Arvosteltavaksi lukijoille

ekivaari

Tutkin Uudessa testamentissa mainittujen YKSI, ja YHTÄ sanojen alkutekstien oikeita muotoja tietokirjoista ja ne ovat eri tavalla kirjoitettuja sanoja: (Suomen nominaalia ja partitiivia vastaavat kreikan maskuliini [εις ] YKSI ja neutri (εν hèn) YHTÄ, kastraatio = sukupuoleton artikkeli)

Roomalaiskirje 3
30 "koskapa Jumala on - y k s i, - [εις ] joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta."

Tekstus Receptus
30 επειπερ εις ο θεος ος δικαιωσει περιτομην εκ πιστεως και ακροβυστιαν δια της πιστεως

Bysantin
30 επειπερ εις ο θεος ος δικαιωσει περιτομην εκ πιστεως και ακροβυστιαν δια της πιστεως

Markus 12
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi [εις ] ainoa;

Johannes 10
30 "Minä ja Isä olemme YHTÄ." (εν hèn)
'Minä ja Isä olemme "yhtä" - sana ei ole miehinen maskuliini, mutta kastraatti sukupuoli. Se ilmaisee unionin, mutta ei tarkkaa unionin luonnetta. Se voi ilmaista minkä tahansa unionin ja tietynlaista tarkoitusta, johon on johdettavissa yhteys.

Tekstus Receptus:
30 εγω και ο πατηρ εν εσμεν ( εν hèn)

57

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin, eikö sieltä alkuperäiskielestä millään löytyisi johonkin femininiseen artikkeeliin liittyvää hahmoa, joka loistaisi Kirkkaudessa kuten Der Jumala ja Der Poika. Das union, voi olla kirjoittajien mielestä kiertotie siihen, ettei vain Die-artikkelia tarvinnut käyttää.

otin saksan avuksi, koska kreikan kieli on minulle hebreaa.

• ettei vaan

kävisi niin, että seulotaan hyttynen ja nielaistaan se kameli.

• Ekivaari toi yksi ja yhtä sanan eron kreikkalaisten tekstien kautta.

Käsitteiden sisältö ei ole muuttunut aikojen kuluessa, koska niillä ilmaistaan käsitteiden sisältö sellaisena kuin se on.

Tyttö voi sanoa äidilleen. "Maailmassa on vain yksi poika jota rakastan."
      Tyttö ei rakasta ketä tahansa poikaa vaan yhtä ainoaa n. 3 miljardista. Tämä kohde on yksi, erillinen ja ainoalaatuinen.
      Rakkaudessa kuulutaan toisilleen ja ollaan yhtä rakkauden kautta. Silti persoonat ovat erillisiä.

Lajipiirteiden kautta myös ihmiset ovat yhtä. 6 mrd erillistä ihmistä on yhtä ja samaa lajia.

Uusitestamentillisessa kirjoituksessa en ole vielä havainnut, että käsitteitä yksi ja yhtä olisi sekoitettu samaksi käsitteeksi. Ne ovat tekstiyhteydessä loogisesti oikein eriteltynä.
      Lähinnä se tarkoittaisi sitä, että on yksi Jumala, ei kolmea, ja että kaikessa olevaisessa olisi ripaus Jumalaa.

• Niin, onhan se hyvin loogista ja maalaisjärkeen käypää että sanoilla Yksi ja yhtä on selvä ero, jonka tähden ne on kirjoitettava eri tavalla kaikissa kielissä. Sana "yksi" on kokonaisuus, esimerkiksi sanasta meri, se edustaa koko merta, mutta sana "merta" on vain joku epämääräinen osa siitä, joku lahti tai muu meren osa.

Meissä ihmisissäkin on "Jumalan siemen", mutta emme kukaan silti ole Jumala, vaikka Jumalan sukua olemmekin;

Ap.t.17:29
        "Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema."

• ekivaari kirjoitti:

Niin, onhan se hyvin loogista ja maalaisjärkeen käypää että sanoilla Yksi ja yhtä on selvä ero, jonka tähden ne on kirjoitettava eri tavalla kaikissa kielissä. Sana "yksi" on kokonaisuus, esimerkiksi sanasta meri, se edustaa koko merta, mutta sana "merta" on vain joku epämääräinen osa siitä, joku lahti tai muu meren osa.

Meissä ihmisissäkin on "Jumalan siemen", mutta emme kukaan silti ole Jumala, vaikka Jumalan sukua olemmekin;

Ap.t.17:29
        "Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema."

* Huom! Poistin edellisen kirjoitusvirheiden takia, tässä korjattu versio.!

* Et ekivaari ymmärrä, miksi apostolit sanoo, "olemme Jumalan sukua"? Tätä sinä et tiedä!

* He ovat Kristuksessa Jeesuksessa Jumalan sukua ovat päässeet lähelle. Sinä et ole päässyt Jumalaa lähelle, etkä ole sukua Jumalalle, paitsi lihasi puolesta Aadamin kautta, mutta et Hengessä Kristuksen kautta Jumalaan kätketty.

* Ja miksiköhän et ole? Syyn tiedät, kiellät ainoan joka voi sinut liittää Jumalaan, Jeesuksen Kristuksen. Astetat Hänet asinlaudaksesi, ja synnytät itsellesi ihan ikioman jeesuksesi mielenneityydessäsi, ja siitä voi syntyä ainaostaan saastainen satuaasi!

* Sinä luulet, että asiat ratkotaan jonkun sanan kieliopillisessa pyörityksessä, jolla voisit edistää Jeesus kielteisyyttäsi, sun henkioppaasi ajaa sinua takaa ja pressaa päälle, että voisit Raamatulla todistaa Jeesuksen syntiseksi ja kelvottomaksi, olet pahan talutusnuorassa, joka tahtoo kieltää Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen Kaikkivaltiaan.

* Jos osaat lukea, ja ymmärrät mitä luet, niin tässä on Jeesuksen ikioma todistaus siitä, kuka Hän on. Äläkä mitenkään yritä kiertää hengellistämällä selkeää todistusta.

* Ilm. 1: 8: "< Minä [ Jeesus ] olen A ja O, Sanoo Herra Jumala, [ Jeesus ] joka on, [ Jeesus ] joka oli, [ Jeesus ] ja joka on tuleva, [ Jeesus ] Kaikkivaltias. [ Jeesus ] >"

Jos tämän kiellät, olet jukisesti silloin kieltänyt Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan, ainutsyntyisen, Pyhästä Hengestä siinneen, neitsyt Mariasta syntyneen Jumalan, Immanuel = Jumala meidän kansamme" !

• kulmakivenseurakunta

Okei suopursukka, noin järkevää tulkintaa en ole pitkään aikaa lukenut
      kitos sinulle.

Tiesitkö sen että Hepreankielisessä raamatussa on melkein 7000
      Jahve sanaa, Herra Sebaotista, luterilaiset poistivat ne,

• Gal. 3:28
        Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette YHTÄ Kristuksessa Jeesuksessa.

Eli kaikki ovat siis jumalia, EU-kreikkalaiset ja juutalaiset ja kaikki muutkin, jotka samaa (YHTÄ) Henkeä Isän kanssa..

• Niko.

Jos se evankeliumi olisi "maailman" mielen mukaista jota Jeesus lähetti saarnaamaan niiin eikö "maailma" ottaisi Sanan julistajat ilomielin vastaan, olisi heidän kanssaan samaa mieltä aina teologisista kysymyksistä lähtien?

• Onhan se koettu tällä palstalla miten maailmallinen Niko ottaa vastaan minut, Ekivaarin, Jonahin, ml213 ja muutamat muutkin, jotka saarnaavat Jeesuksen evankeliumia.

• kulmakivenseurakunta

Lähinnä se tarkoittaisi sitä, että on yksi Jumala, ei kolmea, ja että kaikessa olevaisessa olisi ripaus Jumalaa.

Uskovissa Pyhää Henkeä!

• Jep! Niinhän se Jeesus itse sanoi. Olet muuten aika lähellä jytkyä!

Raamatun mukaan on vain yksi Jumala, josta lähtee yhteydet kaikkialle Hänen henkensä kautta. Se yhteys menee Poikaan ja ihmisiin, kuljettajana on Pyhä Henki.

Siis Isä on kuin Radio Suomi, joka lähettää ohjelmaa, Pyhä Henki on kantoaalto joka kuljettaa informaation ja Poika on vastaanotin, jonka kautta aseman ohjelmaa voi kuunnella. Silti on vain yksi "Radio Suomi", josta lähetys on lähtöisin.

• * Ekivaari, tutki mistäs tutkis, totuus ei siitä muutu. Jeesus on Jumala Kaikkivaltias sanoo Raamattu, etkä sinä voi sitä muutaa, vaikka kuinka tarjoat Jumalan Pojan tilalle omassa saataisessa meielssäsi syntynyttä mielikuvitus jeesustasi. Haluat vaan teiten, tai tietämättäsi palvella saa-tanaa ja hävistä Jeesusta Kristusta kieltämällä Hänet kerta toisensa jälkeen.

* Sinun Jeesuksen kieltävä oppisi on niin syvältä syvyydestä, sieltä jostain saa-tanan iljettävistä Jeesusta rienaavista pahuuden lähteistä. Olet näköjään myynyt sielusi Jumalan viholliselle ja sodit pedon sotia, juuri tässä ajassa, kun saa-tana tietää, että sillä on vähän aikaa, koska Jumalan Poika Jeesus on tulossa minä hetkenä hyvänsä.

• Kerroppas nyt Mohikaani meille kaikille suomeksi, mitä Ekivaari on kieltänyt?

• Niin, rakas veli Mohikaani, tarkoitin että lukijat arvostelisivat kirjoitukseni asiasisältöä, eikä kaivelisi sieluni iljettäviä syvyyksiä kaikkien haisteltavaksi ja maisteltavaksi. Meidän kummankin kirjoitukset puhukoot puolestaan — ja meidänkin puolestamme!

• lappix kirjoitti:

Kerroppas nyt Mohikaani meille kaikille suomeksi, mitä Ekivaari on kieltänyt?

* No kuule lappix, kerron sen tässä, ties kuinka monennen kerran.

Ekivaari kieltää Jeesuksen Jumalan pojan. Siinä se on !

* Matt. ja Luuk. kertoo sanatarkasti SUOMEKSI, miten Jeesuksen syntymä on. Jeesus siskisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta. Jeesus on siis Jumalasta myös lihansa puolesta, Jeesuksessa ei ole maasta, eikä Aadamin jälkeläisestä mitään. Ja tämän ekivaari selittää, oman mielensä neitsyeksi, ja siitä syntyneeksi satuolennoksi,Raamattu ei tunne ekivaarin jeesusta, samalla kieltää Jumalan Pojan. Ja joka kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään, ja näin ekivaari on yhtä kaukana Jumalasta kuin itä on lännestä, tai yhtä kaukana, kuin taivas on maasta.

* Ja niin kauan, kuin ekivaari kieltää apostolien, Matteuksen ja Luukkaan todituksen Jeesuksen syntyperästä ja syntymästä heidän mukaan kokonaan Pyhän Hengen vaikutuksesta, jonka apostoli Johannes vielä todistaa Joh.1:1,2.

• ekivaari kirjoitti:

Niin, rakas veli Mohikaani, tarkoitin että lukijat arvostelisivat kirjoitukseni asiasisältöä, eikä kaivelisi sieluni iljettäviä syvyyksiä kaikkien haisteltavaksi ja maisteltavaksi. Meidän kummankin kirjoitukset puhukoot puolestaan — ja meidänkin puolestamme!

* En ole veljesi, en fyysisesti, enkä hengellisesti, koska kiellät Jeesuksen, ihmisenä toki olet erinomainen, ja paljon parempi ihminen kuin itse olen, enkä siis mitenkään henkohtaisesti ,esm. "vihaa" sinua, uskosi ja harhojesi takia. Nyt on vaan kyse siitä, että ekivaari kieltää Jeesusken Raamatun mukaan, kun ei usko Matteuksen ja Luukkaan todistusta Jeesuksesta. Ja tässä ei ole mitään vaihtoehtoja, joko Jeesus on Jumalan Poika, tai sitten Joosefin poika, ja jälkimmäinen on väärä valinta.

* Ja tähän sinä tähtäät tälläkin aloituksella, sinä et ymmärrä kirjoituksia, etkä hengellisiä, koska et ole hengellinen, vaan nimellisuskova sisäinen Kristusken tunteminen puuttuu ja se on luonnollista, koska kiellät Jeesuksen, ja teet Joosefin pojasta väärän jeesuksen.

* Sinä vaan haluatkin väitellä ja kiistellä kirjaimesta, ja kirjaimen hengessä, sinä et ole Kristuksessa, vaan olet itse valinnut itsellesi ihan oman jeesuksesi, Jeesus ei ole sinua kutsunut. Lähdit tutkimaan Raamattua aivan muista syistä,esm. että voisit kumota helluntailaisten käsityksen Raamatusta. Lähtökohtasi oli jo itsekäs ja epäraamatullinen. Pitäis tulla syntiseksi, ja sitä kautta tulisi tarve Jeesuksen anteeksiantamuksesta. Paavalin mukaan " tulla tyhmäksi, että viisaaksi tulisi". =Uskoa Raamattu niin kuin se on kirjoitettu, lapsenmielisesti, myös Matteuksen ja Luukkaan todistuksen .

* Jeesus sanoo, " En minä ole tullut terveitä, enkä vanhurskaita varten, vaan syntisiä ja sairaita varten. Lähtökohta kohdata Jeesus henkohtaisesti on välttämätön, päästä uudestisyntymään, ja sitten ymmärtämään Raamattua. Ekivaari lähti matkaan väärästä päästä. Ja kieltää edelleen Jeesuksen jumaluusopillisilla teeseillään, ja viisasteluillaan. Raamattua voi käyttää omiin uskomuksiinsa mielinmäärin, mutta se on itsevalittua uskoa ja kirjaimellista ulkonaista jualanpalvelusta, jolla ei ole mitään iankaikkisuus pohjaa, ja jää turhaksi kun Jeesus tulee, jonka tulemuksenkin ekivaari kieltää ja selittää sen järjellisesti täysin Sanan vastaisella tavalla, harhassa on ja harhauttaa muitakin, ken uskoo ekivaarin jaarituksia.

• Usko Toivonen

Johannes 10.

30. Minä ja Isä olemme yhtä."

Katsotaanpas, mitä tämä tarkoittaa.

27. Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
      28. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
      29. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

Joka on Jeesuksen kädessä, on myös Isän kädessä.

• Juuri noin. Se sana joka puhuttelee laumaa, tulee Pojan kautta Isältä. Siis Isän sana. Ja opettaja tuntee ne, jotka kuultuaan Isän sanan seuraavat Poikaa ja uskovat Häneen.
        Heistä valitaan ne valitut, jotka ovat kelvollisia Jumalan valtakuntaan. He kaikki ovat YHTÄ Isän kanssa, niin Poika kuin lauman jäsenetkin Pyhässä Jumalan Hengessä.

UT, sinähän etenet vallan hurjaa vauhtia totuutta kohden. Sinustahan tulee lauman jäsen, tervetuloa vaan. Me olemme jo siinä.

• Oletko huomannut, Usko Toivonen, että Paavali selitti meidän olevan jokin osa Kristuksen hengellistä ruumista ja että VT kutsuu sanaa Jumalan "oikeaksi kädeksi" ja "oikean käden mieheksi, jonka pää on Jumala?"

Kyllä Kristuksen ruumiissa kaikki on kohdallaan. [1.Kor.12:20]

• Usko Toivonen
        ekivaari kirjoitti:

Oletko huomannut, Usko Toivonen, että Paavali selitti meidän olevan jokin osa Kristuksen hengellistä ruumista ja että VT kutsuu sanaa Jumalan "oikeaksi kädeksi" ja "oikean käden mieheksi, jonka pää on Jumala?"

Kyllä Kristuksen ruumiissa kaikki on kohdallaan. [1.Kor.12:20]

Olen huomannut "ekivaari", että pyrit tietoisesti sekoittamaan selvän Raamatun ilmoituksen siitä, mitä tarkoittaa - olla Herran kädessä.

Ps. 31:5
        (31:6) Sinun käteesi minä annan henkeni, sinä, Herra, lunastat minut, sinä uskollinen Jumala.

5. Moos. 33:3
        Hän rakastaa kansoja; kaikki niiden pyhät ovat sinun kädessäsi. He asettuvat sinun jalkojesi juureen, ottavat oppia sinun sanoistasi.

Toki nekin, jotka ovat jäseninä Kristus-ruumiissa, Jumalan seurakunnassa, vaikkapa pikkuvarpaana, ovat samalla Jeesuksen kädessä, mutta eivät kaikki ole kätenä.

• Usko Toivonen kirjoitti:

Olen huomannut "ekivaari", että pyrit tietoisesti sekoittamaan selvän Raamatun ilmoituksen siitä, mitä tarkoittaa - olla Herran kädessä.

Ps. 31:5
        (31:6) Sinun käteesi minä annan henkeni, sinä, Herra, lunastat minut, sinä uskollinen Jumala.

5. Moos. 33:3
        Hän rakastaa kansoja; kaikki niiden pyhät ovat sinun kädessäsi. He asettuvat sinun jalkojesi juureen, ottavat oppia sinun sanoistasi.

Toki nekin, jotka ovat jäseninä Kristus-ruumiissa, Jumalan seurakunnassa, vaikkapa pikkuvarpaana, ovat samalla Jeesuksen kädessä, mutta eivät kaikki ole kätenä.

Kaiketi sinun, Usko Toivonen pitäisi ymmärtää että maallinen ihmiskeho on karkea vertaus- ja esikuva Isän opetusmateriaalista, jolla hän yrittää synkronoida ymmärryksemme käsittämään hengellisiä asioita hengellisesti. Koostuuhan Kristuksen ruumis kaikista Jumalan omista, jonka pää on Isä itse!

Meillä ei ole valtaa määrätä, mikä osa kukakin on, vaan se on juuri se, minkä isä on meille kullekin määrännyt..

Luukas. 23:46
        'Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä'

Raamattu vertaa Jumalan seitsemää henkeä seitsemään Jumalan silmään. Ehkä hänellä on käsiäkin 7 x 7 tai jopa enemmän?

• Usko Toivonen
        ekivaari kirjoitti:

Kaiketi sinun, Usko Toivonen pitäisi ymmärtää että maallinen ihmiskeho on karkea vertaus- ja esikuva Isän opetusmateriaalista, jolla hän yrittää synkronoida ymmärryksemme käsittämään hengellisiä asioita hengellisesti. Koostuuhan Kristuksen ruumis kaikista Jumalan omista, jonka pää on Isä itse!

Meillä ei ole valtaa määrätä, mikä osa kukakin on, vaan se on juuri se, minkä isä on meille kullekin määrännyt..

Luukas. 23:46
        'Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni". Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä'

Raamattu vertaa Jumalan seitsemää henkeä seitsemään Jumalan silmään. Ehkä hänellä on käsiäkin 7 x 7 tai jopa enemmän?

Minulle riittää, "ekivaari", Jeesuksen lupaus.

28. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

Ja mitä se tarkoittaa:

29. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
        Joh. 10.

Ymmärrän, että Jeesuksen kädessä olevalla on paras mahdollinen turvapaikka.

Ja siinä kädessä olevaa, ei kukaan voi ryöstää, ja Hän antaa iankaikkisen elämän kädessään olevalle, eikä hänen kädessään oleva ikinä huku.

Ja siitä kädestään Hän ei heitä luokseen tullutta pois.

Joh. 6:37
        Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

• Usko Toivonen

>> Pyhässä Jumalan Hengessä. >>

Aivan, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.

9. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
      Room. 8.

Hengellisessä ihmisessä asuu Isä, Poika ja Pyhä Henki, kuitenkin yhdessä
      Hengessä. ( Joh. 14. )

1. Kor. 12:9

toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;

>> Sinustahan tulee lauman jäsen, tervetuloa vaan. Me olemme jo siinä. >>

Kiitos nyt vaan tervetulotoivotuksista, mutta en luota ihmisten lupauksiin, enkä
      omavanhurskauttamiseen ja valitettavasti en hyväksy myöskään erottelua
      ihmisen/ihmisten toimesta "vuohiin" ja "lampaisiin", mutta tunnustan kyllä
      sisarikseni ja veljikseni Jeesuksessa Kristuksessa, kaikki heidät, joiden sydämet Jumala on uskolla puhdistanut.

• heis ja hen ovat sama sana "yksi"
      Vieläpä niin, että kumpikin on yksikön nominatiivi.
      Ainoa ero on sanan suvussa.

Joh 10:30 sisältämä "hen" on neutri.
      Room 3:30 sisältämä "eis" on maskuliini.

• Sekä Joh 10:30 sisältämä "hen"-sana, joka on neutri, että
      Room 3:30 sisältämä "eis"-sana, joka on maskuliini, ovat eri sanoja, jotka sekä kirjoitetaan että äännetään eri tavalla. Molemmat ovat "yks"-i sanan eri taivutusmuotoja, joista kreikan "hen"-sana vastaa suomenkielen sanaa "yhtä", joka on "yksi"-sanan partitiivi, eli osanto.

• Neutrimuoto hen ja maskuliini heis
        ovat kumpikin nominatiiveja,
        ja suomennettuna siis "yksi".
        Neutri hen on tosin akkusatiivina sama.
        Jakeessa Joh 10:30 se on kuitenkin nominatiivi.
        http://biblos.com/john/10-30.htm

Se missä jakeissa tuo hen on nominatiivi,
        missä akkusatiivi ilmenee sivulta
        http://concordances.org/greek/en_1520.htm

Eli kirjaimellisesti kääntäen:
        Minä ja Isä yksi olemme.

• kalamos kirjoitti:

Neutrimuoto hen ja maskuliini heis
        ovat kumpikin nominatiiveja,
        ja suomennettuna siis "yksi".
        Neutri hen on tosin akkusatiivina sama.
        Jakeessa Joh 10:30 se on kuitenkin nominatiivi.
        http://biblos.com/john/10-30.htm

Se missä jakeissa tuo hen on nominatiivi,
        missä akkusatiivi ilmenee sivulta
        http://concordances.org/greek/en_1520.htm

Eli kirjaimellisesti kääntäen:
        Minä ja Isä yksi olemme.

Jos halutaan Johannes 10:30 jakeen perusteella todistaa Jeesus Jumalaksi, niin samoilla kriteereillä jokainen Jumalan oma olisi Jumala:

John 17:21 Adj-NNS
        BIB: ἵνα πάντες ἓν ὦσιν καθὼς
        NAS: that they may all be one; even
        KJV: they all may be one; as thou,
        INT: that all one might be as

John 17:22 Adj-NNS
        BIB: ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς
        NAS: Me I have given to them, that they may be one, just
        KJV: that they may be one, even as we
        INT: that they might be one as we

BIB: καθὼς ἡμεῖς ἕν
        NAS: just as We are one;
        KJV: we are one:
        INT: as we one

John 17:23 Adj-ANS
        BIB: τετελειωμένοι εἰς ἕν ἵνα γινώσκῃ
        NAS: I in them and You in Me, that they may be perfected in unity, so
        KJV: made perfect in one; and that
        INT: perfected in unity that might know

• yksin armosta
        ekivaari kirjoitti:

Jos halutaan Johannes 10:30 jakeen perusteella todistaa Jeesus Jumalaksi, niin samoilla kriteereillä jokainen Jumalan oma olisi Jumala:

John 17:21 Adj-NNS
        BIB: ἵνα πάντες ἓν ὦσιν καθὼς
        NAS: that they may all be one; even
        KJV: they all may be one; as thou,
        INT: that all one might be as

BIB: ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς
        NAS: Me I have given to them, that they may be one, just
        KJV: that they may be one, even as we
        INT: that they might be one as we

BIB: καθὼς ἡμεῖς ἕν
        NAS: just as We are one;
        KJV: we are one:
        INT: as we one

John 17:23 Adj-ANS
        BIB: τετελειωμένοι εἰς ἕν ἵνα γινώσκῃ
        NAS: I in them and You in Me, that they may be perfected in unity, so
        KJV: made perfect in one; and that
        INT: perfected in unity that might know

Ei tietenkään tuon perusteella Jeesusta mielletä Jumalaksi. Perustelut löytyvät ihan muualta Raamatusta.

Mutta oletko ajatellut, että Jeesus oli maan päälle syntyessään täysi ihminen, jonka tuli "kärsimyksistä oppia, mitä on kuuliaisuus"? Hän siis oli täysi ihminen, mutta lähtöisin taivaasta. Ei hän halunnut Jumalan ominaisuudessa maailmaan tulla, ei hän silloin olisi voinut meitä vajavaisia ja heikkoja ihmisiä ymmärtää ja auttaa. Juuri hänen täyteen ihmisyyteensä perustuu hänen kykynsä auttaa meitä jokaista. "Hän oli kaikessa kiusattu, niin kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä".

Kirjoitin toisaalle Salaisesta miljonääristä, olet ehkä katsellut sellaista telkkarista. Jeesus on kuin tuo salainen miljonääri: asettui asumaan ihmiseksi ihmisten maailmaan, köyhimpien ja kurjimpien luokse antaakseen elämän niille, jotka turvaavat häneen.

Maan päällä hänellä ei ollut yhtään sen enempää taivaallista valtaa kuin meillä voi olla, kun turvaamme kokosydämisesti häneen ja pidämme käskynsä. Mutta kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen hänellä on kaikki valta.

Jo ennen maailmaan tuloaan hänestä sanotaan, että hänen ihastuksenaan olivat ihmislapset. Hän halusi päästä heitä lähelle, ja mikä sen suurempi asia kuin luopua vallasta ja loistosta, tulla alas ihmisten maailmaan? Ehkä me miettisimme muutamaan kertaan, kannattaako luopua taivaasta, kuolemattomuudesta ja rikkaudesta pahaisten ihmisten tähden.

Jeesus tiesi, mitä hän joutuisi kohtaamaan. Sairaudet, liat, huolet, murheet, nälän, kivun, väkivallan ja lopulta hurjan kuoleman. Mikä olisi motiivina moisen vapaaehtoiseen kohtaamiseen? Me ymmärrämme, että ei ole muuta motiivia kuin rakkaus. Mikään muu ei saa ihmistä (eikä Jumalaa) tekemään moisia tekoja.

Mutta mikä riemu täytyy olla Jeesuksella, että hän teki sen mitä oli tullut tekemään! Ja huutaessaan: Se on täytetty, hän tiesi, että se o n täytetty, nyt alkaa se mukavampi osuus. Kenenkään kärsimys Jumalan tahdossa eläen ei ole turhaan. Sillä ansaitaan Jumalan valtakunnassa asioita, joita ei muuten saataisi.

• Eli kirjaimellisesti kääntäen "kirjain kuolettaa", mutta hengellisesti kääntäen "Henki tekee eläväksi", [2. Kor. 3:6] ja antaa asialle saman merkityksen kuin Jeesus selitti Joh.10:34-36 jakeissa Isältä saadusta jumaluudesta!

• ekivaari

En minä mitään hengellistä yrittänyt todistaa.
      Eihän aloituksessasikaan ollut mitään hengellistä.

Minä todistin vain sen, että ei ole niin kuin aloituksessai väitit.
      Vaan kysymyksessä on yksi ja sama sana vieläpä niin,
      että kumpikin, sekä tuo maskuliinimuoto että neutrimuoto
      on yksikön nominatiivi, eli suomennettuna "yksi".

Sitä, miksi sinä teit tämän aloituksen, minä en tiedä.
      Mutta se, että Jeesus on Jumala, luetaan tietenkin sieltä,
      missä vastataan kysymykseen, mikä Hän on.
      Ja tuohon kysymykseen vastataan predikatiivilauseella.
      Ja tämä vastaus löytyy Johanneksen evankeliumin alusta,
      jossa Johannes esittelee evankeliuminsa päähenkilön.

• Kalamos:
        >>>Mutta se, että Jeesus on Jumala, luetaan tietenkin sieltä,

• Jonah kirjoitti:

Kalamos:
        >>>Mutta se, että Jeesus on Jumala, luetaan tietenkin sieltä,

Niin. Joo. Kyllä. Hän on Jumalan Poika.
        Vieläpä ainokainen.
        En kai koskaan ole väittänyt vastaan.

• kalamos kirjoitti:

Niin. Joo. Kyllä. Hän on Jumalan Poika.
        Vieläpä ainokainen.
        En kai koskaan ole väittänyt vastaan.

Niin on. Yhden ainoan Jumalan, Isän poika:

Markus 12
        29 "Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;"

1. Korinttolaiskirje 8
        6 "niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Efesolaiskirje 4
        6 "yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

Niin on meillä yksi ainoa Herra Jumala, Isä, ja yksi ainoa Herra Jeesus Kristus, Jumalan ainoa ylipapiksi voitelema poika, [Hepr.5:5,6]

• ekivaari kirjoitti:

Niin on. Yhden ainoan Jumalan, Isän poika:

Markus 12
        29 "Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;"

1. Korinttolaiskirje 8
        6 "niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Efesolaiskirje 4
        6 "yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

Niin on meillä yksi ainoa Herra Jumala, Isä, ja yksi ainoa Herra Jeesus Kristus, Jumalan ainoa ylipapiksi voitelema poika, [Hepr.5:5,6]

Markus ei kirjoittanut "yksi ainoa".
        Jeesus sanoi niinkuin Moosekselle:
        "Kuule Israel,
        Jahve meidän Jumalamme (mon),
        Jahve yksi."

Eli juuri se, mitä Jeesus toisaalla sanoi:
        "Minä ja Isä yksi olemme".

• >"Mutta se, että Jeesus on Jumala, luetaan tietenkin sieltä,
      Ja tämä vastaus löytyy Johanneksen evankeliumista Jeesuksen itsensä sanomana:"<

Psalmit 2
      7 'Minä ilmoitan, mitä Herra (Jumala) on säätänyt. Hän lausui minulle:
      "S i n ä - o l e t - m i n u n - p o i k a n i, - tänä päivänä minä sinut synnytin.'

Johannes 10
      36 "niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sen tähden että minä sanoin:
      'M i n ä - o l e n - J u m a l a n - P o i k a'? "

Heprealaiskirje 5
      5 "Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

• Näkymätön Jumala on Henki.Joka Hänen Hengessään elää, Hänessäkin asuu Jumala. Siis Jumala on kaikissa ja kaikkialla.

• ekivaari

Vastasit minun kommenttiini,
        mutta en nyt aivan ymmärrä,
        mitä ajoit vastauksessasi takaa.
        Tietenkin Jeesus on Jumalan Poika.
        Ja tämähän merkitsee sitä, että Hän on Jumala.

Joh 10
        33. Juutalaiset vastasivat hänelle:
        "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä,
        vaan jumalanpilkan tähden,
        ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi."

• kalamos kirjoitti:

ekivaari

Joh 10

Aivan kalamos, j-u-u-t-a-l-a-i-s-e-t sanoivat, että Jeesus teki itsensä Jumalaksi, ei Jeesus itse niin sanonut.

Sen sijaan Jeesus sanoi:

Joh 10:36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja l-ä-h-e-t-t-ä-n-y-t maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

Jeesus ei sanonut olevansa Jumala, vaan Jumalan Poika, jonka Jumala, hänen Isänsä on lähettänyt maailmaan. Ettekö te nyt tuotakaan ymmärrä.

Ja heti perään Jeesus toteaa olevansa Jumalan Poika. Mikä ihme tuossa on niin vaikeatajuista?
        Vaikuttaa siltä, että ette suostu ottaman totuutta vastaan.

Jeesus on omien sanojensa mukaan Jumalan Poika. Ei siihen pidä kehitellä mitään omia teorioitaan Jumalasta lisää. Eikä pidä uskoa kaikkea, mitä Nikolaiiitat, kirkon "isät" kolmesataa luvulla Nikeassa keksivät pönkittääkseen omaa valtaansa kehittämällään Jumalaa selittävällä kolminaisuusopilla.

Varsinkin kun Jumala itse sanoi:

Heb_1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        Heb_5:5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

Sinä, Jeesus olet minun Poikani, sanoi Jumala. Ettekö usko Jumalaa?
        Ei Jumala sanonut Jeesukselle, että sinä olet Jumala.

Oletteko kenties menneet yli sen, mitä sanassa sanotaan. Olette kehitelleet ”sanasta” Jeesuksen ja Jumalan.
        Kuitenkin Jumala on yksi, ei kaksi eikä kolme. Ja sen uskovat riivaajatkin ja tekevät siinä oikein.

Jas_2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

Mutta te ette usko. Käsittämätöntä.

• kalamos kirjoitti:

ekivaari

Joh 10

Jeesuksen Kristuksen ja hänen apostoliensa terveen opetuksen mukaan meillä on vain - y k s i - t o t i n e n - J u m a l a -, muut jumalat ovat "niin sanottuja jumalia." [Joh.17:3]

Markus 12
        29 "Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra Jumala, meidän Herra on yksi;" [NOVUM]

1. Korinttolaiskirje 8
        5 "Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja," [Joh.10:33-36]

1. Korinttolaiskirje 8

Efesolaiskirje 4

Niin on meillä yksi Herra Jumala, Isä, ja yksi ainoa Herra Jeesus Kristus, Jumalan ainoa ylipapiksi voitelema poika, [Hepr.5:5,6]

• kalamos kirjoitti:

ekivaari

Joh 10

Jumalan sanan mukaan "meillä on vain yksi Jumala, Isä". Tuo on ihan älytön väite että tunnustat Jeesuksen sekä Jumalan pojaksi että Jumalaksi, sillä ei hän millään voi olla itsensä poika!

Niin siinä käy kun poikkeaa kirjoituksista pois omille teilleen.

• ekivaari kirjoitti:

Jumalan sanan mukaan "meillä on vain yksi Jumala, Isä". Tuo on ihan älytön väite että tunnustat Jeesuksen sekä Jumalan pojaksi että Jumalaksi, sillä ei hän millään voi olla itsensä poika!

Niin siinä käy kun poikkeaa kirjoituksista pois omille teilleen.

Ei tietenkään poika oli itsensä isä.
        Jokainen Jumalan kuvaksi luotu ihmislapsi ymmärtää,
        mitä tarkoittaa yhdistelmä Isä ja Poika.

• ekivaari kirjoitti:

Jeesuksen Kristuksen ja hänen apostoliensa terveen opetuksen mukaan meillä on vain - y k s i - t o t i n e n - J u m a l a -, muut jumalat ovat "niin sanottuja jumalia." [Joh.17:3]

Markus 12
        29 "Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra Jumala, meidän Herra on yksi;" [NOVUM]

1. Korinttolaiskirje 8
        5 "Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja," [Joh.10:33-36]

1. Korinttolaiskirje 8

Efesolaiskirje 4

Niin on meillä yksi Herra Jumala, Isä, ja yksi ainoa Herra Jeesus Kristus, Jumalan ainoa ylipapiksi voitelema poika, [Hepr.5:5,6]

> Jeesuksen Kristuksen ja hänen apostoliensa terveen opetuksen mukaan meillä on vain - y k s i - t o t i n e n - J u m a l a -, muut jumalat ovat "niin sanottuja jumalia." [Joh.17:3]

Tarkoitatko, että Jeesus ei ole Jumala, vaan jumala?

• Niin. Ja tämän, että Jeesus sanoi olevansa Jumalan Poika,
      juutalaiset rabbit ymmärsivät niin,
      että Jeesus tekee itsestään Jumalan.
      Ei heillä ollut kieliongelmia. Eikä ymmärryksessä vikaa.
      Jeesus ei suinkaan sanonut vastaukseksi,
      että älkäähän nyt pojat, en minä sitä tarkoittanut.
      Ei. Aivan päinvastoin.

• Niko.

Juuri näin.

Alkukielellä ja rabbien läsnäollessa asiassa ei varmasti ollut pätkääkään epäselvyyttä kuulijoiden kesken.

Rabbit suttuivat ja tulistuivat siitä ja aivan samoin nytkin monet kompastuvat juuri saman asian edessä. Kristus on tullut kompastuskiveksi monelle.

• Jeesus ei sanonut olevansa Jumala, vaan Jumalan poika, joksi Isä oli hänet kutsunut ja nimittänyt:

Psalmit 2
        7 "Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin."

Tuossa poika kutsuu Isää Herraksi, joka on säädöksellä säätänyt nimittävänsä hänet Jumalan pojaksi ja luvannut voidella hänet Kristukseksi ja ylipapiksi, [Hepr.5:5,6]

• Ei Jeesus sanonutkaan vastaukseksi, että älkäähän nyt pojat. Hän sanoi , että hän on Jumalan Poika. Ei hän sanonut, että minä olen Jumala. Niinkuin sinä ja rabbit väittävät erehdyksessään.

Vai mitä?

• ekivaari kirjoitti:

Jeesus ei sanonut olevansa Jumala, vaan Jumalan poika, joksi Isä oli hänet kutsunut ja nimittänyt:

Psalmit 2
        7 "Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin."

Tuossa poika kutsuu Isää Herraksi, joka on säädöksellä säätänyt nimittävänsä hänet Jumalan pojaksi ja luvannut voidella hänet Kristukseksi ja ylipapiksi, [Hepr.5:5,6]

Jumalalla on todellakin Poika.
        Poika, jonka Hän on todellakin synnyttänyt.
        Poika on siis syntynyt, ei luotu.

Kun tuossa sanotaan "tänä päivänä",
        niin täytyy muistaa, että puhumme
        "Valkeuksien Isästä, jonka tykönä ei ole vaihteen varjoa".

Ps 2:7 sisältää vain yhden sanan kohdassa,
        joka on käännetty sanaparilla "tänä päivänä".
        Ja tuo sana viittaa päivän valkeuteen.
        Kysymys on Päivän ja Valon lapsesta.
        Jumalan ainosyntyinen Poika on Valo Valkeudesta.

Ei siis niin, että tuli päivä, jona Jumala synnytti Poikansa,
        ja tuli ehtoo ja tuli aamu. Ei mitään tällaista.
        Vaan Valkeuksien Isä on synnyttänyt Todellisen Valkeuden.

Mutta sitten tuohon liittyy myös profeetallinen ilmoitus,
        josta Niko kertoi meille vähän aikaa sitten.
        Nikon kommentti löytyy läheltä tätä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10301250#comment-52611839

• Jonah kirjoitti:

Ei Jeesus sanonutkaan vastaukseksi, että älkäähän nyt pojat. Hän sanoi , että hän on Jumalan Poika. Ei hän sanonut, että minä olen Jumala. Niinkuin sinä ja rabbit väittävät erehdyksessään.

Vai mitä?

No voihan. Kuinkas luet.
        Jo niitä ihmisiä, joille Sana tuli,
        sanottiin jumaliksi.
        Näinhän Jeeus vastasi. Eikö.

Eli totta toki silloin myös itse Sana,
        joka oli Jumala Jumalan tykönä,
        ja tuli lihaksi ihmisten keskuuteen,
        on tosi Jumala, joka on Jumalasta lähtenyt.
        Siis ainosyntyinen Poika Isän Povesta lähti,
        ja tuli maailmaan,
        ja Isän Poveen jäi Pojan muotoinen aukko.

• Kun he ovat päättäneet että eivät usko, mitä Isä on Jeesuksen kautta puhunut, niin he eivät usko, vaan tekevät Jumalan valehtelijaksi:

1. Joh. 5:10
      "Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valehtelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa."

Johannes 13
      19 "Jo nyt minä sanon sen teille, ennen kuin se tapahtuu, että te, kun se tapahtuu, uskoisitte, että minä olen se."

Johannes. 20
      31 "mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, - e t t ä
      J e e s u s - o n - K r i s t u s, - J u m a l a n - P o i k a, - ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä."

• Usko Toivonen

Niin " ekivaari ", kuinkas luet?

Johannes. 20
        31 "mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, - e t t ä
        J e e s u s - o n - K r i s t u s, - J u m a l a n - P o i k a, - ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä."

Jeesuksessa meitä kannattavat iankaiikiset käsivarret:

eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

5. Moos. 33:27

Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset käsivarret.

" Ja minä annan heille iankaikkisen elämä "
        " ja he eivät ikinä huku "
        " eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni."

Jeesukseen turvautuva on iankaikkisessa turvassa, häntä kannattavat iankaikkiset käsivarret. Kukaan ei ryöstä Jeesuksen luokse tullutta hänen
        iankaikkisista käsivarsistaan.

" eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni."

• Tiedät kyllä, Usko Toivonen, kuinka luen; "niin kuin kirjoitettu on," jotta sinäkin ymmärtäisit sen tärkeän asian, mitä Jeesus kaikin tavoin toi aina esille, kuten tässäkin Joh.20:29 jakeessa ja

Joh. 16:27
      "sillä Isä itse rakastaa teitä, sen tähden että te olette minua rakastaneet ja uskoneet minun lähteneen Jumalan tyköä."

Joh. 16:30
      "Nyt me tiedämme, että sinä tiedät kaikki, etkä tarvitse, että kukaan sinulta kysyy; sentähden me uskomme sinun Jumalan tyköä lähteneen."

Johannes 17
      7 "Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta."

Joh. 17:8
      "Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt."

Huomaatko, UskoT, että Jeesus puhui edellä olevissa jakeissa samasta asiasta kuin Joh.10:33-36 jakeissa?

Te yritätte selittää Jeesusta itsestään tulleeksi, Jeesus selitti lähteneensä Isästä:

Johannes 16:28
      "Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö."

• Anteeksi, mitä sanoit ekivaari:
        "Te yritätte selittää Jeesusta itsestään tulleeksi,
        Jeesus selitti lähteneensä Isästä"

Kuinka voi ihmislapsen mieleen nousta ajatus,
        että Jeesus on tullut itsestään eikä Isästä?

• kalamos kirjoitti:

Anteeksi, mitä sanoit ekivaari:
        "Te yritätte selittää Jeesusta itsestään tulleeksi,
        Jeesus selitti lähteneensä Isästä"

Kuinka voi ihmislapsen mieleen nousta ajatus,
        että Jeesus on tullut itsestään eikä Isästä?

* Aivan niin, Jeesus ei ole syntynyt, eikä Häntä ole koskaan luotu, Jeesus Jumalan poikana on on yhtä Isän kanssa ja Isässä, Hän on aina ollut Poikana yhtä kuin Isä, milloin Jumala on ollut? Hänellä ei ole alkua eikä loppua, ja niin ei ole Pojallakaan, Hän on Isässä myös ilman alkua ja loppua.

* Ilm. 1: 8. Miksi te Jeesusken vastustajat ette osaa lukea, tuota Jeesusken todistusta itsestään, on ihan SUOMEKSI kirjoitettu Jeesuksen ominaisuus Isässä.

* Jeesuksella on kaksi Persoonaa. Jumalan Poika Poikana, ja Ihmisen Poika ihmisenä. Hän on täydellinen tosi Jumala, ja täydellinen Ihminen Ihmisen Poikana. Ja uskoville Hän on aina ja iankaikkisesti heidän vanhin Veljensä. Poikana Hän on yhä Isässä, eikä ole koskaan ollutkaan pois Isästä, se on mahdottomuss, koska Jumala on Isä Poika ja Pyhä Henki, on iäti ollut, eikä ole alkua eikä loppua. Jumala jonka tykö ei voi kukaan koskaan tulla, ainoastaan Poika, joka on Hänet ilmoittanut!

* Se on ykseys, jonka kaltaista ei ole missään eikä kenenkään muun yhteydessä, se on ikuisesti Pyhä ja koskematon pyhyydessä jumaluudessa Kaikkivaltiudessa, majesteetiudessa, Kunniassa ja ylsityksessä ja kiitoksessa. Yksi Jumala, Isä Poika ja Pyhä Henki.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Aivan niin, Jeesus ei ole syntynyt, eikä Häntä ole koskaan luotu, Jeesus Jumalan poikana on on yhtä Isän kanssa ja Isässä, Hän on aina ollut Poikana yhtä kuin Isä, milloin Jumala on ollut? Hänellä ei ole alkua eikä loppua, ja niin ei ole Pojallakaan, Hän on Isässä myös ilman alkua ja loppua.

* Ilm. 1: 8. Miksi te Jeesusken vastustajat ette osaa lukea, tuota Jeesusken todistusta itsestään, on ihan SUOMEKSI kirjoitettu Jeesuksen ominaisuus Isässä.

* Jeesuksella on kaksi Persoonaa. Jumalan Poika Poikana, ja Ihmisen Poika ihmisenä. Hän on täydellinen tosi Jumala, ja täydellinen Ihminen Ihmisen Poikana. Ja uskoville Hän on aina ja iankaikkisesti heidän vanhin Veljensä. Poikana Hän on yhä Isässä, eikä ole koskaan ollutkaan pois Isästä, se on mahdottomuss, koska Jumala on Isä Poika ja Pyhä Henki, on iäti ollut, eikä ole alkua eikä loppua. Jumala jonka tykö ei voi kukaan koskaan tulla, ainoastaan Poika, joka on Hänet ilmoittanut!

* Se on ykseys, jonka kaltaista ei ole missään eikä kenenkään muun yhteydessä, se on ikuisesti Pyhä ja koskematon pyhyydessä jumaluudessa Kaikkivaltiudessa, majesteetiudessa, Kunniassa ja ylsityksessä ja kiitoksessa. Yksi Jumala, Isä Poika ja Pyhä Henki.

Kuin kirkas salama yön pimeällä taivaalla
        ovat Mohikaanin iskevät kommentit.
        Sinä olet kuin ukkosenjylinän pojat
        Jeesuksen opetuslasten joukossa.
        Ei voisi enää kirkkaampaa Raamattuviitettä
        olla kuin mitä meille annoit.

"Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala,
        joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
        ...
        Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu.
        Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
        Joka voittaa, on tämän perivä,
        ja minä olen oleva hänen Jumalansa,
        ja hän on oleva minun poikani."
        ...
        Katso, minä tulen pian,
        ja minun palkkani on minun kanssani,
        antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
        Minä olen A ja O,
        ensimmäinen ja viimeinen,
        alku ja loppu."

• kalamos kirjoitti:

Kuin kirkas salama yön pimeällä taivaalla
        ovat Mohikaanin iskevät kommentit.
        Sinä olet kuin ukkosenjylinän pojat
        Jeesuksen opetuslasten joukossa.
        Ei voisi enää kirkkaampaa Raamattuviitettä
        olla kuin mitä meille annoit.

"Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala,
        joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
        ...
        Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu.
        Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
        Joka voittaa, on tämän perivä,
        ja minä olen oleva hänen Jumalansa,
        ja hän on oleva minun poikani."
        ...
        Katso, minä tulen pian,
        ja minun palkkani on minun kanssani,
        antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
        Minä olen A ja O,
        ensimmäinen ja viimeinen,
        alku ja loppu."

Johannes 8
        27 "He eivät ymmärtäneet, että Jeesus puhui Isästä."'

Ette tekään, Mohikaani ja kalamos, näytä ymmärtävän että Jeesus ei todistanut itsestään, vaan Isästä. Mohikaani kertoi oman mielikuvituksensa tuotetta, ei Jumalan sanaa.

Johannes 16
        25 ""Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti - k a i k e n
        I s ä s t ä."

Johannes 17
        26 "Ja minä olen tehnyt - s i n u n - n i m e s i - h e i l l e
        t u n n e t u k s i ja tee-n vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Johannes 14
        10 "Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen."

• Onkin mielenkiintoinen kohta tuo Joh.10:30. Miksi tuossa käytetään neutrimuotoa (hen), eikä maskuliinimuotoa (eis). Ois mielenkiintoista saada jonkin kielitieteilijän tulkinta asiasta.
      Toisaalta englanninkieliset käännökset käyttävät Joh.10:30 kohdassa juurikin "yksi" (one) -sanaa. Ja ruotsinkieliset myös "yksi" (ett) -sanaa.
      Voiskohan neutrin käytön tarkoituksena olla se, että halutaan korostaa sitä että Jeesus ja Jumala on eri persoonia? Mielenkiintoista kaikki tyynni.

• Kirjoita googleen hakusanat; kreikan kielioppi suvut ilman sitaatteja

Siinä vertaillaan maskuliinin, feminiinin ja neutrin keskinäisiä vahvuuksia ja heikkouksia niiden koko- ja värivahvuus eroilla. Maskuliini on iso ja vahva, femini puolivahva ja neutri on pienin ja heikoin!

Muistelen Jumalan Peten aikaisemmin selittäneen näitä eroja siten että maskuliini tarkoittaa juuri sitä, mitä sana sanoo, feminiä voi vähän taivutella, ja neiutri voi tarkoittaa lähes mitä tahansa, mihin se viittaa, kuten Joh.10:30 yhtä sana viittaa yhteen Isään ja moniin "jumaliin".

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      128
      4639
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      29
      3377
    3. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      20
      3315
    4. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      47
      2979
    5. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      51
      2965
    6. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      122
      2839
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      18
      2590
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2315
    9. Vornanen ja oulainen

Voi voi Ville mihin sekaannuit🥶
      Oulainen
      9
      2199
    10. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2135
    Aihe