Miksi kirkkoon kuuluvan pitäisi uskoa Jumalaan?

Anonyymi

Monet kuuluvat kirkkoon lähinnä perinteen vuoksi ja pitääkseen yllä suhteet niiden perheen ja suvun jäsenten kanssa ketkä ottavat uskonnon enemmän tosissaan.

Mutta ei kirkkoon kuuluminen edellytä Jumalaan uskomista. Jos maksaa kirkollisveronsa eikä häiriköi jumalanpalveluksissa mitä väliä sillä on uskooko henkilökohtaisesti Jumalaan vai ei?

57

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä, erinomainen huomio!

      ja kun samaa soveltaa elämäss moneen muuhun, sitä kohta on kehittynyt huippuunsa itsensä pettämisessä.

      pyörälläkin voi ajaa vaikka ei usko ilma pitää vanteen irti tiestä.

      • Anonyymi

        Mitä itsensä pettämistä tuossa on?

        Lähinnä kai petetyksi tulee uskovaiset sukulaiset. Ja jos pitää mölyt mahassa niin nekään ei tiedä tulleensa petetyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä itsensä pettämistä tuossa on?

        Lähinnä kai petetyksi tulee uskovaiset sukulaiset. Ja jos pitää mölyt mahassa niin nekään ei tiedä tulleensa petetyksi.

        Uskovat sukulaiset ovat harmissaan jos kirkkoon suurella vaivalla vauvana liitetty ateisti eroaa kirkosta.


    • Anonyymi

      On aivan hyvä että kirkossa on myös kriittisiä näköaloja. Kritiikin kieltäminen mädättää koko systeemin niinkuin Ruotsin Knutbyn helluntaiseurakunnassa kävi.

      • Anonyymi

        Olen kanssa sitä mieltä että jos kirkkoa haluaa oikeasti muuttaa esim inhimillesempään ja eettisempään suuntaan niin se on tehtävä kirkon sisältä päin eikä vain ulkopuolelta huutelemalla. Minusta on todella tekopyhää että ensin erotaan kirkosta ja sitten aletaan huutamaan miten huonosti ja hirveästi kirkko kohtelee ihmisiä sen sijaan että itse tehtäisiin tai edes viitsittäisiin tehdä mitään tämän asian parantamiseksi. Onhan se kirkon ulkopuolelta huutelu toki helpompaa ja vaivattomampaa kuin asioiden muuttaminen mutta sillä ei saa oikeastikin aikaiseksikin mitään toisin kuin tekemällä.


    • Anonyymi

      <<Miksi kirkkoon kuuluvan pitäisi uskoa Jumalaan?<<

      Kysehän on siitä, että minkälaiseen Jumalaan. Ei Jumala sana tee Jumalaa - johan Jeesuskin aikoinaan sanoi, että hedelmistään puu tunnetaan. Mutta uskovaisillehan ei merkitse mitään Jeesuksen sanat, kun lähtivät Paavalinkin matkan, vaikka Jeesus sanoi, että fariseukset ovat isästä perkeleestä ja vain valehtelevat. Nyt ovat sitten uskovaisetkin, tuolla opilla. Ärsyttävää tämä pelkkä fiksoituminen Jumala sanaa, eikä nähdä mitenkään, että voiko se VT:n Jahve todella olla Jumala?! Totaalista sokeutta, josta Jeesus varoitti, ja nyt on sitten itse tuon kultin uhrilahjana tosi Jumalana. Äly hoi.

      • Anonyymi

        Kyse on myös siitä miten lujaa usko on. Valtaosalla kirkkoon kuuluvista usko on aika pehmeää, mutta se riittää. Ilmenee lähinnä kirkkohäinä ja kastajaisten järjestämisenä, mutta ei ruokarukouksina tai kirkossa käymisenä.

        Ei kaikkien tarvitse uskoa raudanlujasti kuten Aabraham, ja siitäkin voidaan aina kuvitella vielä lujempia uskonlujuusasteita, mutta niiden tavoittelu on merkityksetöntä koska pehmeä usko on ihan riittävä ja yhtä hyvä.


    • Kannattaa uskoa, niin saa enemmän vastinetta maksamalleen kirkollisverolle.

      • Anonyymi

        Lähinnä kirkollisverolla saa edullisemman hautapaikan. Joskaan kun laskee paljonko se on tullut maksamaan koko iän maksettuina kirkollisveroina, niin ei se silloin niin edullinen enää olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä kirkollisverolla saa edullisemman hautapaikan. Joskaan kun laskee paljonko se on tullut maksamaan koko iän maksettuina kirkollisveroina, niin ei se silloin niin edullinen enää olekaan.

        Myytti


    • Anonyymi

      Uskovaisuus on alusta loppuun saakka pelkkää kanssauskovien silmän palvontaa. Sillä uskooko oikeasti jumalaan vai ei, ei ole mitään merkitystä niin kauan kuin tekee oikeat riitit ja on muiden silmissä uskovinaan.

      Joskus tuntuu että ääriuskovaiset ovat niitä epävarmimpia ja uskossaan heikoimpia ja siksi he kovaan ääneen julistavat oman uskonsa lujuutta. Ehkä se on helpompi pitää omaa uskoaan yllä jos kuvittelee oman uskonsa vahvistuvan sillä että muut luulevat sinun olevan uskossa lujan.

    • Anonyymi

      Jos ei usko jumalaan niin ei pääse taivaaseen ja on maksanut koko elämänsä turhasta. Tuhansia euroja.

      • Anonyymi

        Ei varmaan se turhemmasta kuin uskovainen joka on maksanut koko ikänsä olemattomasta taivaspaikasta.


      • Anonyymi

        Laittaisitko tuosta uskosta tai Raamatusta kohdan, jossa edes luvataan jotakin taivaaseen pääsyä, kiitän.


    • Anonyymi

      Ei niin ja voihan lakia säätää palveluksessakin, jos on eläke mielessä. Yhtä kuollut se on kirkonpenkkikin.

    • Anonyymi

      Kirkko on kristinuskoinen yhteisö, joka tunnustaa, kukin kirkko omaa oppiaan Raamatusta. Kaikilla kristityillä on pääosin sama perus-/ pääoppi, mutta kirkkokunnittain jokin opillinen nk. hienosäätö, jossa korostetaan jotain tiettyä opinkohtaa.

      On aika järjetöntä kuulua yhteisöön, jonka oppia ei tunnusta. Kirkko ei ole harrastus, vaan nk. Jumalan seurakunta. Jos kirkko pettää Jumalan sanan, se ei enää ole kristillinen kirkko, vaan jokin muu. Nimitys "kirkko" on silloin petosta ja johtaa harhaan.

      Itse olen liittynyt ja eronnut kirkosta ihan vakaumukseni mukaan. Kun aloin tunnustaa lutherilaista kristinoppia, itse liityin kirkkoon.

      Kun sittemmin huomasin, että minä kyllä olen lutherilainen, mutta itse kirkko ei: erosin kirkosta. Miksi kuuluisin kirkkoon, jonka toimintaa en hyväksy?

    • Ylivoimaisesti suurin osa ei usko Jumalaan. He toivovat näyttävänsä sopivan uskovaisilta ja hartailta. Toisaalta he eivät kuitenkaan halua näyttää liian uskovaisilta...muuten heitä pidettäisiin sekopäinä. Juuri tällä tavalla Tasavallan presidenttikin toivottaa Jumalan siunausta uudenvuoden puheessaan.

      • Ihan empiirisen tutkimukseni perusteella uskallan sanoa, että suurin osa kirkkolaisista ei tosiaan ole mitään "himouskovaisia" vaan lähinä epävarmoja epäilijöitä, tuohon perinteiseen maailmaan kasvaneita tai sitten seurakunnasta yhteisöllisyyttä hakevia ihmisiä.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ihan empiirisen tutkimukseni perusteella uskallan sanoa, että suurin osa kirkkolaisista ei tosiaan ole mitään "himouskovaisia" vaan lähinä epävarmoja epäilijöitä, tuohon perinteiseen maailmaan kasvaneita tai sitten seurakunnasta yhteisöllisyyttä hakevia ihmisiä.

        ”…suurin osa kirkkolaisista ei tosiaan ole mitään "himouskovaisia" vaan lähinä epävarmoja epäilijöitä, tuohon perinteiseen maailmaan kasvaneita tai sitten seurakunnasta yhteisöllisyyttä hakevia ihmisiä.”

        Juuri näin. Oikeastaan on niin, että me ihmiset tarvitsemme seurakuntaa – tai kirkkoja – ei niinkään Jumala.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”…suurin osa kirkkolaisista ei tosiaan ole mitään "himouskovaisia" vaan lähinä epävarmoja epäilijöitä, tuohon perinteiseen maailmaan kasvaneita tai sitten seurakunnasta yhteisöllisyyttä hakevia ihmisiä.”

        Juuri näin. Oikeastaan on niin, että me ihmiset tarvitsemme seurakuntaa – tai kirkkoja – ei niinkään Jumala.

        mummomuori: "Juuri näin. Oikeastaan on niin, että me ihmiset tarvitsemme seurakuntaa – tai kirkkoja – ei niinkään Jumala."

        Mitäs se tämä oikein oli? Minusta Jumala on luonut meihin kaipauksen luoksensa eli Jumalaa me kaipaamme eikä seurakuntaa. Seurakunta on vain Kristuksen ruumis. Minusta tarvitsemme Jumalaa ja siksi voimme liittyä osaksi Kristuksen ruumista, joka on Jumalan valtakunnan osa päällä maan, Jumalan seurakunta. En ole opiskellut juurikaan teologiaa, joten en osaa selittää paremmin, mutta voisiko joku sanoa saman selvemmin mummomuorille?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        mummomuori: "Juuri näin. Oikeastaan on niin, että me ihmiset tarvitsemme seurakuntaa – tai kirkkoja – ei niinkään Jumala."

        Mitäs se tämä oikein oli? Minusta Jumala on luonut meihin kaipauksen luoksensa eli Jumalaa me kaipaamme eikä seurakuntaa. Seurakunta on vain Kristuksen ruumis. Minusta tarvitsemme Jumalaa ja siksi voimme liittyä osaksi Kristuksen ruumista, joka on Jumalan valtakunnan osa päällä maan, Jumalan seurakunta. En ole opiskellut juurikaan teologiaa, joten en osaa selittää paremmin, mutta voisiko joku sanoa saman selvemmin mummomuorille?

        ”Minusta Jumala on luonut meihin kaipauksen luoksensa eli Jumalaa me kaipaamme eikä seurakuntaa.”

        Aivan, mutta ei siihen välttämättä tarvita kirkkorakennuksia, tai seurakuntiakaan. Kuten Jeesus sen sanoo näin:
        Matt. 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

        ”Seurakunta on vain Kristuksen ruumis. Minusta tarvitsemme Jumalaa ja siksi voimme liittyä osaksi Kristuksen ruumista, joka on Jumalan valtakunnan osa päällä maan, Jumalan seurakunta.”

        Kyllä me ihmiset tarvitsemme seurakuntaa. Yhdessä oleminen on tärkeää. Juuri vaikka siksi, että voidaan keskittyä Jumalaan. Jälleen Jeesuksen opetusta:
        Luuk. 17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla
        17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”Minusta Jumala on luonut meihin kaipauksen luoksensa eli Jumalaa me kaipaamme eikä seurakuntaa.”

        Aivan, mutta ei siihen välttämättä tarvita kirkkorakennuksia, tai seurakuntiakaan. Kuten Jeesus sen sanoo näin:
        Matt. 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

        ”Seurakunta on vain Kristuksen ruumis. Minusta tarvitsemme Jumalaa ja siksi voimme liittyä osaksi Kristuksen ruumista, joka on Jumalan valtakunnan osa päällä maan, Jumalan seurakunta.”

        Kyllä me ihmiset tarvitsemme seurakuntaa. Yhdessä oleminen on tärkeää. Juuri vaikka siksi, että voidaan keskittyä Jumalaan. Jälleen Jeesuksen opetusta:
        Luuk. 17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla
        17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."

        <<Kyllä me ihmiset tarvitsemme seurakuntaa. Yhdessä oleminen on tärkeää. <<

        Mihin Jumala teitä tarvitsee? Jeesuksen kuolleen ruumiin palvontaan tosi Jumalana?


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Minusta Jumala on luonut meihin kaipauksen luoksensa eli Jumalaa me kaipaamme eikä seurakuntaa.”

        Aivan, mutta ei siihen välttämättä tarvita kirkkorakennuksia, tai seurakuntiakaan. Kuten Jeesus sen sanoo näin:
        Matt. 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

        ”Seurakunta on vain Kristuksen ruumis. Minusta tarvitsemme Jumalaa ja siksi voimme liittyä osaksi Kristuksen ruumista, joka on Jumalan valtakunnan osa päällä maan, Jumalan seurakunta.”

        Kyllä me ihmiset tarvitsemme seurakuntaa. Yhdessä oleminen on tärkeää. Juuri vaikka siksi, että voidaan keskittyä Jumalaan. Jälleen Jeesuksen opetusta:
        Luuk. 17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla
        17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."

        Minä kaipaan Jumalaa, en niinkään seurakuntaa. Nyt on hyvää aikaa, kun ei tarvitse mennä luterilaisen seurakunnan jumalanpalveluksiin, jonne joskus on pakolla menemistä. Monesti olen lähtenyt vähän kesken jumalanpalveluksen jatkuessa. Tietysti kaipaan joitakin seurakuntatalon opiskelijailtoja, mutta oli minulla tässä kolmen vuoden sisällä ollut myös muita harrastuksiksia, joissa olen tavannut vertaisryhmäni ihmisiä eli opiskelijoita. Seurakunta ei ole itselleni mikään hirvittävän tärkeä insituutti. Käyn kyllä ajoittain melkein viikottain jumalanpalveluksissa ja joskus viikolla käyn seurakuntatalolla jopa kaksi kertaa.

        Jumalan seurakunta on se tärkein luterilaisen seurakunnan ollessa vailla suurta merkitystä. Sen huomaa näin koronan aikana, kun ei ole mahdollisuutta käydä vähän tylsissä jumalanpalveluksissa ja vähän enemmän viihdyttävissä seurakuntatalon tilaisuuksissa.


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Minä kaipaan Jumalaa, en niinkään seurakuntaa. Nyt on hyvää aikaa, kun ei tarvitse mennä luterilaisen seurakunnan jumalanpalveluksiin, jonne joskus on pakolla menemistä. Monesti olen lähtenyt vähän kesken jumalanpalveluksen jatkuessa. Tietysti kaipaan joitakin seurakuntatalon opiskelijailtoja, mutta oli minulla tässä kolmen vuoden sisällä ollut myös muita harrastuksiksia, joissa olen tavannut vertaisryhmäni ihmisiä eli opiskelijoita. Seurakunta ei ole itselleni mikään hirvittävän tärkeä insituutti. Käyn kyllä ajoittain melkein viikottain jumalanpalveluksissa ja joskus viikolla käyn seurakuntatalolla jopa kaksi kertaa.

        Jumalan seurakunta on se tärkein luterilaisen seurakunnan ollessa vailla suurta merkitystä. Sen huomaa näin koronan aikana, kun ei ole mahdollisuutta käydä vähän tylsissä jumalanpalveluksissa ja vähän enemmän viihdyttävissä seurakuntatalon tilaisuuksissa.

        ”Seurakunta ei ole itselleni mikään hirvittävän tärkeä insituutti…”

        Käsitän koko lailla toisin seurakunnan. Minulle se on kristittyjen muodostama yhteisö. Siihen toki kuuluu Jumalanpalvelukset (jota vietetään yhdessä), mutta moni muu yhdessä vietetty aika.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Seurakunta ei ole itselleni mikään hirvittävän tärkeä insituutti…”

        Käsitän koko lailla toisin seurakunnan. Minulle se on kristittyjen muodostama yhteisö. Siihen toki kuuluu Jumalanpalvelukset (jota vietetään yhdessä), mutta moni muu yhdessä vietetty aika.

        Ehkä minulla on uskossa vaihe, että usko, toivo ja rakkaus kristillisesti ei ole huippuvaiheessa menossa ja sen takia seurakunta jää merkitykseltään vähäisemmäksi. Korona-aika vei pois luterilaisen seurakunnan ja kristilliset harrastukset. Tänään kyllä oli treffit yhden uskovaisen naisen kanssa. Hän opiskelee teologiaa yliopistossa, mutta itse en ole niin teologisesti nyt varautunut ja ehkä uskonkynttilä ei loista henkilökohtaisesti mitä kirkaimmin.

        Hyvää kevättä! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Ehkä minulla on uskossa vaihe, että usko, toivo ja rakkaus kristillisesti ei ole huippuvaiheessa menossa ja sen takia seurakunta jää merkitykseltään vähäisemmäksi. Korona-aika vei pois luterilaisen seurakunnan ja kristilliset harrastukset. Tänään kyllä oli treffit yhden uskovaisen naisen kanssa. Hän opiskelee teologiaa yliopistossa, mutta itse en ole niin teologisesti nyt varautunut ja ehkä uskonkynttilä ei loista henkilökohtaisesti mitä kirkaimmin.

        Hyvää kevättä! :)

        Jokaisella on omat vaiheensa. Hyvää kevättä myös sinulle!


    • Eihän sillä olekkaan mitään väliä. Ainoat jotka ottavat asiasta lämpöä ovat jotain muita lahkolaisia jotka jollain marginaaliväestöllä kuvittelevat, että kansankirkko luovutettaisiin heille hopeatarjottimella vaikka tuskin todellisuudessa saisivat sitä pyörimään edes vuottakaan.

      Perinteet lienevät se suurin asia miksi sinne kuulutaan mutta tuskin tuo mitä kuvailit, että muka suvun takia koska se jos eroaa kirkosta ei ole julkista tietoa ;)

      • Anonyymi

        Ei pitäisi olla julkista tietoa. Itse pikku pohjalaispaikkakunnalta kotoisin olevana tiedän omakohtaisesti että kun erosin kirkosta niin koko kylä tiesi asiasta ennenkuin muste oli edes ehtinyt kuivumaan eroamisilmoituksessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pitäisi olla julkista tietoa. Itse pikku pohjalaispaikkakunnalta kotoisin olevana tiedän omakohtaisesti että kun erosin kirkosta niin koko kylä tiesi asiasta ennenkuin muste oli edes ehtinyt kuivumaan eroamisilmoituksessa.

        Lienee marginaali ilmiö tai jos kovasti itse juorusit.

        No ei totuushan on se, että nämä kirkkoherranviraston tädit kuten yleensä ovan eivät saa tuollaisia tietoja levitellä kuten ei muitakaan seurakuntalaisten juttuja.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Lienee marginaali ilmiö tai jos kovasti itse juorusit.

        No ei totuushan on se, että nämä kirkkoherranviraston tädit kuten yleensä ovan eivät saa tuollaisia tietoja levitellä kuten ei muitakaan seurakuntalaisten juttuja.

        Niitä ei paljon salassapitosäännökset koskeneet. Kylän räpätädit ja Esson baarin seurakunta piti kyllä tiedon kulusta huolta. Tuskin siirtyy edes 5G:llä yhtä nopeaan.


    • Asiaa voisi lähestytään alkuseurakunnan näkökulmasta. Kreikkalainen seurakuntaa tarkoittava sana on "ekklesia". Se muodostuu kahdesta osasta, "ek"= ulos ja "kaleo"= kutsua.
      Eli alkuseurakunta koostui ihmisistä, jotka oli "kutsuttu ulos" maailman arvoista liittymään seurakuntaan ja uskomaan Jeesukseen sekä tunnustamaan Jeesus arvojensa perustaksi.

      • Anonyymi

        Kreikkalainen termi seurakunnalle selittään paljon paremmin miksi uskovaiset ovat ihan pihalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kreikkalainen termi seurakunnalle selittään paljon paremmin miksi uskovaiset ovat ihan pihalla.

        Tai ovat siirtyneet asian ytimeen :)


      • ”Eli alkuseurakunta koostui ihmisistä, jotka oli "kutsuttu ulos" maailman arvoista liittymään seurakuntaan…”

        Tästä on tehty monenlaisia käännöstulkintoja. Alun perin se tarkoitti: ”Ekklesia (m.kreik. ἐκκλησία, ekklēsia, ”koollekutsuttujen kokoontuminen”) oli antiikin Kreikassa poliksen eli kaupunkivaltion kansankokous, jolla oli ylin päätösvalta julkisissa asioissa.”
        Liddell, Henry George & Scott, Robert: ἐκκλησία, ἡ A Greek-English Lexicon. 1940.

        evl.fi Seurakunta kertoo seuraavaa:
        ”Seurakunta (kreikaksi ekklesia) tarkoittaa
        • kristittyjen muodostamaa yhteisöä, paikallista kirkon osaa, hallinnollista paikallisseurakuntaa, joka kuuluu johonkin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhdeksästä piispan kaitsemasta hiippakunnasta.
        • Seurakunnalla tarkoitetaan myös jumalanpalveluksissa tai kirkollisissa toimituksissa läsnäolevaa joukkoa.
        • koko universaalia Kristuksen seurakuntaa, mutta sanalla voidaan viitata myös kristinuskon ulkopuolisiin paikallisiin hengellisiin yhteistöihin, esim. islamilainen seurakunta.”

        Joten kyse ei ollut oikeastaan mistään maailmasta pois lähteminen vaan varsin arkinen ilmiö, yhteen kokoontuminen.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Eli alkuseurakunta koostui ihmisistä, jotka oli "kutsuttu ulos" maailman arvoista liittymään seurakuntaan…”

        Tästä on tehty monenlaisia käännöstulkintoja. Alun perin se tarkoitti: ”Ekklesia (m.kreik. ἐκκλησία, ekklēsia, ”koollekutsuttujen kokoontuminen”) oli antiikin Kreikassa poliksen eli kaupunkivaltion kansankokous, jolla oli ylin päätösvalta julkisissa asioissa.”
        Liddell, Henry George & Scott, Robert: ἐκκλησία, ἡ A Greek-English Lexicon. 1940.

        evl.fi Seurakunta kertoo seuraavaa:
        ”Seurakunta (kreikaksi ekklesia) tarkoittaa
        • kristittyjen muodostamaa yhteisöä, paikallista kirkon osaa, hallinnollista paikallisseurakuntaa, joka kuuluu johonkin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhdeksästä piispan kaitsemasta hiippakunnasta.
        • Seurakunnalla tarkoitetaan myös jumalanpalveluksissa tai kirkollisissa toimituksissa läsnäolevaa joukkoa.
        • koko universaalia Kristuksen seurakuntaa, mutta sanalla voidaan viitata myös kristinuskon ulkopuolisiin paikallisiin hengellisiin yhteistöihin, esim. islamilainen seurakunta.”

        Joten kyse ei ollut oikeastaan mistään maailmasta pois lähteminen vaan varsin arkinen ilmiö, yhteen kokoontuminen.

        Ei se sinällään ollut maailmasta pois lähtemistä, kyllähän kristittyjen tulee elää edelleen yhteiskuntaan kuuluen. Itse näkisin että kyseessä oli enemmänkin erovaisuus vallitseviin yhteiskunnan arvoihin perustuen.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Ei se sinällään ollut maailmasta pois lähtemistä, kyllähän kristittyjen tulee elää edelleen yhteiskuntaan kuuluen. Itse näkisin että kyseessä oli enemmänkin erovaisuus vallitseviin yhteiskunnan arvoihin perustuen.

        Tuo on mielestäni sitä tulkintaa, että nykyajasta käsin annetaan uusia merkityksiä vanhoille ilmaisuille.
        Krisittyjä vain kokoonkutsutiin ulos kodeistaan toreille ja aukioille, kuten tuolloin tapana oli.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tuo on mielestäni sitä tulkintaa, että nykyajasta käsin annetaan uusia merkityksiä vanhoille ilmaisuille.
        Krisittyjä vain kokoonkutsutiin ulos kodeistaan toreille ja aukioille, kuten tuolloin tapana oli.

        Tokihan sanalla on useita merkityksiä, siksi olisikin syytä tarkata asiayhteyttä. Itse asiassa aika jännä juttu. Tuo sana tuli viikon sisällä vastaan kirjassa joita luen. Messiaaninen juutalainen ( hänen itsensä käyttämä nimitys) Jonathan Bernis suomensi tuon sanan juuri noin "ek"= ulos ja "kaleo"= kutsua. Yleisesti ottaen kaikissa kommentaari kirjoissa, joissa olen tuohon sanaan törmännyt sille on annettu "seurakuntaa" tarkoittava merkitys. Onkin hyvä aina huomata minkä merkityksen alkuperäinen sana saa kristillisessä yhteydessä ja käytössä. Kristitythän alkoivat kokoontumaan kodeissaan kun heidät pikkuhiljaa vieraannutettiin synagoogien yhteydestä.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Tokihan sanalla on useita merkityksiä, siksi olisikin syytä tarkata asiayhteyttä. Itse asiassa aika jännä juttu. Tuo sana tuli viikon sisällä vastaan kirjassa joita luen. Messiaaninen juutalainen ( hänen itsensä käyttämä nimitys) Jonathan Bernis suomensi tuon sanan juuri noin "ek"= ulos ja "kaleo"= kutsua. Yleisesti ottaen kaikissa kommentaari kirjoissa, joissa olen tuohon sanaan törmännyt sille on annettu "seurakuntaa" tarkoittava merkitys. Onkin hyvä aina huomata minkä merkityksen alkuperäinen sana saa kristillisessä yhteydessä ja käytössä. Kristitythän alkoivat kokoontumaan kodeissaan kun heidät pikkuhiljaa vieraannutettiin synagoogien yhteydestä.

        ”…kaikissa kommentaari kirjoissa, joissa olen tuohon sanaan törmännyt sille on annettu "seurakuntaa" tarkoittava merkitys.”

        Näin on, aikaa myöten ilmaisu on saanut uuden merkityksen. Me ymmärrämme sen noin, mutta voi olla, että tuona aikana sillä ehkä oli vähän erilainen merkitys.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”…kaikissa kommentaari kirjoissa, joissa olen tuohon sanaan törmännyt sille on annettu "seurakuntaa" tarkoittava merkitys.”

        Näin on, aikaa myöten ilmaisu on saanut uuden merkityksen. Me ymmärrämme sen noin, mutta voi olla, että tuona aikana sillä ehkä oli vähän erilainen merkitys.

        Se on ihan totta että kreikkalaisessa ympäristössä sillä on ollut rikas merkitys. Alkuseurakunnan käytössä sen merkitys vakiintui tarkoittamaan "seurakuntaa" eli kristillistä yhteisöä.


    • Onko kirkkoon kuuluvalla oikeus uskoa Jumalaan?

      • Anonyymi

        On tietysti. Mutta jumalusko ei anna oikeutta uskonnottomien rienaamiseen ja uhkailuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On tietysti. Mutta jumalusko ei anna oikeutta uskonnottomien rienaamiseen ja uhkailuun.

        Jumalaan uskovalla on riski tulla leimatuksi lahkolaiseksi.


      • Anonyymi
        inti kirjoitti:

        Jumalaan uskovalla on riski tulla leimatuksi lahkolaiseksi.

        Ei lahkolaisen kutsuminen lahkolaiseksi ole leimaamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei lahkolaisen kutsuminen lahkolaiseksi ole leimaamista.

        Jumalaan uskominen on jo itsessään lahkolaisuutta?


      • Anonyymi
        inti kirjoitti:

        Jumalaan uskominen on jo itsessään lahkolaisuutta?

        "Jumalaan uskominen on jo itsessään lahkolaisuutta?"

        Paavalikin tunnusti olevansa lahkolainen.

        Apt24:14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa ja uskon kaiken, mitä laissa ja profeetoissa on kirjoitettu.


      • Anonyymi

        Onko Jumalaan uskovan pakko kuulua kirkkoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jumalaan uskominen on jo itsessään lahkolaisuutta?"

        Paavalikin tunnusti olevansa lahkolainen.

        Apt24:14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa ja uskon kaiken, mitä laissa ja profeetoissa on kirjoitettu.

        <<Apt24:14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja NÄIN PALVELEN ISIENI JUMALAA ja uskon kaiken, mitä laissa ja profeetoissa on kirjoitettu.<<

        Ja Jeesus:

        << Luukkaan evankeliumi:

        16:16 LAKI JA PROFEETAT OLIVAT JOHANNEKSEEN; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.<<

        Siinäpä se Paavalin tunnustus - Jahve kun määräsi ihmeidentekijän tappamisen ja kostonkäden nostamisen seuraajien ylle 5.Mooseksen kirjan 13. luvussa, koska ihmeidentekijä houkutteli toisen Jumalan luokse - Jeesuksen puhuman taivasten valtakunnan Isä Jumalan - pois Jahven uhrikultista, josta jumalanpilkasta joutui ristinkuolemaan. Ja nyt teillä on uusi uhrikultti Jeesuksesta tosi Jumalana, jota palvotte Paavalin syntiopilla.


    • Anonyymi

      Saa mennä saarnojakin kuuntelemaan, ovat aika hyviä hiljentymishetkiäkin, tuota itse... jotain arkkienkeiltä kuten Gabriel voisi laittaa lisäosana sitten oman osan papit aina oman jännitysosan saarnaan sitten :D

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kirkon kuolinisku on seurakunnassa he, jotka tunnsitaa tästä: "hukkaantuneista hän ei pidä huolta, hajaantunutta hän ei etsi, ruhjoutunutta hän ei paranna, pystyssäpysyvää hän ei tue; mutta hän syö lihavien lihaa ja halkaisee niiden sorkat."

        Turhaa on niiden, jotka uskovat olevansa oikeassa, pyrkiä puhdistamaan seurakuntaa niistä, joiden he uskovat olevan väärässä. Kuka ihminen voi erottaa hyvän pahasta, nähdä ihmisen kaikki teot ja tuntea hänen sydämensä salaisuudet? Jumalan tahto on antaa "molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti.'"

        ... "Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen." Näin siihen asti, kunnes Jumalan valtakunnan evankeliumi on saarnattu kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille.


    • "...mitä väliä sillä on uskooko henkilökohtaisesti Jumalaan vai ei?"

      Toki ev. lut. kirkkoon saa kuulua kuka haluaa. Jo se, että on halu edes jollain tavalla pysyä lähellä kristinuskoa, ei mielestäni ole paha asia.

      Jokaiselle usko on henkilökohtainen asia, eikä sitä koskaan tiedä, milloin sen kuitekin haluaa vastaan ottaa.

    • Anonyymi

      Kirkkoon jäsenenä voisi tietenkin kuulua jokainen joka sitä luulee haluavansa, mutta kun vauva kastetaan, siitä pitäisi erottaa kokonana pois se osio, että siinä pieni ihminen mukamas sai jotain jumalasuhteeseensa, pelkkä kirkon jäsenyyteen ritualisointi olisi jopa järkeen osuvaa, ainakin vähän sinne päin.

      laivojakin kastetaan, viinalla tietenkin, sehän se onnen tuoja näyttää olevan kastajillekkin, mikäli tilastoja on uskominen.

      uskovien yhteiskunnassa ei viinakaupat pysy pystyssä.

    • Anonyymi

      Miksi yhtään kukaan uskoisi jumaliin, noihin muinaisiin mielikuvitushahmoihin.

      • Anonyymi

        Kuka se on sinulle kertonut että Jumala on mielikuvitushahmo?

        miksi uskoit vaikka minkäänlaista syytä ei selleen uskomiseen ole?

        miksi uskot että isäsiisän albuumissa on talitintin näköisiä titityyttääjiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka se on sinulle kertonut että Jumala on mielikuvitushahmo?

        miksi uskoit vaikka minkäänlaista syytä ei selleen uskomiseen ole?

        miksi uskot että isäsiisän albuumissa on talitintin näköisiä titityyttääjiä?

        Tuon nyt terve ajatteleva ihminen tajuaa itsekin, kenenkään kertomatta.

        Kyse ei ole uskosta, vaan tiedosta. Uskova on jo lähtökohtaisesti kyvytön ymmärtämään noiden kahden asian eroa.


      • Anonyymi

        Kuule, jos pelkkä salamanisku saa uskomaan oman tosi Jumalan (Jeesuksen) valehdelleen oppinsa, että Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä ja saa vaihtamaan sen synnin ja paholaisen valtakunnaksi juutalaisen Paavalin opilla, vaikka Jeesus sanoi heistä, että ovat isästä perkeleestä ja vain valehtelevat, ja ryhtymään tämän opilla julistamaan oman tosi Jumalansa kuolemaa saatananpalvontariitillä ristillä kidutettuna tosi Jumalana, niin missään uskossa ei ole mitään rajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon nyt terve ajatteleva ihminen tajuaa itsekin, kenenkään kertomatta.

        Kyse ei ole uskosta, vaan tiedosta. Uskova on jo lähtökohtaisesti kyvytön ymmärtämään noiden kahden asian eroa.

        Kyllähän asia on niin, että kasteessa se usko tulee vauvaan vaikka väkisin. Lapsihan ottaa sen vastaan.
        Sehän on kuulemma Jumalan teko, joten kirkkoon kuuluvan on pakko uskoa.
        Näin kirkko opettaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      244
      3567
    2. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      65
      1342
    3. Taasko on ammuskeltu kaupungilla

      Mitä,mitä,mitä??? Tämä ei vetele!
      Kokkola
      39
      1091
    4. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      67
      1056
    5. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1031
    6. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      990
    7. Mitä muka hyvää kaivatussasi on?

      Kysymys otsikossa
      Ikävä
      42
      799
    8. Onko kaivattusi

      ressukka? Miten on?
      Ikävä
      37
      778
    9. Vuoden loppuun asti kaipaan

      Enkä katso sinä aikana muihin suuntiin. Jos tämä juttu ei etene mihinkään nykyisestä, niin unohdan sinut. En päätä ystäv
      Ikävä
      68
      755
    10. Koko maailma elää valhetta

      Lähestulkoon koko maailma elää valhetta. Tietomme on valhetta, luulomme arvailuja ja pahuus jokaisessa sydämessä, jos ei
      Uskonnot ja uskomukset
      356
      750
    Aihe