Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Toisaalta+esim.+usko+ja+suomi+2008-tutkimuksen+mukaan+suomessa+on+9%+uudestisyntyneitä+uskovaa.+Ja+kun+kuitenkin+ev.lut+kirkkoon+kuuluu+69%+suomalaisista,+niin+onhan+noissa+tilastoissa+ihan+merkittävä+ero.
  2. Joitakin+ajatuksia+omaisuudesta:Juudas+joka+oli+yksi+opetuslapsista+kantoi+mukanaan+arvokasta+"matkakassaa".+Pietarilla+on+edelleen+koti+(Matt.8:14).+Sakkeus,+joka+oli+hyvin+rikas,+jätti+itselleen+puolet+omaisuudestaan,+toisen+puolen+lahjoitti+köyhille,+Jeesus+ei+Sakkeusta+tästä+nuhdellut+vaan+hyväksyi+asian.+Myös+varakkaammat+seurakunnat+keräsivät+keskuudestaan+rahavaroja+ja+lähettivät+köyhimmille+seurakunnille(1.Kor.16:2,2.Kor.11:8).+Paavali+sai+Filipin+seurakunnalta+rahalahjoituksen(Fil.4:15).+Joosef+arimatilainen+oli+rikas+ja+kuitenkin+opetuslapsi+(+Matt.27:57).+Alkuseurakuntalaiset+omistivat+myös+taloja+eli+omaisuutta+(+Esim.Room.16:5,Kol.4:15+ja+Apt.12:12.)+Lisäksi+on+huomioitava+että+”sanoissa+”myivät”,+”jakelivat”+ynm.+on+alkutekstissä+iteratiivinen(+toistuvaa+tekemistä+osoittava)+aikamuoto,+joka+ilmaisee+uskovien+myyneen+tai+antaneen+omaisuuttaan+moneen+otteeseen.(+Esim.+Apt.2:45,+4:34,35).+Jos+nämä+kohdat+tarkoittaisivat,+että+seurakunnan+jäsenet+kertakaikkisella+kaupalla+luopuivat+koko+omaisuudesta,+olisi+alkutekstin+verbikin+aoristimuodossa”.(lähde:+Iso+Raamatun+sanakirja,+osa+4,s+274).Eli+kyllä+alkuseurakunnan+uskovaisilla+oli+rahaa+ja+omaisuutta+käytössään,+muutenhan+olisi+ollut+vaikea+elää+ja+selvitä.+Mutta+sydän+ei+ollut+siihen+omaisuuteen+kiinnittynyt+vaan+taivaaseen+ja+Jumalaan,+kuten+Jeesus+opettaa.Rikkaan+miehen+tapauksessa+on+erityisesti+huomioitava+hänen+itseriittoinen,+omavanhurskas+asenne,+johon+Jeesus+kiinnittää+huomion.
  3. Olen+samaa+mieltä+että+usko+ei+sulje,+eikä+sakkaan+sulkea,+pois+kriittistä+ajattelua.+Ei+ne+sulje+toisiaan+pois.+Ihan+hyvin+kirkko+voisi+kannustaa+ja+edistää+kriittistä+ajattelua+uskonnon+suhteen,+ei+se+ole+keneltäkään+pois.