pertti.e

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.
Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.
"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".
Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."
Koulutus: yo, laborantti
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia0 aloitusta · 6913 kommenttia
- Raamatun mukaan tuovat. Kun uskot Jeesukseen ja otat Hänet vastaan se riittää. Teit sen sitten minä hetkenä elämääsi hyvänsä. Viime hetkellä pelastui myös Jeesuksen kanssa ristillä ollut ryöväri. Myös "ryövärin armo" on pätevää ja takaa pelastuksen. Jeesus itse tämän totesi. Voiko parempaa "takuumiestä" tässä asiassa olla olemassa.
- Kyllä Jumala on niin suuri Jumala että Hän näkee sairauden taakse ja ymmärtää sairauksia. Eihän ihminen ole sama kuin potemansa sairaus. Sairaus saattaa laittaa herjamaan ja kiroamaan. Paavalikin valitteli "lihan heikkoutta". Jeesuksen armo kattaa myös sairaudet ja niiden vaikutukset, siihen voi ja saa luottaa.
- Luettelemasi henkilöt ovat toki marginaalisia, heidän loppuhetkistään ja ajatuksistaan emme tiedä mitään eli arvailujen asteelle jää heidän iäisyyskysymys.
Mutta toki sitä se armo on, elämänsä viime hetkelläkin voi ottaa Jeesuksen vastaan ja pelastua.
Dementiaa sairastavien kohdalla uskon että myös heillä on tai on ollut mahdollisuus valita uskoa tai olla uskomatta. Se taas että sorrumme välillä syntiin ei vie pelastusta. Tässä ajassa niin sanotusti "liha ja henki" nahisevat keskenään loppuun asti. Näin se vaan on. Mutta aina voi ja saa turvata Jeesukseen elämänsä kaikissa asioissa. - Sieltähän minä, ja usko on säilynyt elämän myrskyissä. Onneksi on usko Jumalaan ja saan uskoa Häneen :)
- Näin uskovaisena itsekkin totean, haluamatta ketään loukata, että onneksi ovat marginaalinen porukka
- Txt-teevessä+näytti+olevan+uutinen+että+(vain)+64%+suomalaisista+aikoo+ottaa+rokotteen.+Eli+näyttäisi+joukossa+olevan+paljon+muitakin+kuin+uskovaisia.+Toisaalta+jos+jollakin+on+vaikea+perus+sairaus+ymmärrän+epäilyn+rokotteen+turvallisuudesta+siinä+tapauksessa.
- Raamattu ilmoittaa monin kohdin, että Jumalalla on oma persoona, Jeesuksella on oma persoona ja että Pyhällä Hengellä on oma persoona.
Lainaamassasi kohdassahan nimenomaan sanotaan että "Jeesus on yksi persoona".
Athanaous kirjoitti kyseisen tunnustuksen juuri areiolaista harhaoppia vastaan.
Kyseisessä Athanaouksen tunnuksessa sanotaan lisäksi:" Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma..." eli kolme persoonaa.
Lisäksi siinä sanotaan: "Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala." Eli kolminaisuus sanotaan kyseisessä tunnustuksessa hyvin selvästi. Kyseinen tunnustus onkin itseasiassa kolminaisuuden puolustus. - Toki sopii, painotan vain sitä että omilla pyrkimyksilläni en voi pelastusta lunastaa itselleni, eikä onneksi tarvitsekaan, koska Jeesus on sen työn jo tehnyt puolestamme. Tähän lunastustyöhön voimme turvata ja siinä levätä.
- Hyvin pitkälti olen samaa mieltä. On uskovaisia, jotka ovat pikkuhiljaa kasvaneet uskoon tai olleet uskossa niin kauan kuin vain kykenevät muistamaan.
Minusta Kalevi Lehtinen on sanonut hyvin ja osuvasti että "parannus on menemistä Jeesuksen luokse parannettavaksi". Tässä ajassa liha ja henki käy uskovaisessa taistelua loppuun asti, se on osamme. Lohduttavaa on että se on Jumalan antama osa, Jumala tietää mitä tekoa olemme ja myös armahtaa. - Ehkä kirjoitin hivenen epäselvästi. Tarkoitin että kolminaisuus löytyy kyllä Raamatusta hyvin selkeästi. Mutta emme tässä ajassa ymmärrä tyhjentävästi kyseistä käsitettä, sitä että on yksi Jumala joka ilmentää itsensä kolmena persoonana.
Uskon myös että Uuden testamentin kirjoitukset ovat säilyneet marginaalisia muutoksia ( lausejärjestys, kopiointi virheet) lukuun ottamatta samoina. Eli oppiin vaikuttavia muutoksia en usko olevan.
Johannes.14:28 kohdassa Jeesus puhuu ihmisyydestä ja tehtävästään käsin.
Kyllä alkutekstissä sanotaan hyvin selvästi että Sana ( eli Jeesus) oli Jumala. Sanatarkasti: "...ja Jumala oli Sana". Tämä on luonnollisesti yksi monista kiusallisista kohdista jehovan todistajille se pitää pyrkiä häivyttämään erilaisella käännöksellä.
Jeesus ei myöskään ole luotu vaan Hän on Luoja, koska osallistuu luomistapahtumaan.
"Ainosyntyisyys" ei Raamatussa välttämättä tarkoita luonnollista syntymäjärjestystä. Esim. Iisakista puhutaan Hebrealaiskirjeessä ainosyntyisenä vaikka hän ei ollut ensimmäinen eikä ainoa Aabrahimille syntynyt poika. - Niin, itse näen sen uskoontulon myös asenteen muutoksena elämään ja asioihin. Omalta kohdalta monta asiaa on karsiutunut pois ja tilalle on tullut uutta ja parempaa. Ei vanhoja hyviä asioita ole tarvetta karsia pois.
- Hienon hyvä ajatus sinulta yhdistää liikunta, ulkoilu ja Raamatun kuuntelu. Siinä mieli lepää monin tavoin :)
- En aivan saa kiinni aloituksestasi. Itse olen uskovainen ja pelaan tietokoneella ( tosin ps4:lla enemmän), katselen fudista ja urheilua oikeen mielelläni ja katson myös c-more kanavapakettia. Ei se minusta tee "vähemmän hurskaampaa". Toisaalta vaikka lukisin ahkerasti Raamattua ja kävisin luterilaisessa kirkossa ei se tee minusta hurskaampaa.
Usko on minulle elämänasenne, en pyri omilla suorituksillani kelpaamaan Jeesukselle, koska silloin yrittäisin paikkailla Jeesuksen sovitustyötä. Kelpaan ja pelastun yksin uskomalla Jeesukseen. Uskoa seuraa hyvät työt ja niissä on apuna Jeesus. Aina voi ja kannattaa mennä Jeesuksen luo oli elämän tilanne hyvä tai huono. Onneksi on Jeesus ja armo. - Ei välttämättä tarvitse "monimutkaisia selityksiä", kyllä se löytyy ihan selvästi ja kirkkaasti Raamatusta. Tosin itse kolminaisuuden käsite jää tyhjentävästi selittämättä tässä ajassa. Mutta toisaalta kukapa luotu kykenisi Luojan tyhjentävästi selittäkään, Jumala jää osittain salaisuudeksi.
- Totta, elämässä on paljon hyviä, hyödyllisiä ja ihmisen hyvinvointia lisääviä asioita. Sitähän en ole kiistämässä. Halusin tuoda vaan esille sen että usko kuuluu myös siihen joukkoon.
- Ihminen jää syntiseksi myös uskoon tultua. Meistä ei tule tässä ajassa eikä uskoon tullessammekaan synnittömiä. Tarvitsemme joka päivä armoa. Omavanhurskaus ei kanna, vajaaksi jäämme. Mutta onneksi on armo ja Jeesuksen lunastustyö.
- Aivan, itse en siinä sinällään näe mitään pahaa, että papit niin sanotusti "jalkautuvat kansan pariin", itseasiassa se on hyvä asia. Jeesuskin meni niiden syrjäytyneiden ja fariseusten silmissä ( tai poissa silmistä miten haluaa nähdä) syntisten ihmisten luokse. Ihmisten kohtaaminen ihmisinä se oli ja on yksi Jeesuksen johtoajatuksista.
- Minä pyrin olemaan ennakkoluuloton. Pasi perustelee kolminaisuuden Raamattuun ja historiaan vedoten. Suosittelen olemaan ennakkoluuloton ja lukemaan kyseisen Turusen kirjan. Sitten voi myös asiaa kommentoida paremmin kuin mutu-tuntumalla.
- Vaikka en kaikista Enbusken mielipiteistä ja sanavalinnoista ole samaa mieltä, niin iltalehden kirjoituksessa hän osuu aikalailla asian ytimeen:
"Kirkon ei pidä olla arkinen. Sen pitää olla mystinen. Sen pitää olla selkeästi erilainen kuin maallinen maailma. Siksi kaiken maailman hyväntahtoiset kansan pariin menemiset tekevät kirkosta vain tylsemmän. Esimerkiksi Helsingin Paavalin seurakunnassa on järjestetty kirkko-oluthetkiä. Se on yhtä vaivaannuttavaa kuin viisikymppinen äijä huppari päällä abi-risteilyllä. Kirkon pitäisi olla juuri se paikka, jossa pyydetään anteeksi sitä, mitä on olutpäissään tullut tehtyä. Luterilaisesta kirkosta erotaan ennätysvauhtia juuri siksi, ettei se eroa mitenkään Stockan herkusta." (https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0e8d915-4b48-438f-b78c-5eeda6fb400a).
Samaahan sanoi ateisti Robert Brotherius todetessaan että Ev.lut kirkko on menettänyt särmänsä.
Jännä sinällään että on ateistejakin jotka näkevät Ev.lut kirkon nykyisen tilan. Vaikka toisaalta voiko sitä olla enää näkemättä? - Se on totta, että Raamatusta ei löydy "kolminaisuus"-sanaa. Mutta käsitteenä ja oppina kolminaisuus löytyy Raamatusta selvästi, monissa kohdin ja monin eritavoin. Oppi on ihan keskeinen läpi Raamatun.
Kolminaisuushan ei tarkoita että olisi kolme eri Jumalaa. Vaan että on yksi Jumala, joka ilmenee kolmena persoonana, Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
Suosittelen lukemaan Pasi Turusen mainion ja selventävän kirjan kolminaisuudesta, todella hyvä ja selventävä kirja :)