pertti.e

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.
Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.
"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".
Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."
Koulutus: yo, laborantti
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia12 aloitusta · 6913 kommenttia
- Ehkä silloin olisi hyvä tutkia myös sitä "kolikon toista puolta". Usein niihin Raamatun ristiriitaisiin ja haastaviin kohtiin löytyy hyvä ja käypänen selitys. Jumalalla ei ole vimmaa tappaa ketään, sen sijaan Hänellä on kova vimma kehottaa ja anoa lopettamaan väkivalta ja pahuus, siinä Jumala onkin ollut Raamatun sivuilla ihmeellisen pitkämielinen. Samalla voimme todeta että Jumala on ollut kaikkia muuta kuin toimeton.
- Etsikkoaika on se kun ihmistä alkaa kiinnostamaan Jumala ja uskonasiat. Hän alkaa etsimään vastauksia uskon kysymyksiin.
- Ehkä asiaa voi lähestyä siltä kantilta että kirkon ensisijainen tarkoitus on tuoda julki ilosanomaa ja pelastaa sieluja.
Toki on myös hyvä käydä kriittisiä ja haastavia keskusteluja. Itse ainakin olen niiden kannalla. - En usko että etsikkoajalle voi määrätä tiettyä aikaa. Se vaihtelee ihmisestä riippuen.
Mikä sinua estää uskomasta? Kun ihminen alkaa uskomaan Jeesukseen, hän saa myös Pyhän Hengen. - Pitäisi lukea Michael Brownin kirjoittamia kirjoja, on ollut aikomuksena kunhan vain sattuu kohdalle. Vaikuttavat mielenkiintoisilta.
"Muista, että jos todella haluat "syödä Jeesuksen", on hänen lempinimensä "jumalan sana", joten syö siis hänen sanansa. Niele se mitä hän opetti."
Onpas hyvin ja osuvasti sanottu! Näin se juuri on. Joka aamu tulee tuota kallisarvoista ja opettavaista Jumalan Sanaa luettua, näin tehden päivä alkaa parhaiten :) - Aiemmin kirjoitin, että tulee koetella myös tv 7 ohjelmat ja sanoma. Ja pitää se mikä on hyvää ja rakentavaa. Näinhän on asianlaita kaiken suhteen. Yleisesti ottaen jonkin asian ääripäät harvoin antavat todellisen kuvan itse asiasta. Näin on asianlaita myös kristinuskon suhteen.
- Eihän kavallus pois sulje vapaaehtoisuutta. Kun Jeesus vangittiin Hän sanoi että voisi pyytää apuun " 12 legioonaa enkeleitä ja enemmänkin". Mutta ei pyytänyt vaan meni vapaaehtoisesti tuomittavaksi ja ristille.
- Raamatusta voimme lukea kuinka Jeesus itse, kun asetti ehtoollisen kiitti sen yhteydessä: Matt.26:27:" Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. "
Eli ei ollenkaan valehtelua, vaan Raamatun Sanaa. - Eiköhän jokainen jossain määrin ulkoista moraalin. Jos pidät Suomen lakia hyvänä ja moraalisena, olet ulkoistanut moraalisi.
Uskovainen puolestaan näkee ja kokee että se Jumalan moraali on hyvä ja siksi suostuu sitä noudattamaan siinä määrin kun on kykenevä.
Näissä "massamurhaamisissa" unohtuu aina se kolikon toinen puoli. Se kuinka Jumala pyysi, anoi, varoitti lopettamaan pahuuden ja väkivallan.
Jeesus puolestaan meni vapaaehtoisesti ristille rakkaudesta ihmisiä kohtaan.
Maria puolestaan suostui raskauteensa:" Silloin Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit" (Luuk.1:38). Jatkossa seuraa Marian kiitosvirsi tapahtumasta, harva raiskattu kiittelisi tapahtumasta.
Ehtoollisenkin pointti on muualla kuin "mässäilyssä", se on vertauskuvallinen kiitos-ja yhteysateria.
Ei millään pahalla mutta kun tällaisia väitteitä lukee tulee mieleen että kuinka eritavoin reagoimme lukemaamme tekstiin. - Kyllä, kerta kaikkiaan järkyttävää tekstiä. Halla-ahokin voisi ottaa jyrkemmän kannan ja kovemmat toimenpiteet tällaisiin puheisiin, mutta ei taida olla halua.
- Kyseessä on mielenterveydelliset sairaudet. Usko ei kuulu niihin. Kuten huomaat niin ei sieltä löydy kohtaa, jossa uskominen määriteltäisiin mielenterveydelliseksi sairaudeksi.
- Ollaan vähän erilinjoilla tuas. Jos ajatellaan esim. Jeesuksen opetuksia niin ne ovat hyvinkin ajankohtaisia. Esim. "rakasta lähimmäistä kuin itseäsi" on todellinen hyvä ohje eikä fiktioita.
Ja esim. apostolien teoksen loppuluvuista antiikin tutkija Colin Hemer on löytänyt 84 faktaa, jotka ovat arkeologian ja historian vahvistamia. - Täytyy kyllä todeta, että todella ala-arvoista ja törkeää kielenkäyttöä. Ja vieläpä opettaja suusta :(
- Hieno juttu että saivat kerättyä noinkin paljon rahaa, Jumalan siunausta tv 7 kanavalle :)
- Minä näe tietenkin että se toinen, nimittäin Raamattu ei ole fiktiivinen, vaan täyttä totta. Sinä puolestasi luokittelet molemmat fiktiiviseksi, olet oikeutettu mielipiteeseesi. Aikanaan näemme varmasti kumpi oli oikeassa, sitä odotellessa :)
- Miksi minun pitäisi hoitoon hakeutua? Usko ei kuulu sairausluokitukseen. Kristinusko tuo elämään paljon hyviä ja arvokkaita asioita, voin lämpimästi suositella :)
- Kyllä Jeesus on Jumala. Hän myös käytti itsestään Jumalan nimeä, Ja kun Tuomas kutsui Jeesusta Jumalaksi, Jeesus ei torunut ja korjannut Tuomasta vaan kehui Tuomaksen uskoa.
Muslimit puolestaan näkevät kolmiyhteisen Jumalan Jumalan pilkkana, eli ei Jeesus ei ole lähempänä Islamuskontoa kuin kristinuskontoa. - Niin, en rajannut ei-vastattavia rukouksia pahantahtoisiin, se oli vain yksi esimerkki. Kun kirjoitin, että pahantahtoisiin, tarkoitin sellaisia joissa rukoillaan pahaa tapahtuvaksi jollekin.
Jumala voi jättää vastamatta myös muunlaisiin rukouksiin. Koska Jumala on kaikkitietävä, Hän tietää mitä milloinkin on hyväksi tapahtuva. Jos jokin rukous ei ole Jumalan mielen ja tahdon mukainen jostakin syystä Hän vastaa silloin "ei".
Ei se järjellinen ajattelu mihinkään katoa kristinuskon yhteydessäkään, ajatteluni pysyy täysin samanlaisena. - Täsmennän ajatustani, uskon että niitä tapahtuvia sattumia ohjaa Jumala.
- En allahista tiedä, minä uskon kristinuskon Jumalaan. Häneen josta Raamattu kertoo. Kyllähän Jumala voi syövästäkin parantaa, Hänelle kun on kaikki mahdollista.