Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Ehkäpä se että näet asenteeni valheellisesti, johtuukin sinun asenteestasi.
    Apostoli? En tunne nimimerkkiä.
    Ja jos kirjoitukseni tulee kohti, eihä sun Nasseli tarvii lukea niitä, ei nouse sullakaa sit verenpaine liikaa. Ja toiset on luonteeltaan avoimempia kuin toiset. Mutta en minäkää "kaikkea mahdollista" aijo tänne kirjoittaa, eli elä huolehi turhia.
    Ja nämä palstatha on kaikille avoimia kirjoittaa ajatuksiaan. Sitäkin se tasa-arvo on.
  2. "Aivan ja kristinuskossakin on monia suuntautumisia. Läheskään kaikki eivät usko ikuisen kärsimyksen helvetissä olevan olemassa ja tietääkseni selaista ei ole luterilaisuuden dogmeihinkaan kirjattu."

Toki on suuntauksia, mutta pienenä osana ovat he jotka eivät usko helvetin olemassa oloon. Ehkä he yrittävät järkeistää ajatusta liikaa, mene ja tiedä.

"Tuo vertauksesi menee kyllä vähän yli. Kylliäinen on kyllä pappi, mutta ei hän sentään hauku Jeesusta surkeaksi ja kehu Shivaa sekä Ukkoa maasta taivaisiin."

Ehkäpä vertaukseni ei ollut paras mahdollinen, mutta pointti olikin siinä että kun Kylliäinen kiistää tai pyrkii kumoamaan suurimman osan Jeesuksenkin opetuksista niin ei siinä alkuperäisestä Raamatullisesta Jeesuksesta jää jäljelle mitään. Kyllä se on silloin "Kylliäisen oma Jeesus" ja mikä se sitten, onki hyvä kysymys.

"Ajatellaanpa sitä Raamatun tulkinnallisuutta. Pitkin historiaa helvetti on tulkittu hyvin eri tavoilla."

Toki mutta jos katsomme esim. evankeljumeja niin Jeesus itse puhuu niissä useaan otteeseen helvetistä varoittavalla sävyllä.

"Eivät varmaankaan. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, JOS se on valhe. Toisesta näkökulmasta sinä voi olla valheen asialla.
    Josta voimmekin palata siihen asiaan, että onko toisten näkemysten suosiminen ja toisten vaientaminen oikea tapa toimia palstalla, jossa keskustellaan asioista, jotka ovat selvästi tulkinnanvaraisia olleet pitkin historiaa ja oikeaa tietoa ei kukaan voi todellisuudessa tietää."

Olen samaa mieltä, tarkoitukseni olikin tuoda juuri sitä vastanäkemystä tähän mukaan. Pyrin tuomaan sitä Raamatullista näkökulmaa.Tosiasiahan on kuitenkin että Kylliäinen kiistää useita Raamatun totuuksia omilla tulkinnoilla.

"Sitten vielä voimme todeta, että onko se teille kristityille tärkein asia eli usko todella helvetinpelosta kiinni ja jos kerran on, niin onko se kovin sopusoinnussa hyvin Jumalallenne annettujen ominaisuuksien kanssa (vrt. mafia). "

Oppi helvetistä on tärkeä siksi että se esiintyy Raamatussa. Jos Raamatun lehdiltä puuttuisi oppi helvetistä uskon, että silti olisin Kristinuskossa. Minulle usko on niin paljon muutakin,kokonasivaltaista, kuin "helvetinpelkoa".
    Ja koska uskon että Jumala on oikeudenmukainen,pyhä,hyvä ja tasapuolinen, niin oppi helvetistä Jumalan suunnitelmana on myös tätä, vaikka se ei ihmisen tyhjentävästi selitettävissä olekkaan.
  3. Se vaan että yhdessäkkään uutisessa ei puhuttu Kristityistä mitään.
    Miksi pitää valahdella?