Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Järkytyneenä luin mitä olet joutunut kokemaan. Olen hirmusen pahoillani puolestasi. Ymmärrän myös paremmin kirjoituksiasi nyt. Ihan vihaksi pistää tuollaiset raiskaajat, saarnaja tai ei.
    Toivon ja rukoilen, että jaksat elää ja pikkuhilijaa pääset katkeruudesta eroon. Kukaan ei saa pilata toisen kallisarvoista elämää. Toivottavasti sinulla on rinnallakulkijoita jotka tukevat, kuuntelevat ja auttavat eteenpäin. Ihan vilpittömästi ja sydämeni pohjasta voimia ja parempia aikoja elämääsi.
  2. "Minusta näyttää siltä, että maailma karkeasti katsoen on jakautunut 1. sellaisiin ihmisiin, joilla on rahaa mielettömästi eikä yhtään halua antaa kenellekään mitään, mutta joilla olisi valtaa kehittää auttamiskoneisto ja kanavat; sitten 2. sellaisiin ihmisiin, joilla ei ole valtaa ja oma toimeentulo on tavallinen, jokseenkin riittävä, mutta auttamishalua olisi enemmän kuin todella luotettavia auttamiskanavia, ja sitten viimeiseksi 3. niihin, joilla on huutava avuntarve. Tällöin olisi paras saada ne ylimmällä askelmalla paistattelijat heräämään ja oimimaan, mutta miten? Auttaako siinä rukous?"

Totta, aikalailla samoin näen tämän jakauman. Se on surullista että tässä jakaumassa"ei kohdata". Itse koen että jokaisella on se oma erityistaito jolla voi auttaa, kellä kyky tehdä rahaa, kellä organisoida, kellä suuri halu auttaa, kellä sosiaalisuus informoida..ynm. Itse uskovaisena uskon että rukous ei mene hukkaan ja se voi auttaa, toki on myös tehtävä sen minkä pystyy ja voi tehdä. Kukapa tietää ehkä tämäkin ketjusi auttaa ihmisiä heräämään auttamaan kukin omilla avuillaan. Hope so!

"MIelestäni pitkäaikainen kehitysapu pitäisi perustaa koulutukseen, valistukseen ja terveydenhuoltoon, niin että väestönkasvu saataisiin siedettävälle tasolle.

Katastrofiapu on kertaluonteisempaa, joskin jälleenrakennus voi aina kestää pitkään. Olisikin jokin täysin läpinäkyvä auttamisketju, jossa jokaisen euron kulkua saisi vapaasti tarkastella ihan sinne perille asti, niin että lapsi saisi rokotteen, perhe ruokaa ja äiti pääsisi perhesuunnitelun piiriin."

Samaa mieltä. Muistelen sellaista viisautta kuin että "sen sijaan että aina antaisit ihmisille kalaa opeta hänet kalastamaan". Juuri koulutus ja valistus loisi sitä pysyvämpää pohjaa sille auttamiselle ja se olisi myös kokonaisvaltaisempaa.

Kiitos hyvistä ajatuksistasi ja hyvää joulunodotus aikaa :)
  3. Ajatuksia:

"Tie taivasten valtakuntaan käy vain ja ainoastaan Jeesuksen Kristuksen kautta. Vain häneen uskova voi päästä taivasten valtakuntaan. Onko näin? Haluaako Jumala vain alle 10 prosenttia maailman ihmisistä luokseen? Jos asia todella on näin, niin kuinka sitä voidaan perustella?"

Jumalahan haluaa että 100%:a ihmisistä pelastuu, siksi Hän antoi Poikansa että jokainen voi pelastua. Mitään pakkoahan Jumalalla tälläiseen toimintaan ei olisi ollut. Erittäin suurta ja syvää rakkautta ihmistä kohtaan minusta. Toisekseen me ihmiset emme tiedä pelastuvien prosenttiosuuksia, voimme vain spekuloida. Ja loppussa tulemme siihen ihmisen omaan vastuuseen ja valintaan pelastumisen suhteen.

"Syntisi ovat anteeksi annetut koska Jeesus Kristus on kärsimyksellään sinut lunastanut. Minäkin tunnen usein kärsiväni ja Jeesus on puolestani kärsinyt monin verroin enemmän. Mihin tätä valtavaa kärsimystä tarvitaan? Kenelle se on niin tuiki tarpeellista ja miksi?"

Jos ihminen tekee rikoksen hän joutuu oikeusistuimen eteen ja hänelle luetaan tuomio, jonka hän joutuu kärsimään. Kukaan ei kapinoi (paitsi ehkä tuomittu, yleensä aiheetta). Miksi ihmiset sitten vierastavat ja kummaksuvat sitä kun Jumala pojassaan kärsi ja sovitti ihmisten pahuuden. Eikö olisi syytä suureen kiitollisuuteen. Ihmisestä itsestään kun ei ole sovittamaan sitä syntiensä, pahuutensa määrää, alimittaiseksi jäätäisiin. Jos taas pahuus jätettäsiiin tuomitsematta ja kärsimättä sehän olisi rakkaudettomuutta ja välinpitämättömyyttä.

Tässä omia tuumailujani. Todella hyviä aiheita olet laittanut pohdittavaki!
  4. "Raamatun kokonaisuus?"

Listasit asioita juuri valikoivalta kantilta, käy hyvänä esimerkkinä siitä "rusinatpullasta" tavasta.

"Jumala rankaisee kaikkia tulevia sukupolvia heidän esivanhempiensa teoista.

- Kuten päivän mediasta saamme lukea myös me osaamme tehdä pahaa,syntiä kuten esivanhempamme.

"Jumala tuhoaa maailmasta kaiken muun elämän paitsi laivalastillisen eläimiä ja kourallisen ihmisiä."

- Ennen tuhoa antaa ihmisille 120 vuotta aikaa lopettaa pahan tekemisen ja muuttaa käytöstään, ei kelvannut.

"Jumala rankaisee ihmisiä siitä että he työskentelivät yhdesä."

- ei ihan niinkään, sillä ihmisethän työskentelivät heimoyhteyksissä hyvinkin tiiviisti ja yhdessä, vaan ihmiset alkoivat palvelemaan muita jumalia, Jumala sysättiin syrjään. Haluttiin nousta "kaikkivoipaseksi", joka näkyy edelleen tänäkin päivänä. Jos Nokian insinöörit alkasivat tekemään töitä Sony-Ericsonille ollessaan Nokialla töissä tätä ei katottaisi kauvaa.

"-Jumala tuhoaa kaupungin lapsineen kaikkineen."

Jumala antaa tuomion kun synnin mitta täyttyi, ennen sitä Jumala odotti että ihmiset muuttaisivat pahaa käytöstään, kuten vauvojen uhraamista epäjumalille. Jumalan odotus ja armo ei kiinnostanut eikä kelvannut.

"-Jumala lähettää karhut raatelemaan 40 lasta kuoliaaksi koska nämä haukkuivat kaljua miestä."

Kyseessä oli nuoria (n.13-20) vuotiaita miehiä. Haukkuminen on lievä sana, kun katsomme alkukielen merkitystä, kyseessä oli syvä pilkka ja vastustaminen.

"-Jumala käskee seuraajiaan valtaamaan muiden maita ja orjuuttamaan ne joita ei tapeta."

Kts. ylempää, heidän synti/pahuus taakkansa täyttyi tuomioksi asti.

"-Jumala haluaa antaa ihmisille "armoa", joten hän tekee nuoren naisen raskaaksi (lupaa kysymättä)."

Maria ei vastustellut, päinvastoin hän oli nöyrä palvelija ja iloitsi raskudesta. Maria:"Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan" Luuk1:38. Lue myös lisänä Marian kiitosvirsi Luuk 1:46-56.

"-Jumala antaa armoa ihmisille jotka uskovat hänen "poikansaW veriseen ihmisuhrauksen ilman todisteita."

Ei vain uhraukseen, vaan koko Jeesuksen hyvään sanomaan. Toisaalta sinä näet uhrauksen, minä lunastuksen ja sovituksen.

"-Jumala rankaisee muita ihmisiä joko kidutuksella tai kadotuksella.

Pahuudesta kuuluu rankaista, muutenhan Jumala olisi välinpitämätön ja rakkaudeton. Me ihmisetkin rankaisemme pahuudesta toisiamme.

Kuten huomaat näen asioista toisenkin puolen joka perustuu Raamattuun.

"Miten sinä tästä revit mitään orjuudenvastaisuutta!?!?"

Siten että sillä käsiteellä jolla tänään ymmärämme orjuuden ja Raamatun käsiteellä orjuudesta on iso ero. Edelleen :Raamatun orjuudesta: http://uskonpuolesta.blogspot.com/search?q=orjuus taihttp://raapustus.net/?id=114#orjuus. Raamatun sodista suosittelen kirjaa "Sodat Raamatussa", Olof Edsinger.

"Mistä lähtien kaikkivaltias, kaikkitietävä, ajaton, ääretön ja rakastava jumala on "orjuutettu" syyn ja seurausten laeille niin pahasti että tämä maailma ja sen verinen historia ovat parasta mitä tämä saa aikaiseksi?"

Puhuinkin ihmisten teoista, kun teet pahaa ja väärin seuraa tuomio ja rangaistus. Ihminen kantakoon vastuunsa omista teoistaan, ahneudestaan,väkivaltasuudestaan ja muusta pahuudestaan. Ei ulkoisteta pahuutta.
  5. "Eiköhän kuitenkin ole pienoista painoarvoa ..."

Niin, meitä uskiksia usein parjataan että "keräämme rusinat pullista". Emme kuitenkaan pyri niin tekemään vaan koko Raamattu kokonansa. Myös ne " on ihan tavallisen kuolevaisen toiselle kirjoittamassa kirjeessä" katsomme Jumalan inspiroimiksi.

"Sinä tulkitset että jeesus "kokonaisuutena..."

Kuten kirjoitin kun lukee Raamattua kokonaisuutena moni asia saa vahvistuksen. Paavali ei varmaankaan tässä asiassa halunnut nostaa kapinaliikettä, huono ennuste sellaiselle olisi ollutkin. Vaan Paavali kävi sanan voimalla muuttamaan asenteita. Tyytymään asemaan mutta kehoitti isäntää ja orjaa olemaan veljiä keskenään. Myös se että kristityt ostivat orjia vapaiksi on syytä edelleen muistaa.

"No, sinun uskosihan on omien sanojesi .."

Juurikin sitä koitan tuoda esille että mitä nämä kaksi päähenkilöa sanovat orjuudesta kokonaisuutena, se poikkeaa tulkinnastasi, myös alkuseurakunnan kristityt ymmärsivät Raamatun sanoman orjuudesta eri tavoin kuin sinä.

"Mutta eikö kaiken järjen mukaan pitäisi ..."

Juuri tässä näkemyksemme poikkeaa. Näet asiat hyvin mustavalkoisesti, näkemättä mitään syy-seuraus yhteyksiä, ja kuitenkin niitä on. Raamattu niitä ihan ilmoittaakin. Miksi ne pitäisi jättää pois tekstiyhteyksistä? Ei "rusinatpullista", sillä kannalla olen. On totta että Raamatussa on vaikeita kohtia, eikä niitä voi selittää tyhjiin, mutta on myös totta että niihin löytyy tutkitaessa myös muita vaikuttimia,näkökantoja ja selityksiä.

"Ja tätä minä tarkoitan sillä ..."

Aivan ymmärrän kyllä, toisaalta sinä tulkitset asian sinun näkemyksesi pohjalta. Jos minä näkisin samoin, olisin myös minä ateisti. Mutta minulla on eri näkemys ja näkökulma, ja juuri siksi minä uskon. Jollen uskoisi olisin itselleni epärehellinen, ja sitä taas en näe millään muotua rakentavana.