pertti.e

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.
Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.
"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".
Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."
Koulutus: yo, laborantti
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia12 aloitusta · 6913 kommenttia
- Vai olisiko ristiriitoihin olemassa hyvä ja käypänen vastaus:
Raamatun ristiriidat selviksi, tästä linkistä: https://puolustajanpolku.fi/?id=111 - En ole alan asiantuntija mutta kaivelin muistelin lukeneeni asiasta jotain ja löysin artikkelin netistä:
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tutkimus-nooan-arkki-kelluisi/
ja englanninkielinen versio:
https://www.icr.org/articles/view/8039/310 - Mutta eikös se ole hieno että tällainen konservatiivi voi olla samaa mieltä monista asioista liberaalin ( jos hänet nyt sellaiseksi luokitellaan) Ukkolan kanssa? Sehän ei tietenkään tarkoita että kaikesta olisin hänen kanssaan samaa mieltä. Tykkään hänen tyylistään kirjoittaa, haastatella ja olla asiallinen. Minusta hän on vain usein yksinkertaisesti asian ytimessä.
- Totuushan on kuitenkin että sekä ei-uskovaiset että uskovaiset tekevät kaikenlaista vääryyttä ja pahaa, kukaan ei ole siitä vapaa. Ehkä se on vaikeampaa itsessä havaita sitä väärin tekoa kuin muissa ihmisissä. "Enhän se minä vaan kun tuo naapuri Matti ja Martta ne".
Itse näen ja koen että monessa asiassa voi ja kannattaa tehdä asennemuutosta. Maailmassa on aina tilausta hyvälle ja hyvän tekemiselle. Tosin sanoen niin siivoa ihmistä ei löydykään joka ei voisi elää vielä siivommin ja toiset huomion ottaen. Siinä sitä työmaata riittää itse kullakin, itseni mukaan lukien :) - Ukkola kirjoittaa jälleen kerran täyttä asiaa.
- Asiaa voisi lähestyä kreikan "parannusta" tarkoittavasta sanasta. Se tarkoittaa sanatarkasti "mielenmuutosta". Eli tekee, kokee mielenmuutoksen koko elämää koskevana asiana. Eli poimisin listastasi tuon "tietty ajattelutapa".
Kalevi Lehtinen on sanonut hyvin parannuksesta:" Parannus on Jeesuksen luokse menemistä parannettavaksi". Eli sitä parannusta ei tarvitse yrittää pusertaa itsestä väkisellä, onneksi. - Ei ole kahta Isää. On kolmiyhteinen Jumala, joka ilmentää itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
Minä en ymmärrä miksi sinä jankutat tätä samaa ja joka kerta saat saman vastauksen. Se ei kuitenkaan sinua tyydytä. - Käsien pesuakaan ei ole syytä unohtaa. Mutta sekä Jeesus että Paavali puhuvat nimenomaan syömisestä ja ruuasta. "Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta."
En osaa sen tarkemmin vastata miksi tietyt ruuat olivat Israelilaisille epäpuhtaita. Ehkä ajatuksena oli osittain että tuli erottua ympärillä olevista kansoista. - Pieni korjaus, tarkoitin Roomalaiskirjeen 1.lukua. Ja käsittääkseni Markuksen evankeliumin loppu on lisäystä. Tutkijat ovat esittäneet lopun ongelmalle erilaisia selityksiä.
- Asiaa voi lähestyä myös siltä kannalta että tilanne Vanhassa ja Uudessa testamentissa on hyvin erilainen. Vanha testamentti keskittyy pääosin Israelin kansan vaellukseen ja vaiheisiin.
Uudessa testamentissa puolestaan avautuu täysin erilainen tilanne ja aikakausi. - Jeesus itse sanoi kaiken ruuan puhtaaksi: " Hän sanoi heille: "Oletteko tekin noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin ihmiseen tuleva voi saastuttaa häntä?
Eihän se mene hänen sydämeensä -- vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu." Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta. (Mark.7:18-19).
Paavali vielä vahvisti tämän myöhemmin:" Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä. (1.Kor.10:25).
Yleisellä tasolla kristittyä sitovat säännöt löytyvät Uudesta testamentista. Kristityn on hyviä lukea ja tutkia Vanhaa testamenttia Jeesuksesta ja Uudesta testamentista käsin. - Tarkoitin muuttumattomalla ytimellä lähinnä kristinuskon oppia. On tietty ydin joka pysyy, sitten on niin sanottuja ehdonvallan asioita, joista ei Raamatussa suoranaisesti sanota mitään, näistä voi jokainen kristitty päättää niin kuin itse kokee.
Paavali puhuu tästä Esim. Room.14 luvussa. - Roomalaiskirjeen loppu puhuukin ihmisistä yleensä. Se käy selväksi 2.luvun alusta, jossa kerrotaan keille puhutaan: ihmisille.
Näin vuoksesi päivällä ihan vaivaa kun odottelen verikokeisiin lähtöä. Tarkistin tuon Room.kirjeen kohdan seitsemästä kommentaarista eli Raamatun selitysteoksesta, jokaisessa niistä sanottiin että kohdassa puhutaan homoseksuaalisuuden harjoittamisesta.
(Kommentaareja olivat: Uuras Saarnivaaran, Erkki Koskenniemen-Jukka Thurenin, Fjellestedin, Eero Hyvärisen, Bo Giertzin, Novumin ja Aimo Nikolaisen). Kyseiset henkilöt ovat Raamatun asiantuntijoita, professoreita, tohtoreita ja tutkijoita. - Et lukenut jatkoa. Poimit yhden lauseen asiayhteydestä. Kirjoitin perään että tietyt asiat ovat aikasidonnaisia. Tottelematon poika kuului juutalaisille annettuihin käskyihin. Jeesus puolestaan sovitti kaikki synnit ristillä myös tottelemattomuuden synnit, enää ei ole tarvis tappaa ketään.
- Ei niitä pois tarvitsekaan heittää, tarkoitin että hyvä on huomioida Matteuksen testamentin erityspiirteet.
Kuten kirjoitin se aika jonka Jeesus vaikutti maanpäällä, oli eräänlainen siirtymä vaihe. Juuri ennen Jeesuksen ristinkuolemaa, Hän asettaa ehtoollisella Uuden liiton. Vanha oli vaihtumassa uuteen. Jeesus ei kumonnut lakia, se edelleen näyttää todeksi synnin. Jeesus oli lain täyttymys, loppu eli päämäärä. - Tokihan voimme arvioida, ja tuleekin arvioida. Silti se jää aina subjektiiviseksi arvioiksi. Kuka milläkin perusteella arvio moraalia.
- Toisaalta näin uskovaisen näkökulmasta Jumalan Sana on ajatonta. Tietyt asiat ovat tietenkin kulttuuri - ja aikasidonnaisia. Mutta aina on olemassa se muuttumaton ydin, josta kristinuskonkin oppi muodostuu.
- Se on ihan totta että kreikkalaisessa ympäristössä sillä on ollut rikas merkitys. Alkuseurakunnan käytössä sen merkitys vakiintui tarkoittamaan "seurakuntaa" eli kristillistä yhteisöä.
- Siis kyse oli siitä mikä on kristillisen kirkon opin perusta ja lähtökohta. Ja se on ollut ja on edelleen Raamattu. Tämä asia ilmaistaan kirkon tunnustuskirjoissa selvästi: "Tunnustuskirjojen laatijat pitivät tärkeimpänä periaatteenaan sitä, että kirkon oppia on tutkittava ja arvioitava Raamatun mukaan. (https://evl.fi/tutki-uskoa/kirjat/tunnustuskirjat).
Raamatun historia ja itse Raamatun sisältö onkin sitten toinen, hyvin mielenkiintoinen asia ja aihe. - Aivan, en ollut asiaa aikaisemmin pohtinutkaan tuolta kantilta. Anon jutut alkavat olemaan jo suorastaan puistattavia.