Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Kyllä+minä+noita+pyrin+elämässäni+harjoittamaan+ja+vaalimaan.+Ja+samalla+rukoilen+ja+uskon+että+Pyhä+Henki+tekee+minussa+työtä+koko+ajan.+Ja+siitä+voin+olla+kiitollinen+:)
  2. Toisaalta+jos+asiaa+ajattelee+”kylmän+konkreettisesti”+niin+koska+koen+saavani+apua+siitä+että+uskon,+niin+vaikka+luulottelisinkin+niin+lopputulos+on+hyvä+eli+hyvinvointiani+lisäävä.+Näen+kuitenkin+eron+uskon+ja+luulottelun+välillä+uskon+hyväksi.En+koe+vaihtaneeni+riippuvuussuhdetta.+Koska+uskoni+tuottaa+minulle+hyvää+ja+lisää+hyvinvointiani.+Riippuvuussuhde+tuo+väkisellä+mieleen+jotain+negatiivista.+Lieneekö+positiivista+riippuvuussuhdetta+olemassa?+Toisaalta+näen+että+uskonto+ja+tiede+vastaavat+eri+asioihin.+Vaikka+niissä+varmaan+on+myös+päällekkäisyyksiä,+siksi+näkisin+että+uskonto+säilyttää+asemansa.+Ihminen+on+kokonaisvaltainen+olento.+Kun+kristittyjä+vainotaan+se+saa+turvautumaan+enemmän+ja+lähemmin+Jumalaan+ja+se+lisää+myös+kristittyjen+yhtenäisyyttä.+Rivit+niin+sanotusti+tiivistyvät.Itse+uskon+ja+koen+että+kristinusko+voi+ja+olisi+myös+levinnyt+ilman+”miekkalähetystä”.+En+myöskään+allekirjoita+sitä+että+”miekkalähetys”+olisi+ollut+omiaan+luomaan+ja+tuomaan+aitoa+kestävää+uskoa.+Pakko+ei+yleensä+ole+hyvä+houkutin+millekään+asialle.+Jeesuskaan+ei+levittänyt+usko+miekalla,+päinvastoin,+kielsi+miekan+ja+väkivallan+käytön.+Ei+se+ehkä+uskon+kohdetta+todeksi+tee+mutta+kertoo+siitä+että+asia+tuottaa+hyvää+ja+positiivisia+tuloksia.+Ja+näin+ollen,+on+hyvä+ja+vaalimisen+arvoinen+asia.+Usko+siis.Löysin+muuten+sen+lähteen+sille+itsepetos+ja+älykkyys.+Toimittaja+Harri+Nykänen+lainaa+kirjassaan+”20+vuotta+Erkon+renkinä”+Tekniikan+maailman+lehteä+(4/2015).+Siinä+kerrotaan+Kansasin+yliopiston+tutkimuksesta:+”Koulutetuilla+ihmisillä+on+suuremmat+kognitiiviset+resurssit+ja+välineet+torjua+käsitystensä+vastaisia+faktoja+ja+luoda+harhoja,+jotka+vahvistavat+omia+vakaumuksia.+Asian+voi+ilmaista+toisinkin+päin:+koulutus+lisää+myös+yksilön+kykyä+pettää+itseään.”+(+kyseinen+kirja+s.352).+Muuten+mielenkiintoinen+kirja+tuo+harrin+kirja+kertoo+toimittajan+työstä.
  3. Pahoitteluni+kielioppi+virheistäni.+Kouluajoista+on++jonkin+aikaa,+ja+saattaapa+sekaan+livahtaa+tämän+alueen+murresanojakin+:)+"Tämä+numero+ei+ole+käytössä"-argumenttiin+totean+että+arkipäivän+kokemukset+osoittavat+muuta.+Jos+viesti+olisi+"tämä+numero+ei+ole+käytössä"+en+olisi+jaksanut+uskoa+yli+20+vuotta.+Olen+parantunut+alkoholismista.+Takanani+oli+lukuisat,+lukuisat,+lukuisat+omat+yritykset+raitistua.+Sen+lisäksi+kävin+paukunvartioissa+ja+AA-kokouksissa,+jossa+sain+oma+tukihenkilön.+Hyviä+auttamisjärjästöjä+itse+en+vain+saanut+apua.+Puolestani+rukoiltiin+ja+alkoholi+jäi.+Tätä+raittiutta+on+nyt+kestänyt+yli+19+vuotta,+ja+pois+en+vaihda+ja+jaksan+olla+Jumalalle+äärettömän+kiitollinen.En+nyt+muista+mistä+luin+tuosta+älykkyyden+ja+itsepetoksen+yhteydestä.+Aiheesta+voisi+lukea+lisää.Itse+en+usko+että+uskonnot+ovat+katomassa,+ihmisellä+on+tarve+uskoa:https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/uskontojen-rooli-kasvaa-maailmassa-oleellista-on-mihin-uskontoa-kaytetaan-ja-miten-kohtaamme-toisin-uskovatViimeinen+kommenttini+liittyi+siihen+että+uskovaisiin+kohdistuvat+vainot+lisäävät+uskoa+ja+uskovien+yhtenäisyyttä.Tietenkään+kristinuskon+nimissä+tehtyjä+vääryyksiä+ei+voi+eikä+pidä+oikeuttaa+millään+tavalla.+Kaikkea,+myös+uskontoja,+voidaan+käyttää+väärin+ja+pahaan.+Kuten+on+tapana+sanoa+abusus+non+tollit+usum:+jonkin+asian+väärinkäyttö+ei+turmele+asian+oikeaa+käyttöä.+Ja+Esko+Valtaoja+toteaa+kirjassaan+"kaiken+käsikirja":uskonnolla+voi+olla+tavattoman+vahva+positiivinen+vaikutus+sekä+yksilöön+että+yhteisöön”+(s.169).+Eli+kyllä+uskonnolla+on+se+hyvinvointiakin+ja+hyvyyttää+lisäävä+puoli.
  4. Pahoitteluni+kielioppi+virheistäni.+Kouluajoista+on++jonkin+aikaa,+ja+saattaapa+sekaan+livahtaa+tämän+alueen+murresanojakin+:)+"Tämä+numero+ei+ole+käytössä"-argumenttiin+totean+että+arkipäivän+kokemukset+osoittavat+muuta.+Jos+viesti+olisi+"tämä+numero+ei+ole+käytössä"+en+olisi+jaksanut+uskoa+yli+20+vuotta.+Olen+parantunut+alkoholismista.+Takanani+oli+lukuisat,+lukuisat,+lukuisat+omat+yritykset+raitistua.+Sen+lisäksi+kävin+paukunvartioissa+ja+AA-kokouksissa,+jossa+sain+oma+tukihenkilön.+Hyviä+auttamisjärjästöjä+itse+en+vain+saanut+apua.+Puolestani+rukoiltiin+ja+alkoholi+jäi.+Tätä+raittiutta+on+nyt+kestänyt+yli+19+vuotta,+ja+pois+en+vaihda+ja+jaksan+olla+Jumalalle+äärettömän+kiitollinen.En+nyt+muista+mistä+luin+tuosta+älykkyyden+ja+itsepetoksen+yhteydestä.+Aiheesta+voisi+lukea+lisää.Itse+en+usko+että+uskonnot+ovat+katomassa,+ihmisellä+on+tarve+uskoa:https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/uskontojen-rooli-kasvaa-maailmassa-oleellista-on-mihin-uskontoa-kaytetaan-ja-miten-kohtaamme-toisin-uskovatViimeinen+kommenttini+liittyi+siihen+että+uskovaisiin+kohdistuvat+vainot+lisäävät+uskoa+ja+uskovien+yhtenäisyyttä.Tietenkään+kristinuskon+nimissä+tehtyjä+vääryyksiä+ei+voi+eikä+pidä+oikeuttaa+millään+tavalla.+Kaikkea,+myös+uskontoja,+voidaan+käyttää+väärin+ja+pahaan.+Kuten+on+tapana+sanoa+abusus+non+tollit+usum:+jonkin+asian+väärinkäyttö+ei+turmele+asian+oikeaa+käyttöä.+Ja+Esko+Valtaoja+toteaa+kirjassaan+"kaiken+käsikirja":uskonnolla+voi+olla+tavattoman+vahva+positiivinen+vaikutus+sekä+yksilöön+että+yhteisöön”+(s.169).+Eli+kyllä+uskonnolla+on+se+hyvinvointiakin+ja+hyvyyttää+lisäävä+puoli.
  5. "Tosin+tätä+voitaisiin+verrata+siihen,+että+saat+puhelinnumeron,+jossa+odottaa+kaveri.+Soitat+puhelimeen,+niin+kukaan+ei+vastaa.+Mitään+ei+tapahdu+vaikka+soitat+tuhat+kertaa.+Silti+selität+innoissasi,+että+Sinulla+on+ystävä+puhelimen+päässä."Vaikka+se+kaveri+ei+vastaa+on+hän+edelleen+olemassa.+Toisaalta+meidän+uskovaisten+versiossa+tämä+kaveri+vastaa."Tai+sitten+tuo+on+defenssiselitys+sille,+ettei+koko+mielikuvitusotusta+edes+ole.+Tosiaan,+Jumala+ei+ole+parantanut+yhtäkään+kertaa."Elä+itse+parantumista+todeksi+joka+päivä,+jo+yli+19+vuoden+ajan.+Olisi+aika+epäloogista+ja+hölmöä+lähteä+tätä+parantumista+kiistämään+kun+se+todentuu+joka+päiväisessä+elämässäni.Tokihan+ihminen+voi+luulotella+ja+sortua+itsepetokseen.+Mitä+älykkäämpi+sitä+varmemmin+sortuu+myös+itsepetokseen.+Toisaalta+tämä+ei+tarkoita+etteikö+Jumala+olisi+olemassa+ja+uskominen+olisi+totta.+Raamatun+kielenkäytössä+"usko"+tarkoittaakin+totena+pitämistä.En+ole+väittänytkään+että+asian+suosio+tekisi+siitä+totta.+Tieteen+historiassakin+suositut+teoriat+ovat+kohdanneet+"äkkikuoleman"+kun+uusi+radikaali+teoria+on+osoittanut+ne+epäpäteviksi.+Ja+muslimit+pitävät+omaa+uskontoaan+totena+ja+oikeana.+Lopullista+arvioita+emme+kykene+kukaan+tekemään+tässä+ajassa.+Se+ei+kutenkaan+estä+"tunnustamasta+väriä"+eli+uskomasta+johonkin+vakaumukseen.Luonnollisesti+tarkoitin+uskovaisiin+kohdistuvia+vainoja.Itse+en+näe+sitä+hätäselityksenä+yksinkertaisesti+siksi+että+se+on+todellinen,+koettava+tapahtuma,+elävää+elämää.+Miksi+sellainen+pitäisi+kieltää?
  6. Toki+tämän+on+asian+kääntöpuoli+ja+hyvä+pointti.+Kirkko+tekee+paljon+hyvää+yhteiskunnallisestikin+ajatellen.+Tämä+on+hyvä+ja+syytä+muistaa+myös.