Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Raamattua on tulkittava siten kun itse Raamattu kehoittaa eli Pyhän Hengen opastuksella ja ohjaamana. Lisäksi on luettava kokonaisuuksia silloin kuin se on tarpeen.
  2. Hihut=suomalaiset?
  3. "Vaadin, tai paremminkin toivon, että ihmiset kuten sinä ei käyttäisi kehäpäättelyä argumentaatiossaan. Se ei ole hyvää argumentaatiota, tai edes argumentaatiota, vaan argumentaatiovirhe."

Kysyit uskonasioista ja Raamatusta, vastasin Raamatua koskeviin kysmyksiin Raamatulla. Muuta vastausta ei ole. Tulee tunne kuin vaatisit, että kemiankaavoihin ei saisi perustella kemialla. Millä sitten?

"Raamatulla sen sijaan perustellaan jumala ja toisinpäin. "Jumala on olemassa, koska raamatussa lukee niin. Toisaalta, raamatun on oltava totta, sillä se on jumalan sanaa." Huomaat varmaankin, kuinka ohkainen tämä päättely on?"

Huomaan toki,mutta unohdat yhden hyvin tärkeän seikan, miljoonat ja taas miljoonat ihmiset elävät sitä Raamattua ja uskonsa todeksi joka ikinen päivä. Todella painava todistustaakka minusta.

"Tämä on tieteen paras puoli. Se pyrkii kehittymään ja saamaan koko ajan täsmällisempää ja parempaa tietoa ympäristöstä. En ymmärrä mikä tässä itsekorjautuvuudessa on sinulle ongelma. Se ei vie uskottavuutta tieteeltä, vaan päinvastoin!

Onhan parempi, että virheet korjataan eikä vaan kivikovaa väitetä, että näin asia on koska näin on aina ajateltu! Muuten tiede tippuisi samalle tasolle uskontojen kanssa. "

Juuri tässä näen ongelman tämän päivän tietteellinen totuus voi olla huomisen valhe. Usko taas on ja pysyy. Vajavainen ihminen vs. kaikkivoipa Jumala.

"Muotoilitkin juuri sopivasti uskonnon älyttömyyden. Itse en ymmärrä, miksi 'usko' on niin hieno asia. Mielummin haluan pyrkiä tietoon, enkä sokeaan uskoon. Tuo piirre kristinuskossa juuri minua eniten ärsyttää. Se jarruttaa ihmisen älyllistä ja sivistyksellistä kehitystä! Usko, älä kyseenalaista..."

Taas tulen,pakosti, tähän samaan. Oletko ajatellut että me uskovaiset elämme joka ikinen päivä todeksi sen "sokean uskon"? Se todella toimii, auttaa ja on hyväksi meille. Ja itse olen aina ollut kova kyseenalaistamaan, eikä se mihinkään kadonnut uskoontulon myötä, päinvastoin eneni. Eikä uskoni ole kuollut kyseenalaistamisen myötä, paremminkin vahvistunut. Raamattu ja Jumala on kestänyt sen kyseenalaistamiseni. Itse koen että uskoa ei edes olisi ilman kyseenalaistamista ja epäilyä. Näiden myötä se on juuri sitä koiteltua uskoa, joka minulla on ainakin kestänyt ja vahvistunut epäilyn ja kyseenalaistamisen myötä.

"Tämä jaottelu "uskonasioihin" ja "muihin asioihin" ei toimi. Millä perusteella tämän jaon teet?"

Uskon asiat ovat ihmisen vakaamukseen ja maailmankatsomuksellisiin asioihin liittyviä.

"En laittanut yhtäsuuruutta. Toisaalta, kuten itsekin kirjoitit, nostin nimenomaan niitä uskonnon huonoimpia puolia esiin. Miksi ne pitäisi lakaista maton alle piiloon??"

Ei pidäkkään, toisaalta voisi kysyä miksi pitää aina niistä puhua ja niihin vedota?

"Mitkä tutkimukset?

Luotat tässä kohtaa tieteeseen, vaikket sitten samalla metodilla tehtyihin tutkimuksiin, kun ne sotivat taikauskoasi vastaan.

Se, että uskonnot lisäisivät uskojan hyvinvointia (mitä en vielä usko ennenkuin todistat), ei todista uskonnon sisältämää taikauskoa todeksi! Toivottavasti ymmärrät tämän. "

Minulla ei niille tutkimuksilla ole niin suurta merkitystä koska tiedän että uskoni tekee minulle hyvää. Olenkin vedonnut siksi että jotkut arvostaa tiedettä enemmän kuin Raamattua.
    Ja juurihan oli esillä toinen tutkimus jossa todettiin että uskovaa varjelee taikauskolta juuri hänen uskonsa. Huomaat varmaan ristiriidan kun nimität uskovaa taikauskoiseksi.

Ja se hyvinvointi tutkimus:Joo, eli tämä on laaja tutkimus, koska tutkittava "yksikkönä" käytettiin yhtä erillistä tutkimusta. Ja tutkimuksia oli yhteensä 100 kpl.
    Niissä 79:ssä eli 79%:ssa havaittiin positiivinen vaikutus uskonnon ja ihmisen hyvinvoinnin välillä.
    Ja 1:ssä eli 1%:ssa havaittiin negatiivinen vaikutus uskonnon ja ihmisen hyvinvoinnin välillä.Loput tutkimukset asettuivat näiden kahden väliin.
    Tämä tutkimus on:"Harold G.Koenig ja Harvey J. Cohen: The link between Relegion and Health;Psychoneuroimmunology and the Faith Factor,Oxford 2002,101.

Aika tuorekin tutkimus kaiken lisäksi.

"Vai että oikein tiedät. Ohops. Sitten sinulla mahtaa olla todisteet. Jos todisteet ovat vain pääsi sisällä, voihan kyseessä olla aistiharhoja tai voimakkaan itsesuggestion ja toiveajattelun aiheuttamia kokemuksia. Ymmärtänet, ettei mielipiteesi paljon siis paina. Naapurisi väittää, että Allah on olemassa ja toinen naapurisi, että hän on kokenut henkilökohtaisella tasolla Shivajumalan. Ketä siis uskon. No, sitä joka todistaa asiansa. "

"Olet aivopesun uhri, tai sitten itse halunnut suggeroida itsesi uskoon. Onhan uskovaisen helppoa. Koko maailmankaikkeus on helposti selitettävissä. Ihan sama mikä kysymys on kyseessä, vastaus on "jumala".

Kyllä olisi luonnontieteilijöilläkin helppoa jos uskoisivat jumalaan. Kaikkiin tutkimuskysymyksiin vastaus olisi "jumala".

Sinulla taitaa olla ongelma sen kanssa, jos et pysty selittämään tyydyttävästi esim. maailman syntyä itsellesi. Jumala on sinun ratkaisusi. Minä taas pidän vaikeista kysymyksistä ja haluan tietää enemmän, vaikka tieto lisääkin aina tietoisuutta myös siitä, kuinka vähän oikeastaan tietääkään. "

Se että elän uskoa todeksi joka päiväisessä elämässäni on jo riittävä todiste, se toimii,jollei toimisi uskoni kuhtuisi pois.
    Usein kun keskutelen ateistien kanssa en voi olla ihmettelemättä sitä heidän ennakkoluulojen ja valheellisten myyttien määrää joka heillä on uskonasioista. Pidän tätä ihan yhtään vinoilematta todella merkillisenä ja ihmeellisenä. Jotenkin minulla on kuva että te ateistit olette tieteellisiä, loogisia , asioista selvää ottavia, myyttejä ja mutu-tuntuvia vastustavia. Mutta kun tulee kyseeseen uskonasiat kaikki tämä hyvä tieteellisyys katoaa savuna ilmaan??

Kristinuskoon ei voi aivopestä, se on Raamatun vastaista.
    Ja itse uskon että tiede ja Raamattu tulevat lähenemään kun tiede kehittyy.