Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Olen koittanut sinulle sanua että evankeljumien tarkoitus ei ole niiden samankaltaisuus, vaan niissä on erillaisia painotuksia ja ne on suunattu eri ihmisryhmille. Markus puhuttelee eri ryhmää kuin Luukas, noin karkeasti ottaen.

Jeesuksen syntymästä voimme lukea eri evankeljumeista kuin Markuksen. Jeesuksen kuolemaa evankeliumin kirjoittajat kuvavaat omasta näkökulmasta.
  2. En ole sanonut Ehrmanin elämäntyöstä mitään, mutta RAAMATTU itse antaa nämä luku-ja tulkitsemisohjeet. Jos niitä vastaan toimii ei anna Raamatulle mitään arvoa. Ja silloin herää kysymys miksi silloin edes tulkita?
    Itse uskon kaikkivaltiaan Jumalan hengeyttämää Raamattua ennemmin kuin vajavista ihmistä joka tulkitsee Raamattua vastoin sen ohjetta. Toki jokainen on vapaa tässäkin valitsemaan, en vain ymmärrä miksi uskoa jotain joka tekee asioita väärillä ohjeilla.Lopputuloshan on silloin väärä. Miksi väärä tulos kelpaa jollekkin?

Sinä ajattelet että kun ihminen osaa kieliä hän on pätevä uskovainen ja tulkitsemaan Raamattua. Eli vain Kreikkaa ja Hebreaa osaavat olisivat uskossa ja päteviä tulkitsemaan Raamattua..?

Ja en toki usko Raamatun argumentaation mielyttävänkään ateistia. Tämäkin todistaa Raamatun todeksi, "hullutusta on Raamatun teksti ei uskovaiselle". Jälleen Raamattu todisti itsensä todeksi, usein näi käykin ihan arkielmässä.

Tokihan voi Raamattua lukea ja suotavaa onkin ja kehoitankin jokaista lukemaan, mutta kun Raamatun sivuilta herää kysymyksiä, olisi niitä hyvä kysyä Raamatun ohjeen mukaan joko Jumalalta tai uskovaisilta, eikä ei-uskovaisilta.

Suomessakin löytyy uskovaisia tutkijoita,tohtoreita, monet tuplatohtoreitakin, jotka omaavat sekä Pyhän Hengen että tieteellisen näkemyksen ja sen Hebrean ja Kreikankielen taidon. Kehoitankin lukemaan heidän kirjojaan vaikka ihan vertailun vuoksi Ehrmaniin. Sellaisia ovat esimerkiksi Timo Eskola,Uuras Saarnivaara, Aapeli Saarisalo, Juhani Lindgren ja Erkki Ranta.