Vapaa kuvaus

tämmöinen tässä, ei mikään boheemifiguuri

Aloituksia

9

Kommenttia

61

  1. Kun kerran olen saanut näinkin paljon kannanottoja ja selvästi hyvää tarkoittavia kommentteja kysymykseeni, ajattelin hankkia itselleni nimimerkin, niin että voin osallistua keskusteluihin tunnistettavammalla tavalla. Ehkä se ainakin joissakin tilanteissa helpottaa ymmärretyksi tulemista.

    Masennuksesta mainitsi joku aikaisemminkin ja on minulle ihan kasvokkain keskustellessa sellaisesta puhuttu. Olen joskus ollutkin masentunut. Luulen että tunnistaisin sen olotilan nyt uudelleen, jos sellainen olisi päällä. Pikemminkin voisin puhua jostain toivottomuudesta tai paremminkin näköalattomuudesta.

    Elämätöntä elämää käsittääkseni kadutaan aika usein. Kun ei ole oikeastaan mitään uutta odotettavissa, elämä jatkuu jokseenkin ennalta määrättynä rappeutumisena. Juuri nyt tuntuu, ettei ihmisen ruska-aika kenties ole ihan niin sielua hivelevä kuin se on lehtipuilla.

    Ovien aukeamisesta tulee mieleen vanhempi runous, kuten Sarkian "Älä elämää pelkää", jossa huomautetaan että "kuoleman portti on aina avoin". Mutta varmaankin ajatus olisi tarkastella niitä myönteisiä portteja, jotka mahdollisesti ovat avoinna. Joitakin olen silloin tällöin aukonut vaan ovat muodostuneet sellaisiksi ranskalaisiksi visiiteiksi. Tarkoitan erilaisia harrasteita. Toisaalta voisihan sitä yrittää tonkia vielä muitakin harrastemahdollisuuksia, ehkä niistä jotain löytyisi. Ja porttihan se on tämäkin palsta.