Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Raamattu+itse+ilmoittaa+että+"Jumala+sanoi......",+uskon+siihen+ilmoitukseen.+Jokainen+voi+valita+omalta+kohdaltaan+suhtautumisen+Raamattuun+ja+sen+ilmoitukseen.+Minä+olen+valinnut+uskoa+Raamattuun.Kuten+aiemmin+kirjoitin+valintakriteerit+olivat+hyvin+perusteltuja,+valinta+ei+tapahtunut+mielivaltaisesti.
  2. Raamatun+Kaanonista+hivenen:Kaanonia+ei+kasannut+300-luvulla+mieskokous,+vaan+tuohon+aikaan+oli+jo+olemassa+nykyisen+kaltainen+Ut:n+kaanon.+Jo+170-luvulla+piispa+Meliton+käyttää+nimitystä+"Vanha+Testamentti",+tämä+siksi+että+kristityillä+oli+jo+tässä+vaiheessa+olemassa+kirjoituskokoelma,+josta+käytettiin+nimitystä+"Uusi+testamentti".+Vielä+aikaisemmaksi+menee+ensimmäinen+maininta+Ut:n+kaanonista,+nimittäin+Justinus+marttyyri+mainitsee+Ut:n+kaanonin+150-luvulla.+Muratorin+fragmentti,+jossa+on+varhaisin+Ut:n+kaanonin+luettelo,+sisältää+liki+kaikki+tänä+päivänä+käytössä+olevat+Ut:n+kirjeet+ja+evankeliumit.Tämän+fragmentin+alkuperäinen+teksti+ajoitetaan+vuoteen+n.170+jKr.+Noin+180+jKr.+kirjoitti+Irenaeus,+joka+oli+ollut+yhteydessä+apostoli+Johanneksen+opetuslapseen+Polykarpokseen,+että+"neljää+evankeliumia+voitiin+pitää+yhtä+päivän+selvinä+ja+luonnollisina+kuin+neljää+pääilmansuuntaa".+N.+160+jKr.+julkisti+syyrialainen+apologeetti+Tatianus+neljän+evankeliumin+yhdistelmäteoksen,+joka+tunnettiin+nimellä+Diatessaron.+Tämä+teos+oli+neljän+kanonisen+evankeliumin+harmonia,+niin+että+siinä+oli+osia+niistä+jokaisesta.+Sen+nykyinen+arvo+on+siinä,+että+se+osoittaa+juuri+näiden+neljän+evankeliumin+olleen+arvostettuja+ja+kuuluneen+kaanoniin.+Eusebius+(n.262-339+jKr)+luetteloi+täsmälleen+tänä+päivänä+käytettävän+Ut:n+sisällön.Valintakriteerit+olivat+myös+selvät.+Ut:n+tekstien+tuli+olla+apostolista+alkuperää,+puhdas+harhaopeista+ja+sen+tuli+kuulua+julkisesti+seurakunnissa+luettaviin+kirjoihin.Osittaisina+lähteinä+olen+käyttänyt+ja+suositeltavaa+luettavaa:++Kaarlo+Arffman:+Kristinuskon+historia+ja+Rafael+Gyllenberg:Uuden+testamentin+johdanto-oppi.+Muuta+hyvää+ja+suositeltavaa+luettavaa:Stefan+Gustavsson:+Mihin+uskomme+perustuu","Marshall:+Taistelu+Raamatusta".http://www.jariiivanainen.net/Raamattukritiikki6.html
  3. Omalla+kohdallani+ei+ollut+mitään+"maineen+menetystä+tai+elämän+sörssimistä".+Elin+ihan+normi+elämää,+oli+vaki+työpaikka+ja+olin+kihloissa.+Tuli+vaan+yksinkertaisesti+vahva+tunne+ottaa+selvää+uskonnoista+ja+uskonasioista.+Tämä+prosessi+kesti+muutaman+vuoden.+Lopputulema+oli+että+tulin+uskoon.+Tunne+oli+kuin+olisin+kotiin+tullut+enkä+ole+päätöstäni+katunut.Moni+asia+elämässäni+muuttui.+Mutta+täydellisiä+tai+synnittömiä+meistä+ei+tule+uskoon+tullessa,+edelleen+olen+syntinen+mutta+armahdettu+sellainen,+kiitos+Jumalan.