes+kaikki+retkimyyjät.+Jos+sellaiselle+haluaa+lähteä.+Jos+taas+haluaa+lähteä+kalastamaan+merelle+vain+oman+porukan+kanssa/yksin,+Tab+la+mu:sta+voi+vuokrata+pitkä+häntä+veneen.+Tab+la+mu+(suomeksi+risteilykeskus+tms..)+n.8km+khao+lakin+keskustasta+phuketin+suuntaan,+risteys+josta+käännytään+oikealle.+Tietä+niin+pitkään+kunnes+tulet+rantaan+(muutama+km)+Silloin+olet+risteilyalus+laiturin+kohdalla.+Käänny+vasemmalle+ehkä+30m+alkaakin+pitkähäntävenelaituri.+Siinä+on+myyntikojukin.+Nam+khem:stäkin+voi+vuokrata+pitkähäntäveneen.+Sinne+löytää+kun+seuraa+koh+kho+khaon+viittoja..+Kuitenkin+ehkä+Ban+nam+sai:sta+kannattaisi+aloittaa,+omatoimisen+kalastusretken+suunnittelu.+Ban+nam+sai+On+turisti+informaatio+keskus,+joka+välittää+paikallisten+järjestämiä+juttuja.+Se+löytyy+Lam+kaen:sta.+Khao+lakista+ehkä+joku+7km+phuketin+suuntaan.+Iso+valkoinen+kompleksi,+jonka+kyljessä+lukee+suurin+kirjaimin+*tourist+information+center*+Sieltä+saa+vuokrattua+myös+sen+pitkähäntäveneen,+lähtee+sitten+kummasta+rannasta+tahansa.Muutenkin+sieltä+saa+varmasti+oikean+tiedon,+on+sitten+kyse+millaisesta+loma-aktiviteetista+tahansa.+Tiskillä+ei+aina+ole+henkilökuntaa,+mut+siinä+on+soittokello.+Sieltä+saa+myös+ilmaisia+khao+lakin+karttoja.+Tai+ainakin+toivottavasti+ne+on+ilmaisia+:).+http://www.khaolak.net/homemenu/khaolak-communities.htmlhttp://www.khaolak.net/activities/khaolak-fishing.htmlTosta+linkistä+näkee,+mitä+kalaa+ehkä+kannattaa+pyytää+oman+matkan+aikana.
  3. Kyllähän+thaikielen+kurssit+on+ihan+huippujuttu.+Ainakin+meillä+oli+tosi+hauskaa,+kun+Thaimaa+kiinnosti+kaikkia.+Hyvä+ja+kärsivällinen+opettajakin+oli.+Valitettavasti+ne+kurssit+vain+loppuivat.+ei+helsingissä+Tosin+parituntia+viikossa+ei+riitä+kielen+oppimiseen.+Ei+ainakaan+minulla.+Paljon+piti+sanastoa+kasvattaa+kotonakin.Kirjastosta+lainasin+myös+kielikurssin,+jossa+mukana+cd.++Myöhemmin+ostin+samanmoisen+omaksikin.+Autossa+pyöri+kielikurssi,+ja+mp3:kin+hankin+samaan+tarkoitukseen.+Voi+kuunnella+muuta+tehdessä.++Tein+myös+tietokoneella+sanastoja+eri+aihealueista.+Itse+tekemällä+oppi+paljon.tyyliin.+Sunnuntai/+wan+aathit+/+phra+aathit+/aurinkoMaanantai/+wan+dzan+/+phra+dzan+/kuutiistai+/+wan+ang-khaan/+phra+ang-khaan+/+mars...sii+som+/+oranssi+/+som+/appelsiinisii+faa+/+vaaleansininen+/+faa+/+taivassii+tsomphuu/+vaaleanpunainen/+tsomphuu/+ruusuomenasii+naam-taan/+ruskea/+naam-taan/+sokeri...Jos+nyt+pitäisi+itsenäisesti+aloittaaniin+tämä+voisi+olla+aika+hyvähttp://www.goethe-verlag.com/book2/FI/FITH/FITH002.HTMjoskin+noi+litteroinnit+on+englanniksi,+mutta+kuuntelemalla+tai+litteroimalla+itse...sanakirja/+fraasisanakirjaTietenkin+jokin+motivaatio+auttaa+myös+opiskeluun.Itse+otin+haasteeksi+1500+sanaa,+jonka+jälkeen+tilasin+seuraavat+lennot.++Treenata+suomessa+voi+esim.+thairavintoloissa.+Kannattaa+mennä+hiljaiseen+aikaan.Kyllä+ne+korjaa,+jos+väärin+menee.++Valitettavasti+paljon+unohtuu,+kun+ei+jatkuvasti+käytä+tai+harjoittele.+Jotain+jää+myös+mieleen.Tärkeää+on+myös+muistaa+että+opiskelee+vain+itselleen.+Myös+kilpailee+vain+itsensä+kanssa.+Aina+on+parempia,+mut+eihän+se+ole+itseltä+mitenkään+pois.
  4. pakarang=+koralli