Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Mielenkiintoinen uutinen: http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/11596-is-selvitti-pappi-hairahtuu-harvoin-kaidalta-tieltae

Vaikuttaneeko julkinen virka myös?
  2. "Uskonnoissa kuten kristinuskonnossa..."

Epäuskon hyvyys tai huonous riippuu tietenkin kohteen totuusarvosta. Minä kristittynä olen avoimesti epäuskoinen kaikkia muita uskontoja kohtaan. Jos minä monivalintatehtävässä (a,b,c,d) valitsen vaihtoehdon a) ja suhtaudun epäuskoisesti muihin vaihtoehtoihin, ja oikea vastus onkin vaihtoehto c), minun epäuskoani "rangaistaan", en saa tehtävästä yhtään pistettä. Sama logiikka pätee jos islam on oikeassa olen ollut epäuskoinen sitä kohtaan ja siitä seuraa sanktio.

"Uskovan tarve uskoa mielyttäviä ..."

Ihan totta, mutta jotenkin tulee tuntu, että ajattelet että uskovaiset eivät ole kriittisiä. Totuushan on päinvastainen, he ovat nähneet(yleisesti ottaen) suuresti vaivaa tutkimalla ja vertailemalla hengellisiä asioita ja valinneet sen mitä pitävät kriittisesti oikeana vaihtoehtona. Näin minä ainakin tein. Kriittinen minä päädyin valitsemaan kristinuskon.

"Ymmärrän uskon psykologisen merkityksen ..."

Käännetäänpä asia toisinpäin. Jos kristinusko on totta, silloin minä olen epäuskoinen kaikkia muita uskontoja ja ismejä, myös ateismia kohtaan. Tällöin epäuskoni "palkitaan", koska olin epäuskoinen niitä vakaamuksia kohtaan, jotka eivät tässä tapauksessa pitäisi paikkaansa.

"miksi Jumalaa kiinnostaa enemmän ihmisen usko piiloittelevaan itseensä kuin ihmisen elinaikana tekemät teot ja lähimäistensä kohtelu?"

Eihän se että uskoo, poista sitä etteikö voisi tehdä elämässä hyviä tekoja ja kohtele lähimmäisiään hyvin. Päinvastoin, siihenhän kristinusko juuri ihmisen kutsuu. Usko Jumalaan taas pitää sisällään valtavasti asioita, perimmältään se on luodun ja luojan suhde.Kukapa ei haluaisi rakastamaansa henkilöön hyvää suhdetta.

"Oma arveluni on se..."

Vastaan vain kristinuskon pohjalta, koska tunnen sen parhaiten. Joku toisen uskonnon harjoittaja voi vastata oman uskontonsa pohjalta.
    Kristittyjähän kutsuttiin sen alkuaikoina ateisteiksi koska he eivät uskoneet eivätkä palvoneet keisareita jumalina. Kristinuskon valtti oli alkuaikoina että se avasi ovensa kaikille, sen ajan yhteiskunnassa se tarkoitti että ovet avattiin naisille,lapsille ja orjille, juuri heille joiden asema oli yhteiskunnassa heikoin. Itse en näe kristinuskossa kiristystä tai uhkailua, jos sellaista olisi, luonteeni ja lapsuuteni kokemukset laittaisivat niin vastahankaan, että en voisi uskoa kristinuskon mukaan sekuntiakkaan.
  3. "Uskiksilla on eniten mielenterveysongelmia"

Jaa, onkohan asiasta tutkittua tietua? Toisaalta tietynlainen "pakolaisuus"(olemmehan vasta matkalla kotiin) ja suvaitsemattomuus voivat aiheuttaa mielenterveysongelmiakin.

" Täytyy oppia tukahduttamaan kaikki "pahat" tuntemukset. Pahat ajatuksetkin on syntiä, vaikka ajatuksissa voi käydä vaikka mitä ihmisen elämän aikana. Eri asia on niiden toteuttaminen."

Aika kova ja julma vaatimus. Minä en ainakaan uskovaisena ole tähän pystynyt, ja siitä huolimatta kelepaan Jumalalle. Pahuuteen kykenemisen tunnustaminen on ennemminkin realismia ja armo sitä että sellaisenaan voi turvata Jumalaan.

"- Kihloihin täytyy rynnätä, koska "ei saa" seurustella, harjoittaa esiaviollista seksiä tai edes itsetyydyttää."

Voihan kihloissakin ollessa seurustella. Itsetyydytystä en näe syntinä, tosin sekin voi koukuttaa pahoihin tapoihin.

"- Uskikset pelkää kuolemaa vaikka se on yhtä luonnollista kuin syntymä."

Itseasiassa en pelkää kuolemaa. Taivasikävä on välillä hyvinkin suuri, eli voisi ajatella juuri päinvastoin.

"- Uskikset ei voi ymmärtää muita kulttuureja ja uskontoja..."

Miksei ymmärrä? Itseäni ainakin kiinnostaa muut kulttuurit ja niiden elintavat. Chateissä olen käynyt tosi antoisia ja rakentavai keskusteluja esim.muslimeiden kanssa.

"- Uskisten ei sovi juoda alkoholia tai kokeilla tupakin polttoa, siis ei saa hullutella ikinä."

Jaa, "hullutella" voi muullakin tavoin. Aikoinani join pari tankkiautollista viinaa, eipä se kapakka lämä enään houkuta yhtään. Nähty,koettu,tyhjäksi havaittu enkä kaipaa enään.

"- Uskikset pelkää erilaisia ihmisiä, kuten homoja ja ateisteja."

Miksi pelkäisi? En minä ainakaan. Minulla on homo ja ateistikavereita. Ateistien kanssa olen näillä palstoilla käyny hyvinkin antoisia ja opettavaisia viestiketjuja.